NICK FURY, AGENT OF S.H.I.E.L.D.: WHO IS SCORPIO?

25612_4_000Writer / Artist: Jim Steranko
Inkers: Joe Sinnott, Frank Giacoia, Dan Adkins, John Tartaglione
Colorist: Jim Steranko
Letterer: Sam Rosen
Editor: Stan Lee
Format: Trade Paperback
Published: November 2000
Collects: NICK FURY, AGENT OF S.H.I.E.L.D. #1-3, 5
Original Run: June-October 1968
Marvel

Πριν ξεκινήσω το review του TPB που περιέχει μερικά από τα πιο ριζοσπαστικά issues της Silver Age της Marvel, θέλω να πω ότι δυσκολεύτηκα πολύ μέχρι να αποφασίσω τι να παρουσιάσω ακριβώς. Βλέπετε (στα πλαίσια της κάλυψης των τεράστιων men in tights κενών μου – next assignment: DAREDEVIL) πρόσφατα διάβασα ολόκληρο το NICK FURY, AGENT OF S.H.I.E.L.D. (το πρώτο run τουλάχιστον, το οποίο ξεκίνησε το 1968) και θα μπορούσα να το παρουσιάσω ολόκληρο – κι όχι μόνο τα τέσσερα issues που συγκεντρώνει το συγκεκριμένο trade.

Συνειδητοποίησα, όμως, ότι το μόνο που θα κατάφερνα με κάτι τέτοιο (παρουσίαση, δηλαδή, και review και των 18 issues), θα ήταν να γεμίσω με ονόματα τον χώρο των credits – ονόματα με τα οποία θα ασχολούμουν ελάχιστα, εις βάρος του run του Jim Steranko στον τίτλο, για το οποίο σκοπεύω, ούτως ή άλλως, να γράψω πολλά. Για το λόγο αυτό, πιστεύω ότι η επιλογή του WHO IS SCORPIO? TPB εξυπηρετεί απόλυτα τους σκοπούς μου. Άσε που τα υπόλοιπα issues δεν έχουν, απ’ όσο ξέρω, συγκεντρωθεί σε κάποιο trade.

1

Το συγκεκριμένο, λοιπόν, συγκεντρώνει το σύντομο run του Steranko στον μηνιαίο τίτλο NICK FURY, AGENT OF S.H.I.E.L.D.. Ένα run που εξαντλείται σε τέσσερα issues (τα τρία πρώτα και το πέμπτο), εξαιτίας των προστριβών του καλλιτέχνη με τη Marvel, η οποία (δικαιολογημένα) τον κατηγόρησε για τεμπελιά και μη τήρηση των deadlines. Στο trade, επίσης, έχουν συμπεριληφθεί και τα covers του Steranko για τη σειρά (issues #1-6). Δυστυχώς, όμως, απουσιάζει το εκπληκτικό cover του #7 (και πάλι του Steranko), το οποίο αποτελεί φόρο-τιμής στον Salvador Dali.

Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας του WHO IS SCORPIO? επικεντρώνεται γύρω από την εμφάνιση ενός νέου μυστηριώδους villain, ο οποίος προσπαθεί να εξοντώσει τον Fury. Εκτός των δύο ιστοριών με το Scorpio, όμως, περιλαμβάνεται και μια με τον Centurius (τον πρώτο έγχρωμο villain της Marvel) και άλλη μία με μια στοιχειωμένη έπαυλη.

Όπως θα έχετε ήδη καταλάβει, η ιστορία δε λέει και πολλά. Μια μίξη των ταινιών με κατασκόπους με λίγο από επιστημονική φαντασία και έτοιμη η συνταγή. Ωστόσο, οι μέθοδοι του Steranko στην εξιστόρηση και στην απεικόνιση ήταν τα στοιχεία που κάνουν τη συγκεκριμένη κυκλοφορία τόσο σημαντική.

2Ο Steranko δεν είχε κάποια ιδιοφυή ιστορία στο κεφάλι του. Είχε μια καλή ιστορία, την οποία, μεταξύ μας, σε πολλές περιπτώσεις έμπλεκε τόσο πολύ που, κάποιες φορές, ο ίδιος αδυνατούσε (ή αδιαφορούσε;) να ξεμπλέξει. Επίσης, δεν ήταν κι ο καλύτερος σχεδιαστής της Marvel την εποχή εκείνη. Ήταν σαφώς κατώτερος του Kirby (και άλλων) σε θέματα ανατομίας, εκφραστικότητας και σκιαγράφησης. Οι τεχνικές του, όμως, ειδικά στον τομέα της απεικόνισης, ήταν πρωτοποριακές. Ισχυρές δόσεις σουρεαλισμού έκαναν την εμφάνισή τους παντού και όχι μόνο στα covers – το ίδιο και η ατμόσφαιρα των swingin’ sixties που έφταναν στο τέλος τους. Ο Steranko δε δίσταζε να χρησιμοποιήσει κι ένα κολάζ μεθόδων που είχε δανειστεί από άλλους καλλιτέχνες, από τον φωτορεαλισμό του Kirby (αληθινή φωτογραφία ως background), μέχρι την op art των Bauhaus και την ψυχεδέλεια που έκανε την εμφάνισή της στη μουσική σκηνή της εποχής.

Και μιας και ανέφερα το κολάζ, μια από τις μεθόδους-σήμα κατατεθέν του Steranko στη συγκεκριμένη σειρά ήταν τα μεγάλα panels (συνήθως ολοσέλιδα) που αποτελούνταν από ένα κολάζ σχεδίων που, με τη σειρά τους, χρησίμευαν ως ολόκληρα panels. Χωρίς διαχωριστικά, χωρίς gutter, χωρίς προφανή σειρά. Κι όπως έγραψε κι ο Ron Goulart στο βιβλίο του COMIX: A HISTORY OF COMIC BOOKS IN AMERICA (πηγή: wikipedia):

5

“Εven the dullest of readers could sense that something new was happening. … With each passing issue Steranko’s efforts became more and more innovative. Entire pages would be devoted to photocollages of drawings that ignored panel boundaries and instead worked together on planes of depth. The first pages … became incredible production numbers similar in design to the San Francisco rock concert poster of the period”.

Η γοητευτική ατμόσφαιρα που δημιουργούσε ο Steranko μοιάζει να ξεκινούσε πρώτα από το σχέδιό του και μετά από την ίδια την ιστορία. Άλλωστε, ο Nick Fury δεν ήταν James Bond – ήταν ένας σκληρός πρώην λοχίας του Αμερικανικού Στρατού (κατά το Β’ Παγκόσμιο), ο οποίος φορούσε ένα υπερβολικά στενό κολάν (έμπνευση του Steranko που έχει καθιερωθεί μέχρι σήμερα), μιλούσε σαν τον Ben Grimm (FANTASTIC FOUR), βασιζόταν ουκ ολίγες φορές στην τύχη για να σωθεί και δεν τολμούσε να παραστριμώξει μια γυναίκα. Όχι ότι δεν το είχε, απλά έβρισκε απέναντί του το Comics Code Authority. Στο #2, μάλιστα, ο John Romita Sr. αναγκάστηκε να επανασχεδιάσει δύο panels, τα οποία έδειχναν τον Fury σε ένα τρυφερό τετ-α-τετ με την Κοντέσα Valentina Allegra de Fontaine, τα οποία, όμως, επανήλθαν κανονικά στη συγκεκριμένη έκδοση.

Τα panels με το τηλέφωνο και το ασφαλισμένο (το πιάσατε;) όπλο ανήκουν στον John Romita Sr.

Τα panels με το τηλέφωνο και το ασφαλισμένο (το πιάσατε;) όπλο ανήκουν στον John Romita Sr.

Αν, λοιπόν, διαβάσετε το WHO IS SCORPIO? και θέλετε κι άλλο, μπορείτε να ρίξετε μια ματιά και στα υπόλοιπα issues της σειράς, τα οποία δε νομίζω ότι κυκλοφορούν σε trade, ωστόσο, βρίσκονται εύκολα (και σε λογικότατες, σε σχέση με αυτά του Steranko, τιμές) στο ebay και αλλού. Ωστόσο, αυτά δεν έχουν την ίδια αξία με τα πρώτα, μιας και οι συνεχείς αλλαγές της δημιουργικής ομάδας (και, μάλιστα, με σχεδιαστές που προσπάθησαν να αναπαράγουν λίγο έως πολύ το στιλ του Steranko) δεν ωφέλησαν τον τίτλο.

3Μπορείτε, λοιπόν, να προτιμήσετε ένα άλλο trade, το NICK FURY, AGENT OF S.H.I.E.L.D., το οποίο συγκεντρώνει τις ιστορίες του Nick Fury από τα STRANGE TALES #150-168. Στα εν λόγω issues ο Steranko έχει αναλάβει χρέη penciller και inker (πάνω στα layouts του Jack Kirby) στα #151-153 και writer/penciller στα #154-168. Κι αν δε χορταίνετε με τίποτα το Nick Fury (really?) μπορείτε να αναζητήσετε τα δύο MARVEL MASTERWORKS: SGT. FURY, τα οποία συγκεντρώνουν την πρώτη σειρά με ήρωα τον Fury, το SGT. FURY AND HIS HOWLING COMMANDOS, πολύ πριν ο υπερκατάσκοπος της Marvel γίνει… well, o υπερκατάσκοπος της Marvel. Ή τα υπόλοιπα run της σειράς … AGENT OF S.H.I.E.L.D. (1983, 1989-1993) και οτιδήποτε έχει επαναφέρει τον Fury στην επικαιρότητα, όπως το SECRET WARRIORS των Hickman/Vitti ή το νέο HOWLING COMMANDOS των Alexander/Leon. Ή ακόμη και την ανεκδιήγητη ταινία NICK FURY, με πρωταγωνιστή τον David Hasselhoff!

Αν, τέλος, θέλετε να εντρυφήσετε στο φαινόμενο Steranko, μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στο MARVEL VISIONARIES: JIM STERANKO, ή να αναζητήσετε μερικά από τα περάσματά του σε διάφορους τίτλους των μεγάλων εταιριών, όπως SUPERMAN, HEAVY METAL MAGAZINE, CAPTAIN AMERICA και X-MEN.