TOP 100 OF THE 00s: 40-31

Earth X40. EARTH X
Writer: Jim Krueger
Artist: John Paul Leon
Marvel Comics

To EARTH X έχει συλληφθεί, στην ουσία, από τον Alex Ross, ο οποίος, μετά την επιτυχία του KINGDOM COME, παρουσίασε, σε ένα άρθρο του στο περιοδικό WIZARD, ένα ανάλογο δυστοπικό μέλλον για το Marvel Universe. Και, φυσικά, η Marvel άδραξε την ευκαιρία.

Σε αυτό, όλοι οι άνθρωποι έχουν υπερδυνάμεις και οι μέχρι τότε superheroes αποτελούν τη σκιά του παλιού τους εαυτού. Σε αντίθεση, όμως, με το KINGDOM COME, δεν πρόκειται για έναν εμφύλιο ανάμεσα σε συνταξιοδοτημένους και μη superheroes. Το plot και τα subplots είναι πιο περίτεχνα και μεγαλειώδη, ενώ τα μυστικά, οι ανατροπές και οι αποκαλύψεις προκαλούν μεγαλύτερη αίσθηση στον αναγνώστη. Εκπληκτικό είναι κι το σχέδιο του Leon, το οποίο θυμίζει αρκετά τον Ross. Το EARTH X αποτελεί μια από τις καλύτερες προτάσεις της Marvel για τη δεκαετία που μας αφήνει και δε νοείται να απουσιάζει από κάθε superhero ή εναλλακτική βιβλιοθήκη!

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

persepolis39. PERSEPOLIS
Writer/Artist: Marjane Satrapi
Pantheon Books

To Persepolis αποτελεί, αναμφισβήτητα, ένα graphic novel που γνώρισε τεράστια επιτυχία, σχολιάστηκε, επηρέασε, βραβεύτηκε και στη συνέχεια μεταφέρθηκε και στη μεγάλη οθόνη. Εμπνευσμένη από τον Art Spiegelman και τον Joe Sacco, η Marjane Satrapi δημιούργησε ένα αυτοβιογραφικό comic, εμποτισμένο με αρκετά ιστορικά και πολιτικά στοιχεία.

Χρησιμοποιώντας την 9η Tέχνη, προσπάθησε, επιτυχημένα κατά γενική ομολογία, να παρουσιάσει πολύ γλαφυρά την κατάσταση στο Ιράν, όπως η ίδια τη βίωσε, κατά τη διάρκεια και έπειτα από την Ιρανική Επανάσταση ενάντια στο δικτατορικό καθεστώς του Σάχη.

Το graphic novel απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τους Ιρανούς δημιουργούς, αλλά κυρίως κατάφερε να γίνει σύμβολο και βιβλίο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά στη χώρα της δημιουργού.

(Λήδα Τσενέ)

Διαβάστε περισσότερα για το PERSEPOLIS

38. THE BOOK OF GENESISbookofgenesis_cover
Illustrator: Robert Crumb
W.W. Norton

To να ασχοληθείς με το πρώτο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης είναι ένα παράτολμο εγχείρημα, ειδικά όταν είσαι γνωστός για τα αιρετικά underground comics σου. Ο Robert Crumb, όμως, το τόλμησε και δικαιώθηκε για τα χρόνια που επένδυσε σε αυτό.

Αν περιμένετε σάτιρα και εξοργιστικά σχόλια, όμως, μάλλον θα απογοητευτείτε. Η δουλειά του Crumb δεν είχε να κάνει με μια νέα οπτική στο βιβλίο της Γένεσης. H συνεισφορά του περιορίζεται στην απεικόνιση των κεφαλαίων του βιβλίου. Και δεν είναι λίγη. Αν το διαβάσεις στα πεταχτά, θα επιβεβαιώσεις, για ακόμη μια φορά, ότι το σχέδιό του μπορεί να προσαρμοστεί παντού. Αν, όμως, ρίξεις και μια δεύτερη ματιά σε κάθε panel, θα δεις το σχόλιο του Crumb, ο οποίος σου κλείνει το μάτι και σου σερβίρει την ωμή αλήθεια των ιστοριών. Ίσως πιο ωμή απ’ όσο θα μπορούσε να αντέξει το θρησκευτικό συναίσθημα κάποιων…

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

Διαβάστε περισσότερα για το THE BOOK OF GENESIS


frank 137. FRANK
Writer/Artist: Jim Woodring
Fantagraphics Books, Presspop

Τα ζωόμορφα ανθρωποειδή (ή τα ανθρωπόμορφα ζωειδή, δύσκολο να πει κανείς) στις σελίδες του FRANK, με τις περιηγήσεις τους σε έναν καταστροφικά πλήρη φαντασιακό κόσμο, κατακτούν και οριοθετούν ένα εντελώς αυτόνομο κρατίδιο στις αχανείς εκτάσεις του συλλογικού ασυνείδητου.

Ο Woodring συνεχίζει τη λογοτεχνική/θεατρική παράδοση του EVERYMAN, μέσω του σκύλομορφου χαρακτήρα του Frank. Γειτνιάζοντας με τον κόσμο του JIMBO του Gary Panter, αλλά και με τους χαρακτήρες του Matt Groening, η πραγματικότητα του FRANK χαρακτηρίζεται από άκρατο σουρεαλισμό, διάχυτο συμβολισμό σε σχεδόν ανάγλυφες επιφάνειες, μιναροειδή κτίσματα και κωμικοτραγικούς χαρακτήρες (Manhog). Κάθε ολιγοσέλιδη ιστορία, ασπρόμαυρη ή έγχρωμη, κατακλυζεται από ψυχεδελικές ψήφίδες σε ένα οργανικά εξελισσόμενο μωσαϊκό. Η κατακλείδα τους σοκάρει, νουθετεί, καθησυχάζει, διευρύνει ορίζοντες: μια απολύτως ανάπαντεχη και αριστουργηματική εκδοχή του προαναφερθέντος morality play.

To πώς ο Woodring κατορθώνει να τορπιλλίζει, με τρομακτική ακρίβεια, σε κάθε ιστορία με ήρωα τον Frank, το οπίσθιο τμήμα του ανθρώπινου εγκεφάλου, γίνεται εμφανές στη συλλογή της Fantagraphics, THE FRANK BOOK (2003) αλλά και στο πιο πρόσφατο LUTE STRING (2005) της Presspop.

(Βασίλης Σάκκος)

breakdowns cover36. BREAKDOWNS: PORTRAIT OF THE ARTIST AS A YOUNG %@&*!
Writer/Artist: Art Spiegelman
Random House

ΟΚ, είμαι σίγουρος πως η πρώτη σας σκέψη είναι “μα τι δουλειά έχει μια συλλογή παλιών ιστοριών του Spiegelman στο Top 100 των 00s;”, αλλά σας προλαβαίνω και σας ενημερώνω ότι εκτός από αυτές τις παλιές ιστορίες υπάρχουν και καινούργια καλούδια από τον άνθρωπο που μας χάρισε το MAUS. Και τα καλούδια αυτά δένουν απόλυτα με τα παλιότερα έργα του.

Το PORTRAIT OF THE ARTIST… συγκεντρώνει τα καλύτερα των underground comics του Spiegelman, παλιιών και καινούργιων, και το αποτέλεσμα είναι σίγουρα απαραίτητο για κάθε φαν της εν λόγω σκηνής. Ο δημιουργός “παίζει” με το Ολοκαύτωμα, την κοινωνική και πολιτική κριτική, τον εαυτό του και τις εμπειρίες του, αλλά, το σημαντικότερο απ’ όλα, το ίδιο το Μέσο. Κάποιες από τις σελίδες αυτού του τόμου αγνοούν επιδεικτικά κάθε πρακτική και κανόνα που έχει ποτέ εφευρεθεί για τα comics και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, ακόμη κι αν δεν καταλάβεις… γραμμή απ’ όσα λέει.

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

Διαβάστε Ακούστε περισσότερα για το BREAKDOWNS: PORTRAIT OF THE ARTIST A YOUNG %@&*!

george_sprott35. GEORGE SPROTT 1894-1975
Writer/Artist: Seth
Drawn & Quarterly

Ο George Sprott ήταν ένας ντοκιμαντερίστας και τηλεοπτικός παραγωγός σε τριτοκλασάτα τοπικά κανάλια. Το βασικό θέμα των εκπομπών του ήταν οι εξερευνήσεις του στον Αρκτικό Κύκλο (ο ίδιος θα τις αποκαλούσε “περιπέτειες”), που είναι εξίσου ενδιαφέρουσες με το να παρακολουθεί κανείς τη μπογιά να στεγνώνει στον τοίχο. Συναρπαστικός πρωταγωνιστής; Καθόλου! Πέρα από τις εκδρομούλες στον Αρκτικό, η ζωή του Sprott περιλαμβάνει περιστασιακές σχέσεις με, ως επί το πλείστον, αδιάφορες γυναίκες, καθώς και κάποιες ακόμη επαγγελματικές αναζητήσεις ως ρεπόρτερ και αρχισυντάκτης εφημερίδας. Borrrrriiiiiiinnnnnggg!

Τί είναι, λοιπόν, αυτό που κάνει τον αναγνώστη να ενδιαφερθεί για όλα αυτά; Μα, φυσικά, η παρουσίαση του Seth, ο οποίος κάνει “όργια” στο storytelling, πετώντας απ’ το παράθυρο κάθε έννοια γραμμικής εξιστόρησης, πηδώντας από τη μία χρονική περίοδο στην άλλη, αλλάζοντας αφηγητές, οπτικές γωνίες, ύφος και ενίοτε τεχνοτροπίες. Έτσι, κατορθώνει να δώσει μια ολοκληρωμένη εικόνα της ζωής του Sprott, αλλά και να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη, για πράγματα που, θεωρητικά, θα έπρεπε να τον αφήνουν παγερά αδιάφορο…

(Δημήτρης Σακαρίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το GEORGE SPROTT

34. MINOR MIRACLES minor_miracles_cv
Writer/Artist: Will Eisner
DC Comics

Dropsie Avenue. Εκεί συναντάμε πολύ συχνά τους ήρωες του Will Eisner. Μια χαρακτηριστική γειτονιά της Νέας Υόρκης στις αρχές του 20ου Αιώνα και υπό την επίδραση του “Great Depression”. Εκεί διαδραματίζονται και οι τρεις ιστορίες που περιλαμβάνονται στο MINOR MIRACLES.

O Eisner προσφέρει και πάλι ένα σπονδυλωτό ψυχογράφημα, μιλώντας για τα “θαύματα” της καθημερινότητας. Ένα άστεγο και ορφανό αγόρι που αλλάζει τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα των κατοίκων της γειτονιάς, μια περίεργη ιστορία αγάπης ανάμεσα σε έναν ανάπηρο άνδρα και μια κωφάλαλη γυναίκα, η εναλλαγή κοινωνικών ρόλων και οικονομικής επιφάνειας ανάμεσα σε συγγενείς, είναι οι βασικοί άξονες των ιστοριών που προέρχονται από τις παιδικές μνήμες του δημιουργού. Και φυσικά, δεν μπορούμε να προσπεράσουμε το τόσο εκφραστικό artwork του Eisner που συμπληρώνει την αφήγηση.

(Λήδα Τσενέ)

Διαβάστε περισσότερα για το MINOR MIRACLES

33. TRICKEDTricked
Writer/Artist: Alex Robinson
Top Shelf Productions

Ένα βροχερο πρωινό, στις νότιες ακτές τις Αγγλίας, πριν από χρόνια, κάνοντας τη βόλτα μου στο τοπικό comic shop, βρέθηκα μπροστά στο TRICKED. Μου άρεσε το (πανέμορφο) εξώφυλλο και το πήρα.

Αρχικά δε μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς το σχέδιο δεν μου έλεγε και πολλά. Περιμένοντας, λοιπόν, το σενάριο να ξεδιπλωθεί, άρχισα να βυθίζομαι στην ιστορία. Μαζί με την ιστορία, όμως, συνειδητοποίησα πως το σχέδιο δε θα μπορούσε να είναι πιο ταιριαστό, ενώ ακόμη πιο ισχυρό ατού αποτελεί το εκπληκτικό lettering.

Έξι φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες, έξι διαφορετικά άτομα της αμερικανικής πραγματικότητας (κάτι που ίσως δυσκολέψει λίγο το μέσο Ευρωπαίο αναγνώστη), με ιδιαίτερες προσωπικότητες και πάθη. Οι ιστορίες τους, τελικά, θα συνδεθούν με απρόσμενο τρόπο, σε ένα happy end α λα τηλεταινία. Τέλος.

(Αντώνης Σουβατζής)

Διαβάστε περισσότερα για το TRICKED

32. 20th CENTURY BOYS 20thcenturyvol13
Writer/Artists: Naoki Urasawa
Viz Media

Ο Kenji Endou μεγάλωσε παρέα με ρομπότ, manga, περπατήματα στο φεγγάρι και “lazor gun”. Όπως και οι φίλοι  του. Και, όπως και όλα τα παιδάκια, έφτιαχνε ιστορίες για το μέλλον, για τις απειλές που θα έβαζαν το Τόκυο σε κίνδυνο, τους ήρωες που θα το έσωζαν, το πόσο cool θα ήταν στα 40 τους όλοι… Ο 20ος Aιώνας ήταν ονειρικός για την παρέα, απ’ όσο θυμούνται, δηλαδή…

Όταν, ανεξήγητα, κάποιο από τα μέλη της παλιοπαρέας αυτοκτονεί, μία ολόκληρη οικογένεια εξαφανίζεται, ένα περίεργα οικείο σήμα κάνει την εμφανίσή του και μια σκιώδης “αίρεση”, με αρχηγό κάποιον που όλοι αποκαλούν “Φίλο”, αρχίζει να απλώνει τα πλοκάμια της, ο Kenji βλέπει να ζωντανεύουν σημάδια των “προφητειών” που ο ίδιος και οι φίλοι είχαν κάνει.

Ποιός είναι ο Φίλος και τι ετοιμάζει; Γιατί “ξεσηκώνει” τα σχέδια του μικρού Kenji;
Εικοσι δύο συν δύο (τα τελευταία ως 21st CENTURY BOYS) volumes, γεμάτα σασπένς, όμορφο σχέδιο, απίστευτο σενάριο και εκπληκτικό σχεδιασμό χαρακτήρων. Για μένα, ίσως το καλύτερο manga  που έχω διαβάσει.

(Έλλη Μόκα)

LXG31. THE LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN
Writer: Alan Moore
Artist: Kevin O’Neil
DC Comics (America’s Best Comics), Top Shelf

Πολλές φορές έχουν γίνει απόπειρες, όχι μόνο στην 9η Τέχνη, “ανάμειξης” λογοτεχνικών ειδών, χαρακτήρων και ιστοριών. Η προσπάθεια του Moore, όμως, τολμώ να πω πως είναι από τις πιο επιτυχημένες.

Χρησιμοποιώντας ήρωες από γνωστά μυθιστορήματα, όπως τον Dr. Jekyl, τον αόρατο άνθρωπο και την “κοπελιά” του Dracula, Mina Murrey, ο θείος Alan πλάθει υποβλητικές ιστορίες μυστηρίου σε μία, ολίγον steampunk,  Μεγάλη Βρετανία του 19ου Aιώνα. Η MI5 συγκεντρώνει και συντονίζει την ομάδα που θα κληθεί, για το Βασιλιά και τη Χώρα, να λύσει υποθέσεις που διαφορετικά θα έβαζαν σε κίνδυνο το μέλλον της Αυτοκρατορίας, ή ακόμα και του πλανήτη ολόκληρου.

Το σχέδιο του O’ Neil, τραχύ και δύσκολο στο μάτι, με σκοτεινές αποχρώσεις, που απεικονίζουν άριστα την εποχή και την “σκιά” που θέλει να περάσει ο Moore προς τα έξω. Ο απαιτητικός αναγνώστης θα περάσει αρκετή ώρα ψάχνοντας τις άπειρες λεπτομέρειες που κρύβονται σε κάθε panel.

(Αντώνης Σουβατζής)

Διαβάστε περισσότερα για το THE LEAGUE OF THE EXTRAORDINARY GENTLEMEN

  • meh

    φτου… ηλπιζα το 20thCB στην 20αδα τουλαχιστον XD

  • Nai ki egw alla ti na kaneis.. 🙂

  • Τρομερή δεκάδα αυτή και να προσθέσω ότι και εγώ περίμενα 20th Century Boys στην 20άδα. Λογικά βέβαια θα υπάρχει κάπου ψηλότερα στην λίστα το Monster (ελπίζω 10άδα με ξεχωριστό κειμενάκι, το αξίζει!).