R.I.P Dick Giordano (1932-2010)

Ένας πραγματικός θρύλος των αμερικανικών comics δε βρίσκεται πια ανάμεσα μας.

Ο Dick Giordano, ο άνθρωπος που συνέδεσε το όνομα του με την υψηλή ποιότητα των comics της DC τη δεκαετία του ’80, άφησε την τελευταία του πνοή, το πρωί του Σαββάτου, σε ηλικία 77 ετών.

Πέρα από το έργο του ως καλλιτέχνης, ο Giordano αφήνει πίσω του μια σπουδαία παρακαταθήκη με τη δουλειά του ως editor. Αρχικά στην Charlton Comics, στα μέσα της δεκαετίας του ’60, όπου υπήρξε υπεύθυνος για την ανακάλυψη και καθοδήγηση πολλών νέων ταλέντων, όπως ο Denny O’Neil, και αργότερα, τη δεκαετία του ’80, ως Executive Editor της DC Comics, σε μια περίοδο που θεωρείται από πολλούς ως μία πραγματική “Golden Age”, γεμάτη νέες ιδέες, ανατρεπτικές προτάσεις και εξαιρετικά υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο στο ευρύτερο φάσμα των τίτλων της εταιρίας.

Τίτλοι όπως το CAMELOT 3000, που λίγα χρόνια νωρίτερα έμοιαζε αδιανόητο να εκδοθούν από μια εταιρία όπως η DC, έγιναν πραγματικότητα στα πρώτα κιόλας χρόνια της θητείας του Giordano

Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι ιστορικοί και θεωρητικοί του Μέσου συμφωνούν πως αν δεν υπήρχε η πρώτη πενταετία του Giordano στη DC (1981-1986), με τις τεράστιες καινοτομίες και τα πρωτοφανή για την εποχή (και τα δεδομένα των mainstream comics, γενικότερα) ρίσκα, θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να προκύψει, λίγα χρόνια μετά, η επιτυχία της Vertigo και μαζί με αυτήν όλα όσα σήμερα θεωρούμε δεδομένα για τα comics των δύο μεγάλων εταιριών.

Αξίζει να σημειωθεί πως κατά τη θητεία του Giordano στη DC, έκαναν τις πρώτες τους δουλειές στα comics της εταιρίας superstars όπως ο George Perez, ο Frank Miller και ο John Byrne.

Για χάρη του έκαναν, επίσης, τα πρώτα τους υπερατλαντικά ταξίδια αρκετοί σπουδαίοι νέοι Βρετανοί συγγραφείς -μεταξύ των οποίων οι Alan Moore, Jaime Delano και Neil Gaiman- οι οποίοι έθεσαν νέα στάνταρ για το ύφος και την ωριμότητα των σεναρίων στα mainstream αμερικανικά comics.

Ο Giordano αποσύρθηκε από τη θέση του Executive Editor της DC το 1993, και για τα επόμενα χρόνια ήταν, πρακτικά, σε σύνταξη, καθώς σπάνια έπαιρνε πάλι τα μολύβια και τα πενάκια του για περιστασιακές δουλειές ως penciller και inker.

GREEN LANTERN/GREEN ARROW

Κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του, εργάστηκε ως penciller και inker σε μια πλειάδα τίτλων, όπως DETECTIVE COMICS, SUPERMAN, BATMAN, FLASH, WONDER WOMAN και GREEN LANTERN/GREEN ARROW. Για τη δουλειά του στο τελευταίο, ως inker πάνω στα μολύβια του Neal Adams, είχε βραβευτεί με το Shazam Award το 1970.

Τη δεκαετία του ’70, ίδρυσε, σε συνεργασία με τον Neal Adams, το studio Continuity Associates, στο οποίο εργάστηκαν (“φοίτησαν”, θα μπορούσε να πει κανείς) τα επόμενα χρόνια, ανερχόμενοι και φερέλπιδες καλλιτέχνες της εποχής, όπως οι Bob Layton, Terry Austin, Joe Rubenstein και Bob Wiacek.

Οι περισσότεροι δημιουργοί που συνεργάστηκαν μαζί του έχουν μόνο καλά λόγια να πουν, καθώς παρόλο που ήταν επίμονος, πεισματάρης και ενίοτε ιδιαίτερα απαιτητικός με τους συνεργάτες του, φρόντιζε να είναι δίκαιος και άκουγε πάντα τις απόψεις των άλλων, όποιοι και αν ήταν και ό,τι και αν είχαν να πουν. Για όσους τον έζησαν ως editor, ήταν κάτι παραπάνω από δάσκαλος. Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως άλλαξε ριζικά τις καριέρες και τις ζωές πολλών ανθρώπων που εργάστηκαν υπό τις οδηγίες του.

Η παγκόσμια οικογένεια των comics είναι, αναμφισβήτητα, πολύ φτωχότερη μετά το θάνατο του…