INTERVIEW CORNER #6: Jeff Lemire

Ελληνικά

Στη δεύτερη ιστορία της πρώτης μεγάλης του επιτυχίας (ESSEX COUNTY), με τίτλο “Ghost Stories”, ο Jeff Lemire γράφει για δυο αδέρφια που ξεκίνησαν να παίζουν χόκεϊ στη μικρή κωμόπολη που ζούσαν και κατάφεραν να φτάσουν σε ομάδα του Εθνικού Πρωταθλήματος και να κάνουν αυτό που αγαπούσαν περισσότερο από καθετί άλλο, παίζοντας στη “μεγάλη κατηγορία”.

Λογικά, πολλοί από εσάς γνωρίζετε ότι το ESSEX COUNTY διαθέτει αυτοβιογραφικά στοιχεία, μάλλον, όμως, κανείς δεν περίμενε να έχει και προφητικά! Και αυτό το λέω γιατί η συγκεκριμένη ιστορία μοιάζει να προέβλεψε, σε κάποιο βαθμό, την εξέλιξη του ίδιου του δημιουργού της και καλεσμένου της στήλης για αυτή την εβδομάδα, του Jeff Lemire.

O 34χρονος Καναδός έγινε γνωστός με την τριλογία των comics του με τον τίτλο ESSEX COUNTY (εδώ το review του πρώτου βιβλίου) και από τότε έχει συζητηθεί πολύ στους κύκλους των indie comics. Αυτό έγινε πριν από δύο χρόνια (το 2008), αλλά φαίνεται πως δεν ήταν αρκετό για τον Lemire, ο οποίος εξέδωσε ένα ακόμη graphic novel μέσω της Vertigo, το THE NOBODY.

Το τελευταίο ίσως να μη μοιάζει ιδιαίτερα εντυπωσιακό, δεδομένου ότι δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που περνάει από μια μικρότερη εκδοτική σε μια μεγαλύτερη. Ειδικά όταν μιλάμε για τη Vertigo, η οποία πάντοτε γλυκοκοίταζε τους indie δημιουργούς. Σχεδόν παράλληλα με την κυκλοφορία του THE NOBODY, όμως, η Vertigo ανακοίνωσε και ένα νέο monthly series, το SWEET TOOTH, με τον Lemire να βάζει την υπογραφή του στο σενάριο και το σχέδιο.

Οι υποψίες που είχαν πολλοί, πως ο μόνος δρόμος για τον Lemire οδηγούσε προς τα πάνω, επιβεβαιώθηκαν πριν περίπου ένα μήνα, όταν ανακοινώθηκε πως ο Καναδός αναλαμβάνει το σενάριο του SUPERBOY, για λογαριασμό της DC.

Το νέο αυτό χαροποίησε πολλούς από τους fans του, αλλά, παράλληλα, προβλημάτισε κάποιους άλλους. Θα διατηρήσει το προσωπικό του ύφος, έχοντας να ανησυχήσει για δύο μηνιαίους mainstream τίτλους; Θα τα καταφέρει στο superhero genre ένας άνθρωπος που μέχρι τώρα έγραφε για καθημερινές ιστορίες στην επαρχία; Θα ξαναδούμε κάτι προσωπικά δικό του ή θα τον απορροφήσει η “μεγάλη κατηγορία”; Αυτές και άλλες απορίες μας λύνει ο Lemire, στη συνέντευξη που ακολουθεί.

Για την ιστορία, ο ένας εκ των αδελφών που πρωταγωνιστούσαν στο “Ghost Stories”, παντρεύτηκε και γύρισε ευτυχισμένος στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Ο άλλος τραυματίστηκε και αναγκάστηκε να γυρίσει με το κεφάλι κατεβασμένο, λόγω των συνθηκών. Στο ESSEX COUNTY δε μάθαμε μέχρι πού θα μπορούσαν να φτάσουν, αν συνέχιζαν την ανοδική πορεία τους. Ίσως να μας απαντήσει ο ίδιος ο Lemire σε λίγα χρόνια.

Ξεκίνησες γράφοντας τις ιστορίες μιας μικρής επαρχίας και κατέληξες να γράφεις για το SUPERBOY. Πώς αισθάνεσαι γι’ αυτό;

Μου βγαίνει πολύ φυσικά, κατά κάποιο τρόπο αισθάνομαι λες και το SUPERBOY είναι μία προέκταση της δουλειάς που έκανα με το “Tales From The Farm”. Αν και πρόκειται για ένα comic με superheroes, ελπίζω να έχει την ίδια “ψυχή” που είχαν και οι ανεξάρτητες δουλειές μου.

Περίμενες ποτέ πως θα κατέληγες να γράφεις δύο μηνιαίους mainstream τίτλους όταν ξεκίνησες να δημιουργείς τα δικά σου comics;

Ποτέ. Πάντα πίστευα πως απλά θα έκανα αυτοεκδόσεις και projects για ανεξάρτητους εκδότες όπως η Top Shelf. Στην πραγματικότητα, θα έλεγα ότι είμαι σοκαρισμένος που εργάζομαι για την DC. Το στιλ μου πάντα ήταν πολύ προσωπικό και ιδιοσυγκρασιακό και ποτέ δεν περίμενα πως θα ταίριαζα με αυτή την εταιρεία… Όμως, με τα χρόνια έμαθα πως αν η δουλειά σου είναι σημαντική για εσένα και μένεις πιστός στον εαυτό σου, τότε και οι άλλοι ανταποκρίνονται σε αυτή. Η DC δεν διαφέρει σε αυτόν τον τομέα.

Προτιμάς να δουλεύεις σε ένα graphic novel ή σε μία μηνιαία σειρά;

Και τα δύο έχουν τα δικά τους πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Ένα comic όπως το SUPERBOY προτιμώ να είναι μηνιαίο, αφού αυτό φαίνεται να ταιριάζει με την παράδοση της κυκλοφορίας σε μορφή σειράς που έχουν οι superheroes. Είχε επίσης πολύ πλάκα να παίζω με αυτές τις συμβάσεις στο SWEET TOOTH. Συν τοις άλλοις, μου αρέσει η συνεχής ανταπόκριση που σου προσφέρει μία μηνιαία σειρά. Ωστόσο, μιλώντας μακροπρόθεσμα, προτιμώ το μεμονωμένο graphic novel για τις δικές μου δουλειές.

Με το SUPERBOY είναι η πρώτη φορά που σε βλέπουμε να δουλεύεις σε έναν τίτλο με superheroes. Τι μπορούμε να περιμένουμε;

Ελπίζω πως θα καταφέρω να ισορροπήσω τις απαιτήσεις που έχει το ακροατήριο των superheroes, διατηρώντας το δικό μου προσωπικό στιλ και τη δική μου φωνή, και εν τέλει, να δημιουργήσω κάτι το μοναδικό!

Δεν φοβάσαι μήπως με το να δουλεύεις σε έναν τέτοιο mainstream τίτλο στο τέλος χάσεις το προσωπικό σου συγγραφικό ύφος ή τις ελευθερίες από θέματα επιμέλειας τις οποίες και απολάμβανες τόσο καιρό;

Όχι, το όλο θέμα δεν είναι παρά μία νέα πρόκληση. Εξάλλου, άσχετα με το τι μπορεί να συμβεί, θα εξακολουθώ να έχω το SWEET TOOTH και τα προσωπικά μου projects. Πρόκειται για δύο πολύ διαφορετικούς τρόπους δημιουργίας comics, και είμαι ενθουσιασμένος που προσπαθώ να βρω τη δική μου φωνή και στον χώρο των mainstream comics. Μπορεί να μην είναι η ίδια φωνή που ακούγεται στο SWEET TOOTH, για παράδειγμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν αξίζει τον κόπο να την εξερευνήσω.

Υποπτεύομαι πως η δουλειά σε δύο μηνιαίους τίτλους (χώρια το feature των ACTION COMICS) έχει μεταβάλλει δραστικά την καθημερινή σου ρουτίνα. Πώς είναι τα πράγματα αυτόν τον καιρό;

Ναι, όντως πρέπει τώρα να ισορροπήσω τον χρόνο που έχω για σχέδιο με τον χρόνο για συγγραφή σεναρίου, πράγμα που είναι δύσκολο, αλλά είναι ωραίο να έχω δύο διαφορετικά πράγματα στα οποία να πηγαινοέρχομαι. Έχω ανακαλύψει πως εξαντλούμαι πολύ λιγότερο με το σχέδιο, επειδή έχω τη δυνατότητα να ασχολούμαι και με άλλα στην καθημερινή μου ρουτίνα.

Ας μιλήσουμε για το SWEET TOOTH. Θα πέσει όπου να’ ναι η αυλαία ή θα δούμε κι άλλες περιπέτειες του Gus; Τι μπορούμε να περιμένουμε στη συνέχεια;

Πάντα είχα στο μυαλό μου το τέλος του SWEET TOOTH. Ξέρω πού τελειώνει το ταξίδι του. Νομίζω πως το comic θα έχει κατά πάσα πιθανότητα έκταση 40 τευχών, οπότε μέχρι στιγμής φτάνω κάπου στα μισά της περιπέτειας του Gus!

Υπάρχουν πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία στην τριλογία του ESSEX COUNTY, έτσι δεν είναι; Είναι μήπως πιο εύκολο να γράφεις σε αυτό το στιλ σε σχέση με το να γράφεις “αγνή και ανόθευτη μυθοπλασία”;

Όλα τα πράγματα με τα οποία έχω καταπιαστεί περιλαμβάνουν το ίδιο ποσοστό αυτοβιογραφικών στοιχείων, ακόμη και το SUPERBOY και το SWEET TOOTH, απλά είναι λίγο καλύτερα κρυμμένα κάτω από τις μεταφορές και το συγγραφικό είδος.

Υπάρχουν άλλα σχέδια για τους επόμενους μήνες; Πρόκειται να δούμε κάποιο προσωπικό project;

Το THE UNDERWATER WELDER θα είναι ένα graphic novel 200+ σελίδων που θα κυκλοφορήσει από την Top Shelf στις αρχές του 2012.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

In the second story from his first big hit (ESSEX COUNTY), titled “Ghost Stories”, Jeff Lemire writes about two brothers who started playing hockey in the small town they lived in and soon managed to join a National Championship team and do what they loved more than anything else, play in “the big league”.

Logically, many of you know that ESSEX COUNTY contains autobiographical elements, but none would expect it to also contain prophetic ones! And I say this because this particular story seems to have foretold, to some extent, the evolution of its creator and this week’s guest of our column, Jeff Lemire.

The 34-year old Canadian became known for his comics trilogy titled ESSEX COUNTY (you can read the review for the first book here), and he has been widely discussed among indie comic circles ever since. That was two years ago (2008), but it seems that this wasn’t enough for Lemire, who also published another graphic novel through Vertigo called THE NOBODY.

This last detail maybe doesn’t seem all that impressive, considering that he is neither the first nor the last to make the jump from a small publishing company to a bigger one, especially when we think of Vertigo which always had a keen eye for indie creators. But, almost in tandem with THE NOBODY’s release, Vertigo announced a new monthly series, SWEET TOOTH, in which Lemire handles both scripts and draws.

The suspicions that Lemire’s path only led upwards, held by many, were confirmed almost a month ago, when it was announced that the Canadian will take over scripting duties for DC’s SUPERBOY.

This announcement made many of his fans happy, but at the same time others voiced their concerns. Will he be able to retain his personal style given that he’ll be dealing with two monthly mainstream titles? Will a man who until recently wrote about rural everyday stories succeed in the superhero genre? Will we see anything personal from him again, or will the “big league” absorb him completely? These, and other questions, will be answered in the following interview.

For the record, one of the two brothers starring in “Ghost Stories” got married and returned happily to his hometown. The other was injured and had to go through a humbling return due to circumstances. In ESSEX COUNTY we never got to learn how high up they could’ve have gone, had they continued their rising path to stardom. Maybe Lemire himself will answer to this question in some years’ time.

You started out with the tales of a small county and you ended up writing for SUPERBOY. How does that feel?

It feels very natural, in a way SUPERBOY feels like an extension of the work I was doing with Tales From The Farm. While this may be a superhero comic, I hope it will have the same heart as my independent work.

Were you expecting that you would be writing for two monthly mainstream titles, when you first started making your own comics?

Never. I always thought I would just be self-publishing and doing projects for independent publishers like Top Shelf. I am actually quite shocked to be working for DC. My style has always been so personal and idiosyncratic, I never thought I would fit in… But over the years I’ve learned that if you do work that is important to you and stay true to yourself, others seem to respond to that, and DC is no different.

Do you prefer working on a graphic novel or a monthly series?

They both have their own strengths and weaknesses. For a book like SUPERBOY I prefer the monthly format. It just seems to suit that great-serialized superhero tradition. And I’ve had fun playing with those conventions in SWEET TOOTH. I also like the constant feedback that a monthly book provides. But long term, I do prefer stand alone graphic novels for my work.

With SUPERBOY, it’s the first time we see you working on a superhero title. What can we expect?

Hopefully I will be able to balance the expectations of a superhero audience with my own personal style and voice and create something unique!

Aren’t you afraid that, by working on such a mainstream title, you might lose your personal writing style, or any editorial freedoms you have enjoyed so far?

No, it’s just a new challenge. And at the end of the day I still have SWEET TOOTH and my personal projects. They are two very different ways of making comics and I am excited to try and find a voice within “mainstream” comics, as well. It may not be the same voice as, say, SWEET TOOTH, but that doesn’t mean it isn’t worth exploring.

I suspect that working on two monthly titles (plus the ACTION COMICS feature) has drastically changed your daily schedule. What is it like these days?

Yes, now I have to balance my drawing time with script writing time, which is a challenge, but it is nice to have two different things to bounce between. I find I get a lot less burnt out on drawing, because I am able to mix my daily routine up more.

Let’s talk about SWEET TOOTH. Is there an end in the near horizon or we will be seeing more of Gus? What can we expect next?

SWEET TOOTH’s end has always been in my sights. I know where his journey ends. I think the book will probably be about 40 issues long, so at this point I am nearing the halfway mark of Gus’ adventure!

There are many autobiographical elements in the ESSEX COUNTY trilogy, right? Is it easier writing something like that, as opposed to “pure fiction”?

Everything I’ve worked on has about the same amount of autobiographical elements to it, even SUPERBOY and SWEET TOOTH, it’s just hidden a little better under metaphor and genre.

Do you have any other plans for the next few months? Will we be seeing any new personal projects?

THE UNDERWATER WELDER will be a 200+ page graphic novel from Top Shelf due out in early 2012.

[Translated by Alexandros Tsantilas]