TOP 100 OF THE 90s: 70-61

Why I Hate Saturn70. WHY I HATE SATURN
Writer/Artist: Kyle Baker
DC Comics (Vertigo)

Η Anne έχει τη δική της στήλη σε ένα περιοδικό, όπου με ιδιαίτερα κυνικό τρόπο, γράφει την άποψη της για όλους και όλα (την πόλη, τους άντρες, τις σχέσεις, το αλκοόλ). Η ζωή της θα αλλάξει ριζικά, όταν σε αυτή θα εισβάλλει η αδερφή της, η οποία φαίνεται να κουβαλάει μπόλικη τρέλα καθώς αυτοαποκαλέιται Queen of the Leather Astro-Girls of Saturn.

Το γεγονός ότι οι διάλογοι βρίσκονται κάτω από τα panels και όχι μέσα στα κλασικά μπαλονάκια, αρχικά ξενίζει τον αναγνώστη, αλλά καταφέρνει να λειτουργεί με έναν τρόπο που, από τη μια, μοιάζει απόλυτα φυσικός στην ανάγνωση και από την άλλη, προσθέτει στο comic. Με το κοφτερό του χιούμορ και το καρτουνίστικο σχέδιο του, ο Kyle Baker, με το WHY I HATE SATURN, κατάφερε να γράψει ένα εξαιρετικά αστείο και ιδιαίτερα ευφυές comic που ξεφεύγει εντελώς από τις φόρμες που συνήθως χρησιμοποιεί η Vertigo και που δείχνει ένα δρόμο που ελάχιστοι αποπειράθηκαν να ακολουθήσουν.

(Αριστείδης Κώτσης)

Διαβάστε περισσότερα για το WHY I HATE SATURN

69. MILK & CHEESEMilk&Cheese
Writer/Artist: Evan Dorkin
SLG Publishing

Dairy products gone bad! Πόσες λιγότερες ερμηνείες θα είχε αυτή η φράση, αν δεν υπήρχε το εξωφρενικά διασκεδαστικό comic του Evan Dorkin; Οι πρωταγωνιστές είναι δύο: ένα κουτί γάλα κι ένα κομμάτι τυρί. Η υπόθεση: καμία, απλά οι δύο πρωταγωνιστές σπάζουν, δέρνουν και γκρεμίζουν ό,τι βρεθεί μπροστά τους!

Αν τα πρόσωπα και οι καταστάσεις που ενοχλούσαν τον Dorkin αντιμετωπίζονταν στο DORK με ειρωνικά κλεισίματα του ματιού, εδώ προτάσσονται τα ρόπαλα, τα μαχαίρια και τα εκρηκτικά! Αντιμέτωποι με καταστάσεις που – δεν μπορεί – κάποτε θα ενόχλησαν τον καθένα από εμάς, οι δύο πρωταγωνιστές αποτελούν το βαρύ χέρι της καρμικής δικαιοσύνης και σπέρνουν το χάος. Καλυμμένα πίσω από την γελοιωδώς υπερβολική βία, εντοπίζονται η καυστική κοινωνική κριτική και το εξαιρετικό χιούμορ και, κατά τη διάρκεια της εποχής που ο όρος “πολιτικά ορθό” βρέθηκε στο κέντρο μιας μοδάτης λατρείας, το συγκεκριμένο comic αποτέλεσε την πλέον διασκεδαστική ταφόπλακά του.

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

Διαβάστε περισσότερα για το MILK & CHEESE

WildCATS68. WILDCATS COVERT ACTION TEAMS # 21 -33
Writer: Alan Moore
Artist: Travis Charest et al.
Image

O Alan Moore διαδέχτηκε το πετυχημένο run του James Robinson και αμέσως επαναπροσδιόρισε το concept, όπως είχε κάνει στο παρελθόν και με άλλους τίτλους. Ενώ το story arc του Robinson ήταν action-espionage, o Moore προσέδωσε βάθος στα ιδρυτικά μέλη των WildC.A.T.s, με το να τους επιστρέψει στον κόσμο από όπου προήλθαν.

Εκεί ανακαλύπτουν, σταδιακά, ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο ιδανικά όσο νόμιζαν. Ο πόλεμος ανάμεσα σε Kherubim και Daemomites έληξε με νικητές τους πρώτους. Η φαινομενική ευημερία, όμως, των Kherubim, στηριζόταν στην καταπίεση όχι μόνο των Daemonites αλλά και άλλων φυλών. Απογοητευμένοι από τη διαφθορά στον Khera, τα μέλη των WildC.A.T.s επιστρέφουν στη Γη, όπου η ομάδα διαλύεται.

Το run του Moore είχε ενδιαφέρον γιατί έδωσε κάποιο origin στους, μέχρι τότε, μονοδιάστατους χαρακτήρες. Το πολιτικό υπόβαθρο στον Khera με τα παιχνίδια εξουσίας και τις διακρίσεις έδωσε ένα ρεαλιστικό τόνο στην ιστορία και τα πράγματα θα ήταν ακόμη καλύτερα αν δεν υπήρχαν τόσες εναλλαγές από artists.

(Νίκος Λάμπρης)

67. HUMAN TARGET
Writer: Peter Milligan
Artist: Edvin Biukovic
DC Comics (Vertigo)

Πόσο εύκολο είναι να υποδυθείς ολοκληρωτικά έναν άλλο άνθρωπο; Να πάρεις την θέση του στην καθημερινότητα; Να φέρεσαι, να μιλάς και να μοιάζεις απόλυτα με αυτόν; Να χαθείς μέσα σε μια παράσταση δίχως τέλος;

Σίγουρα, το παραπάνω αποτελεί από μονό του μια πρόκληση, την οποία οι περισσότεροι καθημερινοί άνθρωποι απλά δεν θα μπορούσαν να ξεπεράσουν. Όχι όμως ο ήρωάς μας. Αν γίνεις, λοιπόν, ποτέ στόχος δολοφονίας, μπορείς να βρεις τον Christopher Chance, ο οποίος θα σε αντικαταστήσει επάξια, θα τραβήξει τα πυρά των εχθρών σου και, σε τελικό στάδιο, θα τους εξολοθρεύσει. Θα γίνει ο HUMAN TARGET.

Η πραγματική πρόκληση είναι πόσες φορές και για πόσο καιρό μπορείς να αλλάζεις ζωές; Ποιά είναι τα όρια σου πριν αναζητήσεις τον εαυτό σου; Τί σημάδια αφήνουν οι ξένες προσωπικότητες στην ψυχή σου; Τί ατέλειες ανακαλύπτεις σε σένα, μέσα από τους άλλους;

Απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω, συνοδευόμενες από μια εκπληκτική ιστορία, θα βρείτε στο comic των Peter Milligan και Edvin Biukovic, που αναβίωσαν, με τεράστια επιτυχία, τον χαρακτήρα των Lein Wein και Carmine Infantino.

(Γιάννης Κουρουμπακάλης)

66. HICKSVILLE
Writer/Artist: Dylan Horrocks
Black Eye Comics

Λοιπόν, εδώ είναι. Ανάμεσα σε τόσα άλλα comics που αξίζουν την προσοχή σας, το HICKSVILLE περιμένει να το ανακαλύψετε. Ο νεοζηλανδός Dylan Horrocks δίνει λόγους για να ξαναερωτευτείτε, να αγαπήσετε τα comics με επώδυνα αφοπλιστικό τρόπο. Το πόνημά του χαρακτηρίστηκε, πολές φορές, ως ερωτική επιστολή προς τo Μέσο και όντως, στον πυρήνα του, κατορθώνει και ενσωματώνει τόσο την αγάπη του γι’ αυτό, όσο και την ευφυία και την τεχνική του, εκδηλώνοντας τα με γραφή που συνδυάζει τα καλύτερα στοιχεία ενός ιστορικού, ενός θεωρητικού και ενός λάτρη του Μέσου και σκίτσο που, με τρόπο έντονο αλλά και συνάμα ευάλωτο, συμπυκνώνει τις επιρροές του από τον Herge έως τους αδερφούς Hernandez.

Σκοτεινό και ρομαντικό, σαν παραμύθι εφηβικής φαντασίωσης και πρώτου έρωτα, που φθείρεται και μαυρίζει ανεπαίσθητα από την επαφή με την ατμόσφαιρα της πραγματικότητας, μόνο και μόνο για να αναδυθεί, ουσιαστικά αλώβητο, χωρίς να χάσει την αθωότητα και την ορμή του, το HICKSVILLE είναι το πιο αριστουργηματικά αυτοαναφορικό (ως προς το Μέσο) comic των τελευταίων χρόνων. Αναζητήστε τη δουλειά του Ηorrocks online στο http://hicksvillecomics.com/.

(Βασίλης Σάκκος)

65. BATMAN: THE LONG HALLOWEEN
Writer: Jeph Loeb

Artist: Tim Sale
DC Comics

O Batman μαζί με τον Επιθεωρητή Gordon και τον Harvey Dent, κάνουν μια συμμαχία για να φέρουν στα χέρια της δικαιοσύνης τον Carmine Falcone, αρχηγό της πιο σημαντικής μαφιόζικης οικογένειας στη Gotham City. Η συμφωνία είναι να παρακάμψουν λίγο τους νόμους, αλλά ποτέ να μην τους παραβούν. Σημειωτέον, ο Dent δεν εμπιστεύεται απολύτως τον Batman, ούτε ο Batman τον Dent.

Ενώ δουλεύουν πάνω στην οικογένεια Falcone, ένας νέος εγκληματίας εμφανίζεται, ο Holiday Killer, που σκοτώνει μόνο σε γιορτινές ημέρες. Και μετά, άλλος ένας, από ατύχημα, μιας και κάποιος ρίχνει οξύ στο πρόσωπο του Harvey Dent. Όσο ο Holiday απασχολεί τον Batman καθώς και τον Carmine Falcone, οι εγκληματίες της πόλης εκτελούν τις συγχρονισμένες κινήσεις τους καθοδηγούμενοι από κάποιον.

Σε ένα comic με πολλές επιρροές από το GODFATHER (και κάμποσες αναφορές σε αυτό), έχουμε την ευκαιρία να δούμε πολλούς χαρακτήρες με διακριτές προσωπικότητες και χαρακτηριστικά, να αλληλεπιδρούν, προκαλώντας αλλαγές στην καθημερινότητα της Gotham City και στην ψυχοσύνθεση του κεντρικού ήρωα. Ή ηρώων…

Το artwork του Τim Sale, απλά απολαυστικό!

(Έλλη Μόκα)

64. GIVE ME LIBERTY
Writer: Frank Miller
Artist: Dave Gibbons
Dark Horse

Γεννημένη σε μια εναλλακτική Αμερική, κατακερματισμένη γεωγραφικά, κοινωνικά και ιδεολογικά, η Martha Washington μεγαλώνει σε ένα ghetto-φυλακή, για να διαπράξει τον πρώτο της φόνο στα 13 της χρόνια, και να ξεκινήσει έτσι μία διαδρομή που θα την οδηγήσει αρχικά στο ψυχιατρείο, και εν συνεχεία στη στρατιωτική δύναμη PAX, και την -πλέον αποψιλωμένη από τις βιομηχανίες fast food- ζούγκλα του Αμαζονίου.

Στη συνέντευξη που μας είχε παραχωρήσει μερικά χρόνια πριν, και αναφερόμενος στο comic του, ο ίδιος ο Miller είχε προσθέσει στους δικούς μας χαρακτηρισμούς της “πολεμικής επιστημονικής φαντασίας” και του “πολιτικού σχολιασμού”, εκείνον της “πολιτικής σάτιρας”. Στα δικά μου μάτια, το συγκεκριμένο comic ήταν ανέκαθεν και παραμένει, ένα εξαιρετικά εμπνευσμένο, μιλιταριστικό χρονογράφημα, περήφανο για την καταγωγή του, που όμως δεν φοβάται να δανειστεί ρυθμούς και τεχνικές από την ευρωπαϊκή σχολή.

Όσο για το σχέδιο; Η χαρά του κλασικιστή, με έναν πραγματικά απολαυστικό Gibbons στα -κατ’ εμέ- καλύτερά του!

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

Διαβάστε περισσότερα για το GIVE ME LIBERTY

63. INHUMANSInhumans
Writer: Paul Jenkins
Artist: Jae Lee
Marvel Comics

Οι INHUMANS των Stan Lee και Jack Kirby έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση το 1966 και αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια της μυθολογίας και κοσμογονίας του Marvel Universe (όπως θα μάθετε αν διαβάσετε το EARTH X, που έφτασε στην θέση 40 στο TOP 100 των 00’s). Αν και έχουν πολλές εμφανίσεις σε άλλους τίτλους, από το 1966 έως σήμερα, το δεύτερο “δικό τους” volume, εμφανίζεται μόλις το 1998, στην εκπληκτική σειρά 12 τευχών, των Paul Jenkins και Jae Lee.

Ο Jenkins δίνει έναν πιο ρεαλιστικό τόνο στον τίτλο και εξερευνά σε βάθος τους χαρακτήρες. Μας παρουσιάζει την μοναρχική κοινωνία τους, με τους κανόνες της γενετικής εξέλιξης/μετάλλαξης, που καθορίζουν την θέση σου σε αυτή, με περισσότερη αυστηρότητα, ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί “άγκυρες”, όπως τον Namor και τον Reed Richards, οι οποίοι, με τις εμφανίσεις τους, μας υπενθυμίζουν ότι βρισκόμαστε στο Marvel Universe.

Υπάρχει πάντα κάτι αξιομνημόνευτο για τον καθένα μας σε αυτό το πραγματικά ξεχωριστό comic της Marvel. Συνολικά, μια εξαιρετική πρόταση, με το σχέδιο του Jae Lee να μην χρειάζεται συστάσεις, για όλους τους fans των comics.

(Γιάννης Κουρουμπακάλης)

62. GENERATION X
Writer: Scott Lobdell
Artists: Chris Bachalo, Mark Buckingham
Marvel Comics

Αν παρομοιάζαμε τα comics με μουσική, το GENERATION X θα ήταν το punk rock και το psychedelic των 90s. Με τη Marvel να ψάχνει ένα νέο τίτλο που θα γέμιζε το κενό των NEW MUTANTS (που είχαν “αποφοιτήσει” στο X-FORCE), αλλά δίχως να πειραχτούν οι ίδιοι, έδωσε στους Scott Lobdell και Chris Bachalo σχεδόν πλήρη δημιουργική ελευθερία και ένα Picard-esque, “make it so”.

Ο Lobdell και ο Bachalo δημιούργησαν μια ομάδα που συνδύαζε τα πρότυπα των New Mutants με την πολυεθνικότητα των X-Men του Chris Claremont. Έτσι, η ομάδα έχει την αμερικανο-γιαπωνέζα Jubilee ως άλλη Kitty Pryde (ήταν στους X-Men και “υποβιβάστηκε” στην Generation X), την αδελφή του Cannonball, Paige Guthrie (Husk), την Αλγερινή M, τον ισπανόφωνο Skin, τον Βρετανό Chamber, τον Αφρο-Αμερικάνο Synch και, αργότερα, τη μυστηριώδη, μουγκή και ζωώδη Penance, καθώς και τον Σαμοανό Mondo.

Οι περιπέτειές τους ξέφευγαν αρκετά από τη νόρμα της Marvel, περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, εχθρούς όπως ο εφιαλτικός Emplate, που έτρωγε γονίδια από τον μυελό των οστών άλλων μεταλλαγμένων, ταξίδι σε μια διάσταση γεμάτη μυθολογικά πλάσματα της Ιρλανδίας, καθώς και “things that go bump in the night” ιστορίες, γύρω από την Ακαδημία Μεταλλαγμένων της Μασαχουσέτης. Υπό την καθοδήγηση των Banshee και Emma Frost, οι περιπέτειές τους συνεχίστηκαν μέχρι το #75, με το οποίο έκλεισε ο τίτλος.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

61. ED THE HAPPY CLOWNED THE HAPPY CLOWN
Writer/Artist: Chester Brown
Drawn & Quarterly

Όποιος έχει μια σχετική οικειότητα με το έργο του Chester Brown, αλλά δεν έχει διαβάσει το ED THE HAPPY CLOWN, είναι μάλλον δύσκολο (έως απίθανο) να είναι προετοιμασμένος για αυτά που θα συναντήσει στις σελίδες του σουρεαλιστικού αυτού graphic novel. Αν περιμένεις αυτοβιογραφία, έντονες συναισθηματικές σκηνές και δυνατούς, “αληθινούς” χαρακτήρες, καλύτερα να τα αναζητήσεις στο I NEVER LIKED YOU, ή το THE PLAYBOY. Αν, πάλι, αυτό που αναζητάς είναι σουρεαλισμός, σάτιρα και κραυγαλέο, σκατολογικό (αλλά, με “άποψη”) χιούμορ, τότε ήρθες στο κατάλληλο μέρος!

Η ιστορία του “χαρούμενου κλόουν”, που αποτελεί το επίκεντρο μιας οργιώδους φαρσοκωμωδίας, έξαλλων και -σχεδόν- απερίγραπτων καταστάσεων, γίνεται, στα ικανότατα χέρια του Brown (οι αφηγηματικές δυνατότητες του οποίου, κυριολεκτικά λάμπουν εδώ), ιδανικό εργαλείο για να μιλήσει ο δημιουργός για σοβαρά θέματα, με ιδιαιτέρως διασκεδαστικό και ψυχαγωγικό τρόπο. Το ED THE HAPPY CLOWN δε μοιάζει με κανένα άλλο comic που έχετε διαβάσει. Και αυτό δεν είναι υπερβολή!

(Δημήτρης Σακαρίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το ED THE HAPPY CLOWN