BEST OF #1: DC Number Ones

Καλώς ήλθατε στην ολοκαίνουργια στήλη του Comicdom, στην οποία, κάθε Τετάρτη, θα έχετε την ευκαιρία να βλέπετε λίστες με τους καλύτερους και τα καλύτερα από ένα ευρύ φάσμα της Τέχνης των comics. Κανόνες δεν υπάρχουν σε αυτή τη στήλη, το όνομα της οποίας είναι όσο πιο αντιπροσωπευτικό και ξεκάθαρο γίνεται: Best Of, δηλαδή “τα καλύτερα από”.

“Από τί;”, φαντάζομαι πως θα αναρωτιέστε. Από οτιδήποτε!

Τη μία εβδομάδα μπορεί να έχουμε τα 10 καλύτερα storylines με πρωταγωνιστή τον Spider-Man, την επόμενη τους 7 πιο επιδραστικούς σχεδιαστές στην Ιστορία του Μέσου, τη μεθεπόμενη τα 5 χειρότερα retcons της Marvel και αμέσως μετά τα 9 πιο εντυπωσιακά εξώφυλλα του Barry Windsor-Smith!

Στ’ αλήθεια, οτιδήποτε!

Ο μοναδικός περιορισμός έχει να κάνει με την έκταση που θα έχουν οι λίστες. Η μικρότερη θα είναι Top 5 και η μεγαλύτερη Top 10. Πολύ απλά, λιγότερα από πέντε δεν είναι “Top” αλλά “τυχαία παραδείγματα” και περισσότερα από 10 είναι, ενδεχομένως, παραπάνω από όσο θέλετε να διαβάσετε μεσοβδόμαδα και σίγουρα παραπάνω από όσα θέλω να γράψω εγώ…

Ας περάσουμε, λοιπόν, στο πρώτo μας Best Of, το οποίο είναι και αρκετά επίκαιρο. Εν αναμονή των 52 νέων #1 της DC, είναι μια ευκαιρία να δούμε ποιά είναι τα 10 Κορυφαία Πρώτα Τεύχη της DC (σε ongoing σειρές).

(Disclaimer: Εννοείται πως οι λίστες που θα παρουσιάζονται σε αυτήν εδώ τη στήλη, είναι καθαρά προσωπικές και έχουν διαμορφωθεί με μοναδικό κριτήριο το δικό μου γούστο και τη δική μου άποψη. Δεν έχω την ψευδαίσθηση να πιστεύω πως είναι “ευαγγέλιο”, ή “κοινώς αποδεκτές”. Είναι απλά οι προσωπικές απόψεις ενός και μόνο ανθρώπου, με όλα τα ελαττώματα και τα προτερήματά του. Αν διαφωνείτε με οποιαδήποτε από τις επιλογές μου, ή πιστεύετε πως θα έπρεπε να είχα συμπεριλάβει κάποιες άλλες, κάντε ένα comment και εκφράστε την άποψή σας.)

10. ACTION COMICS #1
Writers: Jerry Siegel, Fred Guardineer, etc.
Artists: Joe Shuster, Fred Guardineer, etc.
Cover Artist: Joe Shuster
June 1938

OK, για να είμαι απολύτως ειλικρινής, δεν θεωρώ πως το πρώτο τεύχος της ιστορικής αυτής ανθολογίας της DC είναι πραγματικά σπουδαίο comic. Για την ακρίβεια, είναι μάλλον μέτριο και σε πολλά σημεία μοιάζει σχεδόν “ερασιτεχνικό”. Δεν παύει, όμως, να είναι το πρώτο τεύχος ενός εκ των πλέον σημαντικών τίτλων στην Ιστορία των αμερικανικών comics, καθώς και αυτό όπου έκανε την πρώτη του εμφάνιση ο πρώτος μεγάλος υπερήρωας, ο Superman.

Για καθαρά ιστορικούς και καθόλου καλλιτεχνικούς λόγους, επομένως, το ACTION COMICS #1 παίρνει την τελευταία θέση αυτού του Top 10.

(Το ACTION COMICS #1 έχει επανεκδοθεί στα FAMOUS FIRST EDITION C-26 και MILLENNIUM EDITION: ACTION COMICS #1)

9. HELLBLAZER #1
Writer: Jamie Delano
Artist: John Ridgway
Cover Artist: Dave McKean
January 1988

Όταν ο Jamie Delano αναλάμβανε να παραδώσει στους editors της DC και στο κοινό, το πρώτο τεύχος της νέας σειράς με πρωταγωνιστή το πνευματικό παιδί του Alan Moore, John Constantine, δε νομίζω πως κανείς -πιθανώς ούτε ο ίδιος ο Delano- είχε ιδέα τι επρόκειτο να συμβεί. Εξάλλου, μπορεί ο νεαρός Βρετανός συγγραφέας να είχε δείξει κάποια δείγματα του ταλέντου του σε διάφορες δουλειές για το 2000 AD και τη Marvel UK, αλλά αυτή ήταν η πρώτη του δουλειά στην “από εκεί” πλευρά του Ατλαντικού! Το αποτέλεσμα, όμως, δικαίωσε όσους τον πίστεψαν.

Το πρώτο τεύχος του HELLBLAZER (όπως και τα περισσότερα comics αυτού του πράγματος που ονομάζεται “pre-Vertigo”) είναι, κατά βάση, ένα horror comic. Αλλά πέρα από αυτή τη “βάση”, υπάρχουν πολλά πράγματα στη συγγραφή και τη δημιουργία ενός καλού comic. Ο τρόμος του Delano δεν διστάζει να είναι αρκετά gore, αλλά είναι ολοφάνερο πως δεν είναι αυτό που έχει σημασία στο γενικότερο context. Τα φρικιαστικά πράγματα που συμβαίνουν (αλλά και αυτά που μπορεί να συμβούν), “χτυπούν” πολύ πιο έντονα στο μυαλό, παρά στο μάτι, ή το στομάχι του αναγνώστη.

Επιπλέον, ο Delano παίρνει τον Constantine και, χωρίς να θεωρεί απαραίτητο πως πρέπει να τον αλλάξει, δεν σταματάει να τον εξελίσσει, σχεδόν από το πρώτο panel όπου εμφανίζεται. Ο John Constantine είναι δημιούργημα του Alan Moore, αλλά ο John Constantine που ξέρουμε και αγαπάμε είναι αδιαμφισβήτητα δημιουργία του Jamie Delano!

(Το HELLBLAZER #1 έχει επανεκδοθεί στο HELLBLAZER: ORIGINAL SINS TPB και στο MILLENNIUM EDITION: HELLBLAZER #1)

8. WONDER WOMAN Volume 2 #1
Writer/Artist: George Perez
Cover Artist: George Perez
February 1987

Μετά το τέλος του CRISIS ON INFINITE EARTHS, πολλοί από τους παλιούς ήρωες του DC Universe δεν υπήρχαν πια, ή τουλάχιστον δεν υπήρχαν όπως τους γνωρίζαμε μέχρι εκείνη τη στιγμή. Σε αντίθεση με χαρακτήρες όπως τον Batman ή τους New Teen Titans, που υπέστησαν “soft reboots” (στην περίπτωση του Batman προστέθηκε ένα πιο λεπτομερές origin με μικραλλαγές και σε αυτή των Titans κάποιες διαφοροποιήσεις στην προέλευση και ιστορία της Wonder Girl), κάποιοι άλλοι ξεκίνησαν, κυριολεκτικά, από το μηδέν.

Μεταξύ αυτών, ήταν και η Wonder Woman, ο χαρακτήρας της οποίας αφέθηκε στα ικανά χέρια του George Perez, άλλαξε origin, ιστορία, φιλοσοφία, αισθητική, θέση στο DC Universe και status στην κουλτούρα και την αγορά των comics. Η Diana δεν ήταν πια κόρη της Hippolyta, αλλά ένα πλάσμα που φτιάχτηκε από πηλό και της δόθηκε ψυχή από τους Θεούς του Ολύμπου. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος είχε βγει εντελώς από το context του τίτλου (τουλάχιστον μέχρι το επόμενο retcon), ο Steve Trevor δεν ήταν πια “ο αγαπητικός της βοσκοπούλας” και οι αναγνώστες έδιναν ξανά σημασία σε έναν τίτλο που είχε πάψει να είναι best seller για δεκαετίες.

Μπορεί, εντός continuity, η post-Crisis Wonder Woman να φτιάχτηκε από πηλό, αλλά στην πραγματικότητα γεννήθηκε από τη φαντασία και τα μολύβια του George Perez. Και δεν θα μπορούσε να είχε γίνει καλύτερα!

(Το WONDER WOMAN Volume 2 #1 έχει επανεκδοθεί στο WONDER WOMAN: GODS AND MORTALS TPB)

7. SUPERMAN’S GIRLFRIEND LOIS LANE #1
Writers: Herny Boltinoff, Otto Binder, etc.
Artists: Kurt Schaffenberger, Herny Boltinoff, etc.
Cover Artist: Curt Swan
March-April 1958

Για τους περισσότερους αναγνώστες, η Lois Lane είναι αυτή η ενοχλητική γκόμενα που προσπαθεί να ανακαλύψει τη μυστική ταυτότητα του Superman και κάθε φορά, ενώ φτάνει τόσο κοντά να αποδείξει πως ο Clark Kent είναι, στην πραγματικότητα, ο Man Of Steel, κάτι συμβαίνει και τα σχέδια της μένουν ημιτελή.

Για κάποιους από εμάς, όμως, η Lois Lane είναι πιθανώς ο σημαντικότερος supporting character στην ιστορία των υπερηρωικών comics. Μια έξυπνη και αποφασιστική γυναίκα, με τσαγανό, τσαμπουκά και εφευρετικότητα. Το ότι δεν κατάφερνε να αποκαλύψει το μυστικό του Clark Kent/Superman, δεν είναι απόδειξη της δικής της μειωμένης ευφυίας, αλλά ένας ύμνος στις ικανότητες και την ευστροφία του Superman. Το να νικήσεις τον Luthor ή τον Brainiac και να αποτρέψεις τα σχέδιά τους για παγκόσμια κυριαρχία (ή έστω για κάποια σοβαρή απάτη) είναι σχετικά απλή υπόθεση, αν έχεις τις δυνάμεις του Superman. Το να κατορθώνεις, όμως, να βγεις αλώβητος από τη “θανατηφόρα” ερευνητική μανία της Lois, σημαίνει πως είσαι πραγματικά σπουδαίος!

Το πρώτο αυτό τεύχος στολίζουν με το artwork τους οι σπουδαίοι σχεδιαστές Kurt Schaffenberger (υπεύθυνος για τις πιο όμορφες και classy γκόμενες των 50s και 60s!) και Herny Boltinoff (πολύ κρίμα που η προσφορά του δεν έχει αναγνωριστεί όσο θα έπρεπε), ενώ το θαυμάσιο εξώφυλλο (ένα από τα 10-15 αγαπημένα μου όλων των εποχών) έχει φιλοτεχνήσει ο τρισμέγιστος Curt Swan.

(Το SUPERMAN’S GIRLFRIEND LOIS LANE #1 έχει επανεκδοθεί στο SHOWCASE PRESENTS: SUPERMAN FAMILY VOL. 2 TPB)

6. JUSTICE LEAGUE #1
Writers: J.M. DeMatteis, Keith Giffen
Artist: Kevin Maguire
Cover Artist: Kevin Maguire
May 1987

Όσοι με γνωρίζουν αρκετά καλά (ή όσοι έχουν διαβάσει αρκετά κείμενα μου), ξέρουν πως, γενικά, δεν είμαι και πάρα πολύ φίλος των superhero parodies, ή των χιουμοριστικών υπερηρώων εν γένει. Αυτό, όμως, δεν έχει τόσο να κάνει με το ίδιο το sub-genre, αλλά περισσότερο με τον τρόπο που προσεγγίζεται από τους εκάστοτε συγγραφείς που καταπιάνονται με αυτό. Το JUSTICE LEAGUE των Giffen/DeMatteis/Maguire ανήκει σίγουρα στις εξαιρέσεις και μάλλον αποτελεί την κορυφαία από αυτές.

Ο τίτλος JUSTICE LEAGUE OF AMERICA είχε περάσει από πολλά στάδια στα 25+ χρόνια της ύπαρξης του και το 1987 είχε μάλλον φτάσει στο low point του. Ήταν προφανές πως χρειαζόταν κάτι διαφορετικό. Και τί πιο διαφορετικό από μια ομάδα με, κατά κύριο λόγο, second class χαρακτήρες ή τουλάχιστον κάποιους που δεν είχαν στο παρελθόν περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα στο spotlight και ήταν, σε γενικές γραμμές, “άφθαρτοι”; Προσθέστε σε όλο αυτό μερικές γενναίες δόσεις situation comedy από τον Keith Giffen, θανατηφόρες ατάκες από τον J.M. DeMatteis, εξαιρετικό character interaction, τους κατάλληλους “straight men” και το εκπληκτικό artwork του “φρέσκου” Kevin Maguire, με τη μοναδική ικανότητα να δίνει στους χαρακτήρες μια ευρεία γκάμα εκφράσεων και συναισθημάτων… και έχετε την τέλεια συνταγή επιτυχίας!

Αντίθετα με ότι μπορεί να πιστεύουν πολλοί, το χιούμορ είναι σοβαρή υπόθεση. Και τα αμερικανικά υπερηρωικά comics δεν ήταν ποτέ τόσο “seriously funny” όσο στα πρώτα τεύχη του JUSTICE LEAGUE.

(To JUSTICE LEAGUE #1 έχει επανεκδοθεί στο JUSTICE LEAGUE INTERNATIONAL VOL. 1 TPB)

5. HOUSE OF MYSTERY #1
Writers: Herny Boltinoff
Artists: Curt Swan, Bob Brown, Herny Boltinoff
Cover Artist: Win Mortimer
December-January 1951

Το συγκεκριμένο τεύχος έχει αναμφισβήτητα μεγάλη ιστορική σημασία. Βλέπετε, είναι το πρώτο horror comic που εξέδωσε ποτέ η DC και το πρώτο τεύχος μιας ανθολογίας που συνέχισε να εκδίδεται για 321 τεύχη και σχεδόν 33 χρόνια! Πέρα από αυτό, όμως, έχει και πολύ μεγάλη καλλιτεχνική αξία. Όλες οι ιστορίες που περιλαμβάνονται σε αυτό είναι πραγματικά “διαλεγμένες”. Από το πανέξυπνο “I Fell In Love With A Witch”, σε σχέδιο του τεράστιου Curt Swan, μέχρι το σχετικά απλοϊκό, αλλά τόσο καλοφτιαγμένο “Man Or Monster” του παραγνωρισμένου Bob Brown και από το “The Curse Of The Seabury Manor” (Bernie Krigstein, baby!!!) μέχρι το φινάλε του τεύχους, το μεγαλοφυές (μια από τις καλύτερες non-EC horror/mystery stories που έχω διαβάσει) “Wanda Was A Werewolf”, με artwork από τον -προσωπικά αγαπημένο- Win Mortimer, το τεύχος μοιάζει στην κυριολεξία με all-star συλλογή γεμάτη από έμπνευση και ταλέντο.

Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει και στο, απλά απίστευτο, εξώφυλλο του Mortimer, το οποίο αποτελεί πραγματικό θρίαμβο design και layout και θα έπρεπε να διδάσκεται σε σχολές comics με θέμα “πως να σχεδιάσετε ένα eye-catching εξώφυλλο”. Φανταστείτε να είστε πιτσιρικάς το 1950 και να βλέπετε αυτή την εικόνα στο newsstand της γειτ0νιάς σας! Ακόμη και αν είχατε μόνο 10 cents στην τσέπη σας, δύσκολα θα τα δίνατε για κάτι άλλο…

(Το HOUSE OF MYSTERY #1 έχει επανεκδοθεί στο MILLENNIUM EDITION: HOUSE OF MYSTERY #1)

4. ALL-STAR SQUADRON #1
Writer: Roy Thomas
Artist: Rich Buckler
Cover Artist: Rich Buckler
September 1981

Το ότι ο Roy Thomas είχε ψύχωση με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τους υπερήρωες που έδρασαν σε εκείνη την περίοδο ήταν γνωστό και από τις προηγούμενες δουλειές του, αλλά και από την πορεία του ως fanzine writer στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Τη δεκαετία του ’70, η Marvel του έδωσε τη δυνατότητα να καταπιαστεί με το αγαπημένο του θέμα, με τον τίτλο INVADERS, που εξιστορούσε τις περιπέτειες των Golden Age χαρακτήρων της εταιρίας.

Ακόμη και αυτό το ένδοξο παρελθόν, όμως, δεν μπορούσε να προετοιμάσει κανέναν για όσα επρόκειτο να ακολουθήσουν λίγα χρόνια μετά, όταν ο Thomas, έχοντας εγκαταλείψει τη Marvel λόγω σοβαρής διαφωνίας με τον Jim Shooter σχετικά με τις λεπτομέρειες του συμβολαίου του, θα αναλάμβανε να διηγηθεί τα δρώμενα των 40s ηρώων της DC. Ο Thomas έφτιαξε ένα ολοκληρωμένο universe, κατορθώνοντας να διατηρήσει σχεδόν όλα όσα ήταν γνωστά έως τότε σχετικά με την ιστορία του κάθε ήρωα, αλλά παράλληλα εισήγαγε νέα στοιχεία και πληροφορίες που εμβάθυναν στους χαρακτήρες, και όλο αυτό σε πλήρη σύνδεση με πραγματικά Ιστορικά στοιχεία από την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου! Ο κόπος και η ενέργεια που αφιέρωσε στη δημιουργία αυτής της σειράς ήταν εμφανή σε κάθε σελίδα, καθώς καμία λεπτομέρεια, όσο μικρή και ασήμαντη και αν φάνταζε, δεν είχε τοποθετηθεί τυχαία και κάθε τι που συνέβαινε έβρισκε τέλεια τη θέση του σε ένα πολύπλοκο, αλλά συνάμα πανέμορφο παζλ. Εντάξει, ήταν “continuity porn”, αλλά κανείς δεν μπορούσε να το κάνει με περισσότερη μαεστρία και αγάπη για το αντικείμενο από τον Thomas.

Μία ακόμη ειδική αναφορά στο εξώφυλλο του Rich Buckler, που, κατά την άποψη μου, αποτελεί ένα από τα πλέον κλασικά της νεότερης περιόδου.

(Το ALL-STAR SQUADRON #1 έχει επανεκδοθεί στο SHOWCASE PRESENTS: ALL-STAR SQUADRON VOL. 1 TPB)

3. THE SANDMAN #1
Writer: Neil Gaiman
Artist: Sam Kieth
Cover Artist: Dave McKean
January 1989

Το 1989, πολύ λίγοι άνθρωποι γνώριζαν ποιός ήταν ο Neil Gaiman και ποιές ήταν οι συγγραφικές του δυνατότητες. Ευτυχώς, ανάμεσα σε αυτούς ήταν η editor της DC, Karen Berger, η οποία είχε περάσει μεγάλο μέρος της δεκαετίας του ’80 προσπαθώντας να αποδείξει πως τα mainstream comics δεν ήταν απαραίτητο να απευθύνονται μόνο σε παιδιά.

Το πρώτο τεύχος του SANDMAN ήταν πραγματική γροθιά στο στομάχι για όσους το διάβασαν. Ποτέ πριν δεν είχε κυκλοφορήσει ένα comic τόσο ποιητικό, τόσο “λογοτεχνικό”, τόσο άρτια δομημένο σε επίπεδο “λέξεων” (αν και όχι ιδιαίτερα φιλόδοξο σε επίπεδο πλοκής). Ο Gaiman αγνόησε παντελώς οσα σήμαινε το όνομα Sandman στο παρελθόν και δημιούργησε έναν έντελώς καινούργιο χαρακτήρα και ένα εντελώς νέο και ξεχωριστό σύμπαν, που όμως δεν έκοβε πλήρως τους δεσμούς του με το DC Universe, αλλά δανειζόταν επιλεκτικά στοιχεία από αυτό, όπου κρινόταν απαραίτητο, χωρίς ιδιαίτερο άγχος για θέματα continuity. Ήταν φανερό από την αρχή πως το SANDMAN δεν ηταν απλά καλοφτιαγμένες ιστορίες με λογοτεχνική χροιά και ποιητική διάθεση, αλλά ένα ολοκληρωμένο έργο, το πλήρες εύρος του οποίου θα αντιλαμβανόμασταν αρκετά χρόνια αργότερα.

Τα αρχικά ψήγματα αυτού του μεγαλείου, όμως, ήταν εδώ, στο πρώτο τεύχος ενός τίτλου που αποτέλεσε (και, εν μέρει, αποτελεί ακόμα), το ιδανικό “middle ground” για τους αναγνώστες που θέλουν να διαβάσουν κάτι άλλο πέρα από υπερηρωικά comics, αλλά δεν είναι ακόμα 100% έτοιμοι να εγκαταλείψουν πλήρως το genre της μυθοπλασίας του φανταστικού.

(Το THE SANDMAN #1 έχει επανεκδοθεί στα MILLENNIUM EDITION: THE SANDMAN #1, SANDMAN: PRELUDES AND NOCTURNES TPB, ESSENTIAL VERTIGO: THE SANDMAN #1 και ABSOLUTE SANDMAN VOL. 1)

2. PHANTOM STRANGER Volume 1 #1
Writer: John Broome
Artists: Carmine Infantino, Murphy Anderson
Cover Artist: Carmine Infantino
August-September 1952

Ο συγκεκριμένος τίτλος αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα φετίχ των DC Collectors. Κυκλοφόρησε στις αρχές τις δεκαετίας του ’50 (που σημαίνει ότι έχουν περάσει σχεδόν 60 χρόνια από την έκδοση του), τυπώθηκε σε πολύ λίγα αντίτυπα σε σχέση με πολλούς άλλους εκείνης της εποχής και απέτυχε εμπορικά, ολοκληρώνοντας τον κύκλο του σε μόλις 6 τεύχη.

Επίσης, ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας μπορεί να μην υπήρξε ποτέ fan favorite, αλλά πάντα είχε ένα cult following και μια γοητεία που ήταν εν πολλοίς δυσανάλογη με την πραγματική δημοφιλία του. Ως κερασάκι στην τούρτα, έρχεται το γεγονός ότι, ακόμη και σήμερα, στην εποχή που έχουν εκδοθεί σχεδόν τα πάντα σε trade paperbacks και πολυτελή archival editions, το συγκεκριμένο run παραμένει πεισματικά out of print! Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να έχει δημιουργηθεί ένας μύθος γύρω από αυτά τα 6 τεύχη, που για να τα αποκτήσει κανείς θα πρέπει να δώσει μερικές εκατοντάδες δολάρια για το καθένα! (Kαι αυτό το ποσό είναι για πολύ low grade condition. Αν θέλεις να τα βρεις σε καλή κατάσταση, θα πρέπει να οπλιστείς με πάρα πολύ υπομονή και ακόμη περισσότερα χρήματα…)

Αξίζει, όμως, τα λεφτά του; Κατ’ εμέ, οπωσδήποτε! Πρόκειται για ένα από τα πιο καλογραμμένα και ενήλικα comics της δεκαετίας του ’50, με έξυπνες, συναρπαστικές ιστορίες μυστηρίου (στις οποίες πρωταγωνιστεί -αλλά όχι πάντα- ο ίδιος ο Stranger), και θαυμάσιο artwork από ορισμένους εκ των κορυφαίων σχεδιαστών στην Ιστορία του Μέσου. Το πρώτο τεύχος δεν είναι απαραίτητα το καλύτερο από τα 6, αλλά είναι αριστούργημα, έτσι κι αλλιώς.

Δεν θα μπορούσα ποτέ να προτείνω σε κάποιον να δώσει 200-300 δολάρια για να πάρει ένα ταλαιπωρημένο comic, το οποίο θα διαβάσει σε 20-30 λεπτά. Το “άθλημα” του collecting δεν είναι για όλους και η συλλεκτική αξία ενός πράγματος (είτε αυτό είναι comic, είτε οτιδήποτε άλλο) είναι σχετική. Θα πρότεινα, όμως, στη DC να εκδώσει -επιτέλους!- τα 6 τεύχη του PHANTOM STRANGER σε μια ωραιότατη hardcover έκδοση, ώστε να μπορέσουν όλοι οι αναγνώστες (τουλάχιστον αυτοί που έχουν μυαλό!) να διαβάσουν έναν από τους κορυφαίους τίτλους στην Ιστορία των αμερικανικών comics.

(Το PHANTOM STRANGER #1, δυστυχώς, δεν έχει επανεκδοθεί στο σύνολο του. Μεμονωμένες ιστορίες του, μπορείτε να βρείτε στα PHANTOM STRANGER Volume 2 #1 & 2, DC 100 PAGE SUPER SPECTACULAR #4 και THE GREATEST 1950s STORIES EVER TOLD)

1. LEGION OF SUPER HEROES Volume 4 #1
Writers: Keith Giffen, Tom & Mary Bierbaum
Artist: Keith Giffen
Cover Artist: Keith Giffen
November 1989

Ποτέ πριν στην Ιστορία των υπερηρωικών comics, αλλά ούτε και στα χρόνια που ακολούθησαν,  δεν έχει υπάρξει ένα τόσο θαρραλέο και τολμηρό comic όσο το πρώτο τεύχος του “Five Years Later” LEGION OF SUPER HEROES. Το premise είναι φαινομενικά απλό: Βρισκόμαστε 5 χρόνια μετά από τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στο τελευταίο τεύχος της προηγούμενης σειράς LEGION και όσα βλέπουμε δεν θυμίζουν σε τίποτα τον κόσμο που γνωρίζαμε έως τώρα. Το ουτοπικό μέλλον των Legionnaires έχει αντικατασταθεί με μια φριχτή δυστοπία, όπου βασιλεύουν το έγκλημα και η διαφθορά. Στο μεσοδιάστημα, έχουν γίνει πόλεμοι, προδοσίες, δολοπλοκίες… Φιλίες έχουν καταστραφεί, νέες συμμαχίες έχουν δημιουργηθεί και το μέλλον (χε-χε) φαντάζει ακόμη πιο δυσοίωνο!

Μέσα σε όλα αυτά, τα περισσότερα μέλη των (πρώην πλέον) Legionnaires είναι είτε εξαφανισμένα, είτε περιθωριοποιημένα, είτε έχουν αλλάξει τόσο, που πλέον δεν μπορούν να παίξουν κάποιο σημαντικό ρόλο στη νέα κατάσταση, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί. Το σκοτεινό μυαλό του Giffen (παρεμπιπτόντως, πρόκειται για τον ίδιο άνθρωπο που ήταν υπεύθυνος για το JUSTICE LEAGUE – αυτό θα πει diversity!) έχει δημιουργήσει ένα σύμπαν όπου κανείς δεν είναι ασφαλής και χρειάζεται μεγάλη αισιοδοξία, από πλευράς αναγνώστη, για να διακρίνει κανείς μια αχτίδα φωτός στον ορίζοντα.

Το σημαντικότερο, όμως, δεν είναι ο νέος κόσμος που έχει δημιουργηθεί, αλλά οι ιδιοφυείς μέθοδοι που χρησιμοποιεί ο Giffen για να μας εξηγήσει πως φτάσαμε έως εδώ. Με ελάχιστο (και πάντα έξοχα δωσμένο) exposition, με πλάγιες αναφορές, με αποσπάσματα από τηλεοπτικά ρεπορτάζ, με πινακίδες στους δρόμους, με απόκρυφα journals χαρακτήρων που έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωση της ιστορίας και με κάθε άλλο πιθανό και απίθανό τρόπο, ο Giffen (με τη βοήθεια των Bierbaums στους διαλόγους) δίνει, κυριολεκτικά στάλα-στάλα, τις πληροφορίες που χρειάζεται ο αναγνώστης για να συνθέσει το παζλ. Στο τέλος του τεύχους, τα αναπάντητα ερωτήματα παραμένουν πολλά -σίγουρα πολύ περισσότερα από αυτά που έχουν απαντηθεί- αλλά το επίπεδο αδρεναλίνης έχει ανέβει σε τέτοιο βαθμό, που κυριολεκτικά λιώνεις από αγωνία να παρακολουθήσεις τη συνέχεια και να μάθεις ακόμη περισσότερα. Μαγεία!

(Το LEGION OF SUPER HEROES Volume 4 #1, εξ όσων γνωρίζω, δεν έχει επανεκδοθεί ποτέ. Φήμες ότι η DC προσπαθεί να αγνοήσει την ύπαρξη του με απώτερο στόχο να το εξαφανίσει από τη συλλογική μνήμη, ελεγχονται ως αναληθείς. Ευτυχώς, όμως, παραμένει εξαιρετικά φτηνό στο back issue market και είναι διαθέσιμο σχεδόν παντού.)