Cartoon Advertising

Αφήγηση και οπτική επικοινωνία: δύο από τα βασικά χαρακτηριστικά της γλώσσας των comics και ταυτόχρονα δύο από τα βασικά χαρακτηριστικά της γλώσσας της διαφήμισης. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που από πολύ νωρίς οι διαφημιστές και οι marketeers στράφηκαν στον κόσμο των cartoons και των comics, όχι μόνο για να αντλήσουν ιδέες και τεχνικές και να εμπνευστούν από την αισθητική τους, αλλά και να χρησιμοποιήσουν τους ήδη δημοφιλείς χαρακτήρες.

Ήδη από την εποχή της άνθισης της διαφήμισης, τα comics χρησιμοποιήθηκαν τόσο για την προώθηση εμπορικών, αλλά και κοινωνικών μηνυμάτων δίνοντας αφενός μια διαφορετική, πιο φρέσκια νότα στη διαφημιστική επικοινωνία και αφετέρου προσφέροντας απήχηση σε ένα πιο δευρυμένο κοινό. Τα παραδείγματα ποικίλουν, από την πιο πρόσφατη καμπάνια της εταιρείας καλλυντικών MAC με πρωταγωνίστρια την Wonder Woman, μέχρι τις παλαιότερες εκστρατείες της Unicef.

 

Άλλωστε, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η πρώτη εφαρμογή merchandising έγινε στις αρχές του 20ού αιώνα με αφορμή το Yellow Kid, τον ήρωα του ομώνυμου comic strip που πρωτοεμφανίστηκε στις σελίδες της εφημερίδας NEW YORK WORLD του Joseph Pullitzer. Τόσο δημοφιλής και αναγνωρίσιμος ήταν ο ήρωας που οι ειδικοί του marketing της εποχής τοποθέτησαν τη φιγούρα σε μια σειρά από προϊόντα (τσιγάρα, σπιρτόκουτα, τσίχλες κ.ά.).

Η σχέση και η αλληλεπίδραση των δύο αυτών επικοινωνιακών Μέσων, λοιπόν, είναι εμφανής, αν κάποιος ανατρέξει απλά στην ιστορία τους. Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον βιβλίο που στόχο έχει ακριβώς τη διερεύνηση και την εξιστόρηση της παράλληλης πορείας comics και διαφήμισης από το 1870 μέχρι και το 1940 με τίτλο DRAWING POWER: A COMPENDIUM OF CARTOON ADVERTISING. Η Fantagraphics Books μας προσφέρει ένα χορταστικό τόμο 124 έγρωμων σελίδων, οι οποίες μας ξεναγούν με κείμενα και εικόνες στις “εμπορικές” ρίζες του comic strip και στην εκπληκτική δουλειά που προέκυψε από δημιουργούς comics που δούλεψαν στο χώρο της διαφήμισης. Το βιβλίο περιλαμβάνει μια πληθώρα παραδειγμάτων προϊόντων, καμπανιών και σλόγκαν από “μια περίοδο της ποπ κουλτούρας όπου οι δημιουργοί comics ήταν διάσημοι και δημοφιλείς και τα strips και οι ιστορίες τους συναγωνίζονταν τις κινηματογραφικές ταινίες σε αναγνωρισιμότητα και αποδοχή από το ευρύ κοινό”. Οι επιμελητές του βιβλίου, Rick Marschall και Warren Bernard, παραθέτουν με λεπτομέρεια την πορεία του “cartoon advertising” από τα χρόνια του πολέμου, την εποχή της jazz, την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, αλλά και των χρόνων που ακολούθησαν, ενώ παράλληλα παρουσιάζουν portfolios γνωστών και σημαντικών δημιουργών.

Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη δουλειά με εξαιρετικά κείμενα και πολλαπλά παραδείγματα, συνοδευόμενα από επιλεγμένες εικόνες. Το DRAWING POWER: A COMPENDIUM OF CARTOON ADVERTISING είναι ένα βιβλίο που σίγουρα θα κεντρίσει το ενδιαφέρον όσων ασχολούνται με τον τομέα της επικοινωνίας, αλλά και όλων όσοι έλκονται από την ποπ κουλτούρα. Μια εξαιρετική έκδοση από την Fantagraphics – η οποία άλλωστε μας έχει συνηθίσει σε υψηλής ποιότητας εκδόσεις – την οποία, όπως μαθαίνουμε, θα ακολουθήσει και δεύτερος τόμος.

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για την έκδοση δείτε το παρακάτω βίντεο:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KjI_OUwBW1U[/youtube]

Στο ίδιο μήκος κύματος και στο πλαίσιο της ανάδειξης της σχέσης των comics με τη διαφήμιση, το Belgian Comic Strip Center φιλοξενεί στις γκαλερί του (και για λίγες μέρες ακόμα) την έκθεση με τίτλο “THE PUBLIART ADVENTURE. ADVERTISING DISCOVERS COMIC STRIP ARTISTS”. Ο Guy Dessicy, επικεφαλής μιας από τις σημαντικότερες διαφημιστικές εταιρείες της Ευρώπης και ίσως της πρώτης παγκοσμίως που εξειδικεύτηκε στη δημιουργία διαφημιστικών εκστρατειών εμπνευσμένες από τα comics, της Publiart (η οποία ιδρύθηκε το 1950 από τον Raymond Leblanc, ιδρυτή της Lombard) δανείζει πολύτιμο υλικό από τις καμπάνιες που “έτρεξαν” από το 1950 μέχρι και τη δεκαετία του ’80 περίπου. Η έκθεση αποτελεί όχι μόνο ένα οδοιπορικό στην ιστορία της Publiart, αλλά και στην ιστορία των βέλγικων BD.