INTERVIEW CORNER #73: Axel Alonso

Ελληνικά

Στα comics έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε κάποιους χαρακτήρες που έχουν σημαντικά μεγαλύτερη δύναμη από κάποιους άλλους. Είτε έρχονται από κάποιον άλλο πλανήτη, είτε είναι κάτοχοι μιας συμπαντικής, κοσμικής ή αρχαίας δύναμης, είτε αποτελούν θεότητες που, περπατώντας ανάμεσα στους θνητούς υπερισχύουν με μόλις μια κουβέντα τους. Συνήθως, οι ίδιοι χαρακτήρες βρίσκονται και στο τιμόνι των εξελίξεων ή των συμμαχιών που σχηματίζονται. Και, όπως έχει πει και κάποιος γνωστός μας, “with great power comes great responsibility”, πράγμα που σημαίνει ότι οι χαρακτήρες αυτοί έχουν πολλά στην πλάτη τους να τους βαραίνουν, μιας και, σε πολλές περιπτώσεις, ολόκληρο universe (Μarvel Universe ή DC Universe) στηρίζεται στις πλάτες τους.

Όσο κι αν σας φαίνεται απίθανο, παρόμοιοι χαρακτήρες υπάρχουν και στην αληθινή ζωή. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, ονομάζονται editors-in-chief. Η επιρροή τους πάνω στα τεκταινόμενα ενός universe είναι μεγάλη και η ευθύνη που έχουν απέναντι στους υπόλοιπους ανθρώπους (δημιουργούς και αναγνωστικό κοινό) είναι βαριά. Σε αυτή την ισχυρή κάστα ανθρώπων ανήκει και ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, ο Axel Alonso.

Ο Alonso βρίσκεται εδώ και ένα σχεδόν χρόνο στη θέση του editor-in-chief στη Marvel και είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνος για όσα εξελίσσονται αυτή τη στιγμή και όσα θα εξελιχθούν στο μέλλον στο Marvel Universe. Η καριέρα του, όμως, ξεκίνησε στο αντίπαλο στρατόπεδο, σε αυτό της DC, όταν ανέλαβε το 1994, ως editor, τίτλους όπως οι DOOM PATROL και ANIMAL MAN. Η καριέρα του συνεχίστηκε με εξίσου αναγνωρισμένες δουλειές, όπως οι PREACHER, 100 BULLETS, HELLBLAZER και HUMAN TARGET.

Το 2000, όμως, ο Alonso άλλαξε στρατόπεδο και εργάστηκε στη Marvel ως senior editor. Εκεί έπαιξε μεγάλο ρόλο στη δημιουργία του MAX imprint της εταιρείας και επέβλεψε από τη θέση του σημαντικά storylines σε πρωτοκλασάτους τίτλους, όπως το “Messiah Complex” του Χ-ΜΕΝ και το “The Other” του THE AMAZING SPIDER-MAN. Η επιτυχία του ως senior editor τον έφερε σε υψηλότερες θέσεις, μέχρι που τον περασμένο Ιανουάριο αντικατέστησε τον Joe Quesada στη θέση του editor-in-chief.

Από εκεί άρχισε, λίγο-πολύ, να κινεί τα νήματα του Marvel Universe, στον αληθινό και στον φανταστικό κόσμο. Και, σχεδόν ένα χρόνο μετά, βρίσκεται στο τιμόνι μεγάλων εξελίξεων και events, όπως η επιστροφή του Human Torch στο FANTASTIC FOUR, στο σχίσμα μεταξύ των X-Men, αλλά και το μεγάλο γεγονός του 2012, του AVENGERS VS X-MEN. Παράλληλα, έχει να αντιμετωπίσει ακυρώσεις και αλλαγές σειρών (όπως το ALPHA FLIGHT και αρκετές άλλες), αλλά και την επίθεση του απέναντι στρατοπέδου, το οποίο βρίσκεται στην αναμπουμπούλα ενός επιτυχημένου (όπως δείχνουν οι πωλήσεις) reboot.

Για όλα αυτά, λοιπόν, θα μας μιλήσει ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Axel Alonso, στη συνέντευξη που ακολουθεί (και η οποία δε θα μπορούσε να είναι τόσο ενδιαφέρουσα, χωρίς τη βοήθεια του resident newsman του Comicdom, Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου):

Τι ήταν αυτό που σε ώθησε εξαρχής στο να γίνεις editor στη βιομηχανία των comics;

Απάντησα σε μία αγγελία του NEW YORK TIMES για μία θέση συντάκτη στην Vertigo, το imprint της DC Comics. Είχα διαβάσει comics όντας παιδί, τα είχα παρατήσει στην εφηβεία μου και τα ανακάλυψα εκ νέου όταν πήγα στο Κολέγιο, αλλά ποτέ δεν είχα σκεφτεί την προοπτική καριέρας στο Μέσο μέχρι που είδα εκείνη την αγγελία.

Στα χρόνια που είσαι στη Marvel έχεις αναλάβει την επιμέλεια και την εποπτεία αναρίθμητων events και έχεις δουλέψει πάνω σε πολλούς τίτλους. Έχεις κάποιον αγαπημένο τίτλο;

Αυτό που μου ζητάς είναι σαν να διαλέγεις ποιο παιδί σου αγαπάς περισσότερο! Έχω κάποια που προτιμάω περισσότερο, αλλά για πολύ διαφορετικούς λόγους. Πάντα θα έχω στην καρδιά μου το PREACHER των Garth Ennis και Steve Dillon, όπως και το X-FORCE/X-STATIX των Peter Milligan και Mike Allred, λόγω της εξαιρετικά προχωρημένης τους σκέψης. Το ίδιο ισχύει και για τη δουλειά που έκαναν οι Garth και Jason Aaron στο PUNISHER (MAX), το οποίο αξίζει δική του θέση σε χρονοκάψουλα.

Μπορείς να μας περιγράψεις μία τυπική εργάσιμη μέρα σαν editor-in-chief στην Marvel;

Συνεδριάσεις, αντιμετώπιση προβλημάτων, πάρα πολλή ανάγνωση. Όντας EIC, περνάω τον περισσότερο χρόνο μου κοιτάζοντας την “ευρύτερη εικόνα”.

Μπορώ να σε ρωτήσω τι ακριβώς συνέβη με το ALPHA FLIGHT; Στην αρχή είχε ανακοινωθεί πως θα ήταν μία σειρά οκτώ τευχών, μετά έγινε ongoing σειρά και στο τέλος επέστρεψε πάλι στο αρχικό πλάνο των οκτώ τευχών. Τι ήταν αυτό που συνέβη μέσα σε μερικούς μόλις μήνες, έτσι ώστε να αλλάξει δύο φορές ο αρχικός της προγραμματισμός;

Η αγορά δείλιασε. Τόσο απλά. Αναγκαστήκαμε να προσαρμόσουμε τις προβλέψεις μας για συντριβή και τίποτε άλλο. Πολλοί καλοί τίτλοι ακυρώνονται, ειδικά όταν πρόκειται για μία διστακτική αγορά.

Οι λόγοι πίσω από την ακύρωση ενός τίτλου αφορούν αποκλειστικά τα ποσοστά των πωλήσεων ή υπάρχουν κι άλλοι συμπληρωματικοί παράγοντες που εμπλέκονται σε μία τέτοια απόφαση;

Όλα καταλήγουν στις πωλήσεις. Μας άρεσε εκείνο το βιβλίο και θέλαμε να πάει καλά.

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ολοένα και περισσότερους χαρακτήρες να είναι μέλη σε δύο ή παραπάνω ομάδες (παραδείγματος χάριν ο Wolverine). Βέβαια, αυτό είναι φυσικό επακόλουθο της δημοτικότητας τους, αλλά δεν φοβάστε την υπερπροβολή; Πιστεύεις ότι κάτι τέτοιο μπορεί να “πληγώσει” την δημοτικότητα ενός χαρακτήρα;

Βέβαια. Πάντα είναι ρίσκο.

Η Marvel μόλις ανακοίνωσε το μεγάλο της event για το 2012, το AVENGERS VS X-MEN. Αν αναλογιστεί κανείς το πρόσφατο σχίσμα μεταξύ των μεταλλαγμένων, καθώς και τ’ ότι κάποιοι από αυτούς, όπως ο Wolverine και η Storm, είναι μέλη των Avengers, θα πρέπει μήπως να αναμένουμε ορισμένες απροσδόκητες συμμαχίες;

Τι event θα ήταν αν δεν περιλάμβανε εκπλήξεις; Βασικά, μιλάμε για ένα event επιπέδου εξαφάνισης της ζωής από έναν πλανήτη, το οποίο κατευθύνεται προς τη Γη, μιλάμε για έναν ζωντανό κομήτη που εξαλείφει κόσμους και στο μετέπειτα στάδιο εξελίσσει κάτι καινούργιο. Αυτά είναι κακά μαντάτα, αν επί του παρόντος κατοικείς στον πλανήτη προς τον οποίο κατευθύνεται, αλλά καλά μαντάτα αν είσαι κάτι που θα μεγαλώσει στο πυρπολημένο έδαφος που θα αφήσει πίσω του. Δε χρειάζεται, βέβαια, να πω ότι αυτή η αρχέγονη δύναμη που ετοιμάζεται να προσγειωθεί στην πίσω αυλή σου κάνει τους πάντες – όπως τον Cap, τον Cyclops, τον Thor, τον Wolverine, τον Hulk, τον Nova – να παρατήσουν οτιδήποτε κάνουν εκείνη την στιγμή. Το πρόβλημα είναι ότι οι δύο μεγαλύτερες ομάδες superheroes στον κόσμο έχουν πολύ διαφορετικές αντιλήψεις σχετικά με το τι να κάνουν, αντιλήψεις που αφορούν τον πυρήνα τόσο της ταυτότητας τους, αλλά και του τι τελικά αντιπροσωπεύουν.

Ως προς την “ανάσταση” του Johnny Storm, θα ήθελα να σε ρωτήσω την δική σου άποψη σχετικά με το τι αυτοί – οι πολύ κοινοί στην βιομηχανία των comics – αναστρέψιμοι θάνατοι έχουν να προσφέρουν σε έναν τίτλο. Είναι απλά ένα κόλπο με σκοπό τη δημοσιότητα ή κάτι παραπάνω απ’ αυτό;

Ο “θάνατος του superhero” είναι ένα από τα ξεχωριστά στοιχεία του Μέσου μας. Όταν ένας χαρακτήρας πεθαίνει στο Marvel Universe, οι περισσότεροι fans υποπτεύονται ότι αυτή δε θα είναι και η τελευταία φορά που τον βλέπουν. Αυτό που έχει σημασία είναι το αν έχει επιπτώσεις η στιγμή του θανάτου ή όχι και το αν δίνει μία αίσθηση αυθεντικότητας και ρεαλισμού. Αυτό που έκαναν οι Jonathan και Steve στο FANTASTIC FOUR είναι να χτίσουν μία στιγμή δραματικής έντασης, αλλά και εκτόνωσης, η οποία βρήκε μεγάλη απήχηση στους οπαδούς.

Έπειτα από την επιτυχία του πρόσφατου reboot της DC, πολύς κόσμος πιστεύει ότι κάποια στιγμή η Marvel θα πρέπει να κάνει κάτι παρόμοιο. Υπάρχει κάποια τέτοια πιθανότητα ή μήπως ισχύει ακόμη η δήλωση που έκανε πριν δεκαετίες ο Mark Gruenwald σχετικά με το αν η Marvel θα έπρεπε κι εκείνη να ανασυσταθεί όταν η DC έκανε το CRISIS ON INFINITE EARTHS (“Δε μας χρειάζεται. Η Marvel το πέτυχε με την πρώτη”);

Η DC έπραξε αυτό που θεώρησε ότι έπρεπε να πράξει. Εμείς κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε και εμμένουμε στο αρχικό μας πλάνο. Το Marvel Universe δεν χρειάζεται ανασύσταση. Δεν έχει χαλάσει τίποτα.

Μπορείς να μας αποκαλύψεις (ή να μας εξάψεις την περιέργεια σχετικά) με κάποια μελλοντικά σχέδια της Marvel για το 2012;

Το λέω εδώ και κάποιο καιρό τώρα, έχετε το νου σας στον Nova. Είναι βασικός παίκτης στο AVENGERS VS X-MEN και αυτό δεν είναι παρά μόνο η αρχή.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

In comics, we’re used to seeing some characters being significantly stronger than others. Either by originating from another planet, or by being owners of a universal, cosmic, or ancient power, or by being deities who walk among mortals, they overpower them by merely uttering a word. Most usually, the same characters are at the helm whenever we have formations of developments or coalitions. And, as someone – whom we very well know – once said, “with great power comes great responsibility”, meaning that these characters have entire mountains of burden on their backs, since in many occasions, there’s a whole universe (Marvel or DC Universe) relying upon them.

As unlikely as it may sound, there are similar characters in plain ordinary life. However, in that case, they’re called editors-in-chief. Their influence on the comings and goings of a universe is big, and the burden they have in the face of many other people (creators and reading audience) is extremely heavy. This week’s guest, Axel Alonso, belongs to this powerful caste of men.

For over a year now, Alonso holds the post of Marvel’s editor-in-chief and is responsible to a large degree for everything that’s unfolding right now or will unfold in the future of Marvel Universe. Still, his career began in the rival camp, that of DC, when back in 1994 he was assigned as editor to titles such as DOOM PATROL and ANIMAL MAN. He continued his career in equally recognizable works such as PREACHER, 100 BULLETS, HELLBLAZER and HUMAN TARGET.

Still, in 2000 Alonso switched sides and was hired by Marvel as senior editor. Once there, he played a major role in the creation of the company’s MAX imprint and oversaw from his position several major storylines in first-class titles, such as X-MEN’s “Messiah Complex” and THE AMAZING SPIDER-MAN’s “The Other”. His success as senior editor took him to even higher positions, culminating last January with the replacement of Joe Quesada as editor-in-chief.

the return of the Human Torch in FANTASTIC FOUR, the schism between the X-Men, not to mention the mega-event of 2012, that of AVENGERS VS X-MEN. At the same time, he has to face cancellations and changes of series (such as ALPHA FLIGHT and many others) as well as the attack from the rival camp, which is currently in the ruckus of a successful (as indicated by sales) reboot.

So, this week’s guest, Axel Alonso, will tell us about all these things in the following interview (which wouldn’t be as interesting without the aid of Comicdom’s resident newsman, Elias Katirtzigianoglou):

What prompted you to be an editor for the comics industry in the first place?

I answered an ad in the NEW YORK TIMES for an editorial position at DC Comics’ Vertigo imprint. I’d read comics as a kid, given them up in my teens, and rediscovered them in college, but I had never contemplated a career in the medium until I saw that ad.

During your years in Marvel you have edited and overseen numerous events and worked on many titles. Do you have any favorite projects among them?

That’s like picking favorite children! I have several favorites, for very different reasons. I will always have a special place in my heart for Garth Ennis and Steve Dillon’s PREACHER and Peter Milligan and Mike Allred’s X-FORCE/X-STATIX series because they were so forward thinking, and what Garth and Jason Aaron both did in their respective stints on PUNISHER (MAX) are time capsule-worthy.

Can you describe to us a typical day in work as Marvel’s editor-in-chief?

Meetings, trouble-shooting, lots of reading. As EIC, I spend most of my time looking at the “big picture.”

May I ask you what did exactly happen with ALPHA FLIGHT? At first, it was announced as an 8 issue limited series, then it became an ongoing series and, finally, it returned to an 8-issue run. What happened in just a few months, as to change twice the original planning?

The market got soft. Simple as that. We had to adjust our forecasts for attrition, and that was that. A lot of good titles get cancelled, especially in a soft market.

Do the reasons behind a title’s cancellation exclusively concern sales figures or are there any other complementing factors in such a decision?

It’s all boiled down to sales. We liked that book, we wanted it to work.

Over the last few years, we have seen more and more characters being part of two or more teams (Wolverine, for example). Obviously, this is a result of their popularity, but aren’t you afraid about overexposure? Do you think that something like this could “hurt” a character’s popularity?

Sure. It’s always a risk.

Marvel just announced its big event for 2012: AVENGERS VS X-MEN. Considering the recent schism between the mutants and the fact that some of them, like Wolverine or Storm, have been members of the Avengers, should we expect any surprising alliances?

What’s an event without surprises? You’re basically talking about an extinction-level event that’s headed towards earth – a living comet that razes worlds and grows something new in its aftermath. Bad news if you currently inhabit the planet it’s headed for; good news if you’re whatever grows in the scorched soil in its aftermath. Needless to say, the knowledge that this primordial force is about to land in your backyard inspires everyone – Cap, Cyclops, Thor, Wolverine, Hulk, Nova – to drop what they’re doing. Thing is, the world’s two greatest super hero teams have very different perspectives on what to do – positions that cut to the very core of who they are and what they stand for.

On the occasion of Johnny Storm’s “coming back to life”, I want to ask you what do you feel that these – common in the comic book industry – reversible deaths have to offer to a title. Are they just a publicity stunt or something more?

The “super hero death” is one of the notes unique to our medium. When a character dies in the Marvel Universe, most fans suspect that it’s not the last they’ll see of him. What matters is whether or not that moment has weight, has impact, feels authentic and real. What Jonathan and Steve did in FANTASTIC FOUR was build a moment of dramatic tension – and release – that really resonated with fans.

After the success of DC’s recent reboot, many people believe that Marvel should eventually do something similar. Is this a possibility or does Mark Gruenwald’s decades-old statement as to whether Marvel would reboot back when DC did CRISIS ON INFINITE EARTHS (“We don’t need to. Marvel got it right the first time”) still apply?

DC did what it thought it needed to do. We’re doing what we need to do and sticking to the plan: The Marvel Universe doesn’t need a reboot. It ain’t broken.

Can you reveal (or tease about) any other upcoming Marvel projects for 2012?

I’ve been saying for some time, keep an eye on Nova. He’s a player in AVENGERS VS X-MEN and it’s just the beginning.

[Translated by Alexandros Tsantilas]