ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΟΜΙΚΣ #7: Comics Μετά Μουσικής

Μετά από τις ολιγοήμερες καλοκαιρινές μου διακοπές, είμαστε πάλι εδώ με ένα θέμα λίγο διαφορετικό από τα άλλα, επηρεασμένο από τις μουσικές που άκουγα όλη μέρα στη παραλία. Σκέφτηκα να κάνουμε ένα αφιέρωμα στα comics που υπάρχουν μέσα σε διάφορες δισκογραφικές δουλειές, από το παρελθόν έως και σήμερα. Θυμάμαι ακόμα και τώρα, μικρός που πήγαινα στο σπίτι του θείου μου, ο οποίος είχε μεγάλη συλλογή με “βινύλια”, να μου κάνουν τρομερή εντύπωση δύο από όλα αυτά. Το ένα ήταν το TOO OLD TO ROCK ‘N’ ROLL: TOO YOUNG TO DIE! των Jethro Tull (1976), το οποίο είχε comic μέσα, αλλά δεν μπορούσα τότε να καταλάβω τι έγραφε.

Το άλλο, όμως, ήταν ελληνικό και ήταν αυτό που ήθελα από τότε να αποκτήσω, για τον ίδιο ακριβώς λόγο, δηλαδή για το comic που είχε μέσα. Ο δίσκος αυτός δεν ήταν άλλος από το λευκό δίσκο των POLL (ο δεύτερος, αλλά και τελευταίος μεγάλος δίσκος του συγκροτήματος), ο οποίος κυκλοφόρησε το 1972 από την Polydor. Μέσα περιείχε ένα 12σέλιδο comic, σε σενάριο του Κώστα Τουρνά και σχέδιο του Στέργιου Δελιαλή (ο οποίος σήμερα είναι ο διευθυντής του Μουσείου Design στη Θεσσαλονίκη). Η ιστορία είναι έγχρωμη και ονομάζεται FANTASTIC FOUR – Ο ΚΑΚΟΣ MADMAN ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΩΡΘΩΜΑΤΑ ΤΟΥ, με πρωταγωνιστές τα ίδια τα μέλη του συγκροτήματος. Μπορείτε να του ρίξετε μια ματιά εδώ, μετά μουσικής.

Δεύτεροι στη “λίστα” μου έρχονται Oι Αρχάνθρωποι, με το CD Η ΠΤΗΣΗ ΤΟΥ IΚΑΡΟΥ, το οποίο κυκλοφόρησε το 1998 από τη Wipe Out. Εδώ έχουμε ένα 24σέλιδο συνοδευτικό βιβλιαράκι, με εικονογραφήσεις από τους στίχους των κομματιών που περιείχε το CD. Οι εικονογραφήσεις αυτές αναφέρονται στα περιεχόμενα από το ίδιο το συγκρότημα με τον όρο comic clips και δημιουργός τους είναι ο Χρήστος Ζαμπάρας. Εδώ μπορείτε να δείτε το comic του ομώνυμου τραγουδιού του δίσκου, και αυτό μετά μουσικής.

Στην επόμενη θέση. έχουμε ένα EP, στο οποίο ο δημιουργός του comic είναι και μέλος της ίδιας της μπάντας. To γκρουπ είναι οι Autodivine και ο δημιουργός του comic είναι ο Con (Κων. Χρυσούλης). Το 2009 κυκλοφορεί από τη Jemma Press μία 48σέλιδη έκδοση με comics, η οποία περιείχε και ένα EP με 6 κομμάτια. Η έκδοση αυτή περιέχει τρεις ιστορίες, οι οποίες αντιστοιχούν στα τρία πρώτα κομμάτια του CD. Στους Autodivine, εκτός από τον Con, μέλος ήταν και ο γνωστός σε όλους, Βασίλης Λώλος (στις αρχές του συγκροτήματος και όχι σε αυτό το EP).

Μετά από δύο χρόνια, είναι η σειρά των Burger Project να βγάλουν μια από τις δουλειά τους, συνοδευόμενη από comic. Το CD είναι η επανακυκλοφορία του WE LIVE IN ATHENS σε limited edition και κυκλοφόρησε από τη Sony Music το 2011 (η πρώτη κυκλοφορία ήταν το 2009 από την ίδια εταιρία). Το 32 σελίδων comic που υπάρχει μέσα είναι έγχρωμο και δημιουργός του είναι ο Πέτρος Χριστούλιας. Η όλη ιδέα και αισθητική μου φέρνει λίγο εκείνη του comic που υπήρχε στο δίσκο των POLL. Πρωταγωνιστές κι εδώ είναι τα μέλη του συγκροτήματος και η ιστορία είναι μία, ενώ “το σενάριο ξεπήδησε μέσα από πραγματικές ιστορίες του γκρουπ”, όπως αναφέρουν και οι ίδιοι. Το εξώφυλλο της limited edition είναι παραλλαγή του εξωφύλλου της πρώτης κυκλοφορίας του WE LIVE IN ATHENS. Συγκεκριμένα, στο πρώτο υπήρχε φωτογραφία των μελών του συγκροτήματος, ενώ στο δεύτερο η ίδια φωτογραφία είναι εικονογραφημένη από τον Π. Χριστούλια.

Το 2011, έχουμε επίσης μία αυτοέκδοση μαζί με το CD των Superpuma. Comic και CD ονομάζονται BIG CATS ON THE PROWL και κυκλοφόρησαν μέσα σε μία όμορφη σουέτ θήκη σε 500 αντίτυπα. Ο δημιουργός του comic, Daniel Goudelis, είναι και ο κιθαρίστας του συγκροτήματος. Το comic, αν και μία ιστορία, αποτελείται από 6 κεφάλαια (ενώ το CD από 9 κομμάτια), είναι ασπρόμαυρο και δεν έχει καθόλου λόγια.

Την ίδια χρονιά, έχουμε ακόμα μία παρόμοια κυκλοφορία. Είναι το NEUROTICA του Τάσου Παπαϊωάννου. Το 2009, οι My Wet Calvin ζήτησαν από το δημιουργό να κάνει ένα comic επηρεασμένο από το νέο τους (digital) single HUMBLE/THE LIGHT WILL (EXPOSED BY OBSERVERS REMIX), τα πρωτότυπα panels του οποίου θα μοιράζονταν δωρεάν μαζί με το single σε μία συναυλία τους (στο Erotica Live Show). Το 2011, όμως, ήρθε η σειρά του Τ. Παπαϊωάννου να το εκδόσει μέσω της εκδοτικής του (Giganto Books), ας πούμε αντίστροφα. Πλέον, το (digital πάλι) single των My Wet Calvin συνόδευε την όλη έκδοση, η οποία κυκλοφόρησε σε 150 αριθμημένα αντίτυπα. Στην ιστοσελίδα της Giganto μπορείτε να διαβάσετε το comic.

Και φτάνουμε στην φετινή χρονιά, όπου έκανε την εμφάνισή του ένα πολύπτυχο των 6 panels, από τον Π. Χριστούλια και πάλι. Όσοι ήταν στο τμήμα των fanzines στο Comicdom Con Athens 2012 μπορεί και να το είδαν στον πάγκο του δημιουργού. Κανονικά, όμως, κυκλοφόρησε μέσα στο συλλεκτικό boxset του ANU (κατά κόσμον Ηλίας Παντολέων) με την ονομασία KITES, που κυκλοφόρησε από την Foon Records σε 300 αριθμημένα αντίτυπα. Για τη δισκογραφική δουλειά αυτή, αλλά και για τον ίδιο τον δημιουργό, μπορεί όποιος θέλει να ψάξει στο διαδίκτυο να βρει επιπρόσθετες πληροφορίες, μιας κι εγώ έχω μόνο το comic στην κατοχή μου. Στην ιστοσελίδα του ANU υπάρχει η δυνατότητα να διαβάσει κάποιος το πολύπτυχο.

Κάπου εδώ, νομίζω πως πρέπει να αναφέρω και τους Last Drive, με τη συλλογή AT THE DRIVE INK (HEAVY LIQUID STRIP THEATER). Τη βάζω τελευταία και όχι με χρονολογική σειρά, γιατί, όπως θα δείτε και πιο κάτω, η συλλογή αυτή κυκλοφόρησε αυτόνομα και όχι σαν συνοδευτικό υλικό για κάποια δισκογραφική δουλειά του συγκροτήματος. Το 2010, το comic shop Tilt κυκλοφορεί σε 1.000 ανίτυπα μία έγχρωμη έκδοση 140 σελίδων, με 32 δημιουργούς (όχι αποκλειστικά από το χώρο των comics). Μέσα περιέχει ιστορίες, εικονογραφήσεις, καθώς και εικόνες εμπνευσμένες από τα κομμάτια του τελευταίου τους δίσκου HEAVY LIQUID, αλλά και από την εώς τώρα ιστορία των Last Drive. Κάθε ιστορία είναι εντελώς διαφορετική από την άλλη, καθώς αυτό που εμείς βλέπουμε είναι η έμπνευση του εκάστοτε δημιουργού, που είχε την απόλυτη ελευθερία να οπτικοποιήσει το κομμάτι που επέλεξε. Η έκδοση αυτή, όπως είπαμε και στην αρχή, δεν κυκλοφόρησε ούτε ταυτόχρονα, ούτε συνοδεία της δισκογραφικής δουλειάς των Last Drive, ούτε καν από τους ίδιους. Βγήκε μετά από πρωτοβουλία των δημιουργών που συμμετείχαν μέσα στη συλλογή, που οι περισσότεροι είναι φίλοι, αλλά και fans του συγκροτήματος.

Κλείνοντας, να επισημάνουμε πως, εκτός όλων αυτών που παρουσίασα, comics και γενικά πλούσιες εικονογραφήσεις, υπάρχουν και σε πολλές άλλες δισκογραφικές δουλειές. Αντιπροσωπευτικότατα παραδείγματα είναι η αυτοέκδοση της μουσικοθεατρικής  παράστασης του Θεατρικού κύκλου Ανάπλους, με τίτλο ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΚΟΗΣ (το CD της παράστασης κυκλοφόρησε με μία εικονογραφημένη απόδοση αυτής), αλλά και κάποιες ιστορίες comics μέσα στο fanzine ΚΙΤΡΙΝΟΣ ΤΥΠΟΣ, το οποίο συνόδευε κάποιους από τους δίσκους των PANX ROMANA. Αν κάποιος φίλος γνωρίζει και άλλες παρόμοιες δισκογραφικές δουλειές συνοδεία comics που μου διαφεύγουν, ας συμπληρώσει ελεύθερα να μαθαίνουμε και οι υπόλοιποι. Καλά μπάνια και τα ξαναλέμε σε δύο βδομάδες.. 🙂