BEST OF: X-Men Stories

X-MenLegacy_FinchPoster

Με τα πράγματα που αγαπάμε πολύ, καλό είναι να μη παίζουμε. Έτσι, ήξερα από την αρχή ότι, παρά τις όποιες δεύτερες σκέψεις είχα, στο τέλος θα επέλεγα τις ιστορίες που εγώ θεωρώ καλύτερες κι όχι αυτές που είναι fan-favorite (ή αυτές για τις οποίες δε βάζουν γλώσσα μέσα κάποιοι vocal X-fans). Συγχωρήστε μου, λοιπόν, τις όποιες απουσίες μπορεί να θεωρήσετε “εκκωφαντικές” και, αν θέλετε, κάντε τις δικές σας προτάσεις στα comments.

Ξεκινάμε την αντίστροφη μέτρηση, με τις 12 – σύμφωνα πάντα με τον γράφοντα – καλύτερες ιστορίες των X-Men (και όχι συνολικά από το X-Universe – έχουμε άλλο BEST OF για αυτές)

x-men6012. “In Τhe Shadow Οf… Sauron”
X-ΜΕΝ #60-63 (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 1969)
Writer: Roy Thomas
Artist: Neal Adams

Αν υπάρχει μια ιστορία από την πρώτη περίοδο των original X-Men που πιστεύω ότι μπορεί να σταθεί και στις σημερινές αναγνωστικές απαιτήσεις είναι η συγκεκριμένη. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι ο Roy Thomas γράφει τους X-Men ως αυτό που είναι (νέοι μεταλλαγμένοι και όχι walking cliches). Ούτε ότι το απίστευτα ρεαλιστικό σχέδιο του Neal Adams σε αφήνει άφωνο και κάνει την ανάγνωση απόλαυση. Είναι ότι οι X-Men βρίσκονται σε μια φάση που έχουν δέσει ως ομάδα, οι χαρακτήρες είναι διακριτοί και το interaction με τους νέους (Havok και Polaris) αφήνει υποσχέσεις, οι οποίες όμως λίγο καιρό μετά θα ματαιωθούν, λόγω της ακύρωσης των νέων ιστοριών στον τίτλο.

Σε όλα τα παραπάνω προσθέστε και ότι το “In Τhe Shadow Οf… Sauron” είναι μια εξαιρετική περιπέτεια που παρουσιάζει για πρώτη φορά τον τερατόμορφο life-sucking villain, και στέλνει τους X-Men στη χώρα του Ka-Zar (Savage Land), με τον Angel να αντιμετωπίζει έναν μυστηριώδη άντρα που, όπως αποκαλύπτεται, είναι ένας – όχι και τόσο ευπρόσδεκτος – παλιός γνώριμος.

Επανεκδόσεις
X-ΜΕΝ VISIONARIES 2: THE NEAL ADAMS COLLECTION
MARVEL MASTERWORKS: THE X-MEN #6
X-MEN OMNIBUS #2

uncanny-x-men-25111. “The Siege Perilous Saga”
UNCANNY X-MEN #246-251 (Ιούλιος 1989 – Νοέμβριος 1989)
Writer: Chris Claremont
Artists: Marc Silvestri (#246, 247, 249-251), Jim Lee (#248)

Η ομάδα διαλύεται κάτω από τον καυτό ήλιο της αυστραλέζικης ερήμου. It’s a cruel summer for mutants…

Ο Wolverine αποχωρεί προσωρινά για να ρυθμίσει προσωπικές του υποθέσεις. Η Rogue χάνεται μέσα στο Siege Perilous, ενώ ο Longshot εγκαταλείπει τους X-Men, αναζητώντας απεγνωσμένα πληροφορίες για το παρελθόν του. Όταν ο Havok σκοτώνει κατά λάθος, στη διάρκεια μίας μάχης, τη Storm, η ομάδα χάνει πλέον την αίσθηση ασφάλειας που τους δημιουργούσε το καταφύγιο της ερήμου.  Απελπισμένοι από την εφιαλτική τροπή των πραγμάτων, οι εναπομείναντες Colossus, Dazzler, Havok και Psylocke αποφασίζουν, ύστερα από προτροπή της τελευταίας, ότι δε θα γίνουν εύκολη λεία στα χέρια των Reavers που καιροφυλακτούν να τους επιτεθούν: το Siege Perilous θα τους δεχθεί στη μαγική πύλη του με την υπόσχεση μίας καινούριας ζωής. Λίγες ώρες μετά, ο εσταυρωμένος από τους Reavers Wolverine θα παρακολουθήσει τις τελευταίες στιγμές των συντρόφων του, με τη μορφή παραίσθησης που χάθηκε στο χωροχρόνο. Οι X-Men αποτελούν παρελθόν.

Ίσως η τελευταία σημαντική συγγραφική στιγμή του Chris Claremont στον τίτλο, το storyline που κυκλοφορεί στους κόλπους των fans με ανεπίσημους τίτλους όπως “The Siege Perilous Saga” ή “Shattered Star Saga” είναι μία ιστορία που μιλάει για τη σχέση των ανθρώπων με την απώλεια και για το θρίαμβο του φόβου πάνω στη λογική. Σε αυτά τα τεύχη, οι X-Men αποτυπώνονται για πρώτη φορά ως μία ομάδα ηττημένων “παλαίμαχων” που επιλέγουν μια καινούρια, άγνωστη ζωή, χωρίς μνήμη του ποιοι ήταν κάποτε, ως ενστικτώδη αντίδραση στο βέβαιο θάνατο που τους περιμένει.

Σχεδιαστικά, ο Marc Silvestri δίνει απλώς ρέστα (τεύχη σαν κι αυτά τον έκαναν superstar), ενώ εδώ θα βρείτε και το πρώτο τεύχος X-Men που σχεδίασε ποτέ ο Jim Lee!

uncanny-x-men-24210. “Inferno”
UNCANNY X-MEN #239-243, X-FACTOR #36-39 (Δεκέμβριος 1988 – Απρίλιος 1989)
Writers: Chris Claremont, Louise Simonson
Artists: Marc Silvestri, Walter Simonson

Σημείωση: Υπό την ομπρέλα του τίτλου “Inferno” υπήρξε και ένα άλλο παράλληλο storyline, το οποίο αφορούσε στη Magik και εκτυλίσσονταν στα NEW MUTANTS #71-73, ενώ “έτρεξε” και σε άλλους τίτλους του Marvel Universe.

Previously: Aρκούσε η είδηση και μόνο της νεκρανάστασης της Jean Grey, ώστε ο Cyclops να εγκαταλείψει τη Madelyne και τον νεογέννητο Nathan (τον μελλοντικό Cable).

Now: Η μεταμόρφωση της Pryor σε Goblin Queen έρχεται ως αποτέλεσμα της παράνοιας που την κυριεύει, μόλις μαθαίνει από τον Mr.Sinister πως την κλωνοποίησε ο ίδιος από το γενετικό κώδικα της Jean Grey και πως οι αναμνήσεις που έχει δεν είναι δικές της. Η βιολογική, ηθική και πνευματική εξόντωση του Scott και της Jean γίνονται αυτοσκοπός της ύπαρξής της. Ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί να στρέψει όλους τους X-Men (και κυρίως τον αδελφό του Scott, Havok) εναντίον του πρώην άντρα της ή πως στη μάχη θα θυσιάσει ακόμη και το παιδί της.

Αρμαγεδονικό σκηνικό, άφθονες σκηνές δράσεις, εμφατικοί διάλογοι, τραγικοί χαρακτήρες. Αν και το “Inferno” είναι ο ορισμός του new user un-friendly storyline (Γιατί οι X-Factor πιστεύουν ότι οι X-Men, η Pryor και το βρέφος Summers είναι νεκροί; Πότε και υπό ποιες συνθήκες επέστρεψε η Jean Grey; Ποιος είναι ο Sinister και ποια η σχέση του με την κόλαση του Limbo;), τα ερωτηματικά και οι αμφιβολίες που γεννήθηκαν από το storyline “From Τhe Ashes”, απαντώνται και επιβεβαιώνονται εδώ.

Jean Grey και Madelyne Pryor είναι ο ένας και μοναδικός άνθρωπος ενάντια στον ίδιο τον εαυτό του. Η ολοκλήρωση θα έρθει μόνο με τη βιολογική εξόντωση του ενός. Η Phoenix Force που εμφύσησε ζωή τόσο στο κουκούλι όπου βρισκόταν η Jean όσο και στο εργαστήριο του Mr. Sinister, όπου κείτονταν άψυχο το σώμα της Madelyne, θα ενώσει ξανά τα κομμάτια της, σε μια ιστορία που κατά τη γνώμη μου είναι πολύ καλύτερη από ό,τι επιλέγουμε να θυμόμαστε.

Επανεκδόσεις
Χ-ΜΕΝ: INFERNO (HC)

x-men1129. “Magneto Triumphant!”
Χ-ΜΕΝ #112-113, (Αύγουστος – Σεπτέμβριος 1978)
Writer: Chris Claremont
Artist: John Byrne

Οι φορές που ο Magneto βρέθηκε απέναντι από τους X-Men είναι αμέτρητες, καμία όμως δεν έχει εντυπωθεί τόσο έντονα στη μνήμη μου, όσο αυτής της ιστορίας.

Παρότι ο villain εμφανίζεται κυριολεκτικά από το πουθενά, ως συνέχεια της περιπέτειας που είχε προηγηθεί με τον Mesmero, η ιστορία των αιχμάλωτων X-Men στα χέρια της νέμεσής τους έρχεται με μια φυσική ροή που φυσικά χρεώνεται θετικά στον Claremont και μιμείται εξαιρετικά την ίδια τη ζωή, οι ιστορίες της οποίας μπλέκονται η μία μέσα στην άλλη, συχνά αποτελώντας περίτρανη απόδειξη της γραμμικότητάς της.

Θα ήταν άδικο όμως εδώ, να μην αναγνωρίσουμε τη δύναμη της εικονογράφησης του John Byrne, με panels- κομψοτεχνήματα, πολλά από τα οποία λειτουργούν ως αυτόνομα έργα τέχνης.

Από την αίσθηση εγκλωβισμού που δημιουργεί αυτή η ιστορία, στα πανέξυπνα σεναριακά τρικ που οδηγούν στην απόδραση της ομάδας κι από εκεί σε μια ακόμη ευφυή τροπή που αφήνει τη Phoenix και τον Beast να πιστεύουν ότι οι υπόλοιποι είναι νεκροί (αλλά και το αντίθετο), η συγκεκριμένη ιστορία αποδεικνύει πως κάτι “μαγικό” συνέβαινε με αυτό το δημιουργικό δίδυμο, καθώς ακόμη κι όταν δεν ήταν πρόθεσή τους να γράψουν κάποιο “σημαντικό” storyline, το αποτέλεσμα ακολουθούσε τη δική του, ακούσια πορεία.

Επανεκδόσεις
CLASSIC X-MEN #18-19
ESSENTIAL X-MEN, VOLUME 1 (black and white reprints)
MARVEL MASTERWORKS: UNCANNY X-MEN, VOLUME 3
X-MEN OMNIBUS #1

xmen-deadly-genesis-48. “Deadly Genesis”
X-MEN: DEADLY GENESIS, ltd series (Ιανουάριος – Ιούλιος 2006)
Writer: Ed Brubaker
Artist: Trevor Hairsine

Στο GIANT-SIZE X-MEN #1, οι original X-Men είναι φυλακισμένοι του ζωντανού νησιού Krakoa και ο Professor X συγκεντρώνει μεταλλαγμένους από ολόκληρο τον κόσμο για να σώσει τους μαθητές του. Τελικά οι νέοι αντικαθιστούν τους παλιούς, και ξεκινάει η γνωστή σε όλους  μας εποποιία.

Στο Deadly Genesis, μαθαίνουμε ότι αυτή ήταν η μισή αλήθεια: H Storm, o Wolverine, o Colossus και οι λοιποί δεν ήταν η πρώτη ομάδα που συγκέντρωσε ο Xavier, αλλά η δεύτερη!  Το τί συνέβη στους πρώτους, το γιατί η ύπαρξη αυτής της ομάδας σβήστηκε από την Ιστορία και κυρίως το γιατί όλα αποκαλύπτονται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, αποτελούν τον πυρήνα της συναρπαστικής ιστορίας, που παρότι “παίζει με τα Θεία”, κατορθώνει να δώσει πειστικές απαντήσεις σεναριακά, πετυχαίνοντας όμως και κάτι επιπλέον: τον εξανθρωπισμό του Professor X, την απαλλαγή του από το βραχνά του σχεδόν άμεμπτου και αλάθητου ηγέτη, αλλά και την ιδανική ευκαιρία για να βγει μπροστά η επόμενη γενιά ηγετών (βλέπε Cyclops).

Το σχέδιο του Hairsine κλασικίζει τόσο όσο χρειάζεται, με αποτέλεσμα να υπάρχει οπτική συνέχεια στις διαφορετικές χρονικές περιόδους που απεικονίζονται, χωρίς όμως το σύνολο να δείχνει παρωχημένο. Εξίσου ενδιαφέροντα,είναι και τα εξώφυλλα του Marc Silvestri.

Καθώς είναι πολύ πιθανό να μη συμφωνείτε μαζί μου ότι αυτή η σειρά αξίζει να είναι μέσα στις καλύτερες των X-Men, μάθετε ότι μαζί σας θα συμφωνήσουν αρκετοί συντάκτες λιστών στο διαδίκτυο, από τις οποίες απουσίαζε συντριπτικά.

Επανεκδόσεις
X-MEN: DEADLY GENESIS – TPB

xmen1287. “The Proteus Saga”
X-MΕΝ #125-128 (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 1979)
Writer: Chris Claremont
Artist (co-plotter #127-128): John Byrne

Στο X-MEN #104, μάθαμε την ύπαρξη του μυστηριώδους Mutant X που δραπέτευσε. Στο X-MEN #119 βλέπουμε ξανά τον Mutant X να καταλαμβάνει το σώμα ενός κατοίκου του Muir Island. Το ότι έπρεπε να φτάσουμε στο #125 για να ξετυλιχθεί η ιστορία αποτελεί ιδανικό παράδειγμα της τεχνικής του Claremont να “σιγοβράζει” τα στοιχεία των ιστοριών του σε sub-plots πριν έρθει η κορύφωση.

Στο #125, ο Mutant X (ή αλλιώς Proteus) αποκαλύπτεται σε όλο του το μεγαλείο ως μια παρανοϊκή, δολοφονική μηχανή που καταλαμβάνει τα σώματα ανθρώπων, χρησιμοποιώντας τους ως ξενιστές, αλλά και αλλάζοντας δεδομένα της πραγματικότητας γύρω του. Η σχέση του με τη Moira McTaggert δίνει στην ιστορία το απαραίτητο στοιχείο δραματικότητας, καθώς συνυφαίνει την ύπαρξή του villain με τον κόσμο των X-Men, ενώ παράλληλα, με χειρουργική ακρίβεια, τα μέλη της ομάδας προχωρούν σεναριακά με τρόπο που θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί προοίμιο των μετέπειτα εξελίξεων στο “Dark Phoenix Saga”.

Αγαπημένη ιστορία των fans της κλασικής περιόδου των X-Men και ένα ακόμη εξαιρετικό δείγμα “γραφής” του διδύμου Claremont-Byrne, το “Proteus Saga” είναι μια ιστορία που πρέπει να διαβάσετε, πριν καταρτίσετε τη δική σας Best of X-Men Stories λίστα.

Επανεκδόσεις
X-MEN: PROTEUS
CLASSIC X-MEN #31-34
ESSENTIAL X-MEN, VOLUME 2 (black and white reprints)
X-MEN OMNIBUS #1

xmen-god-loves-man-kills6. X-MEN: GOD LOVES, MAN KILLS
Graphic Novel, 1982
Writer: Chris Claremont
Artist: Brent Anderson

Δεν είναι να απορεί κανείς που αυτή η stand-alone ιστορία βρισκόταν για πολλά χρόνια στο μεταίχμιο του continuity: από την πρώτη σκηνή κιόλας, μία ομάδα φανατικών δολοφονεί εν ψυχρώ δύο μεταλλαγμένα παιδιά, έχοντας προηγουμένως σκοτώσει τους γονείς τους. Στην αμέσως επόμενη σκηνή, ο Magneto θρηνεί για τη δολοφονία των αθώων παιδιών και υπόσχεται εκδίκηση. Το GOD LOVES, MAN KILLS δεν παίζει με τους κανόνες της εποχής και το αποδεικνύει.

Το αποδεικνύει με εν ψυχρώ δολοφονίες ανηλίκων, το αποδεικνύει με το γεγονός ότι για πρώτη φορά ο Magneto συμμαχεί με τους X-Men για να πολεμήσουν την προκατάληψη του anti-mutant κινήματος, το αποδεικνύει με το σκληρό ρεαλισμό του και την ενήλικων παραπομπών σκοτεινιά στο σχέδιο του Brent Anderson, το αποδεικνύει επιβεβαιώνοντας καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας τον τίτλο του.

Ο άνθρωπος σκοτώνει όταν αφήνει το μίσος και το φόβο να κυριαρχήσουν της λογικής. Ταυτόχρονα όμως, σε ένα κρεσέντο ελπίδας, αυτό το graphic novel υποδεικνύει ότι ο άνθρωπος μπορεί – αν το θελήσει – να δει το καλό και να το επιλέξει. Για πρώτη φορά, η προσέγγιση του Magneto έρχεται κοντά σε εκείνη του Xavier (ή μάλλον το αντίθετο) και οι απόλυτες προσεγγίσεις οφείλουν να τεθούν υπό αμφισβήτηση μπροστά στη σκληρή πραγματικότητα.

Μία εξαιρετική ιστορία από πλευράς σύλληψης, δομής, εκτέλεσης και νοήματος, στοιχεία της οποίας μεταφέρθηκαν και στην ταινία X2, μέσω του κακού της ιστορίας, Reverend William Stryker.

new-xmen-1145.E Is For Extinction”
NEW X-MEN #114-116 (Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2001)
Writer: Grant Morrison
Artist: Frank Quitely

Αν έχεις διαβάσει έστω και στοιχειωδώς X-Men στη ζωή σου, δε γλιτώνεις με τίποτα το σοκ του τεύχους που σηματοδοτεί το ξεκίνημα του Grant Morrison στον τίτλο. Superstar σεναριογράφος, ώστε να του επιτραπεί να κάνει – σχεδόν – ό,τι θέλει, ο Morrison αλλάζει εντελώς τους κανόνες του παιχνιδιού. Νέες ομοιογενείς στολές, νέα μετάλλαξη για τον Beast, μία arch-villain κυριολεκτικά βγαλμένη από το μυαλό του Charles Xavier (με πολύ πιο ευφυή τρόπο από τον βεβιασμένο και άτεχνο Onslaught), σπλατεριά που δεν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε X-Titles, η Emma Frost μπαίνει για πρώτη φορά στην ομάδα… Α, και παρεμπιπτόντως εξολοθρεύονται μέσα σε μια στιγμή 16 εκατομμύρια μεταλλαγμένοι!

Η μεγαλομανία έχει σχεδόν κωμικά αποτελέσματα στους κακούς συγγραφείς, αλλά μπορεί να έχει έως και εξαιρετικά στους καλούς. Ο Morrison είχε την ικανότητα να μετατρέψει το μύθο των μεταλλαγμένων σε προϊόν της δικής του αισθητικής και φιλοσοφικής θεώρησης των πραγμάτων. Τόσο ίδιοι και τόσο διαφορετικοί από ό,τι υπήρξαν μέχρι τότε στα χέρια άλλων, οι X-Men του “E Is For Extinction” μοιάζουν με ορχήστρα που άλλαξε ξαφνικά μαέστρο. Κι αυτό είναι τόσο εμφανές, ώστε η ιστορία να μοιάζει εξίσου ξαφνικά με πρελούδιο στα μέσα μιας παράστασης.

Ο πάντα “στυλίστας” και καλός συνεργάτης του Morrison, Quitely, ήταν ο πλέον κατάλληλος για να εικονογραφήσει την αρχή αυτής της νέας πορείας, που – αν μη τι άλλο – απέδειξε- ότι όσο τα πράγματα αλλάζουν τόσο μπορούν να παραμένουν στον πυρήνα τους τα ίδια.

Επανεκδόσεις
NEW X-MEN: E IS FOR EXTINCTION
NEW X-MEN OMNIBUS
NEW X-MEN BY GRANT MORRISON – ULTIMATE COLLECTION: VOLUME 1

giant-size_x-men_14. “Second Genesis
GIANT-SIZE X-MEN #1 (Μάιος 1975)
Writer: Len Wein
Artist: Dave Cockrum

Δεν υπάρχουν πλέον και πολλά να ειπωθούν για αυτή την ιστορία, το – ίσως – πιο επιτυχημένο reboot σειράς που έγινε ποτέ. Η ομάδα των All-New, All-Different X-Men αντικαθιστά τους original, με μία τροπή που όχι μόνο θα εμφυσούσε νέα ζωή στον τίτλο, αλλά και θα γινόταν η απαρχή για μία πρωτοφανή εμπορική και – σε αρκετές περιπτώσεις – καλλιτεχνική επιτυχία.

Εδώ εμφανίζονται για πρώτη φορά η Storm, ο Colossus, ο Nightcrawler και ο Thunderbird. Εδώ συναντούν ήδη υπάρχοντες χαρακτήρες όπως ο Wolverine, ο Banshee και ο Sunfire. Εδώ μαζί με τον Cyclops ελευθερώνουν τους υπόλοιπους X-Men από το ζωντανό νησί Krakoa.

Ίσως δεν είναι και η καλύτερη ιστορία που γράφτηκε ποτέ, ο αντίκτυπός της όμως, το γεγονός ότι για πρώτη φορά η ομάδα γίνεται “διεθνής”, με μέλη διαφορετικών εθνικοτήτων και χρώματος, καθώς και οι σκηνές που ο Xavier στρατολογεί τους “νέους”, χαρίζουν σε αυτή την ιστορία περίοπτη θέση στο libro d’ oro του μεταλλαγμένου έπους.

Επανεκδόσεις
GIANT-SIZE X-MEN #1 – MARVEL MILESTONE EDITION
CLASSIC X-MEN #1
X-MEN OMNIBUS #1

uncanny-x-men-1743. “From The Ashes”
UNCANNY X-MEN #168-176 (Απρίλιος – Δεκέμβριος 1983)
Writer: Chris Claremont
Artists: Paul Smith, Walt Simonson (#171), John Romita Jr. (#176)

Προσπαθώντας ακόμη να συμβιβαστεί με το θάνατο της αγαπημένης του, ο Cyclops γνωρίζει τη Madelyne Pryor, μια γυναίκα που θα μπορούσε να είναι η δίδυμη αδελφή της Jean ή η ίδια η Jean που επέστρεψε από τους νεκρούς. Όχι και οι καλύτερες συνθήκες για να πεις ότι συμβιβάζεσαι με την απώλεια και προχωράς στη ζωή σου…

Το “From The Ashes” θα μπορούσε να θεωρηθεί ως sequel του “Dark Phoenix Saga”, με μόνη τη διαφορά ότι είναι πολύ περισσότερα από αυτό. Εδώ, μεταξύ άλλων, παρουσιάζονται για πρώτη φορά οι Morlocks, εδώ μπαίνει στην ομάδα η Rogue (παρά τις αντιρρήσεις των υπόλοιπων μελών), εδώ υπάρχει ο παρ’ ολίγον γάμος του Wolverine με τη Mariko Yashida και εδώ ο χαρακτήρας της Storm υφίσταται την απότομη, βίαιη ενηλικίωση-μετάλλαξη του.

Παραγνωρισμένο, για να μην πω άγνωστο, στις νέες γενιές των X-fans, το “From The Ashes” έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που έχτισαν με την πάροδο των ετών το μύθο των X-Men: εξαιρετική αποτύπωση χαρακτήρων, εξελίξεις με αντίκτυπο και διάρκεια, ανατροπές, δράση και δράμα.

Το σχέδιο του Paul Smith λάμπει δια της απλότητάς του. Ο σπουδαίος – και επίσης παραγνωρισμένος από τους σύγχρονους αναγνώστες – καλλιτέχνης χειρίζεται αριστοτεχνικά τις εκφράσεις στα πρόσωπα και με ακρίβεια την ανθρώπινη ανατομία, ενώ η μετάβαση μεταξύ των panels του είναι απλώς άψογη.

Για όλους αυτούς τους λόγους, η εκκωφαντική απουσία αυτής της εκπληκτικής ιστορίας από ανάλογες λίστες στο διαδίκτυο είναι μάλλον η θλιβερή απόδειξη ότι, με εξαίρεση τις ιστορίες που βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις (c’mon, φαντάζεστε ποιες είναι), οι X-Fans δύσκολα μπαίνουν στη διαδικασία να αναζητήσουν storylines πριν τις αρχές των 90s.

Επανεκδόσεις
X-MEN: FROM THE ASHES (TPB)
Χ-ΜΕΝ CLASSIC # 72 – 80
ESSENTIAL X-MEN VOL. 4 (black and white reprints)

xmen1412. “Days Of Future Past
X-MEN #141, THE UNCANNY X-MEN #142 (Iανουάριος – Φεβρουάριος 1981)
Writer: Chris Claremont
Artist & Co-Plotter: John Byrne

Bρισκόμαστε στο μέλλον και συγκεκριμένα στον 21ο αιώνα (σ.σ. ημερομηνία αφάνταστα μακρινή για τη δεκαετία του ’80). Η εξουσία βρίσκεται στα χέρια των Sentinels και οι μεταλλαγμένοι ζουν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, φέροντας το σήμα Μ που δηλώνει τη μιαρή φύση τους. Οι Fantastic Four και οι περισσότεροι X-Men είναι προ πολλού νεκροί, θύματα ενός άνισου αγώνα με τις μηχανές του μίσους. Ζωντανοί – αλλά ξεκάθαρα “παροπλισμένοι” – η Storm, o Wolverine, o Colossus και η σύζυγός του Kate (η γνωστή σε εμάς ως Kitty) Pryde, μαζί με έναν ανάπηρο Magneto, τον Franklin Richards και την κοπέλα του με το όνομα Rachel (αργότερα θα μάθουμε ότι πρόκειται για τη Rachel Summers, κόρη του Cyclops και της Phoenix) θα προσπαθήσουν όλοι μαζί να αλλάξουν τη ροή της Ιστορίας, στέλνοντας την Kate πίσω στο χρόνο, στο δικό μας παρόν. Λίγο πριν όλα ξεκινήσουν.

Στην εκπνοή της συνεργασίας τους και προτού οι “στάχτες” του “Dark Phoenix Saga” προλάβουν να κατακαθίσουν, οι Claremont και Byrne δημιούργησαν το ίσως σημαντικότερο κεφάλαιο της μεταλλαγμένης μυθολογίας. Μία εκπληκτική περιπέτεια που γνώρισε πολλούς επίδοξους μιμητές, κυρίως όμως που αξιοποίησε στο έπακρο τη γοητεία της χωροχρονικής περιπλάνησης, παρουσιάζοντας ένα κόσμο τόσο εφιαλτικό, όσο και η πιθανότητά του να συμβεί. Το “Days Of Future Past” με τις δυνατές του εικόνες, όπως το θάνατο του μελλοντικού Wolverine από τους Sentinels, χαράχτηκε ανεξίτηλα στη μνήμη των fans, κατορθώνοντας μέσα σε μόλις δύο τεύχη να διηγηθεί μία ιστορία τόσο επιδραστική, όσο λίγες στα υπερηρωϊκά comics.

Επανεκδόσεις
Χ-ΜΕΝ: DAYS OF FUTURE PAST -TPB
ESSENTIAL X-MEN VOL. 2 (black and white reprints)

x-men1361. “The Dark Phoenix Saga
UNCANNY X-MΕΝ #129-137 (Iανουάριος – Οκτώβριος 1980)
Writer: Chris Claremont
Artist & Co-Plotter: John Byrne

Ζήλευα και θα ζηλεύω για πάντα τους Αμερικανούς κομιξάδες που το 1980 και το 1981 αγόραζαν τον τίτλο X-MEN και έπεφταν κάθε μήνα πάνω σε ιστορίες όπως αυτές στις δύο πρώτες θέσεις της λίστας μας. Αναρωτιέμαι αν σήμερα έχουν αντίληψη του πόσο τυχεροί μπάσταρδοι υπήρξαν…

Believe the hype: Το “Dark Phoenix Saga” είναι η καλύτερη ιστορία X-Men που έχει δημοσιευτεί ποτέ! (OK, την πρώτη θέση θα διεκδικεί πάντα και το “Days Of Future Past”, αλλά τουλάχιστον το πρώτο είναι ο ορισμός του “epic”, ενώ το άλλο είναι ένα εκπληκτικό μεν, 2-issue story arc, δε).

Γιατί οι ευρηματικές σκηνές δράσης εναλλάσσονται με υποδειγματικές σκηνές character development, οι διάλογοι έχουν πρωτόγνωρη φυσικότητα για υπερηρωικό comic της εποχής, η τραγικότητα δεν γίνεται ούτε στιγμή κραυγαλέα ή μελό, και, τέλος, το σχέδιο του John Byrne, το οποίο βρίσκεται εδώ – κατά τη γνώμη μου – στην καλύτερη φάση του, συνθέτουν μια από τις καλύτερες υπερηρωικές ιστορίες ever. Γιατί, όταν ακόμη και τα sub-plots (Kitty Pryde και Dazzler) που τρέχουν παράλληλα, όταν ακόμη και οι “περιφερειακές” ιδέες σου είναι σχεδόν εξίσου καλές με την κεντρική ιστορία, τότε σίγουρα ξέρεις ότι έχεις χτυπήσει δημιουργικό jackpot!

Στην ιστορία τώρα, ο Professor X στέλνει την ομάδα του σε αναζήτηση δύο μεταλλαγμένων που εντόπισε ο Cerebro. Η μια είναι η Kitty Pryde, μια πιτσιρίκα με τη δύναμη να περνάει μέσα από αντικείμενα, και η άλλη είναι η Dazzler, μια μεταλλαγμένη wannabe disco star, με τη δύναμη να μετατρέπει τον ήχο σε φως. Σχεδόν απροσδόκητα, οι X-Men θα πέσουν στην παγίδα του Hellfire Club, βρισκόμενοι στο έλεος villains όπως η Emma Frost και ο μυστηριώδης Jason Wyngarde (Mastermind). Ο τελευταίος είναι και αυτός που, παίζοντας στην Phoenix (Jean Grey) ένα παιχνίδι τηλεπαθητικής εξαπάτησης, θα βγάλει στην επιφάνεια τη σκοτεινή πλευρά της phoenix force. Η Jean Grey χάνει τον έλεγχο και τη λογική της και μετατρέπεται σε μια αδηφάγο κοσμική οντότητα που καταστρέφει και σκοτώνει χωρίς έλεος.

dark-phoenix-saga-2Ο Professor X είναι ο μόνος που μπορεί να αντιμετωπίσει τη δύναμη της (πλέον) Dark Phoenix, κι εκεί που όλα δείχνουν ότι ο εφιάλτης ίσως και να τελείωσε, οι X-Men τηλεμεταφέρονται στο διαστημόπλοιο της αυτοκρατορίας του Shi’Ar, όπου μαθαίνουν ότι η Grey πρέπει να πεθάνει, ώστε να μην καταστρέψει η phoenix force ολόκληρο το σύμπαν. Οι X-Men αντιστέκονται, η Jean όμως ξέρει ότι δεν έχει άλλη επιλογή. Λέγοντας στον αγαπημένο της Cyclops ότι ένα κομμάτι της θα είναι πάντα μαζί του, αυτοκτονεί, σώζοντας το σύμπαν  – και μαζί του όσους αγαπάει.

Υπάρχει όμως και πολύ ενδιαφέρον παρασκήνιο σε σχέση με το τέλος αυτής της ιστορίας, το οποίο και είχε αποτελέσει αιτία έντονης αντιπαράθεσης ανάμεσα στους δημιουργούς και τον τότε Εditor-In-Chief της Marvel, Jim Shooter. Οι Claremont και Byrne ήθελαν να χάνει η Jean τις δυνάμεις της μετά από επέμβαση της αυτοκρατορίας του Shi’Ar, κρατώντας την ηρωίδα ζωντανή για μελλοντικές ιστορίες όπου θα επέστρεφε η phoenix force, ένα σενάριο στο οποίο η editor του comic, Louise Simonson, είχε δώσει τη συγκατάθεσή της. Ο Shooter ήταν αυτός που εναντιώθηκε στην ιδέα, μόλις λίγες εβδομάδες πριν κυκλοφορήσει το τεύχος, με το επιχείρημα ότι δεν μπορεί να αφήσουν τον χαρακτήρα να ζήσει ουσιαστικά ατιμώρητος, έχοντας υποστεί μια απλή απώλεια δυνάμεων, από τη στιγμή που – έστω και υπό καθεστώς παράνοιας – αφαίρεσε δισεκατομμύρια ζωές.

Ίσως, αν ο χαρακτήρας “επιζούσε” του editorial massacre, να είχαμε γλιτώσει σήμερα από τις ουκ ολίγες μέτριες και αμήχανες προσπάθειες των επόμενων χρόνων για να γραφτούν sequels αντάξια στο “Dark Phoenix Saga” (μοναδικού εξαιρουμένου του storyline “From The Ashes”) και ίσως να είχε γλιτώσει ο χαρακτήρας το “διασυρμό” των – κατά το δοκούν – νεκραναστάσεων. Ούτως ή άλλως όμως, δεν είναι μόνο το φινάλε που καθιστά αυτή την ιστορία τόσο αγαπημένη για χιλιάδες ανθρώπους. Είναι και όλα τα υπόλοιπα.

Επανεκδόσεις
X-MEN: THE DARK PHOENIX SAGA (TPB)
X-MEN: THE DARK PHOENIX SAGA (HC) – Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και το PHOENIX: THE UNTOLD STORY, με το εναλλακτικό τέλος των Claremont-Byrne.
X-MEN LEGENDS, VOLUME 2: DARK PHOENIX SAGA
ESSENTIAL X-MEN, VOLUME 2 (black and white reprints)
MARVEL MASTERWORKS: UNCANNY X-MEN, VOLUME 4