BEST OF: Top Shelf

Η Top Shelf είναι μια σχετικά μικρή ανεξάρτητη εκδοτική που μπορεί να μην έχει το “ειδικό βάρος”, π.χ. της Fantagraphics, αλλά που έχει στο ενεργητικό της κάποιες εξαιρετικές κυκλοφορίες. Χαρακτηριστικό της είναι πως οι περισσότερες κυκλοφορίες της έχουν μια αισθητική ιδιαίτερα φιλική προς αναγνώστες που έχουν συνηθίσει περισσότερο mainstream επιλογές. Έτσι, τα comics που εκδίδει αποτελούν μια καλή επιλογή για κάθε αναγνώστη.

Αποπειράθηκα, λοιπόν, να κάνω ένα Top 10 με τις καλύτερες, κατά την άποψη μου,  κυκλοφορίες της. Προσπάθησα, μάλιστα, να περιοριστώ σε ένα comic ανά δημιουργό, ακολουθώντας τη “μεσοβέζικη λύση” των παράλληλων προτάσεων, με σκοπό να χωρέσω όσο περισσότερες αξιόλογες κυκλοφορίες σε αυτό Top 10. Αυτό δε σημαίνει ότι κατάφερα να συμπεριλάβω όλες τις αξιόλογες κυκλοφορίες της. Ρίξτε μια ματιά στον κατάλογο της και έχετε στο μυαλό σας πως κάθε χρονιά κάνει κάποιες πολύ πολύ καλές προσφορές (σαν αυτές που τρέχουν στο site της αυτόν τον καιρό) που αποτελούν εξαιρετικές ευκαιρίες για να τολμήσετε κάτι νέο και διαφορετικό.

owly1cover

10. OWLY
Writer/Artist: Andy Runton
Χρονολογία έκδοσης: 2004

Υπάρχουν δημιουργοί με μαγικό άγγιγμα και που ακόμα και με την πρώτη τους δημιουργία κατακτούν την επιτυχία. Ο Andy Runton την κατέκτησε με την μικρή καλόκαρδη κουκουβάγια που μιλά με εικόνες και απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (και όχι μόνο). Πανέμορφα γλυκύτατα comics που αναδεινύουν τη δύναμη του Μέσου. Ο Runton καταφέρνει χωρίς λόγια να στήσει ένα ολόκληρο κόσμο και να διηγηθεί όμορφες ιστορίες για τον Owly και τους φίλους του που αγγίζουν αναγνώστες κάθε ηλικίας. Την επιτυχία του OWLY η Top Shelf προσπάθησε αρκετές φορές να τη μιμηθεί με άλλα all ages comics (κάποια από τα οποία ήταν μάλιστα πολύ καλά), χωρίς όμως αντίστοιχη επιτυχία.

Παράλληλη πρόταση: ‘Αλλες επιλογές από το Kids Club της Top Shelf είναι το KORGI,o JOHNNY BOO, το OKIE DOKIE DONUTS αλλά και το πρόσφατο MONSTER ON THE HILL.

ax9. AX VOLUME 1
Editor: Sean Michael Wilson
Χρονολογία έκδοσης: 2010

Αυτή εδώ είναι η μόνη manga έκδοση που έχει κάνει μέχρι στιγμής η Top Shelf (έπεται και δεύτερο volume) αλλά τι έκδοση… Το ΑΧ είναι είναι μια underground manga ανθολογία και η Top Shelf συγκέντρωσε κάποιες από τις πιο τολμηρές και πρωτοποριακές ιστορίες που έχουν δημιουργηθεί στην Ιαπωνία και εκδοθεί στο δυτικό κόσμο. Έντονα πειραματικό, το AX δεν είναι manga για όλους, αλλά αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόταση για όποιον ενδιαφέρεται για κάθε τι πρωτοποριακό ή απλά για να πάρει μια διαφορετική εικόνα από τον κόσμο των manga.

Παράλληλη πρόταση: Μια άλλη ενδιαφέρουσα εναλλακτική και “εξωτική” ανθολογία της Top Shelf ήταν και το FROM THE SHADOW OF THE NORTHERN LIGHTS, όπου συγκεντρώνονται δουλειές Σουηδών δημιουργών.

essex-county8. ESSEX COUNTY
Writer/Artist: Jeff Lemire
Χρονολογία έκδοσης: 2009

Tώρα που ο Jeff Lemire αποτελεί έναν διάσημο συγγραφέα της DC, είναι εύκολο να ξεχάσει κανείς πόσο από το πουθενά έμοιαζε να έρχεται εκείνη η τριλογία. Ήρωες απλοί, καθημερινοί, αλλά με ένα σκοτεινό παρελθόν και προβληματικές σχέσεις. Ασπρόμαυρο σχέδιο, συχνά τολμηρό, με έντονες πινελιές και υπέροχες σιωπές. Ο Lemire σχεδόν με την πρώτη έπιασε τον παλμό των ανεξάρτητων comics, δημιουργώντας ένα κόσμο τόσο προσωπικό που γινόταν οικείος ακόμα και σε όποιον δεν είχε καμιά σχέση μαζί του… Διαβάζοντάς το, ένιωσα λες και είχα μεγαλώσει σε παγωμένες λίμνες, κρατώντας ένα μπαστούνι του hockey στο χέρι…

Παράλληλη πρόταση: To THE UNDERWATER WELDER αλλά και το LOST DOGS του ιδίου.

bigquestions_lg7. TOP SHELF ASKS THE BIG QUESTIONS
Editors: Nicolas Mahler, Brett Warnock
Χρονολογία έκδοσης: 2003

Όπως σχεδόν κάθε ανεξάρτητη εκδοτική που σέβεται τον εαυτό της, η Top Shelf ξεκίνησε με μια ομώνυμη ανθολογία. Το TOP SHELF ASKS THE BIG QUESTIONS αποτελεί την ένατη και κορυφαία στιγμή της ανθολογίας. Είναι η μεγαλύτερη σε έκταση και με πιο διάσημους δημιουργούς. Περιέχει μια ιστορία των Alan Moore και Melinda Gebbie που η DC δεν ήθελε να εκδοθεί στο TOMORROW STORIES, αλλά και ένα tribute στον Charles Schultz από κορυφαίους δημιουργούς, όπως οι Chris Ware, Seth, Ivan Brunetti, Joe Matt και Tony Millionaire. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και μια σειρά ιστοριών από τους Jason, Renée French, James Kochalka, James Sturm, Steve Weissman, Peter Kuper και πολλούς πολλούς άλλους.

Παράλληλη πρόταση: Μα βέβαια τα υπόλοιπα volumes της ανθολογίας που περιέχουν και αυτά πολλές εξαιρετικές στιγμές.

alec6. ALEC
Writer/Artist: Eddie Campbell
Χρονολογία έκδοσης: 2009

Σε καμία περίπτωση δε θα ήταν σωστό να πει κανείς πως ο Eddie Campbell αξίζει να μνημονεύεται μόνο για τη συνεργασία του με τον Alan Moore στο FROM HELL. Αντίθετα, έχει στο ενεργητικό του ένα σημαντικό όγκο προσωπικής δουλειάς, με κορυφαία ίσως στιγμή το ALEC. Η έκδοση αυτή της Top Shelf συγκέντρωσε το σύνολο του ημι-αυτοβιογραφικού έργου του Campbell. Ισσοροπώντας ανάμεσα στη μαγεία και στο ρεαλισμό, το ALEC του Eddie Campbell αποτελεί ένα ευφυέστατο comic με μοναδικό (δε νομίζω να έχουν προσπαθήσει πολλοί να το αντιγράψουν) και απολαυστικό storytelling (σήμα κατατεθέν του δημιουργού του).

Παράλληλη πρόταση: Περιμένουμε αρκετό καιρό την αντίστοιχη επανακυκλοφορία του άλλου μεγάλου προσωπικού έργου του Campbell, του BACCHUS. Ώσπου να κυκλοφορήσει, ρίξτε μια ματιά στο υπέροχο THE PLAYWRIGHT.

superspy500tall_lg5. SUPER SPY
Writer/Artist: Matt Kindt
Χρονολογία έκδοσης: 2007

Και πριν το SUPER SPY, ο Matt Kindt ήταν στο μυαλό μου ένας ιδιαίτερα ενδιαφέρων δημιουργός. Το SUPER SPY όμως ήταν αυτό που στο χωριό μου λένε gamechanger. Μια, ή σωστότερα πολλές, ιστορίες κατασκοπίας που μπλέκoυν ξανά και ξανά μεταξύ τους. Δυνατοί άνδρες και sexy γυναίκες, όλοι τους μυστηριώδεις, έχοντας σκοπό να σε εξαπατήσουν. Η αλήθεια βρίσκεται μόνο κάπου ανάμεσα στις σελίδες των ιστοριών. Απίστευτες εναλλαγές ύφους, χρώματος και τεχνικών storytelling, με τρόπο που να εξυπηρετούν την ιστορία. Το αποτέλεσμα είναι ένα ευφυές και πανέμορφο παζλ στα χέρια του αναγνώστη και που έφτασε στο #57 των επιλογών μας για τα καλύτερα comics των 00s 

Παράλληλη πρόταση: Πριν το SUPER SPY, ο Matt Kindt είχε κυκλοφορήσει και κάποια ακόμα πολύ καλά comics από την Top Shelf (με σχετικό πάντα θέμα) όπως το 2 SISTERS και το PISTOLWHIP. Θα ήταν κρίμα να μην αναφέρω και το THE COMPLETE LOWLIFE του Ed Brubaker (ναι… του γνωστού) που αποτελεί ένα εξαιρετικό πάντρεμα αυτοβιογραφίας και crime comic, το οποίο όμως δε βρίσκεται πλέον διαθέσιμο από την Top Shelf (αλλά ούτε και από κάποια άλλη εκδοτική).

boxofficepoison4. BOX OFFICE POISON
Writer/Artist: Alex Robinson
Χρονολογία έκδοσης: 2001

Ταλαντεύτηκα όσο πουθενά αλλού για το αν θα διάλεγα το TRICKED ή το BOX OFFICE POISON για να συμπεριλάβω στο top αυτό. Το TRICKED, βλέπετε, είναι νομίζω αντικειμενικά καλύτερο, ισορροπημένο και στημένο με ιδιαίτερη οικονομία. Το BOX OFFICE POISON όμως έχει απέραντη αγάπη και μεράκι και τσαχπινιά. Ιστορίες μιας παρέας με έρωτες, καυγάδες, comics και χιούμορ που μπλέκουν και ξαναμπλέκουν. Ογκώδες και πνευματώδες, το BOX OFFICE POISON αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση και μια κορυφαία στιγμή για τα comics. Είναι εντυπωσιακό το πώς ο Alex Robinson, ακόμα και όταν το παρατραβάει, δεν αφήνει το comic να κάνει κοιλιά…

Παράλληλη πρόταση: To TRICKED, βέβαια, αλλά και το TOO COOL TO BE FORGOTTEN του ίδιου δημιουργού. Επίσης ρίξτε μια ματιά και στα comics του Tony Consiglio (με έμφαση στο εξαιρετικό 110 Per¢)

clumsy3. CLUMSY
Writer/Artist: Jeffrey Brown
Χρονολογία έκδοσης: 2003

Ίσως να παραξενευτεί κάποιος που βρίσκει το CLUMSY τόσο ψηλά, άλλα δε μπορούσε να γίνει διαφορετικά, καθώς αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα μου comics όλων των εποχών. H εξιστόρηση μιας καταδικασμένης εξ αποστάσεως σχέσης γίνεται με τρόπο ψύχραιμο, αλλά ιδιαίτερα προσωπικό. Μια απελπισμένη κραυγή, καταγραφή των πιο μικρών σημαντικών ασήμαντων στιγμών. Το λιτό ύφος και η φαινομενικά απλή απεικόνιση κάνει τις στιγμές να γίνονται πρόχειρη απεικόνιση μιας πραγματικότητας, στην οποία ο αναγνώστης αναγκάζεται να συμμετάσχει. Επώδυνο και αληθινό, το CLUMSY αποτυπώνει το ημερολόγιο μιας σχέσης με έναν τρόπο μαγικό, που μόνο τα comics θα μπορούσαν να κάνουν πραγματικότητα.

Παράλληλη πρόταση: Ο Jeffrey Brown είναι πολυγραφότατος. Πέρα από το Girlfriend Trilogy (που συμπληρώνεται από τα UNLIKELY και AEIOU) θα πρότεινα το superhero-parody BIGHEAD, τη συλλογή ιστοριών UNDELETED SCENES, αλλά και τα πιο πρόσφατα αυτοβιογραφικά του comics (όπως το FUNNY MISSHAPEN BODY), με κορυφαίο αυτών το πρόσφατο A MATTER OF LIFE.

blankets

2. BLANKETS
Writer/Artist: Craig Thompson
Χρονολογία έκδοσης: 2003

Δεν ήταν πάντοτε τόσο λογική επιλογή ένας δημιουργός να κάθεται στο γραφείο του και να ξεκινά ένα πολυσέλιδο graphic novel που θα το τελείωνε μετά από κάποια χρόνια. Αυτό όμως δεν πτόησε τον Craig Thompson, ο οποίος κυκλοφόρησε μονοκοπανιά το BLANKETS. Αυτή η μισοαυτοβιογραφική ιστορία με τις τρομερά έντονες στιγμές που κατέκτησε όλον το κόσμο και άλλαξε το status του δημιουργού της συνέβαλε στο να αλλάξει ο τρόπος που αντιμετωπίζονται τα comics. Ο Craig Thompson ξεδίπλωσε όλο του ταλέντο και κατάφερε να δημιουργήσει ένα πολυεπίπεδο έργο που σκαρφάλωσε στην 8η θέση στις επιλογές των συντακτών του Comicdom για τα καλύτερα comics των 00s.

Παράλληλη πρόταση: Το συχνά παραγνωρισμένο πρωτόλειο του Craig Thompson GOODBYE CHUNKY RICE είχε πρωτοεκδοθεί από την Top Shelf αλλά δε βρίσκεται πια στο “οπλοστάσιο” της, οπότε θα προτείνω το CARNET DE VOYAGE. Επίσης ρίξτε μια ματιά στα AMERICAN ELF του James Kochalka (που έκανε την εμφάνιση του περίπου την ίδια εποχή) αλλά και στο (πολύ αγαπημένο μου) CRY YOURSELF TO SLEEP του Jeremy Tinder.

FromHell1. FROM HELL
Writer: Alan Moore
Artist: Eddie Campbell
Χρονολογία έκδοσης: 2000

Αν και δεν είχε πρωτοεκδοθεί από τη Top Shelf, εκδόθηκε συγκεντρωμένο από αυτή και δε θα μπορούσα ούτε να το παραλείψω ούτε να το βάλω σε κάποια άλλη θέση. Η σπουδή αυτή στην ανθρώπινη φύση και Ιστορία που γίνεται με αφετηρία τους φόνους και τον δολοφόνο που έχουν μείνει τόσο έντονα χαραγμένοι στη συνείδηση των ανθρώπων είναι (απλά) από τις κορυφαίες στιγμές τις Ένατης Tέχνης. Οι Moore και Campbell στήνουν ένα αριστούργημα, το οποίο εμείς στο Comicdom αναδείξαμε το καλύτερο comic του Alan Moore και το καλύτερο comic των 90s και για το οποίο εσείς μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ και εδώ

Παράλληλη πρόταση: Ανάμεσα σε άλλες δουλειές του Moore που κυκλοφορούν από την Top Shelf μπορείτε να βρείτε το (αντιστοίχων φιλοδοξιών, μα σε καμία περίπτωση αντίστοιχα αναγνωρισμένο) LOST GIRLS, το A DISEASE OF LANGUAGE (όπου ο Campbell μεταφέρει σε comic δύο δίσκους του Alan Moore), αλλά και το THE FROM HELL COMPANION, που υπόσχεται μια πιο πλήρη προσέγγιση στο magnum opus των δύο δημιουργών.

  • Πολύ ωραίο το άρθρο (και εμπλουτισμένο με παράλληλες προτάσεις). Συμφωνώ 100% στην πρώτη τετράδα με ακριβώς αυτή την σειρά. Για να διαφωνήσουμε και κάπου θεωρώ τον Jeff Lemire ίσως τον πιο υπερτιμημένο δημιουργό που εμφανίστηκε στα αμερικάνικα κομικς τα τελευταία χρόνια. Δεν μου αρέσουν ούτε οι προσωπικές δουλειές του, ούτε οι mainstream. Μετριότητα.
    Παράλληλη πρόταση: Κάποιος συντάκτης να έχει την παράνοια να κάνει top 10 Image! (τώρα που “αναστήθηκε” η εταιρεία έχει κάποιο νόημα αυτή η λίστα).

  • zade

    Η Image θέλει τουλάχσιτον top20. Είναι αδύνατον να βάλεις μέσα μόνο 10 κορυφαίους τίτλους.

  • Αριστείδης Κώτσης

    @King Mob, εκτιμώ πάρα πολύ και την άποψη σου και τα καλά σου λόγια. χαίρομαι που θπάρχουν άνθρωποι που συμμερίζονται την άποψη μου για το CLUMSY (έφαγα λίγο “κράξιμο” για τη θέση στην οποία το έβαλα)…

    Για το Lemire μπορεί να έχεις και δίκιο. Το πρώτο του Essex Coynty (το TALES FROM THE FARM) μου άρεσε πάααρα πολύ… Ίσως πάντως να με επηρρέασε το πόσο μεγάλο όνομα θεωρείται πλέον στο να τον συμπεριλάβω στο top στη συγκεκριμένη θέση. Το ερώτημα είναι τι θα έβαζα στη θέση του αν έβγαινε από τη δεκάδα. Mahler; Venditti; Koslowski; Zograf; French; χμμμμ

    Όσο για την Image προσωπικά θα ήθελα αρκετό διάβασμα για να νιώσω έτοιμος. Θα με δυσκόλευε πάντως και το τι θεωρούμε Image. Μεχρι πότε πιάνει η Wildstorm; H τα διάφορα imprints του Liefeld? Πάντως σίγουρα στις δικές μου επιλογές θα πήζαμε στο Moore (Wild Cats, Supreme, 1963)

    @Zade το θέμα είναι να καταφέρεις να κάνεις το top ενδιαφέρον… 😉

  • Δημήτρης Σακαρίδης

    Top 10 Image… Χμμ… Δεν είναι κακή ιδέα.
    Εγώ ίσως να ψηνόμουν αλλά φοβάμαι ότι η λίστα μου δεν θα συμφωνούσε με την κοινή γνώμη σε σχέση με την λεγόμενη “ανάσταση” της εταιρίας.
    (“Οπότε μην το κάνεις εσύ”, θα μου πεις 😉 )