TOP 200 COMIC BOOK COVERS: 80-71

Η αντίστροφη μέτρηση των κορυφαίων εξωφύλλων όλων των εποχών, όπως τα ψήφισαν οι συντάκτες και συνεργάτες του Comicdom.gr, συνεχίζεται. Σήμερα σας παρουσιάζουμε μια ακόμη “πολυσυλλεκτική” δεκάδα, στην οποία συναντάμε εξώφυλλα από καλλιτέχνες όπως ο James Jean, ο Hergé, ο Mike Mignola, ο Basil Wolverton, ο Joe Quesada και ο Akino Kondo, μεταξύ άλλων.

80. ELEKTRA ASSASSIN #1 (Bill Sienkiewicz, August 1986, Marvel Comics / Epic)

elektra_assassin_1

Τα εξώφυλλα αποτελούνται από μια εικονογράφηση. Παρόλο που και στη συγκεκριμένη περίπτωση ισχύει το ίδιο, κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η συγκεκριμένη εικόνα αποτελεί στολίδι ή καλύτερα ότι έχει μια τέτοια δυναμική. Στο κέντρο του εξωφύλλου δεσπόζει η φιγούρα της ανεπανάληπτης Elektra, μια φιγούρα ανατομικά ρεαλιστική, με καρτουνίστικη, όμως, ευαισθησία και ύφος μοναδικό, καθαρόαιμο τέκνο της εποχής εκείνης. Το ELEKTRA ASSASSIN είναι ένα comic το οποίο σατιρίζει, ανάμεσα στα άλλα, την υπερ-βία, τα comic book κλισέ (όπως οι νίντζα) και την απεικόνιση των γυναικών. Όσα, δηλαδή, απαρτίζουν το εξώφυλλο του ELEKTRA ASSASSIN #1…

(Μπίλλυ Πέτσης)

79. MAD #11 (Basil Wolverton, May 1954, EC Comics)

Mad_11

Ίσως πρόκειται για το πιο… άσχημο από τα πανέμορφα εξώφυλλα που βλέπετε σε αυτό το Top 200. Αλλά υπάρχει λόγος και, μάλιστα, σημαντικός. Βλέπετε, αυτό ήταν πάνω-κάτω το νόημα του εξωφύλλου. O Basil Wolverton, σχεδιαστής του εξωφύλλου, ήταν ο νικητής στο διαγωνισμό του MAD, που διοργανώθηκε ένα τεύχος πριν, και ζητούσε από καλλιτέχνες να στείλουν την εκδοχή τους για την πιο άσχημη γυναίκα του κόσμου. Η παραπάνω… καλλονή, η οποία ακούει στο όνομα Lena Hyena, ήταν και η νικήτρια και πρωταγωνίστησε σε ένα από τα strips του MAD, πριν πάρει το δικό της εξώφυλλο.

Περιμένατε περιγραφή του εξωφύλλου, αντί για την ιστορία του; Μάλλον τρελαθήκατε…

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

78. DAREDEVIL (vol. 2) #1 (Joe Quesada, November 1998, Marvel Comics)

daredevil_vol2_1

Βασίλειο τσιμέντου, πέτρας και γυαλιού, πάνω από το οποίο ένας άντρας με κόκκινη στολή φαίνεται να αψηφά τους νόμους της φυσικής. Το στίγμα του ήρωα δίνεται αμέσως με αυτή τη δυναμική εικόνα. Το αστικό περιβάλλον τον έθρεψε, αυτός το υπερβαίνει, αφήνοντας τις προθέσεις του αμφιλεγόμενες. Καθότι τυφλός, ο ίδιος δεν έχει δει ποτέ την κόκκινη στολή του, ξέρει πολύ καλά, όμως, το τι συμβολίζει. Η έκφραση του προσώπου του είναι κρυμμένη, αλλά η ματιά του απειλητική. Ο Quesada έστησε ένα απλό στη σύλληψη, αλλά απόλυτα δυναμικό εξώφυλλο, ιδανικό κράχτη για το πρώτο τεύχος μιας σειράς.

(Γιώργος Χατζηκωστής)

77. BATMAN #428 (Mike Mignola, January 1989, DC Comics)

batman_428

Δεν είναι μόνο η θαυμαστά αριστοτεχνική απεικόνιση του αιμόφυρτου Robin. Ούτε αποκλειστικά η σύλληψη του Mignola να παγώσει το χρόνο, τη στιγμή που αίμα και θραύσματα αιωρούνται. Δεν είναι τα γοτθικού τύπου γράμματα, η δύναμη του νόηματός τους, ή το πόσο λειτουργικά δένουν αυτά (χρωματικά και γεωμετρικά) με το λευκό λογότυπο και το κόκκινο περίγραμμα που το περιβάλλει. Είναι ότι όλα αυτά μαζί συνθέτουν μια εικόνα μακάβριας ομορφιάς, που δε χορταίνεις να κοιτάζεις, ακόμη κι αν ποτέ δεν αναγνώρισες στο “beauty in death” τη δική σου αλήθεια.

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

76. TINTIN: OBJECTIF LUNE (Hergé, December 1953, Casterman)

tintin_objectif_lune

Αυτός ο κόκκινος πύραυλος είχε γίνει το αντικείμενο του πόθου μου, όταν ήμουν παιδί. Το γεγονός ότι ακόμη και ο ίδιος ο Tintin φαίνεται εντυπωσιασμένος, είναι αρκετό για να καταλάβει κανείς ότι κάτι σπουδαίο θα συμβεί. Αν κάποιος είναι πιο προσεκτικός, θα δει ότι ο – μόνιμα – πρώην αλκοολικός καπετάνιος είναι σε διαστημική στολή και αυτό μυρίζει μπελάδες. Πόσο υπέροχος καλλιτέχνης είναι ο Hergé! Δείτε καλά όλες τις λεπτομέρειες, στα βουνά, την κατασκευή, τους ήρωες. Και όμως, τόση χάρη και λιτότητα. Μοναδικός.

(Βασιλεία Βαξεβάνη)

75. FABLES #69 (James Jean, March 2008, DC Comics / Vertigo)

fables_69

Το εξώφυλλο σε αυτό το τεύχος του FABLES, εκτός από τον αριθμό “69” είναι και το τελευταίο chapter του “The Good Prince”. Και παραθέτω αυτό το trivia fact, γιατί θεωρώ πως το συγκεκριμένο εξώφυλλο, το οποίο έχει τον τίτλο “The Good Prince”, προσφέρει μία ελαφριά ειρωνεία. Βατραχάκι – άσχετο πως είναι σκελετός – και πρίγκιπας. Ο συνειρμός που γίνεται στο μυαλό μου με το κλασικό παραμύθι, συν τη διαφορετική τροπή του σκελετωμένου βατράχου-πρίγκιπα στο εξώφυλλο, μου αρέσει πολύ. Το βρίσκω ιδιαίτερα έξυπνο και μπράβο στον James Jean που το σκέφτηκε. Φυσικά, τα λόγια είναι λίγα για το υπέροχο σχέδιο και τα χρώματα. Ειδικά οι τόνοι στο χρώμα είναι υπέροχοι. Ακόμα μία φορά, συγχαρητήρια στον James Jean.

(Αλεξάνδρα Καλεσοπούλου)

74. X-MEN #190 (Chris Bachalo, October 2006, Marvel Comics)

x-men_190

Ο Chris Bachalo είναι πλέον γνωστός για το δαιδαλώδες σχέδιό του. Απλές γραμμές και άπειρα στοιχεία που συνθέτουν λεπτομερειακά το κάθε εξώφυλλό του, ενώ παράλληλα συγχέουν το εντός (θέμα) με το εκτός (κάδρο). Το λογότυπο γίνεται μέρος του πίνακα, τοποθετώντας στον νοητό κεντρικό άξονά του, κάτι που βρίσκεται κολλημένο στην πάνω πλευρά της κορνίζας (το παθιασμένο φιλί). Ίσως ένα από τα πιο αριστοτεχνικά στημένα εξώφυλλα, το X-MEN #190 θα έπρεπε να βρισκόταν στη διδακτική ύλη κάθε γραφιστικής σχολής.

(Σπύρος Ευάγγελος Αρμένης)

73. AX #1 (Akino Kondo, July 2010, Top Shelf)

Ax_1

Σα μια παραλλαγή ενός πίνακα του Klimt, με επιρροές από ιαπωνική ξυλογραφία και art deco, μια γυναίκα κάθεται γυμνή σε ένα ανθισμένο λιβάδι, με τα άνθη να κρύβουν τα επίμαχα σημεία της. Το βλέμμα της κοιτά αυτάρεσκα τον θεατή. Το ασπρόμαυρο του σώματός της έρχεται σε αντίθεση με το (στημένα) έγχρωμο των λουλουδιών. Το εξώφυλλο αυτό όχι μόνο είναι όμορφο, αλλά πετυχαίνει απόλυτα το στόχο του: να ξεκαθαρίσει στον υποψήφιο αναγνώστη ότι τα comics που περιέχονται στην ανθολογία αυτή, είναι μεν ιαπωνικής προέλευσης, αλλά απέχουν χιλιόμετρα από το κάθε NARUTO και BLEACH.

(Μυρτώ Τσελέντη)

72. LES PORTES DU POSSIBLE (Francois Schuiten, October 2005, Casterman)

lesprotesdupossible

Wow! Το μόνο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό με το που το βλέπω, είναι “wow”. Η προοπτική με μαγεύει, τα χρώματα με ηρεμούν και με ενθουσιάζουν ταυτόχρονα, ο φουτουρισμός με απορροφάει. Και ο χαρακτήρας στο πρώτο πλάνο απλά κλέβει την παράσταση. Θέλω να είμαι στη θέση του, να αράζω αιωρούμενη ανάμεσα στους ουρανοξύστες. Θέλω να μπω μέσα στο comic, να δώσω μια σπρωξιά στον τύπο, να κάτσω στην πολυθρόνα του και να μείνω εκεί…

(Ιλάειρα Μισιρλιάδη)

71. WALT DISNEY’S COMICS AND STORIES #59 (Walt Kelly, August 1945, Dell)

walt_disney_comics_and_stories_59

Το μοναδικό εξώφυλλο Disney που κατάφερε να μπει στο Top 100, είναι ένα κλασικό εξώφυλλο του WALT DISNEY’S COMICS AND STORIES που κυκλοφόρησε το 1945. Επιμελημένο από τον Walt Kelly, σχεδιαστή της Disney σε comics και κινούμενα σχέδια, το εξώφυλλο δείχνει τον Ντόναλντ να αναζητά σε ένα βιβλίο συμβουλές για το τι να κάνει όσο περιμένει τον ηλεκτρολόγο. Το ίδιο σχέδιο έχει χρησιμοποιηθεί, συχνά αναλλοίωτο, αλλά πολλές φορές και παραλλαγμένο, ως εξώφυλλο για διάφορα περιοδικά Disney, σε όλον τον κόσμο. Προσωπικά αγαπημένο και ως το παλαιότερο τεύχος της συλλογής μου!

(Γιάννης Ιατρού)