Divinity II #1

Ο Θεός είναι κομμουνιστής

Η Valiant είναι η εκδοτική εταιρεία που ο editor μας, Δημήτρης, εμπιστεύεται απεριόριστα, παρότι έχει καναδυό χρόνια να διαβάσει τίτλο της, και αυτό φανερώνει πολλά για την ποιότητα των εκδόσεών της. Ιδίως για όσους ενστερνίζονται τις απόψεις του, περί φθοράς των υπερηρωικών comics στις μέρες μας, αλλά και για όσους έχουν πληγωθεί από τη Marvel και ζητάν να βρουν παρηγοριά στην αγκαλιά μιας άλλης εκδοτικής, η Valiant αποτελεί μια ιδανική εναλλακτική.

Παραμερίζοντας, λοιπόν, το γλείψιμο προς τους ανώτερους, το DIVINITY ΙΙ αποτελεί τη δεύτερη πράξη μιας ιστορίας που ξεκίνησε στις αρχές του προηγούμενου έτους, με την κυκλοφορία του πρώτου limited series. Μια ιστορία που τοποθετείται χρονικά κάπου στα τέλη της δεκαετίας του ’50, αρχές της δεκαετίας του ’60, στην κορύφωση του ψυχρού πολέμου και του αγώνα για την κατάκτηση του διαστήματος.

Η Σοβιετική Ένωση, που αν και προπορεύεται, αντιλαμβανόμενη την επερχόμενη ανατροπή από τον δυτικό κόσμο, επανδρώνει μια ομάδα και τη στέλνει σε μια άκρως απόρρητη αποστολή στο διάστημα. Η τριμελής αποστολή, όμως, παρεκκλίνει από την πορεία της και καταλήγει σε αχαρτογράφητα νερά του διαστήματος. Εκεί οι αστροναύτες έρχονται σε επαφή με μια άγνωστη πηγή ενέργειας, το Unknown. Το πρώτο mini-series, λοιπόν, διηγείται την ιστορία του πρώτου κοσμοναύτη, του Abram Adams, ο οποίος ύστερα από την επαφή του με αυτήν την ύλη, αποκτά υπερδυνάμεις και επιστρέφει στη Γη μέσα από ένα ταξίδι στο χωροχρόνο, αξιοποιώντας τις δυνάμεις του για να γίνει ήρωας.

Divinity II 001

Το αληθινό μεγαλείο της σειράς και το ευρύτερο νόημα που θέλει να περάσει ο συγγραφέας διαφαίνεται καθαρά με την κυκλοφορία της δεύτερης limited σειράς. Αυτή διηγείται τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν με τους άλλους δύο αστροναύτες, καθώς ακολουθεί την ιστορία της μιας εκ των δύο, της Valentina Volcov, η οποία τελικά αποφασίζει να εισέλθει στο Unknown για να αποκτήσει τις ικανότητες που θα την βοηθήσουν να επιστρέψει στον πλανήτη Γη. Όχι όμως στα μέσα του εικοστού αιώνα, αλλά στο σήμερα.

Η πλοκή του τεύχους προχωρά μέσα από τις διάφορες αντιθέσεις που αναπτύσσει εκουσίως ο συγγραφέας. Καπιταλισμός-σοσιαλισμός, γυναίκα-άνδρας, θήραμα-κυνηγός, μέλλον-παρελθόν, στοργική μάνα-τρομακτικός πατέρας, είναι οι αντιθέσεις που υφαίνουν το φόντο πάνω στο οποίο λαμβάνουν χώρα τα παραπάνω γεγονότα. Η Valentina και ο Abram, οι πρωταγωνιστές των δύο limited series, είναι δύο χαρακτήρες αντίθετοι. Ο ένας χρησιμοποιεί τις ικανότητες του για γίνει καλύτερος ο κόσμος, ενώ η Valentina για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της δικιάς της πατρίδας.

Κάπως έτσι, η πλοκή του DIVINITY II θυμίζει πολύ την ιστορία του πρώτου μέρους, αλλά από την ανάποδη. Σαν ο Matt Kindt να διηγείται ένα remake της ίδιας του της σειράς, σε μια όχι και τόσο πρωτότυπη ιδέα, βέβαια, μιας και το βασικό θέμα του θεού σαν όπλο των κομμουνιστών Ρώσων ήταν το θέμα του SUPERMAN: RED SON. Ωστόσο, παραμένει ενδιαφέρουσα η εξέταση της οπτικής γωνίας του Putin για την διαχείριση ενός τέτοιου όπλου.

Με χρήση διάφορων flasbacks, αλλά και αρκετού exposition, o συγγραφέας περιγράφει τη ζωή της πρωταγωνίστριας και, παραλληλίζoντάς τη με τη ζωή του πρωταγωνιστή της πρώτης σειράς, φανερώνει το κεντρικό νόημα της. Κάθε άνθρωπος αποτελεί μια διαφορετική οντότητα και το παρελθόν του καθενός είναι αυτό που θα επηρεάσει τις πράξεις κάθε χαρακτήρα όταν εκτεθεί στο ίδιο πεπρωμένο. Αν και η χρήση της τριτοπρόσωπης αφήγησης από την πρωταγωνίστρια φανερώνει μια αδυναμία από πλευράς συγγραφέα να εξελίξει πιο γρήγορα την ιστορία, αποτελεί κομβικό κομμάτι στην κατανόηση της ψυχοσύνθεσης του χαρακτήρα.

Divinity II 002

O τρόπος που απεικονίζει ο Matt Kindt τη Σοβιετική Ένωση της δεκαετίας του ’50 είναι ίσως το μεγάλο φάουλ του τεύχους. Προφανώς, βασίζεται στην εικόνα που έχει ο συγγραφέας για την απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο Β. Κορέα και για την υπερκαπιταλιστική (στα λόγια μόνο κομμουνιστική) Κίνα του σήμερα, ή ακόμα στο μύθο που διέδιδαν οι Μακαρθιστές για την Σοβιετική Ένωση, όμως η απεικόνιση της ΕΣΣΔ ως χώρας όπου οι φτωχοί κάτοικοι έτρωγαν ποντίκια από τους δρόμους δεν ταυτίζεται με την πραγματική εικόνα της χώρας εκείνη την εποχή. Ακόμα κι αν δεχτώ ότι η ιστορία λαμβάνει χώρα σε ένα παράλληλο σύμπαν, όπου η ΕΣΣΔ εμφανίζει τέτοια εικόνα, η όλη απεικόνιση αγγίζει τα όρια της προπαγάνδας.

Αν και δεν ακολουθώ στενά τους τίτλους της Valiant, έχω την εντύπωση ότι όλοι οι σχεδιαστές της προσδίδουν ένα κοινό αισθητικό στιλ στις σειρές της, το οποίο αποφεύγει τα πολύ ζωηρά χρώματα, αλλά παρόλα αυτά φροντίζουν ώστε να αποδώσουν ένα καλλίγραμμο σχέδιο. Περίπου το ίδιο ακριβώς ύφος ακολουθεί και ο Trevor Hairsine σε αυτήν την σειρά και, παρά το μινιμαλιστικό εξώφυλλο, δίνει αρκετή ζωντάνια και ένταση σε όλα τα panels που σχεδιάζει, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην λεπτομέρεια – αν και η απόδοση των χαρακτηριστικών των προσώπων υστερεί λιγάκι, σε σχέση με τη δυναμική του υπόλοιπου τεύχους.

Το DIVINITY II αποτελεί μια άξια συνέχεια των τεσσάρων τευχών της πρώτης σειράς. Μια indie ιστορία που μπορεί να προκαλέσει ενδιαφέρουσες επιπτώσεις στο κοινό Valiant universe. Για όσους περιμένουν να διαβάσουν την συνέχεια της ιστορίας του Abram Adams, προς το παρόν αυτός ο τίτλος δεν μπορεί να τους ικανοποιήσει. Από την άλλη, αν και η δεύτερη πράξη είναι προσβάσιμη και φιλική σε άτομα που δεν διάβασαν το πρώτο μέρος, η μαγεία αυτού του τίτλου γίνεται κατανοητή μόνο αν κάποιος διαβάσει και τα δύο κομμάτια αυτού του παζλ.