I Shall Destroy All The Civilized Planets!

Υπερήρωες εκτελεστές στα '40s

Ιστορία

Μια συλλογή ιστοριών του όχι και τόσο γνωστού comic artist των απαρχών του υπερηρωϊκού είδους, Fletcher Hanks. Το βιβλίο περιέχει περιπέτειες των Super Wizard Stardust, ενός εξωγήινου υπερανθρώπου και κυνηγού του εγκλήματος, της Fantomah – Mystery Woman of The Jungle, μιας υπερανθρώπου που προστατεύει τη ζούγκλα, του Big Red McLane – King of the Northwoods, ενός υπερφυσικά δυνατού ξυλοκόπου και προστάτη των δασών, αλλά και μιας ομάδας υπερηρώων της Space Patrol, με τον αρχηγό τους Buzz Crandall.

Οι 15 ιστορίες που περιλαμβάνονται στον τόμο δημοσιεύθηκαν μεταξύ των ετών 1939-1941 σε πολλά περιοδικά, όπως τα FANTASTIC, JUNGLE, FIGHT, PLANET, BIG THREE COMICS και FANATIC. To περιεχόμενό τους, τόσο σε πλοκή όσο και σε εξέλιξη, είναι πολύ βασικό, όπως άλλωστε είναι φυσικό για τα δεδομένα της εποχής.

Η τελευταία ιστορία αυτής της έκδοσης όμως, που παρατίθεται αντί επιλόγου από τον επιμελητή της έκδοσης, αποτελεί ένα πραγματικά ενδιαφέρον μέρος της ανθολογίας. Ο Paul Karasik μεταφέρει σε comic ένα μέρος της έρευνας που έκανε ο ίδιος για τον ιδιαίτερο αυτό καλλιτέχνη και πιο συγκεκριμένα τη συνέντευξη που πήρε από τον γιο του.

Τι Μας Άρεσε

Στην πρώτη επαφή με το έργο του Fletcher Hanks δεν ενθουσιάζεται εύκολα ο σημερινός αναγνώστης. Η ιστορία, όπως προαναφέρθηκε, περιορίζεται στα βασικά σημεία ενός υπερηρωϊκού comic. Εν ολίγοις, ένας villain ή μια ομάδα κακοποιών θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο, ο παντοδύναμος ήρωας λαμβάνει γνώση της εγκληματικής ενέργειας, επεμβαίνει, σώζει ό,τι σώζεται και τιμωρεί τον ή τους κακοποιούς. Εδώ, όμως, έγκειται η βασική και ουσιώδης διαφορά από κάθε υπερηρωικό comic που μπορεί να έχετε διαβάσει. Ο εκάστοτε ήρωας δεν τιμωρεί απλά τον αντίπαλο, αλλά φτάνει στο σημείο της φυσικής εξόντωσής του, είτε άμεσα είτε έμμεσα, και όλα αυτά χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς ή προβληματισμό, ωμά, στυγνά και αταλάντευτα.

Αυτή η τολμηρή τομή στη λογική της ανάπτυξης του ήρωα, και μάλιστα στις απαρχές της δημιουργίας του είδους, έρχεται σε ευθεία αντιπαράθεση με όσα το ίδιο το superhero genre πρεσβεύει. Οι ήρωες δε σκοτώνουν ούτε αφήνουν τους εχθρούς τους να πεθάνουν, ακόμα και τους χειρότερους από αυτούς. Κι όμως, ο Hanks δεν είχε κανένα πρόβλημα να παρακάμψει τις αρχές της παγκόσμιας μυθοπλασίας και να δημιουργήσει ένα βάναυσο περιβάλλον στα comics του, δίνοντας την εντύπωση ενός ιδιαίτερα σαδιστικού δημιουργού. Ωστόσο η στάση του αυτή είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική και ειλικρινής. Δεδομένου ότι την εποχή που οι ιστορίες αυτές δημοσιεύθηκαν, ο κόσμος ήταν βυθισμένος στη βία και τον παραλογισμό του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, τα όσα αποτυπώνει ο Hanks αποτελούν τη σκληρή όψη της πραγματικότητας. Ταυτόχρονα, ικανοποιεί και την ανάγκη των αναγνωστών να πιστέψουν ότι κάποιος δυνατός μπορεί να τους προστατέψει από κάθε ακραία απειλή, αλλά και να αποδώσει άμεση δικαιοσύνη.

Ωστόσο, ο αναγνώστης μπορεί να σταθεί και στο τραχύ και ιδιαίτερα στερεοτυπικό και φυσιογνωμικό artwork του καλλιτέχνη. Είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικό για την εποχή, αλλά την ίδια στιγμή άμεσο και διασκεδαστικό, παρά την απλότητά του. Τέλος, πάλι παρά την αφέλεια και την επιστημονική αβασιμότητά τους, οι ευφάνταστοι τρόποι που οι villains ανακαλύπτουν για να επιτύχουν τους στόχους τους, αλλά και οι αντίστοιχες λύσεις από τους ήρωες, όπως και οι τιμωρίες που τους επιβάλλονται, κινούν το ενδιαφέρον για ανάγνωση κάθε ιστορίας!

Τι Μας Ενόχλησε

Το απολύτως βασικό σενάριο, η αφελής απειλή και οι στόχοι των villains, το στερεοτυπικό artwork, αλλά και πάλι, μιλάμε για την περίοδο της γέννησης του είδους. Σαν να ζητάμε από παιδί που μόλις έμαθε γραφή να γράψει ένα έπος.

Συνολική Εκτίμηση

Μια παράδοξη συνύπαρξη της απλοϊκής, νηπιακής θα μπορούσε να πει κανείς, μορφής του υπερηρωαικού comic με την σκληρή όψη που το είδος γνώρισε σχεδόν τέσσερις δεκαετίες αργότερα. Ήρωες που στην πραγματικότητα είναι αντιήρωες, χωρίς όμως το ψυχολογικό υπόβαθρο, κατασκευασμένοι εξ αρχής with license to kill. Μιλάμε, δηλαδή, για την ενηλικίωση του είδους κατά την ίδια του τη γέννηση. Ίσως βέβαια το γεγονός ότι ο Fletcher Hanks δημιουργούσε τριτοτέταρτους ήρωες για τριτοτέταρτα περιοδικά να του επέτρεπε να είναι τολμηρός και βάναυσος και ίσως για τον λόγο αυτό η καριέρα του στα comics να κράτησε λίγο, ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι βιώνοντας την βία της εποχής του έφτασε να δημιουργεί το μέλλον του είδους που υπηρετούσε.

Παράλληλες Προτάσεις

Δουλειές του Fletcher Hanks μπορείτε να θαυμάσετε στις υπόλοιπες συλλογές που έχουν εκδοθεί με έργα του, όπως τα ΤURN LOOSE OUR DEATH RAYS AND KILL THEM ALL!, YOU SHALL DIE BY YOUR OWN EVIL CREATION! αμφότερα από την Fantagraphics, καθώς και το SUPER WEIRD HEROES: OUTRAGEOUS BUT REAL! που εξέδωσε η IDW. Όπως καταλαβαίνει κανείς από τους τίτλους, το ύφος κυμαίνεται σε παρόμοια επίπεδα.

Από τις εξέχουσες δουλειές του Paul Karasik είναι η διασκευή του μυθιστορήματος του Paul Auster, CITY OF GLASS, στο οποίο την εικονογράφηση έκανε ο David Mazzucchelli.