Uzumaki

Τα σπιράλ είναι τρομαχτικά! (Αλήθεια!)

Ιστορία

Μια κατάρα πλανιέται πάνω από την μικρή, επαρχιακή πόλη Kurōzu-cho: η κατάρα των σπειροειδών σχημάτων. Κάποιοι κάτοικοι αρχίζουν να λατρεύουν σπείρες, κάποιοι άλλοι αρχίζουν να μετατρέπονται σε σπειροειδή σχήματα και πλάσματα, ενώ παράλληλα, εμφανίζονται σπειροειδείς τυφώνες και ανεμοθύελλες που απειλούν να αφανίσουν κάθε ένδειξη ζωής. Υπό αυτές τις σκληρές συνθήκες, η Kirie, το αγόρι της ο Shuichie και τα οικογενειακά τους πρόσωπα, παλεύουν να επιβιώσουν και να κρατήσουν ακέραιη την ψυχική τους υγεία.

Τι Μας Άρεσε

Πολλοί έχουν μιλήσει για το ταλέντο του Stephen King να παίρνει αντικείμενα και καταστάσεις από την καθημερινή ζωή και να τα κάνει τρομαχτικά. Υπό αυτή την έννοια, ο Junji Ito θα πρέπει να είναι ο Ιάπωνας ξάδερφός του, αφού και αυτός είναι μετρ στο να παίρνει κάτι καθημερινό, ή κάτι το οποίο είναι θεωρητικά άκακο, και να το χρησιμοποιεί ως πηγή τρόμου για τις ιστορίες του. Στο UZUMAKI, λοιπόν, καταπιάνεται με μια τελείως αόριστη εικόνα, το σπιράλ, και από αυτό “χτίζει” μια μακροσκελή πλοκή, που λαμβάνει χώρα σε δεκαεννέα κεφάλαια.

Ως δημιουργός, ο Ito έχει την τάση να μην εξηγεί την πηγή του κακού στα manga του. Αυτό, καμιά φορά, καταντά κουραστικό στα έργα του, καθώς συνεπάγεται την έλλειψη κανόνων (και πάντα ένας φανταστικός κόσμος πρέπει να δομείται από, έστω και λίγους, κανόνες για να “λειτουργεί”). Όπως έχει πει και ο ίδιος ο Ito, προτιμά αυτό το αφηγηματικό στιλ, γιατί ο τρόμος δημιουργείται πιο αυθόρμητα και αποτελεσματικά, όταν ο ήρωας έρχεται σε επαφή με μια υπέρτατη, ανεξήγητη δύναμη που δεν μπορεί να ερμηνεύσει.

Το UZUMAKI είναι κι αυτό ένα χαοτικό έργο, καθώς δεν ερμηνεύει ποτέ την προέλευση της κατάρας της σπείρας. Αν και, σε κάποιες ιστορίες του Ito, θα ήθελα περισσότερες εξηγήσεις, εδώ μπορώ να πω ότι μου “λειτουργεί” η έλλειψη εμβάθυνσης. Η πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι ήρωες αφορά μια ολόκληρη πόλη – είναι από μόνη της κάτι το τεράστιο, το κολοσσιαίο. Είναι τόσο ισχυρή, που όσοι προσπαθούν να αντισταθούν, ηττούνται άμεσα και κατά κράτος. Είναι, απλά, κάτι υπεράνω κατανόησης.

Προφανώς, ένας από τους κυριότερους λόγους να διαβάσει κανείς το παρόν manga είναι το σχέδιο (κάτι το οποίο ισχύει, πάνω-κάτω, για κάθε δημιούργημα του Ito). Ο Ιαπωνικός κομιξο-τρόμος έχει μια ιδιαίτερη αισθητική, που δεν μπορεί να απεικονιστεί στα Μέσα του δυτικού κόσμου. Ο Ito ποντάρει πολλά στο σχέδιό του και βασίζει την επιτυχία της δουλειάς του σε αυτό. Δίνει έμφαση στις λεπτομέρειες και όταν θέλει να σχεδιάσει κάτι το τρομακτικό και αποκρουστικό, το κάνει υπέροχα. Χρησιμοποιεί άψογα το ασπρόμαυρο προς όφελός του, για να σμιλέψει εκφράσεις στα πρόσωπα των χαρακτήρων του και απόκοσμα τοπία. Σε κάθε panel, το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό.

Τι Μας Ενόχλησε

Το UZUMAKI έχει σίγουρα τις αδυναμίες του και αυτές σχετίζονται περισσότερο με τη δομή του. Ο όγκος του έργου παραείναι μεγάλος (περίπου 600 σελίδες), οπότε απαιτεί την ύπαρξη σφιχτοδεμένης αφήγησης, για να μην κουράζει. Δυστυχώς, πολλές ιστορίες έχουν αδύναμη σύνδεση με την ενιαία πλοκή και απλά παρουσιάζουν ένα ή περισσότερα άτομα που διαφθείρονται από τις σπείρες, την “μπαίνουν” στους πρωταγωνιστές και, τελικά, πεθαίνουν και δεν εμφανίζονται ποτέ ξανά. Αυτό κουράζει μετά από λίγο, καθώς κάθε νέα περιπέτεια έχει προβλέψιμο σενάριο, χωρίς να συμβάλει ιδιαίτερα στο να προχωρήσει περαιτέρω η συνολική ιστορία.

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, το κάθε κεφάλαιο έχει ενδιαφέρον από μόνο του, αν για παράδειγμα το διαβάζει κανείς ξεχωριστά, σε κάποιο εβδομαδιαίο περιοδικό. Απλά, η επανάληψη που δημιουργείται κατά την ανάγνωση ολόκληρου του τόμου-γίγαντα είναι σίγουρα πολύ ενοχλητική.

Συνολική Εκτίμηση

Το UZUMAKI είναι κάτι το πολύ ιδιαίτερο. Είναι πρωτότυπο με τις ιδέες του, έχει λεπτοδουλεμένο σχέδιο και παρουσιάζει μια ιδιότυπη μορφή τρόμου, που εντυπωσιάζει το μαθημένο στις “αμερικανιές” κοινό της δικής μας πλευράς της υφηλίου. Δίχως αμφιβολία, είναι από τις καλύτερες δουλειές του Junji Ito και ό,τι πρέπει για όσους παρακολουθούν συστηματικό το έργο του, αλλά και για αυτούς που επιθυμούν να εντρυφήσουν βαθύτερα στο Ιαπωνικό horror genre.

Παράλληλες Προτάσεις

Κάθε μία από τις ιστορίες του καλλιτέχνη είναι ένα μικρό διαμαντάκι. Πέρα από το UZUMAKI, γνωστότερο έργο του είναι η σειρά GYO. Για μένα, πάντως, περισσότερο ενδιαφέρον έχουν τα αυτοτελή έργα του, τα οποία κυκλοφορούν και στα αγγλικά, σε μικρούς τόμους της σειράς “The Junji Ito Horror Comic Collection”.