Διάβασε Manga Στο Κινητό Σου!

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη αδικία, από το να βρίσκεσαι ξημερώματα στο Ελευθέριος Βενιζέλος, άυπνος, με ένα ελαφρύ hangover από το προηγούμενο βράδυ, και να σου ανακοινώνουν ότι η πτήση σου θα φύγει με καθυστέρηση. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις, γιατί δεν θέλεις να χαλάσεις το κέφι σου, είναι να βγάλεις το αγαπημένο σου manga από τη βαλίτσα και να διαβάσεις μέχρι να έρθει η ώρα να φύγεις. Κάπου εκεί, θυμάσαι να βγάζεις τον τόμο από το ράφι, να τον ακουμπάς στο γραφείο σου και να επαναλαμβάνεις στον εαυτό σου ότι πρέπει να το πάρεις μαζί σου όταν θα φεύγεις. Δυστυχώς, όμως, δεν θυμάσαι να το βάζεις στη βαλίτσα. Κανένα πρόβλημα! Βγάζεις το κινητό σου, πατάς μερικά πλήκτρα και στην οθόνη σου εμφανίζεται ο αγαπημένος σου ήρωας.

Όσο και αν το παραπάνω ακούγεται επιστημονική φαντασία, στη χώρα που οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας χρεώνουν το μήνυμα όσο ένα νεφρό, στην Ιαπωνία, όχι μόνο είναι εφικτό, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να γίνεται μόδα. Κακά τα ψέμματα, το κινητό πλέον είναι ένα από τα αντικείμενα που έχεις πάντα μαζί σου, η τεχνολογία έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό που σου επιτρέπει να έχεις πρόσβαση σε πολύ πλούσιο περιεχόμενο από μια μικρή ηλεκτρονική συσκευή και ήταν, νομίζω, θέμα χρόνου να το εκμεταλλευτούν οι εταιρείες που εκδίδουν manga.

manga_cell_1

Η ακμή της βιομηχανίας manga ήταν το 1995 και έκτοτε, οι εκδότες βλέπουν τις πωλήσεις τους να παίρνουν την κάτω βόλτα. Από το 2003, όμως, όταν για πρώτη φορά τα manga στριμώχτηκαν στις μικρές οθόνες των κινητών, το χαμόγελο ξαναγύρισε στα χείλη τους και παρ’ όλο που δεν αποκαλύπτουν τα ποσοστά στις πωλήσεις μέσω κλασικών οδών και μέσω κινητής τηλεφωνίας, λένε ότι τα κινητά γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή. Κρίνοντας από τους τίτλους που κάνουν τις μεγαλύτερες πωλήσεις δε, φαίνεται ότι περισσότερο οι γυναίκες παρά οι άντρες επιλέγουν να διαβάσουν manga στα κινητά τους. Οι γυναίκες εξάλλου, είναι αυτές που καταναλώνουν τους περισσότερους τίτλους yaoi, επομένως το γεγονός ότι πλέον έχουν τρόπο να διαβάζουν οπουδήποτε και οποτεδήποτε χωρίς να βλέπουν οι άλλοι τι διαβάζουν, εξηγεί, κατά ένα ποσοστό, γιατί συμβαίνει αυτό.

Παρ’ όλα αυτά, οι ίδιοι οι εκδότες είναι ακόμη επιφυλακτικοί μπροστά στο νέο αυτό ρεύμα. Η συνήθης διαδικασία για ένα manga είναι να εκδίδεται σε εβδομαδιαίες ή μηνιαίες συνέχειες, εάν αποδειχτεί δημοφιλές να εκδίδεται σε μορφή τόμου και αν εξακολουθεί να πουλάει, να βρίσκει το δρόμο του για τις οθόνες της τηλεόρασης, είτε ως anime είτε ως βιντεοπαιχνίδι, ενώ οι τίτλοι που κυκλοφορύν στα κινητά, δεν είναι παρά τίτλοι που έχουν ήδη ακολουθήσει την παραπάνω διαδικασία.

manga_cell_2

Σαφώς υπάρχει και η αντίθετη άποψη, με την οποία τυγχάνει να συμφωνώ απολύτως, ότι η νέα αυτή μόδα περισσότερο βλάπτει το Μέσο παρά το βοηθάει. Το σχέδιο, σε περίπτωση που θα έχουμε manga που θα γράφονται αποκλειστικά για κινητά, θα περιορίζεται σε μεγάλο βαθμό, δεδομένου ότι τα καρέ πλέον θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι ισομεγέθη και ορθογώνια. Η ελευθερία που είχε ένας δημιουργός στην φόρμα της σελίδας του δεν υπάρχει, ενώ εσύ, ως αναγώστης, δεν μπορείς πια να έχεις μια πανοραμική άποψη της σελίδας, για να εστιάσεις μετά σε ένα καρέ.

Και στην τελική, πείτε μου: Πώς θα κάνεις ένα τέτοιο review από το κινητό σου;

Πηγή: New York Times (Μέσω Journalista)