TOP 100 OF THE 00s: 50-41

50. ARSENIC LULLABYarsenic_lullaby
Writer/Artist: Douglas Paszkiewicz
A Silent Comics Inc, Arsenic Lullaby Publications

Το να χαρακτηριστείς από το PREVIEWS ως ο Βασιλιάς του Μαύρου Χιούμορ, θα μπορούσε και να μην σημαίνει τίποτα. Όταν, όμως, έχεις πρoταθεί για ένα βραβείο Harvey ως το καλύτερο Νέο Ταλέντο, ενώ το comic σου ήταν υποψήφιο στα βραβεία Eisner για το καλύτερο χιουμοριστικό comic, ε, πώς να το κάνουμε, έχεις ένα λόγο παραπάνω να περηφανεύεσαι.

Ο Douglas Paszkiewicz, όπως δηλώνει ο ίδιος αναίσχυντα, δεν έγραψε απλά μερικές αστείες ιστορίες. Έβαλε το χεράκι του, ώστε τα ζόμπι και το βουντού να ενταχθούν στην κουλτούρα μας, ενώ δίδαξε στον κόσμο πώς να γελάει με θέματα όπως η αυτοκτονία, η έκτρωση ή η γενοκτονία. Μπορεί κάποιοι να θεωρήσετε τα παραπάνω ζητήματα φοβερά, ο Douglas το ξέρει αυτό, αλλά πάλι αν του το πείτε, θα σας πει για εκείνη τη φορά που θέλοντας να βοηθήσει ένα γέρο να μεταφέρει το βρώμικο στρώμα του, έγινε ρόμπα μπροστά σε δυο καυτές μαθήτριες.

Η ζωή δεν είναι εύκολη, δεν μας τα φέρνει πάντα όπως τα θέλουμε και ο Douglas Paszkiewicz είναι μάλλον ο πλέον κατάλληλος για να μας το δείξει αυτό…

(Κώστας Λαμπρόπουλος)

Διαβάστε περισσότερα για το ARSENIC LULLABY

loki49. LOKI
Writer: Rob Rodi
Artist: Esad Ribic
Marvel Comics

Ο αιωνίως ριγμένος και καταφρονεμένος αδερφός του Thor ζήλευε τον αδερφό του και μια ζωή ήταν στην σκιά του, μιας και ήταν πιο αδύναμος και όχι ρωμαλέος όπως οι άλλοι κάτοικοι της Asgard. Tα χαρίσματά του ήταν διαφορετικής φύσεως, πιο πολύ μαγικά και όχι δύναμη και αντοχή στη μάχη, όπως του εξ αγχιστείας αδελφού του.

Τώρα ο Loki έχει ό,τι προσπαθούσε να κερδίσει… Το έλεγχο της Asgard και τον αδερφό του σιδηροδέσμιο. Είναι όμως αυτό που ήθελε ακριβώς; Και αν ήταν προορισμένος για κάτι άλλο και όχι για αυτό που κυνηγούσε να πετύχει τόσον καιρό; Η διοίκηση της Asgard δεν ήταν αυτό που φανταζόταν, ο σεβασμός και η τρυφερότητα – που ήθελε πάντα από τον αδερφό του – δεν μπορούν να του δοθούν και ο Loki τρελαμένος θα οδηγηθεί στην ίδια του την συντριβή.

Υπέροχο artwork σε painted στυλ από τον Esad Ribic. Το σενάριο του Rob Rodi πολύ καλή εναλλακτική, αν βαρεθήκατε την οπτική γωνία του Thor.

(Έλλη Μόκα)

Διαβάστε περισσότερα για το LOKI

48. BLACKSADBlacksad Tome 3 - Couverture - Ame Rouge
Writer: Juan Díaz Canales
Artist: Juanjo Guarnido
Dargaud

Μία πόλη σκοτεινή, όπου κυριαρχεί η διαφθορά, ο φτηνός έρωτας που πληρώνεις πανάκριβα και όπου ο νόμος συχνά βρίσκεται να κυνηγάει (pun intended) την ουρά του, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες για την εξιχνίαση των εγκλημάτων. Είναι ο κόσμος του John Blacksad, ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ που μυρίζει τη βρώμα από μακριά όταν οι αισθήσεις του είναι σε εγρήγορση. Για την ακρίβεια, τα μυστήρια κάνουν όλες τις τρίχες του Blacksad να στέκονται προσοχή, γιατί αυτός ο ντετέκτιβ είναι γάτα… κυριολεκτικά!

Ο κόσμος του Blacksad είναι η noir Αμερική της δεκαετίας του 1950, όπου όμως όλοι οι χαρακτήρες φέρουν χαρακτηριστικά ζώων, αρμόζοντα στον ρόλο και την ψυχοσύνθεσή τους. Από τον γερμανικό ποιμενικό Επιθεωρητή Smirnov, μέχρι την κουκουβάγια ατομικό επιστήμονα, Otto Lieber, και τον κόκορα γερουσιαστή McCarthy, ο κόσμος του Blacksad έχει ακόμα νωπές τις μνήμες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ ο Ψυχρός Πόλεμος και ο παρανοϊκός φόβος της κομμούνας συνθέτουν το υπόβαθρο της χαρμολύπης ενός βασανισμένου ήρωα στα πρότυπα του Philip Marlow.

Δείτε εκτενές artwork από το AME ROUGE εδώ.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το BLACKSAD: AME ROUGE

stray_bullets47. STRAY BULLETS
Writer/Artist: David Lapham
El Capitan

Όταν το 1992 ο Dave Lapham ξεκινούσε την καριέρα του σχεδιάζοντας τα πρώτα τεύχη του πρωτοποριακού υπερηρωικού comic της Valiant, HARBINGER, κανείς δεν φανταζόταν την εξέλιξη του μέσα στα επόμενα χρόνια. Ασφαλώς, οι ικανότητες και το ταλέντο του νεαρού δημιουργού ήταν εμφανείς από τις πρώτες σελίδες, αλλά το ότι μέσα σε ελάχιστα χρόνια θα περνούσε από τους (έστω ανατρεπτικούς) υπερήρωες σε hard-boiled, neo-noir ιστορίες με πρωταγωνιστές διεφθαρμένους μπάτσους, ψυχικά διαταραγμένα παιδάκια, sex deviants και καλόκαρδες πόρνες, δεν έμοιαζε πιθανό.

Πιάνοντας καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο (πλην των αδερφών Hernandez) το κλίμα αυτού που ονομάζουμε “post-punk California” (όχι πως η δράση περιορίζεται εκεί), ο Lapham τοποθετεί τους πρωταγωνιστές του σε δύσκολες, ενοχλητικές και ασυνήθιστες καταστάσεις, φιλτράροντας τα πάντα μέσα από ένα διεστραμμένο, σχεδόν άρρωστο χιούμορ, όπου η δυστυχία των χαρακτήρων προκαλεί, ταυτόχρονα, αισθήματα συμπόνιας και ξέφρενο γέλιο. Ναι, εννοείται πως ντρέπομαι όταν γελάω με αυτά που παθαίνουν όσοι αντιμετωπίζουν την Amy Racecar – αλλά δεν το κάνω επίτηδες…

(Δημήτρης Σακαρίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το STRAY BULLETS

46. NEW X-MEN (issues 114 – 154)NEW X-MEN 114
Writer: Grant Morrison
Artists: Frank Quitely, Ethan Van Sciver, Bill Sienkiewicz, Marc Silvestri, Leinil Francis Yu, Phil Jimenez, Keron Grant, Chris Bachalo, Igor Kordey, Tom Denerick
Marvel Comics

Τον Ιούλιο του 2001, μετά από χρόνια άγονων και κακών σεναρίων, τους πολύπαθους X-Men ανέλαβε ο Grant Morrison. Αυτό που αντίκρυσαν οι αναγνώστες ήταν κάτι παραπάνω από κάθε προσδοκία. Ο Morrison έφερε επανάσταση στον τίτλο, ριζικές αλλαγές και ένα πολύπλοκο σενάριο – των οποίων τις συνέπειες αισθανόμαστε μέχρι σήμερα – στα 40 περίπου τεύχη της θητείας του. Πλαισιωμένος απο τους καλύτερους καλλιτέχνες του χώρου, έδωσε πνοή σε έναν τίτλο που ίσως δε θα ξεκίναγε τον αιώνα με το δεξί.

Φυσικά, όλα δεν πήγαν τόσο ρόδινα, καθώς το run του αποτέλεσε ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα και πολυσυζητημένα όλων των εποχών. Προβλήματα continuity και καθυστερήσεις αποτέλεσαν σημεία έντονης κριτικής, αλλά κανένα περισσότερο απο το Magneto-Xorn εύρημα. Προσωπικά, έχω ιδιαίτερη αδυναμία στο NEW X-MEN του Morrison και δηλώνω (ευθαρσώς) ότι είναι οι καλύτεροι X-Men που γράφτηκαν ποτέ και απαραίτητο ανάγνωσμα της δεκαετίας που τελειώνει.

(Άκης Τριανταφύλλου)

Ring of the Nibelung - Rheingold #1 - Cover45. RING OF THE NIBELUNG
Writer/Artist: P. Craig Russell
Dark Horse

Σχεδόν έναν αιώνα πριν τον Καθηγητή Tolkien, ο Γερμανός συνθέτης Richard Wagner έδωσε τη βάση της μυθολογίας του καταραμένου δαχτυλιδιού, στα πλαίσια μιας επικής εξιστόρησης που συνδύαζε τις Νορβηγικές saga με το επικό γερμανικό ποίημα Nibelunglied. Μέσα σε 4 όπερες (DAS RHEINGOLD, DIE WALKÜRE, SIEGFRIED και GÖTTERDAMMERUNG) εξιστορεί το πώς η κλοπή του Χρυσού του Ρήνου από τον Νάνο Alberich οδηγεί σε θεϊκές προδοσίες, δεσμά αιώνιας αγάπης μεταξύ θεών και ανθρώπων, την ανάδειξη ηρώων και τελικά την αναγέννηση του κόσμου από την καταστροφή του.

Ο P. Craig Russell, ήδη βετεράνος μεταφορών όπερας σε comics από τις δεκαετίες του ’80 και του ’90, τη διετία 2000 και 2001 αποτόλμησε, με συγκλονιστικό αποτέλεσμα, να φέρει στους αναγνώστες των comics μια από τις δυσκολότερες επικές αφηγήσεις, αντικαθιστώντας τη μουσική με την τέχνη της δικής του, μοναδικής απεικόνισης.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το RING OF THE NIBELUNG

44. BONEOut_from_Boneville
Writer Artist: Jeff Smith
Cartoon Books, Image Comics

Όταν ήμουν μικρή ο πατέρας μου, μου έλεγε παραμύθια, τα οποία έβγαζε επιτόπου από το μυαλό του. Ένα από αυτά θα μπορούσε να είναι και το BONE.

Κάποτε υπήρχαν τρία πλασματάκια που ήταν λευκά σαν το χιόνι και είχαν μύτη μεγάλη σαν λουκουμά, που τα έλεγαν Bone. Ο πιο κοντούλης λεγόταν Fone και ήταν καλός και υπομονετικός με τους άλλους, τον πιο  ψηλό τον έλεγαν Smiley και γελούσε συνεχώς καθώς κάπνιζε το πούρο του, και υπήρχε και ο Phoney με τη μαύρη μπλούζα που έκανε όλο εξυπνάδες και κατεργαριές.

Μετά από μία κατεργαριά του, η πόλη τους νευρίασε μαζί τους και τους κυνήγησε μακριά μέχρι που χάθηκαν. Βρέθηκαν στην Κοιλάδα και αφού τους κυνήγησαν ακρίδες και αρουράκια κατέληξαν σε ένα χωριό, το Barrelhaven, όπου γνώρισαν τη Thorn και την κοτσονάτη γιαγιά της. Γνωρίζοντας τον κόσμο στο χωριό μαθαίνουν για τον κακό Άρχοντα των Ακριδών και αποφασίζουν να βοηθήσουν. Θα συνεχίσουμε αύριο, καληνύχτα…

(Έλλη Μόκα)

Διαβάστε περισσότερα για το BONE

berlin43. BERLIN
Writer/Artist: Jason Lutes
Drawn & Quarterly

Το BERLIN είναι μια αποκαλυπτική ματιά στο Βερολίνο του Μεσοπολέμου και στους κατοίκους του. Η πόλη βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μεταβατική περίοδο και οι διάφορες ενδείξεις για το τι πρόκειται να ακολουθήσει είναι έντονες, αλλά συχνά δυσδιάκριτες για τους πρωταγωνιστές. Η άνοδος του ναζισμού, η τέχνη και ο πολιτισμός, άνθρωποι διαφορετικοί μεταξύ τους, με διαφορετικές απόψεις και ενασχολήσεις, συνθέτουν ένα μωσαϊκό που αποτελεί τελικά και την εικόνα της ίδιας της πόλης.

Η σημαντικότερη ίσως σειρά που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη έκλεισε μέσα στα 00s τα 2/3 της με την κυκλοφορία του δεύτερου volume από τα συνολικά τρία και κατευθύνεται ολοταχώς για την ολοκλήρωση της. Ο Lutes είναι ένας εξαιρετικός καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί την ικανότητα του να ζωντανεύει στα μάτια του αναγνώστη την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής και να του μεταφέρει εικόνες και ήχους για να πει μια πολυσύνθετη ιστορία με έναν τρόπο μοναδικό.

(Αριστείδης Κώτσης)

42. EMPIREempire
Writer: Mark Waid
Artist: Barry Kitson
DC Comics

Έχουμε μάθει ότι στα υπερηρωικά comics οι καλοί πάντα νικάνε. Πόσες φορές είδαμε τον Doctor Doom να χάνει από τον ορκισμένο του εχθρό Dr. Reed Richards, γνωστό ως Mister Fantastic, καθώς ξεστομίζει χίλιες κατάρες εναντίον του, δίνοντας όρκο πως η επόμενη φορά θα είναι μοιραία;

Στο EMPIRE μάθαμε ότι δεν είναι πάντα έτσι. Ο Golgoth, όπως ονομάζεται ο μεγάλος κακός σε αυτό το σύμπαν, τα κατάφερε. Νίκησε τους ήρωες και κατέκτησε τον κόσμο. Ο Mark Waid ξεκινάει με αυτή την παραδοχή και συνεχίζει να μας παρουσιάσει μια εκπληκτική ιστορία που συνοδεύεται από δολοπλοκίες, έντονους συναισθηματισμούς, βία και δράση. Το σχέδιο του Barry Kitson δένει άριστα με την ατμόσφαιρα της ιστορίας και ο ίδιος αποδεικνύει άλλη μια φορά πόσο άρτιος καλλιτέχνης είναι.

Οι δύο καλλιτέχνες χωρίς τους συνηθισμένους περιορισμούς που πλαισιώνουν ένα “υπερηρωικό” comic (ηλικιακούς και ηθικούς) μας παραδίδουν ένα διαμάντι για κάθε οπαδό των comics που έχει έστω και λίγο αγαπήσει τους υπερήρωες, και όχι μόνο.

(Γιάννης Κουρουμπακάλης)

Murder_Mysteries41. MURDER MYSTERIES
Writer: Neil Gaiman
Adapted for comics by P. Craig Russell
Dark Horse

Μια ακόμη εξαιρετική μεταφορά από τον βραβευμένο σχεδιαστή P. Craig Russell (THE RING OF NIBELUNG) – αυτή τη φορά σε ένα short story του άλλοτε συνεργάτη του Neil Gaiman – τo MURDER MYSTERIES είναι μια ιστορία για το πρώτο έγκλημα που διαπράχθηκε, όταν ακόμη οι Άγγελοι συμμετείχαν στη Δημιουργία του κόσμου. Και ταυτόχρονα, είναι μια ιστορία που τη μοιράζονται σε ένα παγκάκι του Λος Άντζελες δύο άνθρωποι, με αφορμή ένα τσιγάρο.

Η συνεχής εναλλαγή από τον δικό μας μουντό, χειροπιαστό κόσμο, σε εκείνον μιας κρυστάλλινης καθαρότητας και ομορφιάς, είναι η πρώτη μιας σειράς εκπλήξεων που επιφυλάσσει αυτό το “βιβλικό noir“, τόσο σε οπτικό, όσο και αναγνωστικό επίπεδο.

Το αψεγάδιαστο artwork του Russell (ανατομικά και προοπτικά), η πλούσια φαντασία και η εμπειρία του να εικονογραφεί μυθικούς κόσμους, καθώς και το γεγονός ότι πατάει με εξαιρετικούς ρυθμούς πάνω σε ένα από τα πλέον δομημένα και φιλόδοξα κείμενα του Gaiman, είναι ορισμένοι από τους λόγους που το MURDER MYSTERIES βρίσκεται στα 100 προτεινόμενα comics της δεκαετίας.

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)