MARKET DAY

Writer/Artist: James Sturm
Drawn & Quarterly

Το MARKET DAY είναι (μαζί με το WILSON του DAN CLOWES) μια από τις πιο πολυαναμενόμενες και σημαντικές κυκλοφορίες της χρονιάς που διανύουμε. Ο σπουδαίος δημιουργός του JAMES STURM’S AMERICA (που περιλαμβάνει το GOLEM’S MIGHTY SWING), συνδημιουργός των ADVENTURES IN CARTOONING, SATCHEL PAIGE: STRIKING OUT JIM CROW και του FANTASTIC FOUR: UNSTABLE MOLECULES, αλλά και Διευθυντής του Center for Cartoon Studies, επιστρέφει με μια ολόφρεσκη προσωπική δουλειά.

Ο Mendleman είναι ένας Εβραίος κατασκευαστής χαλιών, που ζει κάπου στην Ανατολική Ευρώπη, στις πρώτες δεκαετίες του 20ου Αιώνα. Η γυναίκα του είναι ετοιμόγεννη, οπότε θα πάει μόνος του στην αγορά για να πουλήσει τα μικρά χαλιά του, για τα οποία και είναι ιδιαίτερα περήφανος. Όταν, όμως, ανακαλύψει ότι ο έμπορος με τον οποίο συνεργαζόταν έχει πλέον αποσυρθεί, θα έρθει αντιμέτωπος με μια νέα πραγματικότητα. Οι άλλοι καταστηματάρχες δεν δείχνουν να νοιάζονται για την ποιότητα των έργων του, παρά μόνο για το κόστος τους. Έτσι, ο Mendleman θα αναγκαστεί να περάσει τη δική του μικρή και προσωπική Οδύσσεια, προσπαθώντας να πουλήσει το εμπόρευμα του, ή, καλύτερα, την τέχνη του.

Το MARKET DAY έχει στηθεί με θαυμάσια “οικονομία”. Αν και ολόκληρη η δράση εκτυλίσσεται σε κάτι λίγο περισσότερο από 24 ώρες, μαθαίνουμε πάρα πολλά για ολόκληρη τη ζωή του Mendleman, αλλά και για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται την Τέχνη και τον κόσμο. Μέσα σε πολύ λίγες σελίδες, ο Sturm καταπιάνεται με θέματα όπως ο τρόπος με τον οποίο ένας άνθρωπος (ή η απουσία του) μπορεί να αλλάζει τη ζωή των άλλων, ή το πως οι αλλαγές στην κοινωνία και την οικονομία επηρεάζουν τη ζωή ενός ανθρώπου. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Sturm, η ιστορία ξεκίνησε σαν ένα παιδικό παραμύθι, αλλά ξέφυγε αρκετά από αυτό. Γι’ αυτό, ίσως, υπάρχει διάχυτη και αυτή η αίσθηση κάποιου (όχι τόσο ευδιάκριτου και σε καμιά περίπτωση εύκολου) ηθικού διδάγματος.

Ο Sturm είναι ένας από τους πιο ικανούς μάστορες των comics. Χειρίζεται με εξαιρετική ικανότητα και αποτελεσματικότητα τον τρόπο που λειτουργούν τα panels, ώστε να δημιουργήσει ένα ρυθμό πολύ ιδιαίτερο. Η οικονομία που χαρακτηρίζει το σενάριο αποτυπώνεται και εδώ. Μέσα σε πολύ λίγα panels και εικόνες, ζωντανεύει ολόκληρη η αγορά, παρουσιάζεται όλη η ζωή των ανθρώπων και λίγο αργότερα αλλάζει εντελώς η εικόνα και το ύφος της ιστορίας. Μπορεί o Sturm να μη χρησιμοποιεί την τεχνική και τις ικανότητες του με πολύ εντυπωσιακό τρόπο (όπως, λόγου χάρη, ο Mazzucchelli στο ASTERIOS POLYP), αλλά υπάρχουν για να εξυπηρετούν στην ιστορία. Για πρώτη φορά, μάλιστα, (από όσο, τουλάχιστον, γνωρίζω) ο Sturm χρησιμοποιεί σε προσωπική του δουλειά χρώμα και το κάνει με έναν εξαιρετικά λειτουργικό τρόπο.

Είναι φανεροί οι παραλληλισμοί που κάνει ο δημιουργός με τη δουλειά του καλλιτέχνη και τη θέση της στον κόσμο, αλλά και με τον τρόπο με τον οποίο ο κάθε δημιουργός ζει ανάμεσα σε δυο κόσμους. Ο κόπος του ανθρώπου που δημιουργεί κάτι νέο δεν είναι σίγουρο ότι θα ανταμειφθεί και ένας άνθρωπος μπορεί να αλλάξει πολύ τα πράγματα. Ο τόνος που κρατά ο Sturm είναι μάλλον απαισιόδοξος, αλλά κάποιες (φρούδες;) ελπίδες παραμένουν πάντα ζωντανές.

Δεν είμαι σίγουρος πως το MARKET DAY είναι η πρώτη δουλειά του Sturm που θα πρότεινα σε κάποιον που δεν έχει διαβάσει κάποιο άλλο comic του και δεν είμαι επίσης σίγουρος για το αν μπορεί να θεωρηθεί περισσότερο απαραίτητο ανάγνωσμα για κάποιο λάτρη των comics από, ας πούμε, το JAMES STURM’S AMERICA, αλλά, σε κάθε περίπτωση, το MARKET DAY είναι ένα σπουδαίο comic που αφορά πολλούς ανθρώπους και όχι μόνο στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία. Η αλλαγή είναι διαρκής και τα όνειρα των ανθρώπων συχνά συνθλίβονται όταν έρχονται αντιμέτωπα με τη νέα πραγματικότητα…