Top 10 Alan Moore Comics: Τα Δέκα Δεν Είναι Αρκετά…

“Μα είναι δυνατόν μόνο 10;”
Αυτή ήταν η πρώτη μου αντίδραση όταν καταλήξαμε σε κατάρτιση Top 10 των comics του Moore.

“Είναι αδύνατον να περιοριστούμε μόνο σε δέκα επιλογές…  Τι να επιλέξεις και τι να αφήσεις… Πώς να χωρέσουν τόσο διαφορετικές δουλειές σε μια μικρή λίστα;  Πώς να συγκρίνεις σειρές με short stories και πιο προσωπικές δουλειές με υπερεπιτυχημένα υπερηρωικά comics; Χρειαζόμαστε τουλάχιστον ένα Top 25 ή Tοp 50… ή, για να είμαστε πιο πραγματιστές, να κάνουμε ένα Τop 300 με τα καλύτερα τεύχη ή short stories που έχει γράψει ο Moore…”

Η πρόταση μου δεν εισακούσθηκε, αλλά με την παρότρυνση της ομάδας των editors έχω την ευκαιρία και τη χαρά να παρουσιάσω κάποιες από τις κορυφαίες δουλειές του Moore που δεν χώρεσαν στο top 10 που κατάρτισε η συντακτική ομάδα του Comicdom. Ξεκινάω αμέσως, γιατί έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας…

2000 A.D.  short stories
Κάπου εδώ ξεκίνησαν όλα… Σύντομες ιστορίες με αναπάντεχο τέλος, συνεργασίες με σπουδαίους καλλιτέχνες (Dave Gibbons, Steve Dillon, Paul Neary) και ασκήσεις συγγραφής, στις οποίες ο Moore, μέσα σε λίγα panels, έμαθε να στήνει κόσμους ολόκληρους. Σίγουρα δεν είναι κάθε μια από αυτές αριστούργημα, αλλά εδώ μέσα κρύβονται μικρά διαμαντάκια. Προσωπικά πιο αγαπημένες είναι οι ιστορίες με χρονικά παράδοξα, όπως το THE TIME MACHINE και το DR. DIBWORTHY’S DISAPPOINTING DAY. Οι περισσότερες από αυτές βρίσκονται στο COMPLETE ALAN MOORE FUTURE SHOCKS, ενώ κάποιες άλλες βρίσκονται διασκορπισμένες σε άλλες εκδόσες (όπως το THE COMPLETE RO-BUSTERS).
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

D.R. & QUINCH
Ακραία βία και χιούμορ με ήρωες δύο εξωγήινους προβληματικούς έφηβους που δεν αφήνουν κανέναν πλανήτη όρθιο στο πέρασμα τους. Κάτι που ξεκίνησε σαν ένα short story με τον Alan Davis και εξελίχθηκε σαν μια από τις πιο χαρακτηριστικές ιστορίες του 2000AD και που μας άφησε μνημειώδεις σκηνές και εκφράσεις όπως το “Mind the oranges Marlon!”.
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

CAPTAIN BRITAIN
Πριν από το WATCHMEN υπήρχε το MARVELMAN… και πριν από το MARVELMAN υπήρχε το CAPTAIN BRITAIN. Άλλη μια συνεργασία με τον Alan Davis που έγραψε τη δική της ιστορία. Σε αυτή την εντυπωσιακή υπερηρωική ιστορία που πρωτοδημοσιεύτηκε στο MARVEL SUPER-HEROES MAGAZINE και στο THE DAREDEVILS μπορεί κανείς να βρει κάποια πρώτα δείγματα για το όραμα των δημιουργών και φυσικά κάποιες ιδέες που ξαναείδαμε σε επόμενες δουλειές του Moore.

THE BALLAD OF HALO JONES
Μάλλον η πιο σημαντική δουλειά που έκανε ο Moore για το 2000AD και η οποία δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε ποτέ… Μια καθημερινή δυναμική ηρωίδα του 50ού αιώνα που πρωταγωνίστησε σε τρία βιβλία. Το πρώτο βιβλίο είναι απλά μια πολύ καλή ιστορία επιστημονικής φαντασίας, αλλά από εκεί και πέρα το comic απογειώνεται. Στο δεύτερο υπάρχουν μερικές από τις πιο δυνατές και εντυπωσιακές ιστορίες που έχει γράψει ο Moore, ενώ στο τρίτο έχουμε ίσως την πιο φρικτή απεικόνιση ενός μελλοντικού πολέμου που έχει γραφτεί ποτέ. Ο Ian Gibson είναι άξιος συνεργάτης αλλά ο Moore κόβει τις σχέσεις του με το 2000AD για λόγους που έχουν να κάνουν με τον τρόπο που διαχειρίζεται τα δικαιώματα των δημιουργών και το THE BALLAD OF HALO JONES μένει για πάντα ανολοκλήρωτο…
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

FOR THE MAN WHO HAS EVERYTHING (SUPERMAN ANNUAL #11 )
Το 1985 o Moore έχει κάνει ήδη το πέρασμα του στην Αμερική και γράφει αυτή εδώ την εξαιρετική ιστορία Superman (η οποία δεν έχει τίποτε να ζηλέψει από το μεταγενέστερο WHATEVER HAPPENED TO THE MAN OF TOMORROW). Στα γενέθλια του ο Superman δέχεται τους φίλους του και έναν απρόσκλητο επισκέπτη. Ο καθένας με το δώρο του… Τί είναι όμως αυτό που επιθυμεί περισσότερο από κάθε άλλο ο άνθρωπος από ατσάλι; Είναι η ευτυχία τελικά η πιο μεγάλη φυλακή και ποιό είναι το τίμημα της; Απλά μια από τις καλύτερες ιστορίες του Superman.
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

SUPERMAN AND SWAMP THING: THE JUNGLE LINE (DC  COMICS PRESENTS #85 )
Αυτή εδω είναι μάλλον η πιο παραμελημένη ιστορία από τις τρεις που έγραψε ο μεγάλος δημιουργός με ήρωα το Superman. Το αναπάντεχο team-up δυο εντελώς διαφορετικών χαρακτήρων έχει σαν αποτέλεσμα ένα σημαντικό comic χαμηλών τόνων που έχει τους δικούς του φανατικούς φίλους.

IN PICTOPIA
Το IN PICTOPIA είναι ένα από τα μικρά διαμάντια του Alan Moore που δεν είναι τόσο γνωστό όσο π.χ. το WATCHMEN ή το V FOR VENDETTA, αλλά αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές δουλειές του. Πρωτοδημοσιεύτηκε στο δεύτερο τεύχος του ANYTHING GOES και αργότερα στο TΗΕ EXTRAORDINARY WORKS OF ALAN MOORE. Η αιχμηρή σάτιρα του Moore σε μια ιστορία για τους ξεχασμένους και παραμελημένους χαρακτήρες των comics . Καλύτερα δείτε εδώ

BROUGHT TO LIGHT – SHADOWPLAY: THE SECRET TEAM
To BROUGHT TO LIGHT εκδόθηκε το 1988 από την Eclipse και είναι βασισμένο στις μηνύσεις που κατέθεσε το Christic Institute απέναντι στην κυβέρνηση των ΗΠΑ. Περιέχει δυο ιστορίες, η μία εκ των οποιων είναι το SHADOWPLAY του Alan Moore. Το SHADOWPLAY είναι μια από τις καλύτερες δουλειές του Moore όχι γιατί “ξεμπροστιάζει” μηχανορραφίες και συνομωσίες 30 ετών, αλλά γιατί η γραφή του, σε συνδυασμό με το artwork του Sienkiewicz, σε κάνει να ανατριχιάσεις διαβάζοντας το. Αποτελεί σταθμό στη δουλειά του Moore και κάποια στιγμή απέκτησε και audio μορφή.  Σε αντίστοιχο ύφος είχε κινηθεί και το short story που είχε γράψει για το REAL WAR STORIES.

BIG NUMBERS
Το BIG NUMBERS αποτελεί το ανολοκλήρωτο magnum opus του Moore. Πιθανότατα η πιο φιλόδοξη δουλειά του (μαζί με το FROM HELL) και αυτή που είναι πλέον σχεδόν απίθανο να δούμε ολοκληρωμένη. Οι δυο καλλιτέχνες (Sienkiewicz, Columbia) που ξεκίνησαν να δουλεύουν σε αυτό βγήκαν νοκ άουτ, ενώ το σχέδιο να μετατραπεί σε τηλεοπτική σειρά δεν ευοδώθηκε. Ο ίδιος ο Moore θεωρεί ότι ήταν μάλλον η πιο περίπλοκη δουλειά του. Μάλλον πρέπει να νιώθουμε τυχεροί που φωτοτυπίες του ανέκδοτου τρίτου τεύχους εμφανίσθηκαν από το πουθένα.

1963
Το 1963 σηματοδοτεί την “Δευτέρα Παρουσία” του Moore στα mainstream comics. Μετά από κάποιες σποραδικές εμφανίσεις σε comics της Image (σα να δοκίμαζε τα πατήματα του στο νέο τοπίο που είχε δημιουργηθεί), εμπνέεται από την αυγή της Marvel και δημιουργεί έξι τίτλους-τεύχη οι οποίοι οδηγούν σε ένα giant size τεύχος που δυστυχώς λόγω διαφωνιών δεν εκδόθηκε ποτέ…

WILDC.A.T.S
To WILD C.A.T.S. είναι μάλλον η πιο απροσδόκητα καλή δουλειά του Moore. Είναι ένα straightforward superhero comic της εποχής του, με το Moore να δίνει νέα πνοή σε χαρακτήρες που έμοιαζαν να έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους και να δημιουργεί μια σειρά νέων. Πρόκειται συνολικά για μια πολύ καλή και ιδιαίτερα προσβάσιμη δουλειά που ολοκληρώθηκε με ένα  short story στο τεύχος 50 της σειράς.

SUPREME
Πριν από το Moore, το SUPREME ήταν ένα από τα χειρότερα comics σε μια περίοδο που τα κακά comics ήταν παντού. Με το SUPREME ο Alan Moore δεν έδωσε απλά νέα πνοή σε ένα νεκρό τίτλο, αλλά και  σε ολόκληρο το status του υπερήρωα. Υπέροχες ελαφρώς αφελείς αλλά μεγαλειώδεις ιδέες και ατέλειωτα tributes στο Silver Age Της DC (και όχι μόνο).
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

JUDGMENT DAY
Αυτό που πέτυχε o Moore με τον χαρακτήρα του Supreme, εδώ προσπάθησε να το κάνει για ένα ολόκληρο comic σύμπαν. Aνέλαβε ένα crossover που αρχικά θα είχε σα θέμα μια αναμενόμενη μεγάλη μάχη υπερηρώων που θα απέτρεπαν το τέλος του κόσμου και τη μετέτρεψε σε ένα δικαστικό δράμα στο περιθώριο του οποίου έχτισε ένα ολόκληρο σύμπαν. Το αποτέλεσμα ήταν σπουδαίο και μας έδωσε ένα καλύτερο υπόβαθρο για τα επόμενα τεύχη του SUPREME, αλλά και δύο νέους τίτλους. To GLORY και το YOUNGBLOOD. Δυστυχώς εκεί που όλα έδειχνα να έχουν πάρει το δρόμο τους και το όραμα του Moore είχε αρχίσει να υλοποιείται, τα οικονομικά προβλήματα και οι λάθος επιλογές του Rob Liefeld έδωσαν ξαφνικό τέλος σε έναν ολόκληρο κόσμο.

VOICE OF THE FIRE
Αυτό εδώ δεν είναι comic, αλλά είναι σίγουρα μια  τομή στην καριέρα του Moore. Ένα βιβλίο-συλλογή σύντομων ιστοριών εντοπισμένων σε μια μικρή γεωγραφική περιοχή, αλλά διεσπαρμένων μέσα στην ιστορία. Πολύς λόγος έχει γίνει για την πρώτη ιστορία, στην οποία ο Moore αποπειράται να αναπαράγει το λόγο ένος πρωτόγονου περιορίζοντας απελπιστικά το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί.

THE SPIRIT: THE NEW ADVENTURES
Οι short stories του Moore είναι πάντα μάλλον αδικημένες σε κάθε τέτοιο αφιέρωμα. Δε μπορώ όμως να προσπεράσω με τίποτε αυτές τις υπέροχες ιστορίες που έγραψε ο Moore για το SPIRIΤ: THE NEW ADVENTURES. Το πρώτο τεύχος περιέχει τρεις ιστορίες με τον Dave Gibbons, ενώ το τρίτο τεύχος ανοίγει με το σύντομο αριστούργημα LAST NIGHT I DREAMT OF DR COBRA και έχει να κάνει (μεταξύ άλλων) με τον τρόπο που επανεφευρίσκουμε το παρελθόν.

THE HASTY SMEAR OF MY SMILE (HATE #30)
Στις πιο αναπάντεχες συνεργασίες του Moore (μαζί με το πολύ ενδιαφέρον short story που έκανε σε κάποιο τεύχος του MEAT CAKE με την Dame Darcy) βρίσκεται αυτή εδώ η ιστορία που έκανε με τον Peter Bagge για το τελευταίο τεύχος του ΗΑΤΕ. Συγκαλυμένο δράμα; Απλά ξεκαρδιστικό; Your choice. Σε κάθε περίπτωση η ιστορία ενός ανθρώπου που γεννήθηκε με τη μορφή μιας γυάλινης κανάτας με ζωγραφισμένο πάνω της ένα χαμογελαστό πρόσωπο και που δούλεψε σαν μασκότ – σύμβολο μιας εταιρείας είναι μοναδική σε κάθε μορφή τέχνης.

THE BIRTH CAUL
Ο Moore δεν ασχολήθηκε μόνο με τα comics. Αυτή εδώ είναι η μεταφορά μιας life performance του σε μορφή comic από τον Eddie Campbell. Δεν είναι η μόνη, αφού και το SNAKES AND LADDERS έτυχε παρόμοιας μεταχείρισης, αλλά εδώ είναι μάλλον η καθολικότητα του θέματος που κάνει το BIRTH CAUL τόσο σημαντικό. Σπουδαίες εικόνες. Φράσεις που δεν ξεχνάς ποτέ και που ξυπνάνε αναμνήσεις που νόμιζες πως είχες χάσει για πάντα. Τεράστιο έργο. Διαβάστε το, ακούστε το και ξαναδιαβάστε το.
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

AMERICA’S BEST COMICS PREVIEW
Αυτό που o Moore ξεκίνησε στην Awesome προσπάθησε να το ολοκληρώσει στην “δική” του America’s Best Comics. H ABC αποτελεί μια απόπειρα ανασύνθεσης των comics. Ξεκίνησε να δημιουργείται υπό τη σκέπη της Wildstorm, κάτω από την ομπρέλα της Image, αλλά όταν η Wildstorm πουλήθηκε στη DC, ο Moore βρέθηκε να δουλεύει για τα συμφέροντα μιας εταιρείας, στην οποία δεν επιθυμούσε να βρίσκεται. Δεσμευμένος από την υπόσχεση του απέναντι στο Jim Lee, ο Moore αναζήτησε μια φόρμουλα, ώστε να συνεχίσει τη δουλειά του σε ένα concept στο οποίο πίστευε πάρα πολύ. Η πρώτη έκδοση της ABC είναι αυτή εδώ η ιστορία, στην οποία ο Timmy Turbo μας ξεναγεί στα γραφεία της νεοσύστατης εταιρείας. Εν μέρει μανιφέστο και κυρίως γνωριμία με τους χαρακτήρες, διανθισμένη με μπόλικο αυτοσαρκασμό, η ιστορία αυτή που πρωτοκυκλοφόρησε με το WIZARD είναι και μια από τις καλύτερες ιστορίες που έγραψε για την ABC.

TOM STRONG
O TOM STRONG είναι κατά κάποιο τρόπο η συνέχεια του SUPREME. Μόνο που ενώ ο Supreme ήταν ο αρχετυπικός υπερήρωας, ο Tom Strong είναι ο αρχετυπικός action hero. Όλες οι αφελείς αλλά μεγαλειώδες ιδέες βρίσκονται εδώ και ο Moore χτίζει έναν υπέροχο μύθο γεμάτο υπέροχες λεπτομέρειες…

PROMETHEA
Το PROMETHEA είναι πιθανότατα η πιο τολμηρή και προσωπική δουλειά του Moore από το ABC line. Ξεκίνησε σαν μια σχεδόν υπερηρωική ιστορία που βασιζόταν στο ότι η Τέχνη είναι πολύ πιο πιθανό να αλλάξει έναν άνθρωπο από ότι π.χ. η κοσμική ακτινοβολία και κατέληξε σαν ένα ταξίδι εσωτερικής αναζήτησης και μια νέα ερμηνεία στη Μαγεία και στην Κabbalah. Με την βοήθεια του εξαιρετικού J. H. Williams III, ο Moore έγραψε ένα comic τολμηρό και ρηξικέλευθο, όπου δοκιμάζει για άλλη μια φορά να απευθυνθεί σε νέες αισθήσεις του αναγνώστη και να πραγματοποιήσει κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες καινοτομίες, εισάγοντες νέους τρόπους για να εκμεταλλευτεί το Μέσο.

Το PROMETHEA βρέθηκε στη θέση 73 του Top 100 των συντακτών του Comicdom για τα καλύτερα comics της δεκαετίας.

TOP 10
Σε μια πόλη που όλοι έχουν υπερδυνάμεις το να είσαι αστυνομικός δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Σε αυτό το πάντρεμα superhero comic και αστυνομικιού τηλεοπτικού δράματος, ο Alan Moore καταφέρνει με τρομερή δεξιοτεχνία και μαεστρία να χειριστεί δεκάδες χαρακτήρες και sub plots με τρόπο θαυμαστό έτσι ώστε να μένουν όλοι ξεχωριστοί και τυπωμένοι στο μυαλό του αναγνώστη. Αξίζει να σημειωθεί πως από εδώ ξεπήδησαν δυο ακόμα αξιομνημόνευτα comics: το graphic novel ΤΗΕ 49ERS και το limited series SMAX.

Το TOP 10 βρέθηκε στη θέση 90 του Top 100 των συντακτών του Comicdom για τα καλύτερα comics της δεκαετίας.

TOMORROW STORIES
Η ανθολογία αυτή του ABC line μπορεί να έχει κάποιες ανισότητες, αλλά υπάρχουν στιγμές που η έμπνευση του Moore χτυπάει κόκκινο.  Για παράδειγμα οι ιστορίες του Jack B. Quick είναι κάποιες από τις πιο αστείες ιστορίες που έχει γράψει ο Alan Moore (και από τις πιο αστείες και ευφυείς ιστορίες που έχω διαβάσει), ενώ το GREΥSHIRT (tribute στον SPIRIT του Will Eisner) είναι ένα υπέροχο δείγμα του τι μπορούν να πετύχουν τα comics. Το HOw Thing Work Out, η ιστορία του Greyshirt στο δεύτερο τεύχος του TOMORROW STORIES, που εξελίσσεται σε ένα κτίριο σε τέσσερις διαφορετικούς ορόφους και χρονικές περιόδους, είναι απλά μια από τις καλύτερες short stories του Moore και τρανή απόδειξη για το γιατί είναι τόσο μεγάλος δημιουργός.

LOST GIRLS
To LOST GIRLS ξεκίνησε μαζί με το FROM HELL στην ανθολογία TABOO και μαζί με το BIG NUMBERS, το MARVELMAN, και το THE BALLAD OF HALO JONES ανήκε για πολύ καιρό στα μεγάλα ανολοκλήρωτα έργα του Moore. Ήρθε όμως το πλήρωμα του χρόνου και το comic που δημιουργούσε για πολλά χρόνια με την σύντροφο του, Melinda Gebbie, κυκλοφόρησε από την Top Shelf σε μια πολυτελέστατη και πανέμορφη έκδοση.  Πορνογραφία για σκεπτόμενους ανθρώπους, ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά, μια νέα προσέγγιση στο τι μπορεί να καταφέρει η τέχνη και ο μοναδικός τρόπος που έχει ο Moore για να δηλώσει “Make Love Not War”.
Διαβάστε περισσότερα εδώ…

Μόνο ενδεικτική μπορώ να θεωρήσω τη λίστα αυτή… Σίγουρα, προσωπικά θα προσπαθούσα να χωρέσω όλα τα παραπάνω μαζί με τις δέκα επιλογές για τις οποίες διαβάσατε στο Τop 10 των καλύτερων comics του Moore. Και σίγουρα υπάρχουν και άλλες που θα μπορούσα να βάλω μαζί τους: Οι κλασικές backup stories στα τεύχη του AMERICAN FLAGG!, το συγκλονιστικό THE MIRROR OF LOVE ή οι προσεγγίσεις του στον Lovecraft με δουλειές όπως το THE COURTYARD. Το σίγουρο είναι ότι ο Alan Moore, από το MAXWELL THE MAGIC CAT και το SKIZZ ως το νέο volume του LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN και το DODGEM LOGIC, έχει έναν τεράστιο όγκο δουλειάς που αξίζει της προσοχής μας.