GRAPHIC GREEKS: ANCIENT GREECE IN THREE COMICS NARRATIVES

Λίγο καιρό πριν ο Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου μας ενημέρωνε για την έλευση του Eric Shanower, δημιουργού του AGE OF BRONZE (θυμίζω ότι το AGE OF BRONZE έφτασε στη θέση 79 του δικού μας top 100 της δεκαετίας και έχει χαρίσει στο δημιουργό του δύο βραβεία Eisner) και τη συμμετοχή του στην ομιλία του American School of Classical Studies at Athens με θέμα “Graphic Greeks: Ancient Greece in Three Comics Narratives”. Στην ομιλία αυτή θα συμμετείχαν και οι δημιουργοί του LOGICOMIX, Απόστολος Δοξιάδης και Αλέκος Παπαδάτος.

Η εκδήλωση αυτή αναμενόταν να έχει μεγάλο ενδιαφέρον, έτσι μετά τη συνέντευξη με τον Shanower (υπομονή, θα την απολαύσετε στη στήλη INTERVIEW CORNER την Τρίτη) βρεθήκαμε στο Cotsen Hall.

Θα κάνω μια απόπειρα να μεταφέρω τα πιο ενδιαφέροντα που ακούστηκαν στις ομιλίες για να σας δώσω μία μικρή γεύση της βραδιάς.

Eric Shanower – AGE OF BRONZE

Ο Eric Shanower δε θα μπορούσε παρά να είναι ο πιο κατάλληλος καλεσμένος του American School of Classical Studies at Athens. Και αυτό γιατί, όπως έδειξε με την παρουσίασή του, ανέλυσε με ποιον τρόπο ενσωμάτωσε και αξιοποίησε αρχαιολογικά ευρήματα μέσα στο έργο του. Μην αρχίσετε να χασμουριέστε από τώρα. Ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία που δείχνει με τον πιο σαφή τρόπο γιατί το AGE OF BRONZE είναι μια τόσο εξαιρετική δουλειά. Διασαφήνισε από την αρχή ότι το AGE OF BRONZE δεν είναι η ΙΛΙΑΔΑ του Ομήρου. Σκοπός του ήταν να αποδώσει την ιστορική εποχή όσο πιο πιστά μπορούσε και να παρουσιάσει τα γεγονότα σαν να μπορούσαν να είχαν συμβεί.

Από τα πολλά παραδείγματα που ανέφερε ο δημιουργός για τον τρόπο που τα αρχαιολογικά ευρήματα πέρασαν μέσα στο έργο του με τον πιο δημιουργικό τρόπο, θα αναφέρω αυτά που πραγματικά μου έκαναν εντύπωση.

Ο Shanower, για να καταλάβετε τι κόπο έχει βάλει ο άνθρωπος στο επικό έργο του, έκατσε και έφτιαξε ένα μοντέλο για το παλάτι του Αγαμέμνονα και χρησιμοποίησε τις κατόψεις των παλατιών από τις ανασκαφές για να δομήσει με τον καλύτερο τρόπο τα εσωτερικά των παλατιών. Από αγάλματα και τοιχογραφίες πήρε τα πρόσωπα των περισσότερων από τους ήρωες. Ακόμα και ολόκληρες σκηνές από κύπελλα και αγγεία έχει εντάξει. Το κοινό γέλασε όταν παρουσίασε μια τοιχογραφία με μια γυναίκα της εποχής, με τα στήθη καλυμμένα, αντίθετα με τη συνήθεια της εποχής. Και αυτό έκανε πολύ χαρούμενο τον δημιουργό γιατί μπορούσε με ιστορική ακρίβεια να καλύψει τα στήθη των γυναικών του και να μην αναγκαστεί να δει το πόνημά του “παγιδευμένο” στο τομέα των ενήλικων comics! Ένα επίσης ενδιαφέρον μέρος της παρουσίασής του ήταν όταν ο δημιουργός μίλησε για τα στάδια δημιουργίας των σελίδων του AGE OF BRONZE. Ακόμη πιο αναλυτικά, ωστόσο, παρέθεσε τη διαδικασία αυτή στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, οπότε υπομονή μέχρι την Τρίτη!

Αλέκος Παπαδάτος – DEMOCRACY

Τη σκυτάλη πήρε ο Αλέκος Παπαδάτος για να παρουσιάσει το DEMOCRACY, το νέο του project σε συνεργασία με τον Αβραάμ Κάουα. Πρόκειται για τη δική τους εκδοχή της ιστορίας για τη γέννηση της δημοκρατίας. Σύμφωνα με τα όσα μας αποκάλυψε ο Παπαδάτος, η αφήγηση γίνεται σε δύο επίπεδα: το ιστορικό και το προσωπικό. Πρωταγωνιστής είναι ένα πλαστό πρόσωπο, ο Λέανδρος, και ο χρόνος είναι οι παραμονές της μάχης του Μαραθώνα. Ο Λέανδρος έχει ζήσει από κοντά τη μετάβαση από την τυραννία σε δημοκρατία και, μέσα από τις δικές του εμπειρίες, ο αναγνώστης θα έχει τη δυνατότητα να δει την επίδραση που είχε η αλλαγή του πολιτεύματος στις ζωές των ανθρώπων. Έτσι γύρω από τη φωτιά του στρατοπέδου διηγείται την ιστορία του και μέσα από αυτή, την ιστορία της δημοκρατίας.

Ο σχεδιαστής παρουσίασε τα πρόσωπα του έργου και μια βασική δομή της πλοκής που έχουν χαράξει οι δημιουργοί.

Απόστολος Δοξιάδης – LOGICOMIX

Ο γνωστός συγγραφέας, μαθηματικός, μεταφραστής και σκηνοθέτης Απόστολος Δοξιάδης ανέβηκε στη συνέχεια στο βήμα και προσπάθησε να δει το πόνημά του LOGICOMIX  μέσα από το πρίσμα της ελληνικότητας. Με αυτή την οπτική, παρατήρησε ότι μέσα στο comic του συνδέεται η σύγχρονη Ελλάδα και το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, τόσο μέσα από την τοποθέτηση της ιστορίας στην σύγχρονη Ελλάδα, όσο και από την αναζήτηση της Λογικής μέσα από τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους. Και όσοι έχετε διαβάσει το LOGICOMIX θα θυμάστε και το φινάλε μέσα από την αρχαία ελληνική τραγωδία.

Τις ομιλίες έκλεισε ο Αβραάμ Κάουα, ο οποίος κατέθεσε με λίγα λόγια και συνοπτικά την εμπειρία του μέσα από το DEMOCRACY. Το δυστυχές ήταν ότι ο χρόνος των παρουσιάσεων είχε υπερβεί το αναμενόμενο και δεν έγινε η προγραμματισμένη συζήτηση μεταξύ των τεσσάρων ομιλητών που θα είχε ενδιαφέρον.

Η βραδιά ήταν εξειδικευμένη και ίσως ακαδημαϊκή. Αυτό ακριβώς ήταν και το ενδιαφέρον, όμως. Ένα αμφιθέατρο με αρκετό κόσμο από τους οποίους ελάχιστοι είχαν κάποια σχέση με τα comics, παρακολουθούσε με ενδιαφέρον μια ακαδημαϊκή διάλεξη για τη σχέση αρχαιολογίας και ιστορίας με τα comic. Αυτό αποτελεί μια κατάκτηση για το Μέσο, δε συμφωνείτε;