INTERVIEW CORNER #29: Greg Pak

Ελληνικά

Υπάρχουν πολλά είδη ιστοριών που μπορεί κάποιος να αφηγηθεί. Υπάρχουν ιστορίες καθημερινές, ιστορίες που περιέχουν έστω μια λεπτομέρεια με τη δυνατότητα να τις μεταμορφώσει, ιστορίες με θέματα και πρωταγωνιστές “larger than life”, ιστορίες με καταστάσεις που απαιτούν το μεγαλύτερο μέρος της φαντασίας του συγγραφέα αλλά και του αναγνώστη, προκειμένου να σταθούν και να πραγματευτούν έννοιες που ελάχιστοι μπορούν να περιγράψουν. Και, φυσικά, όλες οι παραπάνω ιστορίες απαιτούν ανθρώπους με ταλέντο, οι οποίοι θα τους δώσουν σάρκα και οστά – όπως ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Greg Pak.

Ο Pak έχει διηγηθεί πολλές από τις παραπάνω ιστορίες, εδώ και μερικά χρόνια – ειδικά αυτές που μπορούν να χαρακτηριστούν “larger than life”. Αποτελεί, άλλωστε, τον writer του INCREDIBLE HULK από το 2007, όταν ξεκίνησε να γράφει το storyline που έφερε τον Hulk στην πόρτα του limited series WORLD WAR HULK. Και από τότε, είναι αυτός που μπορείτε να κατηγορήσετε για όλα τα δεινά που περνά ο πράσινος γίγαντας της Marvel.

Και ο Hulk δεν είναι ο μόνος larger than life χαρακτήρας που τέθηκε στην υπηρεσία της πένας του Greg Pak. Είχαν ήδη προηγηθεί (το 2005 και 2006) τα ιδιαίτερα αγαπητά στο κοινό limited series, PHOENIX: ENDSONG και WARSONG, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, ανέλαβε για μερικά τεύχη το INCREDIBLE HERCULES, με πρωταγωνιστή, φυσικά, τον Έλληνα ημίθεο. Επιπλέον, το Φεβρουάριο, αναλαμβάνει ένα νέο limited series, με πρωταγωνιστή έναν ακόμη εντυπωσιακό χαρακτήρα, τον Silver Surfer!

Στον αντίποδα, ο Pak είναι γνωστός (λιγότερο ίσως) και για κάποιες άλλες, πιο προσγειωμένες ιστορίες. Εκτός από το πέρασμά του σε άλλους τίτλους της Marvel (όπου δημιούργησε και ένα νέο χαρακτήρα, τον Amadeus Cho), έχει στο βιογραφικό του και δύο creator-owned comics, τα THE CITIZEN και RIO CHINO, τα οποία έχουν δημοσιευθεί σε ανθολογίες. Επιπλέον, έχει γράψει, σκηνοθετήσει και πρωταγωνιστήσει σε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, με γνωστότερη αυτών το ROBOT STORIES, το οποίο έχει συγκεντρώσει 35 βραβεία φεστιβάλ κινηματογράφου!

Επιπλέον, τόλμησε να κάνει κάτι, που εγώ, τουλάχιστον, δεν έχω ξανασυναντήσει. Έγραψε το comic THE VISION MACHINE, το οποίο υπόκειται σε κάποιους ιδιαίτερους νόμους, όσον αφορά στα πνευματικά του δικαιώματα. Συγκεκριμένα, το VISION MACHINE μπορεί να αποκτηθεί, να μοιραστεί και να “επαναπροσδιοριστεί” από τον καθένα (για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς, φυσικά)! Το THE VISION MACHINE πραγματεύεται μια σχετική τεχνολογία του μέλλοντος που ισοπεδώνει τα πνευματικά δικαιώματα (και αργότερα και τις ελευθερίες) και επιτρέπει στον καθένα να εμπνευστεί από την ιστορία του και να την εκμεταλλευτεί δημιουργικά, είτε αλλάζοντάς τη, είτε πατώντας πάνω της για να πει τη δική του. Τα δύο πρώτα τεύχη μπορείτε να τα κατεβάσετε εδώ.

Αποτελεί σίγουρα ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πείραμα, για τα πρώτα αποτελέσματα του οποίου (και για πολλά άλλα θέματα) μας μίλησε ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Greg Pak:

Πέρα από τη συγγραφή comics, έχεις γράψει και σκηνοθετήσει ταινίες. Θα ήθελες στο μέλλον να γράψεις κάποια ταινία με superheroes ή κάποια animated ταινία;

Σίγουρα! Για την ακρίβεια, πριν μερικά χρόνια είχα κάνει μία ταινία για μία υπερηρωΐδα, πριν ακόμη αρχίσω να γράφω comics. Η ταινία λέγεται SUPER POWER BLUES και μπορείτε να την παρακολουθήσετε εδώ. Επί του παρόντος, είμαι πνιγμένος με τον κόσμο των comics, αλλά θα μου άρεσε πολύ να ξανασχοληθώ με τέτοια θεματολογία στον κινηματογράφο. Κάποια μέρα ίσως να γίνει κι αυτό!

Ο Hulk έχει τραβήξει πολλά κατά τη διάρκεια της θητείας σου στο THE INCREDIBLE HULK και τo mini series στo οποίo πρωταγωνίστησε. Τι του επιφυλάσσει το μέλλον;

Αυτόν τον μήνα, στο THE INCREDIBLE HULK #620, το τελικό τεύχος του tie-in στο “Chaos War”, ο Hulk έρχεται σε σύγκρουση με το πνεύμα του νεκρού πατέρα του. Και μετά απ’ αυτό, παίζει ξύλο με τους ίδιους τους θεούς στα τεύχη #621 και #622. Έπειτα, πηγαίνει στη Savage Land στο #623 όπου θα αναμετρηθεί με τον Miek the Unhived, έναν villain που έχουμε να δούμε από το φινάλε του WORLD WAR HULK. Όλες αυτές οι ιστορίες αποτελούν τμήματα μίας μεγάλης ενότητας που εστιάζει στην οικογένεια και που εκτυλίσσεται σε όλα τα βιβλία του INCREDIBLE HULK και όλα αυτά θα κλιμακωθούν αργότερα μέσα στη χρονιά, οπότε καλύτερα να μη χάσετε κανένα τεύχος!

Οι δύο μίνι σειρές σου με την Phoenix/Jean Grey, τα ENDSONG και WARSONG είχαν γίνει πολύ δημοφιλείς από τους οπαδούς. Ποιος ή τι θα πρέπει να πάρει τα εύσημα για το γεγονός αυτό;

Η μερίδα του λέοντος πρέπει να πάει στον Chris Claremont που έγραψε το αρχικό “Dark Phoenix Saga”, το οποίο και έκανε την Jean Grey έναν χαρακτήρα τόσο αγαπητό στο κοινό. Ο Grant Morrison με τη σειρά του έφερε τις ιστορίες στο παρόν, έπειτα από το εκπληκτικό πέρασμα του στο NEW X-MEN. Εγώ με τη σειρά μου είχα απίστευτη τύχη να συνεργάζομαι στο ENDSONG με τον Greg Land, του οποίου ο μοναδικός λόγος ύπαρξης σε αυτόν τον πλανήτη είναι να σχεδιάζει την Jean Grey και την Emma Frost.

Ας μιλήσουμε για το VISION MACHINE, ένα comic που δεν διανέμεται μόνο ελεύθερα, αλλά μπορεί επίσης να αναδιανεμηθεί και να “επαναπροσδιοριστεί” από τον οποιονδήποτε. Ποιος είναι ο σκοπός ενός τέτοιου comic; Έχεις δει ενδιαφέροντα αποτελέσματα μέχρι τώρα;

Ο Orlando Bagwell από το Ίδρυμα Ford με προσέγγισε πριν από μερικά χρόνια, προκειμένου να γράψω ένα comic που θα βοηθούσε τους ανεξάρτητους δημιουργούς να φανταστούν τις κοινωνικές, πολιτικές και τεχνολογικές αλλαγές που θα επηρεάσουν το πεδίο τους μέσα στα επόμενα πενήντα χρόνια. Είχα την ιδέα για μία μεγάλη και παλαβή ιστορία επιστημονικής φαντασίας, στην οποία η Sprout Computers λανσάρει το iEye, ένα κομμάτι προσωπικής τεχνολογίας με το οποίο μπορεί κανείς άμεσα να καταγράψει, να επιμεληθεί κάτι, να του προσθέσει ειδικά εφέ κλπ, και να διανείμει οτιδήποτε βλέπει. Πρόκειται για μία ψηφιακή ουτοπία, μια κοινωνική και καλλιτεχνική επανάσταση –μέχρι που όλα αυτά περνάνε στην αντίπερα όχθη. Όσο περισσότερο μιλάγαμε γι’ αυτό το project, τόσο πιο ξεκάθαρo γινόταν το γεγονός ότι αυτό θα προκαλούσε το ενδιαφέρον οποιουδήποτε διαθέτει μία βιντεοκάμερα, ένα smart phone, έναν λογαριασμό στο Facebook, επειδή τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας, εμπορικών σημάτων, ιδιωτικού απορρήτου και παρακολούθησης αφορούν πλέον όλους μας κι όχι μόνο τους επαγγελματίες δημιουργούς.

Από τη στιγμή που η ιστορία αφορούσε σε πολύ μεγάλο βαθμό τα ζητήματα της πνευματικής ιδιοκτησίας, της εμπορικής ονομασίας και της ελεύθερης κουλτούρας, έπρεπε να κάνουμε τα λόγια μας πράξη και να εκδώσουμε το βιβλίο σε καθεστώς άδειας Creative Commons, η οποία επιτρέπει την μη κερδοσκοπική αντιγραφή, αναδιανομή και επανεπεξεργασία. Μέχρι στιγμής είναι μία πολύ συναρπαστική εμπειρία, υπάρχουν άνθρωποι που μοιράζονται το βιβλίο, το ανεβάζουν στις προσωπικές τους ιστοσελίδες, ενώ ορισμένοι σκηνοθέτες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για να κάνουν ταινίες μικρού μήκους που θα διαδραματίζονται στο σύμπαν του VISION MACHINE. Ανυπομονώ να δω τι θα συμβεί στη συνέχεια. Για την ακρίβεια, ετοιμαζόμαστε να δημοσιεύσουμε το τρίτο και τελευταίο τεύχος της σειράς. Για να το κατεβάσετε, επισκεφτείτε αύριο το visionmachine.net!

Παραμένοντας στο ίδιο ερώτημα, πως μπορεί να έχει κέρδος ένας δημιουργός από τη στιγμή που προσφέρει δωρεάν το δημιούργημα του;

Δεν πρόκειται για μία διαδικασία που θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα για όλους τους δημιουργούς και όλα τα projects, ωστόσο, υπάρχουν πολλοί ανεξάρτητοι μουσικοί, συγγραφείς, σκηνοθέτες, και δημιουργοί comics που προσφέρουν δωρεάν ψηφιακά αντίγραφα του έργου τους στο διαδίκτυο, προκειμένου να ενισχύσουν τις πωλήσεις των υλικών αντικειμένων της δουλειάς τους, καθώς και άλλα σχετικά με αυτό εμπορεύματα, σε κανονικά εμπορικά καταστήματα. Ή κάποιοι ενδέχεται να ακολουθούν αυτόν τον τρόπο διάθεσης, επενδύοντας στην πιθανότητα να πουλήσουν τα τηλεοπτικά ή κινηματογραφικά δικαιώματα. Ή έστω στην δυνατότητα να πληρωθούν για άλλα projects, χάρη στη διασημότητα που κερδίζουν από το ελεύθερα διανεμόμενο έργο τους. Κάποιοι είχαν πολύ μεγάλη επιτυχία δοκιμάζοντας παραλλαγές του μοντέλου αυτού, όπως για παράδειγμα ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός Jonathan Coulton. Υπάρχουν και πάρα πολλοί άνθρωποι που μέχρι στιγμής δεν έχουν καταφέρει τίποτα. Πρόκειται για μία ανεξερεύνητη ακόμη χώρα και όποιος εισέρχεται σ’ αυτή μαθαίνει τα κατατόπια στην πορεία.

Παρεμπιπτόντως, στον κόσμο των comics, ένας ακόμη δημιουργός που δοκιμάζει αυτή την προσέγγιση είναι ο Vito Delsante, ο οποίος έχει εκδώσει γύρω στους τριάντα πρωτότυπους χαρακτήρες comics με άδεια Creative Commons, η οποία επιτρέπει σε όλους να φτιάξουν ιστορίες με αυτούς. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη δουλειά του Vito, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του.

Είσαι ο συγγραφέας του νέου mini series του Silver Surfer. Μπορείς να μας πεις τι να περιμένουμε απ’ αυτό;

Καταιγιστικές συμπαντικές περιπέτειες, οικεία ανθρώπινη δραματουργία, και διαγαλαξιακό ρομάντζο. Πρόκειται για μία σειρά πέντε τευχών που θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο, με σχέδιο από τον καταπληκτικό Stephen Segovia και θα παρουσιάζει τον Silver Surfer όπως δεν τον έχετε ξαναδεί ποτέ, με κύριο εχθρό του τον ασύλληπτο High Evolutionary, αλλά και έναν χαρακτήρα που δεν πάει ο νους σας ποιος είναι. Έχω ξαναγράψει γι’ αυτόν, σε δευτερεύοντα, αλλά τεράστιο ρόλο. Κάνουμε κάτι εντελώς καινοτόμο με τον Silver Surfer, που παρ’ όλα αυτά ταιριάζει γάντι με την υπάρχουσα ιστορία του χαρακτήρα. Είναι ένα μεγάλο, τρομακτικό και κεφάτο έργο και ανυπομονώ να το δείτε.

Ξέρω ότι κι εσύ ο ίδιος είσαι οπαδός του Silver Surfer. Τι ήταν αυτό που σε τράβηξε στον χαρακτήρα ως αναγνώστη;

Ο Silver Surfer είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα αυτού που καθιστά την Marvel τόσο φοβερή εταιρεία, αυτός ο συνδυασμός του τεράστιου, συμπαντικής κλάσεως σαματά με τις συναισθηματικές ιστορίες, με τις οποίες μπορούμε όλοι να ταυτιστούμε. Όταν ήμουν μικρός, έμενα έκθαμβος από το απίστευτο εικαστικό σχεδιασμό και την μυθολογία επιστημονικής φαντασίας του Surfer και του Galactus. Αυτό, όμως, που με έκανε να κολλήσω ήταν το συναισθηματικό κομμάτι της ιστορίας, η θυσία, ο ηρωισμός και η τραγωδία του Norrin Radd, του άντρα κάτω από το λαμπερό ασημένιο δέρμα. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τους λόγους που λατρεύω τον Silver Surfer, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μου, όπου κάνω περιοδικές αναρτήσεις με θέμα “Ο Surfer είναι απίστευτος”.

Έχεις άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Το VISION MACHINE #3 θα κυκλοφορήσει αύριο, επισκεφτείτε το visionmachine.net για περισσότερες πληροφορίες! Μέσα στους επόμενους μήνες θα αποκαλύψω τρία τουλάχιστον projects που θα σχετίζονται με τα comics και τουλάχιστον ένα απ’ αυτά θα περιλαμβάνει και τον συν-συγγραφέα του INCREDIBLE HERCULES, τον Fred Van Lente. Όπως πάντα, θα βρείτε περισσότερα νέα στην ιστοσελίδα και στο website and twitter feed μου.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

There are many types of stories one can tell. There are everyday stories, stories that include just a tiny detail that’s able to transform them, stories with “larger than life” subjects and protagonists, stories with situations that demand the better part of the writer’s imagination (as well as the reader’s) in order for them to have an essence and deal with notions that very few can describe. And naturally, all of these stories require people with talent who will flesh them out, such as Greg Pak, this week’s guest of Interview Corner.

For several years now, Pak has narrated many of the abovementioned types of stories, especially those that can be described as “larger than life”. Besides, he is the writer of THE INCREDIBLE HULK since 2007, when he started writing the storyline that brought Hulk to the doorstep of the WORLD WAR HULK limited series. He is the one to blame for all the misfortunes plaguing Marvel’s green giant ever since.

Hulk isn’t the only “larger than life” character serving Greg Pak’s writing. Before him, back in 2006 and 2007, there were the fan-favorite limited series PHOENIX: ENDSONG and WARSONG, while a few years later, he took up several issues of THE INCREDIBLE HERCULES, starring the Greek demigod (as it would be expected). Moreover, he is about to take up a new limited series in February, starring yet one more impressive character, the Silver Surfer!

On the other hand, Pak is known (to a lesser extent) for some others, more down-to-earth stories. His summary includes other than his run in other Marvel titles (where he also created a new character, Amadeus Cho) two creator-owned comics , THE CITIZEN and RIO CHINO, which have been published in anthologies. He has also written, directed and starred in short and full-length films, ROBOT STORIES being the most famous of them, gathering 35 awards in film festivals!

Furthermore, he has dared to do something I’ve never seen before: He scripted the comic THE VISION MACHINE, which is subject to several specific laws as regards copyright. In particular, VISION MACHINE can be acquired, shared and “remixed” by anyone (provided that it’s non-profit, of course!). THE VISION MACHINE deals with a relevant future technology that nullifies copyright (and later on, all freedom) and allows anyone to be inspired and exploit its story in a creative manner, by either changing it, or by being based on it in order to tell their own story. You can download the first two issues here.

It’s definitely a very interesting experiment, and this week’s guest, Greg Pak, talked to us about its results, as well as many other things besides:

Apart from writing comics, you have also written and directed movies. Would you like writing a superhero or animated movie in the future?

You bet! I actually made a short film about a superheroine years ago, before I ever started writing comics. It’s called SUPER POWER BLUES and you can watch it here. I have my hands pretty full in the comics world right now, but it’d be a blast to play with those themes again in film. Some day!

Hulk has been through a lot during your run in THE INCREDIBLE HULK and the mini series he has starred in. What does the future hold for him?

The Hulk is clashing with the monstrous spirit of his dead father this month in INCREDIBLE HULKS #620, the final issue of our “Chaos War” tie-in. And then he takes his gripes to the gods themselves in INCREDIBLE HULKS #621 and #622. Next he heads to the Savage Land starting in #623 for a showdown with Miek the Unhived, a villain we haven’t seen since the climax of WORLD WAR HULK. All of these stories are building on the big theme of family that’s been running through the INCREDIBLE HULKS book — it’s all coming to a head later this year, so don’t miss a single issue!

Your two Phoenix/Jean Gray mini series, ENDSONG and WARSONG, have been very popular among the fans. Who or what should be credited for that fact?

Chris Claremont, who wrote the original Dark Phoenix saga, deserves the lion’s share of the credit for making Jean Grey such a beloved character. Grant Morrison brought the stories into the modern age with his amazing NEW X-MEN run. And I was hugely lucky with ENDSONG to be paired with artist Greg Land, who was clearly put on this Earth to draw Jean Grey and Emma Frost.

Let’s talk about VISION MACHINE, a comic which was not only distributed for free but also can be redistributed and “remixed” by anyone. What was the purpose of such a comic? Have you seen any interesting results yet?

Orlando Bagwell of the Ford Foundation approached me a couple of years ago to write a comic book that would help independent media makers imagine the social, political, and technological changes that will affect their field over the next fifty years. I came up with a big, crazy sci-fi story in which Sprout Computers introduces the iEye, a piece of personal technology with which you can instantly record, edit, add special effects to, and distribute anything you see. It’s digital utopia, a social and artistic revolution — until the other shoe drops. The more we talked about the project, the more clear it became that the story would be of interest to anyone with a video camera, smart phone or Facebook account, because questions of copyright, trademark, privacy, and surveillance are now affecting all of us, not just professional mediamakers.

Since the story dealt so closely with questions of copyright, trademark, and free culture, it only made sense that we put our money where our mouth was and release the book under a Creative Commons license that allowed for non-commercial copying, redistribution, and remixing. It’s been a pretty thrilling experience so far — a bunch of people have been sharing the book, uploading it to their own sites, and several filmmakers have told me they’re interested in making shorts that play out in the VISION MACHINE universe. I can’t wait to see what happens next.
We’re about to release the third and final issue of the series this week, actually. To download it, visit visionmachine.net tomorrow!

On the same subject, how can a creator gain from giving his work away for free?

It’s not a process that’s going to work for everyone or for every project, but many independent musicians, writers, filmmakers, and comics creators are giving away digital copies of their work online as a way to fuel sales of hard copies and other merchandise in real world venues. Or people might be banking on selling the film/television rights. Or maybe getting paid work for other projects based on the notoriety they receive from the freely distributed work. Some folks have had a great deal of success with variations of these models — the singer/songwriter Jonathan Coulton comes to mind. Plenty of other people aren’t making anything yet. It’s new territory and everyone who’s entering it is learning as they go.
By the way, in the comics world, another creator who’s taking a stab at this is Vito Delsante, who’s released thirty original comic book characters under a Creative Commons license that allows anyone to tell stories with them. For more info on what Vito’s up to, check out his website.

You are the writer of the new SILVER SURFER mini series. Can you tell us what to expect from it?

Mind-blowing cosmic adventure, intimate human drama, and star-crossed romance. It’s a five issue miniseries starting in February, drawn by the brilliant Stephen Segovia, and featuring the Surfer as you’ve never seen him, the High Evolutionary as his terrifying antagonist, and an unexpected character I’ve written before in a huge supporting role. We’re doing something entirely new with the Surfer that nonetheless fits right into his continuity and history. It’s a big, scary, exhilarating undertaking and I can’t wait for you to see it.

I know you have been a Silver Surfer fan yourself. What has drawn you to the character as a reader?

The Silver Surfer might be the purest example of what makes Marvel great — combining massive, cosmic genre hijinks with utterly relatable emotional stories. I was blown away as a kid by the insane visual design and sci fi mythology of the Surfer and Galactus. But I was hooked by the emotional story — the sacrifice and heroism and tragedy of Norrin Radd, the man beneath that shimmering silver sheen.
For more about why I love the Surfer, check out my website for periodic blog postings on the theme: “The Surfer is Awesome.”

Do you have any other plans for the immediate future?

VISION MACHINE #3 is coming tomorrow — check out visionmachine.net for more! And in the next few months, I’ll be revealing at least three new comics-related projects, at least one of which involves my INCREDIBLE HERCULES co-writer Fred Van Lente. More news as always at my website and twitter feed.

[Translated by Alexandros Tsantilas]