Τα Πρωτοσέλιδα του 2010
Βρισκόμαστε ήδη πολύ κοντά στο πρώτο δεκαπενθήμερο του 2011, και ομολογώ ότι, μετά την ατελείωτη έρευνα που είχα κάνει για τα γεγονότα της προηγούμενης δεκαετίας, υπερεκτίμησα την ευκολία συγγραφής μίας ετήσιας ανασκόπησης στα σημαντικότερα γεγονότα του 2010. Μετά από πολύ σκέψη, κατέληξα στα σημαντικότερα, κρατώντας ως μπούσουλα και τις προτεραιότητες που έδωσα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, στη στήλη 5 ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΝΕΑ. Για το ίδιο το 2010, ας μιλήσουν, όμως, τα ίδια τα πρωτοσέλιδα…
-
ΟΙ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΠΕΦΤΟΥΝ, ΞΕΚΙΝΑ Ο “ΠΟΛΕΜΟΣ” ΤΩΝ $2.99
Όταν τον Ιούλιο έγινε η πρώτη καταμέτρηση των πωλήσεων σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2009, τα νέα ήταν μάλλον απογοητευτικά (-12%), ενώ η κακή εικόνα συνεχίστηκε και καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Το μοναδικό comic που από τη θέση #1 των πωλήσεων, κατόρθωσε να ξεπεράσει -έστω και στο ψυχολογικό όριο- το φράγμα των 100.000 αντιτύπων, ήταν το X-MEN #1. Τελικά, το πρόβλημα ήταν η cover price των $3.99; Με αυτή τη σκέψη, φτάσαμε στον Οκτώβρη, όταν και στο New York Comic Con, η DC και η Marvel επιδόθηκαν στο αγαπημένο τους παιχνίδι “του κυνηγητού της ουράς”, ανακοινώνοντας με διαφορά μερικών ωρών ότι θα μειώσουν τις τιμές σε κάποιους τίτλους τους στα $2.99. Αυτό που “ξέχασαν” να μας πουν, ήταν είτε ότι σκόπευαν να κόψουν σελίδες, είτε ότι οι μειώσεις αφορούσαν κυρίως limited series και specials.
Η νέα χρονιά βρίσκει τη Marvel να επιστρέφει στην πολιτική των mass events (Fear Itself) για να ενισχύσει τις πωλήσεις της, ενώ η DC επενδύει με αντίστοιχο στόχο στην καμπάνια του $2.99. Αν καμία από αυτές τις στρατηγικές δεν βοηθήσει, κάτι μου λέει ότι στον απολογισμό του 2011, χονδρικά πάλι τα ίδια θα συζητάμε…
-
H ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ DC
Όταν, στα τέλη του 2009, ανακοινώθηκε η δημιουργία της DC Entertainment, όλοι, λίγο ως πολύ, αναμέναμε ότι το 2010 θα ήταν χρονιά μεγάλων αλλαγών για την ιστορική εταιρία. Τώρα που η χρονιά πέρασε, ας προσπαθήσουμε να συνοψίσουμε σε τίτλους τις σημαντικότερες από αυτές:
– Ο Dan Didio και ο Jim Lee είναι οι νέοι Co-Publishers, ενώ Chief Creative Officer αναλαμβάνει ο Geoff Johns, Editor-In-Chief, o Bob Harras και Executive Editor, o Eddie Berganza.
– Το εκδοτικό κομμάτι της εταιρίας παραμένει στη Νέα Υόρκη, ενώ το ψηφιακό τμήμα καθώς και η διοίκηση, μεταφέρονται στο Burbank της Καλιφόρνια, στις εγκαταστάσεις της “μαμάς εταιρίας”, Warner Bros.
– Τα imprints Wildstorm και Zuda κλείνουν οριστικά, όπως επίσης και το manga imprint, CMX.
– Οι αλλαγές αυτές κοστίζουν τη δουλειά σε αρκετούς εργαζόμενους, μόνο που, μέχρι στιγμής, και μετά από δημοσιεύματα που το ένα αντικρούει το άλλο, κανείς δεν γνωρίζει τον πραγματικό αριθμό των ανθρώπων που έχασαν τη δουλειά τους.
Και τώρα, μένει να αποδειχθεί αν οι αλλαγές αυτές θα φέρουν άνοδο στις πωλήσεις και τη DC, σε θέση να διεκδικήσει ξανά την πρωτιά.
-
ΤΑ DIGITAL COMICS, ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ
Μπορεί να απέχουμε πολύ από το σημείο στο οποίο, τα digital comics αποτελούν κοινή συνείδηση για τους αναγνώστες comics, το 2010, όμως, έχει όλα τα φόντα να μείνει στην ιστορία ως η χρονιά στην οποία τέθηκαν αξιοπρόσεκτες βάσεις για την καθιέρωσή τους.
Πέρα από το γεγονός ότι μεγάλες και μικρές εκδοτικές μπήκαν στο παιχνίδι, κλείνοντας συμφωνίες με εταιρίες που παρέχουν ψηφιακές πλατφόρμες, ίσως το γεγονός εκείνο που άλλαξε τα πάντα, είναι η κυκλοφορία του iPad, στις αρχές της χρονιάς που έφυγε. Ενώ μέχρι εκείνο το σημείο οι οθόνες ήταν εντελώς ακατάλληλες για να διαβάσει κάποιος comics, το iPad, με την οθόνη του να είναι λίγο μικρότερη από τη σελίδα ενός αμερικανικού comic (και ελαφρώς μεγαλύτερη από αυτή ενός manga), άλλαξε τα δεδομένα.
Σε μία χρονιά που οι πωλήσεις των graphic novels έπεσαν κατά 20%, οι πωλήσεις των digital comics αυξήθηκαν κάτι περισσότερο από 1000%. Τα επόμενα χρόνια θα είναι καθοριστικά για την επικράτηση, ή μη, του νέου αυτού Μέσου, ενώ όσοι θέλετε να θυμηθείτε όλες τις εξελίξεις στα digital comics το 2010, διαβάστε στο CBR το άρθρο με τίτλο 2010: The year in digital comics.
-
ΤΑ MANGA ΠΟΛΕΜΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥΣ
Όσο κι αν, κατά τη διάρκεια της χρονιάς, παρακολουθούσα και κατέγραφα, στη στήλη 5 Πρόσφατα Νέα, τις απανωτές αρνητικές εξελίξεις στην αγορά των manga, είναι αλήθεια πως αν κάτι δεν είναι ο φυσικός σου χώρος, όσο προσεκτικός κι αν είσαι, το καλύτερο στο οποίο μπορείς να ελπίζεις είναι η ακριβής αναμετάδοση της είδησης. Για το λόγο αυτό, ζήτησα από τον Κώστα Λαμπρόπουλο να σχολιάσει τα όσα έγιναν στα manga την προηγούμενη χρονιά. Και ιδού τα όσα έγραψε:
Η χρονιά που μας πέρασε, αναμφισβήτητα, χαρακτηρίζεται με μία λέξη: Κρίση. Τα έντυπα ήταν από τους πρώτους πληγέντες , τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, ενώ ιδιαίτερα η βιομηχανία των manga στη Δύση, υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές, με πιο χαρακτηριστικό ίσως παράδειγμα, το κλείσιμο της CMX. Τότε, είχαμε καλύψει αναλυτικά το θέμα αυτό και σας παραπέμπω στο άρθρο μας, όπου αναφέρουμε και άλλα τέτοια παραδείγματα.
Κατά την ταπεινή μου άποψη, όμως, το γεγονός που σημάδεψε την βιομηχανία των manga, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, ήταν ο πόλεμος που κύρηξαν οι εκδοτικές εταιρείες στην πειρατεία. Ο πόλεμος διεξάγεται και από τις δυο πλευρές του Ατλαντικού, ενάντια σε παντός είδους site που φιλοξενεί “παράνομες” μεταφράσεις τίτλων manga (τα γνωστά σε όλους scanlations), σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις απώλειες στις πωλήσεις τους. Το μεγαλύτερο, ίσως, site που φιλοξενούσε τέτοιο περιεχόμενο, σταμάτησε να παρέχει scanlations, ενώ ακολούθησαν και άλλα μικρότερα. Στο θέμα αυτό, όμως, θα επανέλθουμε με ένα εκτενές αφιέρωμα στο προσεχές μέλλον.
-
Ο SPIDER-MAN ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΣΑΝΙΔΙ
Την πρώτη φορά που αναφέρθηκα στην είδηση ότι θα ανέβει στο Broadway, musical με πρωταγωνιστή τον Spider-Man πίστευα ότι κάθε μελλοντικό δημοσιεύμα θα είχε να κάνει με το πόσο κακή ιδέα είναι αυτό, για το πως θα αποδεικνυόταν ότι οι υπερήρωες δε λειτουργούν στο θεατρικό σανίδι, ή άντε, στο τσακίρ κέφι, να μιλούσα για τη μουσική, των Bono και Edge από τους U2.
Τελικά, μακάρι να ήταν τόσο απλό… Κοστούμια τερατουργήματα, fashion αισθητική που μόνο σε υπερηρωικά concepts δεν ταιριάζει, αναβολές και κόντρα αναβολές, ατυχήματα, ακόμη πιο σοβαρά ατυχήματα, και ένα budget που ξεπερνά κάθε αντίστοιχη παραγωγή: $65 εκατομμύρια δολάρια!
Μετά από όλα αυτά, να υπενθυμίσω ξανά, το πόσο κακή ιδέα είναι να ανεβάζεις musical με πρωταγωνιστή έναν υπερήρωα;
Με την πτώση ενός κασκαντέρ πριν από μερικές εβδομάδες και τον παρ’ ολίγο θανάσιμο τραυματισμό του (τέταρτος στη σειρά), ο τίτλος του τραγουδιού που έγραψαν οι U2 για την παράσταση (ΤΗΕ BOY FALLS FROM THE SKY), αποκτά ξαφνικά μία ακόμη ερμηνεία…
Ε, μη σακατευτούν, όμως, και άνθρωποι, για κάτι που όλα προοιωνίζουν ότι, μάλλον, θα είναι ένα γκλαμουράτο… τίποτα!
-
H IDW ΣΤΗΝ “Α’ ΕΘΝΙΚΗ” ΤΟΥ PREVIEWS
Βρισκόμασταν στα μέσα Μαρτίου, όταν η Diamond Comic Distributors και η IDW Publishing ανακοίνωσαν ότι η IDW είναι η πρώτη εταιρία από το 1996 (όταν και άρχισε να ισχύει η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση), που προάγεται στην ομάδα των “premier publishers”.
“Η αλλαγή αυτή αναγνωρίζει την ανάπτυξη και τη σημασία της IDW Publishing”, είχε δηλώσει τότε ο πρόεδρος και CEO της Diamond, Steve Geppi. Η IDW κέρδισε αυτή τη θέση, χάρη στη σταθερά δυνατή παρουσία της στο market share, γεγονός που της χαρίζει ένα αποκλειστικά δικό της section στον κατάλογο του PREVIEWS, μαζί με τις άλλες μεγάλες εταιρίες.
Η αργή, αλλά σταθερή άνοδος της εταιρίας, ήταν ο ένας λόγος που ανάγκασε, ουσιαστικά ,την Diamond να προχωρήσει στην πρώτη “προαγωγή” εταιρίας μέσα σε 14 χρόνια. Ο άλλος ήταν ότι με δεδομένους τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, το μόνο λογικό είναι να βγάλεις κάποια στιγμή στη “βιτρίνα” τα πιο δυνατά σου προϊόντα.
-
Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΥ WALKING DEAD
Το πιο εύκολο πράγμα είναι οι δηλώσεις εκ των υστέρων. Ας είμαστε, όμως, ειλικρινείς: Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει το βαθμό επιτυχίας που θα είχε η -βασισμένη στο ομώνυμο comic του Robert Kirkman- τηλεοπτική σειρά!
Παρότι το δίκτυο AMC είχε δώσει εξαιρετικά δείγματα γραφής με τις σειρές MAD MEN και BREAKING BAD…
Παρότι η σειρά θα έφερε την υπογραφή του τρεις φορές υποψήφιου για Oscar σκηνοθέτη, συγγραφέα και παραγωγού, Frank Darabont (THE SHAWSHANK REDEMPTION, THE GREEN MILE)…
Παρότι το πρωτογενές υλικό έχαιρε γενικής εκτίμησης και δημοφιλίας, ώστε η εμπλοκή του Kirkman στην παραγωγή να αυξάνει ακόμη περισσότερο τις προσδοκίες…
Το πρώτο επεισόδιο της σειράς παρακολούθησαν 8,3 εκατομμύρια θεατές (πρώτη σε τηλεθέαση στις ηλικίες 18-49), γεγονός το οποίο οδήγησε, αμέσως μετά την προβολή του δεύτερου επεισοδίου, στην έγκριση για να ξεκινήσουν τα γυρίσματα της δεύτερης σεζόν!
-
O ALAN MOORE ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΝΑ “ΕΥΛΟΓΗΣΕΙ” ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ WATCHMEN
Σε συνέντευξή του στο περιοδικό WIRED, o Alan Moore ισχυρίζεται ότι αρνήθηκε την προσφορά της DC, να παραχωρήσουν σε εκείνον και τον Dave Gibbons, τα δικαιώματα του WATCHMEN, υπό την προϋπόθεση να δώσουν την άδειά τους για τη δημιουργία sequel, ή και prequel, της ιστορίας. Όπως είπε, τους πρότειναν είτε να δημιουργούσαν οι ίδιοι το comic, είτε να έδιναν τη δημιουργική έγκρισή τους για να εμπλακούν άλλοι δημιουργοί.
Oι Co-Publishers της DC, Dan DiDio και Jim Lee, ούτε επιβεβαίωσαν, ούτε και αρνήθηκαν τον ισχυρισμό του Moore, σχολιάζοντας μόνο ότι αν σκέφτονταν να δημιουργήσουν νέες ιστορίες WATCHMEN, οι πρώτοι άνθρωποι που θα συζητούσαν μαζί τους το ενδεχόμενο, θα ήταν οι δημιουργοί. Το πότε έγινε η συγκεκριμένη πρόταση και τι ακριβώς ειπώθηκε σε αυτή, παραμένει ασαφές. Αργότερα, σε συνέντευξή του στο Bleeding Cool και τον Rich Johnston, ο Moore προέτρεψε τους δημιουργούς της DC “να κατεβάσουν δικές τους ιδέες”.
Συμπέρασμα; Σε μια κοινότητα που αγαπάει τις δραματικές δηλώσεις, αρκεί, πολλές φορές, οι πρωταγωνιστές να δίνουν στο κοινό αυτό που θέλει.
-
ΕΦΥΓΑΝ…
Στις 21 Ιανουαρίου, ο Jacques Martin (88),
βετεράνος της γαλλοβελγικής σχολής, συνεργάτης του Herge σε αρκετά άλμπουμς του TINTIN, και δημιουργός του ALIX.
Στις 19 Φεβρουαρίου, ο Jerry Grandenetti (84),
γνωστός για τη δουλειά του σε war comics, ανθολογίες τρόμου και το SPIRIT του Will Eisner.
Στις 25 Φεβρουαρίου, ο Virgilio Muzzi (87),
γνωστός κυρίως για τη δουλειά του στη δημοφιλή σειρά της Bonelli, TEX WILLER.
Στις 26 Φεβρουαρίου, η Valerie Barclay (87),
από τις ελάχιστες inker και σχεδιάστριες κατά τις δεκαετίες των 1940s και (των πρώιμων) 1950s.
Στις 19 Μαρτίου, ο John Hicklenton (aka John Deadstock) (42),
Βρετανός σχεδιαστής για τη 2000 AD.
Στις 27 Μαρτίου, ο Dick Giordano (77),
penciller, inker και editor. Με την τελευταία ιδιότητά του, έκανε καινοτόμες επιλογές βοηθώντας στην ανάδειξη δημιουργών όπως οι George Perez, Frank Miller και John Byrne.
Στις 4 Απριλίου, ο Ηenry Scarpelli (79),
επί σειρά ετών σχεδιαστής των Αrchie Comics και του πολυετούς single-panel gag strip, TV TEE-HEES.
Στις 27 Απριλίου, ο Kees Kousemaker (68),
ιδρυτής του αρχαιότερου comics store της Ευρώπης, του ιστορικού Galerie Lambiek στο Άμστερνταμ.
Τον Μάϊο, θύμα ανθρωποκτονίας, ο Stephen Perry (55),
συγγραφέας των THUNDERCATS και PSI-FORCE.
Στις 3 Μαϊου, ο Peter O’Donnell (90),
συγγραφέας και δημιουργός του comic strip, MODESTY BLAISE.
Στις 10 Μαϊου, ο Frank Frazetta (82),
εκ των σημαντικότερων και πλέον επιδραστικών illustrators του περασμένου αιώνα.
Στις 21 Μαϊου, ο Howard “Howie” Post (83),
σχεδιαστής funny-animal comics για τη DC και τη Harvey Comics.
Στις 12 Ιουνίου, ο Al Williamson (79),
σχεδιαστής για σχεδόν όλες τις μεγάλες εκδοτικές, άφησε το καλλιτεχνικό αποτύπωμά του στο FLASH GORDON.
Στις 2 Ιουλίου, ο Victor De La Fuente (83),
από τους σπουδαιότερους Ισπανούς σχεδιαστές comics, γνωστός για τις western δουλειές του, AMARGO και LES GRINGOS.
Στις 12 Ιουλίου, ο Harvey Pekar (71),
δημιουργός του πασίγνωστου αυτοβιογραφικού comic, AMERICAN SPLENDOR.
Στις 4 Σεπτεμβρίου, ο Paul Conrad (86),
βραβευμένος με Pulitzer πολιτικός γελοιογράφος των LOS ANGELES TIMES.
Στις 16 Οκτωβρίου, ο Jonny Rench (28),
colorist σε τίτλους της DC και της Wildstorm, όπως οι AUTHORITY, GEN13 και HUMAN TARGET.
Στις 24 Οκτωβρίου, ο Mike Esposito (83),
σχεδιαστής και inker τίτλων, όπως WONDER WOMAN και AMAZING SPIDER-MAN.
Στις 29 Νοεμβρίου, ο John D’ Agostino (81),
σχεδιαστής, inker, colorist και letterer των τριών πρώτων τευχών του AMAZING SPIDER-MAN.
Στις 14 Δεκεμβρίου, η Adrienne Roy (57),
colorist τίτλων της DC, όπως BATMAN, DETECTIVE COMICS και NEW TEEN TITANS.
Στις 15 Δεκεμβρίου, ο Marc Henniquiau (52),
σχεδιαστής της σειράς ALIX.