INTERVIEW CORNER #35: Kurt Busiek

Ελληνικά

Θα μπορούσα, κατά την προσφιλή συνήθεια μου σε αυτές τις εισαγωγές, να συνδέσω με κάποιο τρόπο τους απλούς και καθημερινούς ήρωες που πρωταγωνιστούν στα περισσότερα comics του καλεσμένου αυτής της εβδομάδας, Kurt Busiek, με τη ζωή του ίδιου. Να πω δηλαδή, ότι, όπως οι απλοί άνθρωποι που πρωταγωνιστούν στα comics του, σε πείσμα των superheroes, έτσι και ο ίδιος βρέθηκε από το πουθενά να πρωταγωνιστεί στο Μέσο – τα πράγματα, όμως, δεν είναι έτσι στην περίπτωση του Busiek, μιας και ο Αμερικανός writer δεν ήρθε ακριβώς από το πουθενά.

Τα πρώτα βήματα της καριέρας του Busiek σημαδεύτηκαν από τη φιλία του και τις πρώτες εκδοτικές απόπειρες με τον γνωστό σε όλους Scott McCloud (ZOT, UNDERSTANDING COMICS). Οι δύο ταλαντούχοι δημιουργοί ωρίμασαν μαζί, όσον αφορά στην τέχνη τους, και η πρώτη mainstream δουλειά του Busiek κυκλοφόρησε το 1983, με τη μορφή μιας back-up ιστορίας στο GREEN LANTERN #162. Αυτή αποτέλεσε και το πρώτο βήμα σε μια καριέρα που πλέον απαριθμεί στις τάξεις της τίτλους όπως τα ARROWSMITH, IRON MAN, THE AVENGERS, JLA, CONAN, SUPERMAN: SECRET IDENTITY και UNTOLD STORIES OF SPIDER-MAN.

Εκεί, όμως, που ο Busiek άφησε πραγματικά το στίγμα του ήταν το mini series MARVELS. Εκεί, πρωταγωνιστές δεν ήταν οι superheroes, αλλά ένας καθημερινός άνθρωπος, ένας φωτογράφος που κατέγραφε τη δράση των ηρώων του Marvel Universe. Ο Busiek έφερε νέα πνοή στο superhero genre, αφού στο Marvels δεν ήταν τα καθημερινά προβλήματα και οι σκέψεις των superheroes που διαβάζαμε, αλλά οι εντυπώσεις του απλού παρατηρητή.

Η συγκεκριμένη συνταγή επαναλήφθηκε και εξετάστηκε σε ακόμη μεγαλύτερο βάθος στην creator owned σειρά του Busiek, το ASTRO CITY. Η ομώνυμη πόλη αποτελεί εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες το σπίτι και πεδίο δράσης πολλών superheroes, αλλά οι πραγματικοί πρωταγωνιστές στο comic είναι οι συνηθισμένοι κάτοικοι της πόλης, οι οποίοι παρατηρούν τα όσα συμβαίνουν γύρω τους, ζώντας παράλληλα τη δική τους, λιγότερο εντυπωσιακή ή μη, ζωή.

Η επιτυχία, όμως, της σειράς μάλλον πέρασε σε δεύτερη μοίρα εξαιτίας των συνεχών καθυστερήσεων, γεγονός που οφειλόταν σε κάποια προβλήματα υγείας του δημιουργού. Ωστόσο, εδώ και κάποια χρόνια, ο ταλαντούχος συγγραφέας έχει επιστρέψει δυναμικά, ολοκληρώνοντας το πολυκαθυστερημένο storyline “The Dark Age” για το ASTRO CITY και αναλαμβάνοντας mainstream και μη projects.

Το πιο πρόσφατο από αυτά φέρει στον τίτλο το όνομα του Jack Kirby και σε αυτό πρωταγωνιστούν χαρακτήρες που δημιούργησε και κατοχύρωσε ο θρυλικός καλλιτέχνης. Στο KIRBY: GENESIS, το οποίο θα κυκλοφορήσει τον ερχόμενο Μάιο από την Dynamite, ο Busiek θα συνεργαστεί ξανά, μετά από πολλά χρόνια, με τον Alex Ross. Οι δυο τους συνεργάστηκαν και πάλι στενά κατά το MARVELS, ενώ ο Ross αναλαμβάνει εδώ και χρόνια τα covers του ASTRO CITY.

Παράλληλα, το χαρακτηριστικό στιλ γραφής του Busiek θα λάμψει και στο WITCHLANDS, το οποίο προσανατολίζεται περισσότερο στο fantasy. Και αυτά είναι λίγα μόνο από τα “μπαλάκια” που έχει στον αέρα ο Busiek. Το ASTRO CITY συνεχίζει κανονικά, χωρίς το λογότυπο της Wildstorm στο cover του, ενώ προετοιμάζεται και η κινηματογραφική μεταφορά του, και το SUPERMAN: SECRET IDENTITY θα αποκτήσει το θεματικό του sequel, με πρωταγωνιστή αυτή τη φορά τον Batman. Θα αφήσω, όμως, τον καλεσμένο αυτής της εβδομάδας, Kurt Busiek, να μας μιλήσει για τα μελλοντικά projects του, αλλά και αυτά που άφησαν το στίγμα τους στο Μέσο τις τελευταίες δεκαετίες:

Το νέο σου project έχει τίτλο KIRBY: GENESIS. Μπορείς να μας πεις τι να αναμένουμε από αυτό;

Πρόκειται για μία νέα σειρά από την Dynamite που περιλαμβάνει χαρακτήρες που είχαν δημιουργηθεί κι ήταν ιδιοκτησία του μέγιστου Jack Kirby. Μας δόθηκε πλήρης ελευθερία να χρησιμοποιήσουμε οποιουσδήποτε χαρακτήρες θέλαμε από τους φακέλους με σκίτσα, σχέδια, ιδέες και πλάνα ιστοριών που διαθέτει η οικογένεια Kirby ως κληρονομιά από τον πατέρα της και τα χρησιμοποιήσαμε προκειμένου να στήσουμε έναν νέο κόσμο ξέφρενης περιπέτειας στο στιλ του Kirby. Το ίδιο το project έχει έκταση οκτώ τευχών, συν μία δωδεκασέλιδη ιστορία-πρόλογο που θα γίνει σε ένα τεύχος #0, η οποία και θα εξιστορεί την ιστορία κάποιων φυσιολογικών, ανθρώπινων χαρακτήρων – ενός τύπου, μίας κοπέλας, και του πατέρα της κοπέλας – και του τι συμβαίνει σ’ αυτούς, όταν κοσμικές δυνάμεις φτάνουν στη Γη, ξυπνώντας έναν κόσμο μύθου, επιστημονικής φαντασίας, pulp περιπέτειας και πολλών άλλων ακόμη. Θα χρησιμοποιεί γνωστούς και καθιερωμένους χαρακτήρες όπως ο Silver Star και ο Captain Victory, που είναι οι δύο χαρακτήρες πνευματικής ιδιοκτησίας του Kirby, με τους οποίους είχε κάνει τα περισσότερα πράγματα, αλλά θα περιλαμβάνονται και χαρακτήρες που δεν έχουν ξαναπαρουσιαστεί σε πλήρεις ιστορίες comics, όπως οι Galaxy Green, Thunderfoot, οι Primals, o Sigurd Dragonsbane, o Wanderer, οι Glory Knights και πολλοί άλλοι. Θα είναι πολύ διασκεδαστικό.

Έχεις υπάρξει οπαδός του Kirby και όλων αυτών των χαρακτήρων που θα αναστήσεις;

Σίγουρα είμαι οπαδός του Kirby και, μάλιστα, είμαι οπαδός του εδώ και πολλά χρόνια τώρα, όπως ήμουν και οπαδός των SILVER STAR και CAPTAIN VICTORY όταν κυκλοφορούσαν από την Pacific Comics. Όπως είναι φυσικό, δεν είχα την ευκαιρία να διαβάσω ιστορίες με τους υπόλοιπους, μιας κι ο Kirby δεν έγραψε και καμία. Θεωρώ, ωστόσο, ότι είναι εξαιρετικές ιδέες και εξαιρετικά σχέδια και είμαι πολύ χαρούμενος που τους ζωντανεύω και που χτίζω την ιστορία αυτή γύρω τους.

Το γενικό πλάνο της ιστορίας του KIRBY: GENESIS γράφεται από εσένα και τον Alex Ross. Μπορείς να μας προσφέρεις μία εκ των έσω ματιά της όλης διαδικασίας;

Μιλήσαμε για τις αρχικές μας ιδέες, όπως το ποιους χαρακτήρες θα χρησιμοποιήσουμε, σε ποιους χαρακτήρες του Kirby να επικεντρωθούμε, πώς μπορούμε να ζωντανέψουμε καλύτερα τα σχέδια και τα πλάνα του Kirby που δεν είχαν ακόμη ολοκληρωθεί, πώς θα τα φτιάξουμε όλα αυτά, έτσι ώστε να εξελίσσονται στην ιστορία και διάφορα τέτοια πράγματα. Βάσει αυτών των συζητήσεων, που κράτησαν για μερικούς μήνες, δούλεψα πάνω σ’ ένα γενικό περίγραμμα της ιστορίας και το έδειξα στον Alex και στα άτομα της Dynamite. Έπειτα ακολούθησε ένα μπαράζ συζητήσεων, αλλάξαμε κάποιους από τους χαρακτήρες που θα χρησιμοποιούσαμε και τις σχέσεις μεταξύ τους και ξεδιαλύναμε κάποια πράγματα, π.χ. βγάλαμε κάποια κομμάτια, ενισχύσαμε κάποια άλλα και γενικά αλλάξαμε πράγματα. Μετά απ’ όλα αυτά, αναθεώρησα το περίγραμμα βάσει όλων αυτών που είχαμε συζητήσει και το τελικό περίγραμμα είναι αυτό που εγκρίθηκε από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Πρόκειται για μία ιστορία που δουλέψαμε μαζί με τον Alex, υπό την επίβλεψη και τις προτάσεις του Joe Rybandt και των υπολοίπων στην Dynamite. Από εκεί, λίγο-πολύ ανέλαβα εξολοκλήρου τη συγγραφή. Υποβάλλω έτοιμα σενάρια που βασίζονται στο γενικό περίγραμμα στο οποίο συμφωνήσαμε όλοι, κι αν ο Alex έχει οποιεσδήποτε αντιρρήσεις όταν παίρνει τα σενάρια, τότε ασχολούμαστε με αυτές, όποτε αυτές διατυπώνονται. Είναι πάνω-κάτω η ίδια διαδικασία που ακολουθήσαμε και στο MARVELS. Ο τελικός σχηματισμός της ιστορίας περιλάμβανε πολλές συγκρούσεις ιδεών ένθεν κακείθεν, αλλά, από τη στιγμή που εγκρίθηκε το περίγραμμα, η συγγραφή ήταν εξολοκλήρου δική μου δουλειά και η αναθεώρηση ερχόταν μετά και όποτε χρειαζόταν. Μέχρι στιγμής είναι λίγο-πολύ η ίδια διαδικασία. Μένουμε σε επαφή και συζητάμε για αλλαγές ή νέες ιδέες όποτε χρειάζεται, αλλά ο κύριος όγκος της συν-συγγραφής του πλάνου αντιπροσωπεύεται από το τωρινά εγκεκριμένο περίγραμμα.

Ποιος θα είναι ο σχεδιαστής του comic;

Ο Alex κάνει πάρα πολλά σχέδια, όπως και κάποιoυς πίνακες εδώ κι εκεί που θα ενταχθούν στην ιστορία. Άρα είναι σταθερά εμπλεκόμενος στο εικαστικό κομμάτι. Θα υπάρξει κι ένας ακόμη καλλιτέχνης που θα ασχοληθεί με τα σχέδια στο εσωτερικό του comic, αλλά το όνομα του δεν έχει ανακοινωθεί από την Dynamite, αν και πρόκειται να το ανακοινώσουν σύντομα. Είναι πάντως πάρα πολύ καλός, το σχέδιο του συνδυάζεται πάρα πολύ καλά με αυτό του Alex. Συν τοις άλλοις, ο Alex θα κάνει τα εξώφυλλα, και μιλάμε για πραγματικά εξωπραγματικά εξώφυλλα.

Σε τι κατάσταση βρίσκεται το ASTRO CITY, τώρα που η Wildstorm δεν υφίσταται πλέον;

Βρισκόμαστε στο σημείο όπου υποτίθεται πως θα ήταν ένα σύντομο διάλλειμα πριν επιστρέψουμε στις μηνιαίες κυκλοφορίες, το οποίο επεκτάθηκε λίγο ως συνέπεια της λήξης της Wildstorm. Οι ίδιοι έπρεπε να ξεδιαλύνουν τα πράγματα στο εσωτερικό τους κι έπειτα να ξεδιαλύνουν τα πράγματα μαζί μας. Στην τελική, όμως, εμείς θα επιστρέψουμε αργότερα εντός της χρονιάς μέσω της DC comics αντί της Wildstorm και, πέραν τούτου, δεν έχει αλλάξει και τίποτα πέρα από ορισμένες πτυχές για τις οποίες θα συζητήσουμε περισσότερα όταν θα είμαστε πιο κοντά στην κανονική μας επιστροφή. Θα πω πάντως ότι όταν επιστρέψει το ASTRO CITY, τότε θα συνοδεύεται από μία νέα σειρά που θα κάνω, με τίτλο THE WITCHLANDS, που είναι μία σειρά φαντασίας σε αστικό περιβάλλον, εξίσου μαγευτική και διαφοροποιημένη όσο και το ASTRO CITY, όμως αντί για supereroes θα έχει να κάνει με τη μαγεία και το φανταστικό. Θα έχει κι αυτό πολύ πλάκα.

Υπάρχει τίποτα καινούργιο σχετικά με την ταινία του ASTRO CITY;

Τίποτα το συνταρακτικό. Την επόμενη εβδομάδα θα κάνω μία διόρθωση του σεναρίου της ταινίας, αλλά μέχρι στιγμής, όλοι στην Working Title Films είναι ευχαριστημένοι από αυτό. Βέβαια, έχουμε πάρα πολύ δρόμο ακόμη από εδώ που βρισκόμαστε, μέχρι να βγει η ταινία στην μεγάλη οθόνη, σ’ έναν κινηματογράφο γεμάτο κόσμο, μ’ έναν κουβά pop-corn στα πόδια. Αλλά μέχρι εδώ όλα πάνε καλά!

Η παρουσίαση διαφορετικών θεωρήσεων (με τον καθημερινό άνθρωπο στο επίκεντρο) έχει γίνει ένα σύνηθες χαρακτηριστικό του συγγραφικού σου ύφους σε comics όπως το MARVELS και το ASTRO CITY. Ποια είναι η αξία του ως προς την αναγνωστική εμπειρία;

Ξεκίνησα να το χρησιμοποιώ μερικές ιστορίες πριν το MARVELS επειδή ήταν ασυνήθιστο, μιας και δεν είναι αυτός ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε τις κανονικές ιστορίες με superheroes. Το σύνηθες είναι να ακολουθούμε τους ήρωες, να εισχωρούμε στον δικό τους τρόπο σκέψης και να ζούμε στο πετσί τους και μαζί με αυτούς την περιπέτεια και την δράση. Εγώ, όμως, ήθελα να εξετάσω μία άλλη οπτική γωνία. Μέσα μου αναρωτιόμουνα “Πώς θα ήταν το να είσαι εκεί; Πώς θα ήταν, αν όλα αυτά ήταν πραγματικότητα;”. Η ερώτηση αυτή απαντιέται καλύτερα, αν η ιστορία παρουσιαστεί μέσα από τα μάτια κάποιου που είναι περισσότερο σαν κι εμάς, δηλαδή ενός κανονικού ανθρώπου που γίνεται μάρτυρας φανταστικών γεγονότων. Ο τρόπος αυτός εξιστόρησης δίνει στον αναγνώστη μία οικεία αντίληψη του θέματος, η οποία με τη σειρά της καθιστά όλο το φανταστικό υλικό πιο πιστευτό, αλλά και πιο εντυπωσιακό. Από την στιγμή που ξεκίνησα να χρησιμοποιώ αυτό το στιλ άρχισα να παίζω με τις διαφορετικές θεωρήσεις. Πώς θα ήταν από τη μεριά ενός κακού ή ενός εξωγήινου κατάσκοπου ή της κόρης ενός suerhero; Όλα αυτά έδωσαν στις ιστορίες μια διαφορετική αίσθηση, έναν τρόπο να εξετάσουμε τα πράγματα που δεν βλέπουμε συνήθως. Μπορείς πολύ εύκολα να βρεις ιστορίες όπου η δική σου θεώρηση ταυτίζεται πολύ εύκολα με αυτή του superhero, αλλά ακόμη και σήμερα η εξέταση υπό άλλες οπτικές γωνίες είναι μάλλον σπάνια και προσδίδει στις ιστορίες μία συμμετοχική και ασυνήθιστη αίσθηση.

Έχεις γράψει για πολλούς χαρακτήρες τόσο για την DC όσο και για το Marvel Universe, αλλά και για άλλους, όπως είναι ο Conan. Έχεις κάποιον αγαπημένο χαρακτήρα απ’ όλους αυτούς;

Βέβαια. Τείνω να προτιμώ οποιονδήποτε γράφω εκείνη τη στιγμή, επειδή σκέφτομαι με τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται κι εκείνος κι αυτό έχει πάντα πλάκα. Αλλά, έχοντας δηλώσει το παραπάνω, τότε ας πω ότι, συνολικά, ο χαρακτήρας που μου αρέσει περισσότερο να γράφω ιστορίες γι’ αυτόν είναι ο Hawkeye. Ή ο Hal Jordan ως Green Lantern. Ή ο Wally West, o Spider-Man, o Conan ή ο κλασικός Hulk της εποχής “Hulk smash”. Οπότε αυτοί θα ήταν οι συγγραφικές μου επιλογές.

Ποιες είναι οι κυριότερες διαφορές μεταξύ του να γράφεις καθιερωμένους χαρακτήρες και χαρακτήρες που έχεις δημιουργήσει εσύ;

Όταν γράφεις για καθιερωμένους χαρακτήρες, το πλεονέκτημα είναι ότι δεν χρειάζεται να κάνεις εσύ όλη τη δουλειά. Απλά διαλέγεις έναν χαρακτήρα που έχει δουλευτεί και αναπτυχθεί από άλλους με το πέρασμα των χρόνων. Το μειονέκτημα είναι ότι, τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, ξεμένεις με αυτά που έγραψαν οι άλλοι, ακόμη κι αν δεν σου αρέσουν. Δουλεύεις μία καθιερωμένη ιστορία ακριβώς όπως κάποιος που γράφει μυθιστορήματα για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η μόνη διαφορά είναι ότι η ιστορία είναι φανταστική. Με τους χαρακτήρες που δημιουργώ εγώ συμβαίνει το ανάποδο: Το μέγιστο πλεονέκτημα είναι πρέπει να τα φτιάξεις όλα εσύ, να κόψεις και να ράψεις προκειμένου το ύφασμα να μπορεί να ντύσει την εκάστοτε ιστορία που διηγείσαι. Το μειονέκτημα είναι ότι δεν έχεις καμία βοήθεια. Δεν υπάρχει κανείς που να έχει δώσει στον χαρακτήρα μια ιστορία πριν από χρόνια, καθώς κι ένα συμπληρωματικό cast από κακούς για να διαλέξεις. Άρα, η κάθε πλευρά έχει τα υπέρ και τα κατά της. Ωστόσο, είναι και οι δύο πολύ διασκεδαστικές.

Έχεις άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Είμαι πολύ απασχολημένος με τα ASTRO CITY, WITCHLANDS και KIRBY: GENESIS. Συν τοις άλλοις, έχω και τη δουλειά για την κινηματογραφική μεταφορά του ASTRO CITY, το BATMAN: CREATURE OF THE NIGHT, καθώς και μία θεματική συνέχεια του SUPERMAN: SECRET IDENTITY, στην οποία συνεργάζομαι με τον John Paul Leon. Τέλος, υπάρχουν διάφορα πράγματα από ‘δω κι από ’κει που εμφανίζονται κατά καιρούς. Οπότε, δεν έχω λόγο να ξυπνάω το πρωί και ν’ αναρωτιέμαι τι θα κάνω σήμερα. Υπάρχει πάντα κάτι με το οποίο θα πρέπει ν’ ασχοληθώ!

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

Pursuant to my favorite habit in all these intros, I could somehow make a connection between all the simple and mundane heroes starring in most of the comics made by this week’s guest, Kurt Busiek, and his own life in the real world. I mean, I could say that just like the ordinary people starring in his comics books, talking the limelight from the superheroes, he also practically just dropped from the sky and took center stage in the Medium – although things aren’t like that in Busiek’s case, since the American writer didn’t just appear out of nowhere.

The first steps of Busiek’s career were marked by his friendship and his first attempts at publishing with the well-known Scott Mc Cloud (ZOT, UNDERSTANDING COMICS). Both two talented creators grew up together when it comes to their art, and the first mainstream work by Busiek was published in 1983 in the form of a back-up story in GREEN LANTERN #162. That story was the first step in a career that now lists titles such as ARROWSMITH, IRON MAN, THE AVENGERS, JLA, CONAN, SUPERMAN: SECRET IDENTITY and UNTOLD TALES OF SPIDER-MAN.

Εκεί, όμως, που ο Busiek άφησε πραγματικά το στίγμα του ήταν το mini series MARVELSIt should be noted though, that Busiek really left his mark with the MARVELS miniseries. It was a comic book whose main character wasn’t a superhero but an ordinary man, a photographer who recorded the actions of the heroes in the Marvel Universe. Busiek provided fresh ground to the superhero genre, since the subject of Marvels wasn’t about the ordinary problems and the thoughts of superheroes that we were accustomed to read, but the impressions of a simple observer.

This particular recipe was repeated and more deeply examined in Busiek’s creator-owned series titled ASTRO CITY. The city with the same name is for more than two decades now the home and territory of many superheroes, although the real stars of the series are the ordinary citizens in this town who observe what goes on around them, living at the same time their own mundane and more or less exciting life.

Unfortunately, the series’ success was undermined due to constant delays which were the result of several health issues of the creator. Nevertheless, the talented writer has made a powerful comeback for some years now by completing the delay-plagued “The Dark Age” storyline for ASTRO CITY and by undertaking various projects, mainstream and not.

The most recent of these projects bears Jack Kirby’s name in its title and its main characters have been created and established by the great artist himself. In KIRBY: GENESIS, which will be released next May by Dynamite, Busiek will once again, after many years, team up with Alex Ross. These two had worked closely together in MARVELS, while Ross has been handling ASTRO CITY’s covers for years.

At the same time, Busiek’s trademark writing style will shine in WITCHLANDS, which is more fantasy-oriented. All these are merely some of the balls that Busiek juggles. ASTRO CITY continues normally, without Wildstorm’s logo in its cover, while it’s been also set for a movie adaptation, and SUPERMAN: SECRET IDENTITY will soon have its thematic sequel, this time starring Batman. At this point though, I think it would be best to leave this week’s guest, Kurt Busiek, tell us himself about his future projects, as well as all the things that left their mark in the Medium during these past decades:

Your new project is called KIRBY: GENESIS. Can you tell us what should we expect from it?

It’s a new series from Dynamite featuring characters created and owned by the great Jack Kirby. We were given free rein to use whichever characters we liked from the files of artwork, concepts, sketches and designs the Kirby family has as a legacy from their father, using them to build a new world of wild Kirbyesque adventure. The project itself is eight issues long, plus a 12-page prelude story that’ll be done in a #0 issue, and it tells the story of some normal human characters — a guy, a girl, the girl’s father — and what happens to them when cosmic forces come to Earth, awakening a world of myth, of science fiction, of pulp adventure and more.

It’ll use established characters, including Silver Star and Captain Victory, the two creator-owned characters Kirby did the most with, but it’ll also feature characters no one’s ever seen before in full comics stories, including Galaxy Green, Thunderfoot, the Primals, Sigurd Dragonsbane, the Wanderer, The Glory Knights and more.
It ought to be a lot of fun.

Have you been a fan of Kirby’s and these particular characters you will resurrect?

I’m definitely a Kirby fan, and have been for years. And I was a fan of SILVER STAR and CAPTAIN VICTORY, when they were coming out from Pacific Comics. Most of the others, of course, I haven’t had a chance to read stories about, since Kirby didn’t write any. But I think they’re great ideas and great designs, and I’m having a blast fleshing them out and building this story around them.

KIRBY: GENESIS will be co-plotted by yourself and Alex Ross. Can you give us an inside look at the process?

We talked through our initial ideas — who should we use, which Kirby characters should we focus on, how best do we flesh out the Kirby designs and concepts that aren’t fully realized yet, how do we have all that unfold in the story we’re telling, that sort of thing. Based on those discussions, which happened over a period of months, I worked up a story outline and ran it by Alex and the guys at Dynamite. And then we did another wave of talking the story back and forth, changing some of the characters we’d be using and their relationships with one another, shifting stuff around — eliminating some bits, strengthen others, altering stuff.

Then I revised the outline incorporating what we’d talked about, and that’s the outline that got approved by everyone up the line. It’s a story that Alex and I worked up, with the oversight and suggestions of Joe Rybandt and the other guys at Dynamite. From there on, I’m pretty much taking over as writer. I’m producing finished scripts based on the outline we agreed on, and if Alex has concerns when he gets the scripts, we’ll address them as they come up.

That’s pretty much how it worked with MARVELS, too. Coming up with the overall story involved a lot of batting ideas back and forth, but once the outline was approved, the writing was my job, and we’d revise after that as needed. So far, it’s pretty much the same thing here. We’ll stay in touch, and talk about changes or new ideas as needed, but the bulk of the co-plotting is represented by that now-approved outline.

Who will illustrate the comic?
Αlex is doing a lot of the layouts, and he’s doing some paintings here and there that’ll be part of the story. So he’s involved in the interior art in a pretty solid way. Another artist will be doing the rest of the interior art, and Dynamite hasn’t announced his name yet, but they’ll be doing it soon. He’s very good, though, and his work combines very well with Alex’s.

Plus, Alex will be doing covers — really stunning covers.

What is the status of ASTRO CITY now that Wildstorm is no more?

We were on what was intended to be a brief hiatus before we’d be coming back monthly, and as a result of the Wildstorm closure, it became somewhat longer. They had to sort things out internally, and then we and they had to sort things out with us.
But the bottom line is that we’ll be coming back later this year from DC Comics instead of from Wildstorm, and other than that, everything will be pretty much the same, with the exception of a few interesting wrinkles that we’ll talk about more when we’re closer to our actual return.

I will mention that when ASTRO CITY returns, it’ll be with a new series from me alongside it — THE WITCHLANDS, an urban fantasy series that’s as sweeping and varied as ASTRO CITY, but about magic and fantasy rather than about superheroes. It’ll be fun, too.

Is there anything new about the ASTRO CITY movie?

Not any big news. I’ll be revising the screen treatment next week, but so far, everyone at Working Title Films seems happy with it. It’s a long way from where we are now to a movie happening on screen with a theater full of people and a bucket of popcorn in your lap. But so far, so good!

The presentation of different viewpoints (the everyman’s being in the center) has become a common element of your writing style, in comics such as MARVELS and ASTRO CITY. What is its value to the reading experience?

I started doing it in a few stories before MARVELS just because it was unusual — it’s not the way we normally see superhero stories. Normally, we follow the heroes, and get into their heads and vicariously live though the action and adventure along with them. But I wanted to get at another angle of it — my mind kept asking the question, “What would it be like to be there? What would it be like if that sort of thing were real?”. And that’s a question that’s best answered by seeing the story through the eyes of someone who’s more like us — an ordinary guy witnessing fantastic events. Doing that gives the reader a familiar viewpoint, which makes the fantastic stuff feel more credible, more impressive.

Once I started doing that, I started playing with viewpoints — what about a villain? What about an alien spy? What about the daughter of a superhero? It all gave the stories a different feel, a way of looking at stuff we don’t ordinarily see. You can find stories where your viewpoint is the hero’s viewpoint pretty easily, but even today, getting other angles on it is still fairly rare, and gives the stories an involving, unusual feel.

You have written about many characters, both in the DC and The Marvel Universe, but also others, like Conan. Do you have any favorites amongst them?

Sure. I tend to really like whoever I’m writing at the moment, because I’m getting into their head and that’s always fun. But that said, overall, I always have fun writing Hawkeye. Or Hal Jordan as Green Lantern. Or Wally West, Spider-Man, Conan or the classic “Hulk smash” Hulk.
So those’d be my picks as a writer.

What are the main differences between writing for established characters and characters you have created?

In writing established characters, the advantage is that you don’t have to do all the work. You get to pick up a character that’s been worked out and developed by others over the years. The disadvantage is that you’re — usually, at least — stuck with what they wrote, even if you don’t like it. You’re working in an established history every bit as much as someone who’s writing novels of World War II. It’s just that the history is fictional.

With characters I create myself, it’s the reverse — the big advantage is that you get to make it all up, tailor it to suit whatever story you’re telling. The disadvantage is that you don’t have any help. Nobody came along years ago and gave your character a history and a supporting cast and a roster of villains to choose from.
So there’s pluses and minuses on both sides. But they’re both fun.

Do you have any other plans for the immediate future?

Well, between ASTRO CITY, THE WITCHLANDS and KIRBY: GENESIS, I’m pretty busy. On top of that, there’s the ASTRO CITY movie work, there’s BATMAN: CREATURE OF THE NIGHT, a thematic sequel to SUPERMAN: SECRET IDENTITY that I’m doing with John Paul Leon. And there’s other stuff here and there that comes up from time to time.
So I never have to wake up in the morning and think, “What’ll I do today?” There’s always something I need to jump right into!


[Translated by Alexandros Tsantilas]