Αφιέρωμα Gestalt Comics – Μια Πολύ Όμορφη Ιστορία

Μέσα στην άνοιξη, θα κλείσω πέντε χρόνια παρουσίας στο Comicdom. Η πρώτη γνωριμία μου με την υπόλοιπη ομάδα έγινε το 2006, κατά τη διάρκεια του πρώτου Comicdom Con Athens και λίγο καιρό μετά, το πρώτο review μου βρισκόταν αναρτημένο στη σελίδα του παλιού Comicdom.gr.

Ο λόγος για τον οποίο ξεκίνησα να γράφω για το Comicdom, δεν ήταν για να ικανοποιήσω κάποιου είδους ματαιοδοξία, ή επειδή πίστευα πως είχα κάτι τρομερά καινοτόμο να προσφέρω. Ούτε το ότι είχα πολύ ελεύθερο χρόνο, ή το ότι αγαπούσα να γράφω (το τελευταίο, μάλιστα, ίσχυε λιγότερο από όλα τα προηγούμενα). Αυτό που με έκανε να μπω στην περιπέτεια αυτή, ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Βλέπετε, ήμουν τακτικός αναγνώστης του Comicdom για δέκα περίπου χρόνια, από το πρώτο τεύχος της έντυπης περιόδου του. Είχα μάθει για πολλά comics (για τα οποία, ειδάλλως, δε θα γνώριζα τίποτε) και (σε εκείνη την ηλικία) είχα διαμορφωθεί ως αναγνώστης μέσα από το Comicdom. Ως συντάκτης, είχα πλέον τη δυνατότητα να βάλω και εγώ το λιθαράκι μου και να πληροφορήσω κάποιον άλλο επισκέπτη για κάποια αξιόλογη, αλλά όχι και τόσο προβεβλημένη κυκλοφορία. Για αυτό και πολύ συχνά βρίσκομαι να γράφω για comics μικρότερων εταιριών. Όπως, για παράδειγμα, έκανα όταν έγραφα για το THE EXAMPLE της Gestalt Comics.

Κάπου εδώ, η ιστορία παίρνει μια απροσδόκητη (για εμένα, τουλάχιστον) τροπή. Ο Ονούφριος, ένας τακτικός αναγνώστης του Comicdom, διάβασε το review και του κίνησε το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο comic και τις εκδόσεις της Gestalt. Επισκέφτηκε το site της εταιρίας, παρήγγειλε κάποιες από τις εκδόσεις της, αλλά χάρη σε ένα μπλέξιμο στα ταχυδρομεία από τη μία και στην άμεση αντίδραση των ανθρώπων της Gestalt από την άλλη, κατέληξε με δυο αντίτυπα από το κάθε comic που παρήγγειλε. Εδώ η ιστορία θα μπορούσε να τελειώσει. Ο Ονούφριος, όμως, ικανοποιημένος τόσο από την συμπεριφορά, όσο και από τις εκδόσεις της Gestalt (και μετά από μια σύντομη συνεννόηση με την εκδοτική), είχε την ιδέα και την ευγένεια να μας προσεγγίσει και να στείλει στο Comicdom τα “διπλά” βιβλία, για να τα παρουσιάσουμε, με την ελπίδα να μάθουν και άλλοι, όπως έμαθε αυτός, για αυτές τις κυκλοφορίες και (όπως μας έγραψε) “να επωφεληθούν όσο γίνεται περισσότεροι από αυτή την ιστορία”.

Το αποτέλεσμα το βλέπετε παρακάτω. Τέσσερις συντάκτες του Comicdom (και εγώ ένας από αυτούς) διάβασαν τις παρακάτω εκδόσεις της αυστραλιανής Gestalt και γράφουν την άποψη τους.

FLINCH
Writers: Various
Artists: Various

Ομολογώ ότι, παρ’ όλο που δεν είμαι μεγάλος fan των ανθολογιών, η συγκεκριμένη κυκλοφορία με τράβηξε με το εφιαλτικό cover και την επιγραμματική περιγραφή των ιστοριών που παρουσιάζονται μέσα. Διάβασα, λοιπόν, τις ιστορίες που καταλάμβαναν από μια σελίδα έως και περίπου 30, και παραδέχομαι ότι απόλαυσα την πλειοψηφία αυτών. Γερασμένοι δολοφόνοι που αποφυλακίζονται, παιδικοί εφιάλτες, γιγαντιαία καλαμάρια, ραδιοφωνικές αφιερώσεις, φαντάσματα, δαίμονες, διαστημικά ταξίδια και πολλά ακόμη στοιχεία, πρωταγωνιστούν στις εν λόγω ιστορίες, κάνοντάς τις είτε πρωτότυπες, είτε ενδιαφέρουσες. Ωστόσο, τα στοιχεία αυτά αποτελούν κάτι σαν το “θέατρο επιχειρήσεων” των ιστοριών και όχι το βασικό θέμα. Στο επίκεντρο του προβολέα, βρίσκεται ο ανθρώπινος ψυχισμός και η συμπεριφορά. Όλες οι ιστορίες δίνουν την αίσθηση των βαθιά προσωπικών (άλλες με επιτυχία κι άλλες όχι) – απλά με το twist των παράδοξων γεγονότων.

Σε κάποιες από αυτές, μάλιστα, γοητεύτηκα ιδιαίτερα, είτε από το artwork, είτε από τα όρια της φαντασίας που άγγιξε ο writer, προκειμένου να δηλώσει αυτό που ήθελε. Οπωσδήποτε, υπήρξαν και κάποιες άνισες, ως προς το ενδιαφέρον και την ποιότητα, ιστορίες, αυτές, όμως, προσπερνιούνται εύκολα. Το FLINCH, πάντως, στο σύνολό του, αποτελεί μια ενδιαφέρουσα ανθολογία γνωστών και άγνωστων δημιουργών (ανάμεσά τους και ο Shaun Tan, ο οποίος βραβεύτηκε πριν μερικές ημέρες με το Oscar Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων), που έχουν κάποια ενδιαφέροντα πράγματα να πουν.

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

ROMBIES #1
Writer: Tom Taylor
Artist: Skye Ogden

Όπως, λοιπόν, γλαφυρά περιγράφει ο τίτλος του, συναντάμε Zombies στην αρχαία Ρώμη (ROMBIES, duh…). Η ιστορία αρχίζει μέσα στην αρένα, όπου ο hot μονομάχος σφάζει τον αντίπαλό του και κερδίζει τη μάχη – ή έτσι νόμιζε, γιατί ο (όχι και τόσο) νεκρός σηκώνεται και ξαναπολεμάει. Μαζί του, όμως, σηκώνονται και όλοι οι νεκροί της ημέρας (και όχι μόνο). Από εκεί και πέρα, είναι μόνο κατηφόρα για τους ήρωες, οι οποίοι προσπαθούν να ξεφύγουν από τις ορδές των απέθαντων. Το σχέδιο του Skye Ogden είναι τουλάχιστον περίεργο, σε στυλ καρικατούρας, σε μόνιμο τσακωμό με οποιαδήποτε φυσιολογική αναλογία, και, προσωπικά, με ξένισε πολύ. Πάντως, θα ήθελα να δω τη συνέχεια, έστω και μόνο για το fun της υπόθεσης.

(Αντώνης Σουβατζής)

VOWELS
Writer/Artist: Skye Ogden

Να ευχαριστήσω και εγώ με τη σειρά μου τον πολύ γενναιόδωρο φίλο μας, που έδωσε σε όλους μας την ευκαιρία να γνωριστούμε με αυτή την εκδοτική. Από τις εκδόσεις που είχαμε να διαλέξουμε, το μάτι μου έπεσε πάνω στο VOWELS. Στην όμορφη αυτή συλλογή, βρίσκει κανείς πέντε ιστορίες, μια για κάθε φωνήεν, όλες ασπρόμαυρες και όλες χωρίς λόγια. Ακόμη και αν κάθε μία από αυτές είναι διαφορετική, υπάρχει μια εσωτερική σύνδεση. Πρωταγωνιστές σε αυτές τις ιστορίες, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, είναι ανθρωπόμορφα σαυροειδή, μέσα από τα οποία ο δημιουργός αποδίδει έντονα την ανθρώπινη κατάσταση. Αποτυπώνει, με τον πιο απλό τρόπο, πτυχές της ζωής και της ψυχής μας, από τον έρωτα και τη ζήλεια, μέχρι το μίσος και την απώλεια. Το σχέδιο είναι λιτό και όμορφο, έχει κάτι γλυκό και παιδικό που έρχεται σε αντίθεση με το “ηχηρό” του περιεχόμενο.

(Βασιλεία Βαξεβάνη)

CHANGING WAYS: BOOK 1
Writer/Artist: Justin Randall

Εδώ και κάμποσο καιρό, παράξενα πράγματα συμβαίνουν στη μικρή πόλη Gray Oaks. Αρχικά, τα κόκκινα σημάδια εμφανίστηκαν σε ζώα και έντομα, ώσπου άρχισαν να εμφανίζονται και σε ανθρώπους, με παράξενες επιπλοκές. Μέσα σε ένα βράδυ, η ζωή του David Barrot και της οικογένειας του θα αλλάξει ριζικά. Θα βρεθούν στο δρόμο, κυνηγημένοι από “μολυσμένους” ή όχι ανθρώπους, αλλά και από το ίδιο τους το παρελθόν.

Ο Justin Randall (artist του 30 DAYS OF NIGHT: EBEN & STELLA) είναι ο δημιουργός αυτού εδώ του comic. Οι sepia τόνοι και το ύφος του artwork, παραπέμπουν στον Ben Templesmith και θετουν το σκοτεινό τόνο του comic, αν και κάποιες φορές αδικούν τις ικανότητες του Randall. Οι ιδέες που συναντάμε στο CHANGING WAYS δεν είναι ιδιαίτερα πρωτότυπες, το comic, όμως, είναι καλογραμμένο και καταφέρνει να κερδίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

(Αριστείδης Κώτσης)