Anime: 60 Έτη Μετά

Ο τίτλος είναι ίσως λίγο παραπλανητικός, αλλά εξηγούμαι πάραυτα. Το σύγχρονο manga, από καταβολής Tezuka και μετά (1947), οφείλει, εν πολλοίς, την ύπαρξή του στις παλιές μπομπίνες της Disney, που έβλεπε ο μικρός Osamu, καθώς και στις γελοιογραφίες από το περιοδικό του Joseph Pulitzer (περισσότερα εδώ). Ξεκινώντας από αμερικανικά ερεθίσματα, οι Ιάπωνες διαμόρφωσαν, μέσα σε λίγες δεκαετίες, μια αληθινή βιομηχανία παραγωγής εγχώριων comics και animation, η οποία έγινε, γύρω στη δεκαετία του ’70, ένα βιώσιμο εξαγόμενο προϊόν. Στις σχεδόν τέσσερις δεκαετίες που παρήλθαν από τότε, είδαμε τα manga και τα anime να κατακτούν τη δύση, να αποτελούν σημείο αναφοράς για δυτικούς δημιουργούς, με αποτελέσματα που ποικίλλουν από το πρωτοποριακό μέχρι το ολότελα γελοίο.

Ωστόσο, είναι πλέον αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η δημοτικότητα των manga και των anime στη Δύση, φθίνει και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς, καθώς μεταφραστικές εταιρίες κλείνουν ή περιορίζουν τους τίτλους τους, πουλούν δικαιώματα και κόβουν σειρές. Στη δική μου αντίληψη, πέρα από αναμενόμενο σημείο ενός εκτεταμένου “κύκλου εργασιών” και αποτέλεσμα της υπερκατανάλωσης των εν λόγω προϊόντων στη Δύση, το γεγονός αυτό αντικατοπτρίζει και μια κατάσταση ενδημική της χώρας προελέυσεως: τα manga και τα anime κάπου έχουν τελματώσει. Από τη μία, είναι αναμενόμενο. Όταν βρεις μια συνταγή που λειτουργεί, λογικό είναι να παγιώσεις μια τακτική στο σενάριο και τους χαρακτήρες. Από την άλλη, όμως, η κατάχρηση οδηγεί σε φαινόμενα αντίστοιχα της κρίσης των αμερικανικών comics στα τέλη των ’90s. Αν προσθέσουμε σε αυτό και την εγγενή σχεδιαστική ομοιομορφία των manga, αρχίζει και εμφανίζεται ένα επαναλαμβανόμενο (και ναι, συν τω χρόνω, βαρετό) μοτίβο.

Την τελευταία 5ετία, λοιπόν, έχουν αρχίσει να διαφαίνονται τα πρώτα σημάδια αναζήτησης μιας νέας “μετάγγισης θεματολογίας” από τη Δύση: το 2006, το Studio GONZO έβγαλε το WITCHBLADE σε anime, το 2007, κυκλοφόρησε από το Studio MADhouse η ταινία HIGHLANDER: THE SEARCH FOR VENGEANCE, σε σκηνοθεσία Yoshiwaki Kawajiri (NINJA SCROLL, VAMPIRE HUNTER D: BLOODLUST), το BATMAN: GOTHAM KNIGHT του 2008 ήταν παραγωγή των Bee Train, Production I.G. και Studio MADhouse, με σαφείς anime αναφορές και νόρμες, μέσα στο 2011 θα κυκλοφορήσει το anime του  SUPERNATURAL και αυτά είναι μόνο ότι μπόρεσα να ξεθάψω στα γρήγορα (μερικά ακόμα, εδώ).

Χαρακτηριστικές, λοιπόν, αυτής της τάσης, είναι και οι ακόλουθες κυκλοφορίες: X-MEN, WOLVERINE, IRON MAN, BLADE, όλα σε παραγωγή Studio MADhouse, όλα με setting την Ιαπωνία και, φυσικά, το νέο THUNDERCATS. Τα πρώτα τέσσερα, 12 επεισόδια έκαστο, θα έχουν αλληλένδετα σενάρια, με τον Warren Ellis να επιμελείται το όλο project. Εκ πρώτης όψεως, τα designs είναι ενδιαφέροντα (και στο WOLVERINE, παρόλο που δεν μου αρέσουν ιδιαίτερα, ξεφεύγουν αρκετά από τη νόρμα) και εάν η μουσική είναι πράγματι εφάμιλη των trailers, αναμένουμε πιθανώς κάτι ιδιαίτερα ευχάριστο. Περισσσότερα στο Ain’t It Cool News (και ευχαριστίες στην Έλλη Μόκα για το heads up).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zLN-9FWXW8U[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sLYjywXyyDI&feature=relmfu[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L4Q7xgxDJh4&feature=relmfu[/youtube]

Τελευταίο, άφησα αυτό που προσμένουμε και τρέμουμε όλοι οι παλιοί geeks, το THUNDERCATS. Ακολουθώντας αυτό που υπήρξε πιστοποιημένα πετυχημένη συνταγή, το νέο THUNDERCATS έχει αμερικανικό σενάριο και ιαπωνικό design και animation (Studio 4C). Δεν σας κρύβω ότι οι πρώτες εικόνες που είδα ήταν αρκετά απογοητευτικές, καθότι ο Lion-O είχε γίνει bishounenάκι, ο Panthro έχει φαβορίτες (έλεος, δηλαδή!) και η Cheetara έμοιαζε με χαζοχαρούμενο anime-κοριτσάκι. Ωστόσο, σε πρώτη φάση δεν είπα τίποτα, διότι συχνά το promotional υλικό δεν άπτεται πλήρως της πραγματικότητας. Πράγματι, το trailer αφήνει περιθώρια για αρκετές ελπίδες, ενώ και πάλι, μεγάλο συν είναι η μουσική. Επιμέρους ,όμως: (1) Αντίθετα με το promotional design, η Cheetara είναι πιο θηλυκή ακόμη κι από την original. (2) Ο Lion-O είναι bishounen, ε, τι να κάνουμε. (3) Δεν μου αρέσει που μπαρμπαδέψανε τόσο τον Jaga. Υποτίθεται ότι αυτός και ο Gruune (way cool, by the way) ήταν συμπολεμιστές. (4) Θεός ο Claudis (πατέρας του Lion-O). (5) Σίγουρα προτιμώ τα look με πανοπλίες, όπως είναι εδώ. (6) Ο Panthro είναι conspicuously absent από το trailer και η τελική του εμφάνιση θα κρίνει πολλά για μένα. (7) Πετυχημένα “παιδάκια” τα Thunderkittens.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rWrh1axPj0M[/youtube]

Αυτά προς το παρόν. Τώρα, το κατά πόσο αυτές οι κινήσεις θα αποτελέσουν μια εκκίνηση αναζωγόνησης του (τηλεοπτικού) animation σε Ιαπωνία και Αμερική, αυτό θα το δείξει η ιστορία και θα το κρίνουν οι fans.