PREVIEWS PICKS (MAR 2011): Manga

Καταρχήν, θα ήθελα να κάνω μια σύντομη απόπειρα απενοχοποίησης, για το γεγονός ότι,  ενώ η Ιαπωνία αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει απανωτές καταστροφές (μετά το σεισμό, το tsunami και τα θύματα και τους αγνοούμενους που υπολογίζονται σε 12.000 και εξακολουθούν να αυξάνονται, η απειλή έκθεσης σε ραδιενέργεια από τους τρεις πυρηνικούς αντιδραστήρες που υπέστησαν ζημιά έχει πυροδοτήσει την εγκατάλειψη του Tokyo από κύματα χιλιάδων κατοίκων), εγώ πρακτικά θα γκρινιάξω για το πόσο φτωχό είναι πλέον το PREVIEWS σε manga. Δεδομένου ότι το blog αυτό δεν έχει κοινωνικό / πολιτικό χαρακτήρα, ελπίζω ότι το να μείνω στο θέμα μας δεν θα χαρακτηριστεί αδιαφορία, αλλά συνέπεια.

Manga Picks λοιπόν ε; Ho-hum… Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να εξηγήσω σε κανέναν ότι η μόδα των manga στη Δύση ήρθε και παρήλθε: το έχουν αναφέρει κατά καιρούς διάφοροι συντάκτες του blog, άμεσα ή έμμεσα και η εικόνα της μεταφραστικής βιομηχανίας είναι ενδεικτική (στα Αγγλικά, διότι η ελληνική εκδοχή της, ως συνήθως, θα πάρει λίγο περισσότερο καιρό να αντιληφθεί / προσαρμοστεί στο κλίμα). Χαρακτηριστική λοιπόν και η εικόνα του περίφημου “Manga Month” του PREVIEWS (pg216), το οποίο δεν έχει να παρουσιάσει τίποτε, έστω αμυδρά ενδιαφέρον, για όποιον παρακολουθεί τακτικά την manga σκηνή των τελευταίων 2-3 χρόνων. Κοινώς, η συντριπτική πλειοψηφία (και σχεδόν τα μοναδικά που χρίζουν προσοχής, είναι reoffers ή επανεκδόσεις παλιότερων τίτλων).

Ξεχωρίζουν, για όποιον τα είχε χάσει ή δεν είχε αντιληφθεί την ύπαρξή τους, τα DRIFTING LIFE (Yoshihiro Tatsumi), A DRUNKEN DREAM AND OTHER STORIES (Moto Hagio), APOLLO’S SONG (Osamu Tezuka) και το AYAKO του ιδίου, VAMPIRE HUNTER D (Hideyuki Kikuchi) και διάφοροι άλλοι reoffered τίτλοι.

Αυτό που βρίσκω ωστόσο ενδιαφέρον, είναι το κειμενάκι που έβαλαν οι εκδότες στην εισαγωγή του δισέλιδου για το Manga Month. Όσοι διαβάζετε τακτικά τα 5 ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΝΕΑ του Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου, θα είδατε εδώ και εδώ ότι οι εταιρίες κήρυξαν πόλεμο στα scanlations. Σε ποιο σύμπαν ζει λοιπόν ο γράφων του Manga Month, όταν  λέει (μεταφράζω ακριβώς από την πρώτη παράγραφο):

Το κοινό των manga στις Η.Π.Α. δημιουργήθηκε όταν, πριν από χρόνια, ομάδες φανατικών ακολούθων τους άρχισαν να μεταφράζουν και να μοιράζονται μεταξύ τους comics από την Ιαπωνία, μια πρακτική που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Βεβαίως, για όσους έχουν την υπομονή να περιμένουν τις επίσημες μεταφράσεις, προσφέρουμε δεκάδες κλασικούς και νέους τίτλους…

Προφανώς, για το ιστορικό του ζητήματος έχει δίκιο, αλλά μου κάνει τρομακτική εντύπωση ότι ο βασικός μεσάζων των εκδοτικών εταιριών λέει, ούτε λίγο, ούτε πολύ: “Άμα θέλετε ρε παιδί μου, τα έχουμε και τυπωμένα, από επαγγελματίες μεταφραστές. Άμα δεν θέλετε, υπάρχουν πάντα τα scanlations”. Εγώ συμφωνώ μαζί του (ειδικά τώρα που δεν αξίζει να επενδύσεις σε μια σειρά παρά αν ξέρεις ότι θα σου αρέσει και διατρέχεις πάντοτε τον κίνδυνο να την κόψει η αμερικανική εταιρία), αλλά δεν έρχεται αυτό σε ευθεία αντιπαράθεση με τη γραμμή των εκδοτών;

Σε κάθε περίπτωση, ας δούμε και τα λιγοστά ενδιαφέροντα solicitations αυτού του μήνα:

MAGIC KNIGHTS RAYEARTH OMNIBUS EDITION (Dark Horse, pg56, $19.99)

Ένα κλασικό πλέον shoujo, από τις πρώτες αναγνωρισμένες δουλειές της κολεκτίβας των τεσσάρων γυναικών, όταν ακόμα το σχέδιό τους ήταν (κατ ‘εμέ) ανυπόφορο. Τρεις συμμαθήτριες με τελείως διαφορετικούς χαρακτήρες μεταφέρονται από το Tokyo Tower στον μαγικό κόσμο του Cephiro, όπου πρέπει να γίνουν οι Magic Knights της Βασίλισσας Emeraude και να σώσουν τον κόσμο από την καταστροφή. Πρωτότυπο, ε;

A DRIFTING LIFE (Drawn & Quarterly, pg284, $29.95)

Νέο printing του αυτοβιογραφικού opus του Yoshihiro Tatsumi: 840 σελίδες γύρω από τη ζωή, την οικογένεια, την εργασία στην Ιαπωνία και κυρίως, γύρω από τη βιομηχανία των manga και την ιδιότητα του καλλιτέχνη.

THE PUSHMAN AND OTHER STORIES HC (Drawn & Quarterly, pg284, $19.95)

Αστικές ιστορίες του Yoshihiro Tatsumi από την ιαπωνική καθημερινότητα, όπως τη γνώρισε ο ίδιος, στις οποίες εκθέτει το υγρό, αρρωστημένο και συνάμα χιουμοριστικό υπογάστριο της αποπνικτικής ιαπωνικής κοινωνίας.

TANK TANKURO HC (SLIPCASE) (Presspop Inc., pg308, $29.95)

Μια έκδοση καθαρά για τον λάτρη της ιστορίας των manga. Ο Tank Tankuro λέγεται πως είναι το πρώτο ρομπότ που εμφανίστηκε ποτέ στα manga (προ Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – το 1934) και αποτέλεσε εν μέρει έμπνευση του Tezuka για τον Astro Boy. Ωστόσο, αν κρίνω από αντίστοιχα manga της εποχής και το εξώφυλλο, δεν θα είναι πολύ εύκολο στην ανάγνωση.

Μην μπείτε στον πειρασμό να πάρετε το SACRED BLACKSMITH της Tokyopop (pg318), διότι παρά τον τίτλο και το ότι είναι fantasy, είναι ένα τελείως τετριμμένο “boy with dark past meets girl with broken sword dressed like an armored maid”. Bad.

Επίσης, δεν μου φαίνεται καθόλου τυχαίο ότι η VIZ στρέφεται σε omnibus-type εκδόσεις, τα 3-in-1 (pg 329), επανεκδίδοντας τα NARUTO, BLEACH, FULLMETAL ALCHEMIST, ONE PIECE και DEATH NOTE σε συμφέρουσες τιμές (από $14.99 ο τριπλός τόμος).

A BRIDE’S STORY HC (Yen Press, pg335, $16.99)

Η μόνη πραγματικά καινούρια κι ενδιαφέρουσα κυκλοφορία. Κρίνοντας από το εξώφυλλο, με υπόβαθρο μάλλον τη Μογγολία του 19ου αιώνα, εξιστορεί την αλλαγή της καβαλάρισσας και κυνηγού Amira σε σύζυγο του, κατά 8 χρόνια νεότερού της, Karluk.Το σχέδιο μοιάζει μελετημένο από λαογραφικής απόψεως και η υπόθεση, αν και όχι απαύγασμα πρωτοτυπίας, τουλάχιστον μοιάζει να έχει μια ανθρώπινη, ρεαλιστική πλοκή.