INTERVIEW CORNER #53: Roger Langridge
Ελληνικά
Έχω την αίσθηση πως το μεγαλύτερο χάρισμα που μπορεί να έχει ένας δημιουργός comics, είναι να μπορεί να σκέφτεται σε comics. Είναι σημαντικό να μπορείς να κατέχεις το pacing των panels και το layout των σελίδων, αλλά είναι ένα χάρισμα μοναδικό να μπορείς να “σκέφτεσαι σε comics”, η σκέψη σου η ίδια, δηλαδή, να έχει τη μορφή μιας σελίδας comic και όλα τα υπόλοιπα να βγαίνουν αβίαστα. Αυτό το χάρισμα είχαν ο Carl Barks, ο Charles Schulz, ο Osamu Tezuka, o Herge και πιστεύω πως το έχει και ο καλεσμένος του σημερινού INTERVIEW CORNER, ο Roger Langridge.
Δεν υπάρχει λόγος να κρύβουμε τις αδυναμίες μας… Και είναι κοινό μυστικό ότι ο καλεσμένος μας για αυτή την εβδομάδα αποτελεί μεγάλη μου αδυναμία. Τόσο μεγάλη, που με έσπρωξε στο να καταλάβω (προσωρινά) τη στήλη του Θωμά Παπαδημητρόπουλου, έτσι ώστε να είμαι εγώ ο τυχερός που θα μιλήσει μαζί του. Μιλάμε, άλλωστε, για ένα δημιουργό που έχει κάνει από Doctor Who μέχρι Muppets, έχει δημοσιεύσει comics σχεδόν σε κάθε μεγάλη εκδοτική (από τη Marvel και τη DC, ως τη Boom!, τη Dark Horse και τη Fantagraphics) και έχει εκδώσει από minicomics έως webcomics.
Στη συνέντευξη που θα διαβάσετε παρακάτω, θα δείτε πως δεν επέμεινα πολύ σε ερωτήσεις για τις προηγούμενες δουλειές του, όπως το αριστουργηματικό FRED THE CLOWN (#53 στο top 100 των 00’s σύμφωνα με τους συντάκτες του Comicdom), ή το ιδιαίτερα επιτυχημένο run του στο MUPPET SHOW, αλλά και στο αδικοχαμένο (και ιδιαίτερα αγαπημένο από τους – μάλλον όχι αρκετούς – αναγνώστες του) THOR THE MIGHTY AVENGER. Και ο λόγος για αυτό είναι ότι είχα πάρα πολλά να ρωτήσω για τις εντυπωσιακά πολλές επερχόμενες δουλειές του.
Ποιές είναι αυτές; Πάρτε μολύβι και χαρτί και σημειώστε (πιο συγκεκριμένα, σημειώστε για τις προσεχείς παραγγελίες σας…).
– SNARKED! Μια σειρά με πρωταγωνιστές χαρακτήρες του Lewis Caroll, η οποία απευθύνεται σε αναγνώστες κάθε ηλικίας.
– THE SHOW MUST GO ON. Μια ανθολογία που περιλαμβάνει πάρα πολλές παλιότερες ιστορίες του Langridge, οι οποίες δεν είχαν ξαναδημοσιευτεί ως τώρα, αλλά και το webcomic, MUGWHUMP THE GREAT, που είχε δημοσιευτεί στο ACT-I-VATE.
– JOHN CARTER: THE PRINCESS OF MARS. Limited series στο οποίο κάνει το σενάριο. Θα κυκλοφορήσει από τη Marvel και θα είναι βασισμένο στον δημοφιλή χαρακτήρα του Edgar Rice Burroughs.
– JIM HENSON’S THE STORYTELLER. Ανθολογία της Archaia, αφιερωμένη στο ομώνυμο show του Jim Henson, στην οποία ο Langridge συμμετέχει. (Θυμίζω πως ο Jim Henson ήταν ο ανθρωπος πίσω από το MUPPET SHOW, το SESAME STREET και το FRAGGLE ROCK.)
– NELSON. Mια ακόμα ανθολογία όπου θα κυκλοφορήσει από την Blank Slate Books και ο Roger Langridge θα βρίσκεται ανάμεσα στους δημιουργούς της.
Σε όλα αυτά, μπορούμε να προσθέσουμε και τις νέες εκδόσεις του MUPPET SHOW που θα κυκλοφορήσουν από τη Marvel, αλλά και τα blogs που διατηρεί, με πιο ενδιαφέροντα το Hotel Fred (που αποτελεί το προσωπικό του blog, με νέα, sketches και άλλα…) και το Bugfeathers!, όπου ανεβάζει υπέροχα κλασικά newspaper strips περασμένων δεκαετίων.
Διαβάστε, λοιπόν, όλα όσα μας είπε ο άνθρωπος ο οποίος φαίνεται να έχει ανακαλύψει τον τρόπο να κάνει τις μέρες του 36ωρες! (Δε βρίσκω άλλο τρόπο για να προλαβαίνει όλα τα παραπάνω, όντας και πατέρας δυο παιδιών…):
Μπορείς να μας δώσεις κάποιες πληροφορίες για το SNARKED!, το νέο σου comic; Σχεδιάζεις να το εκδίδεις ως συνεχιζόμενη σειρά ή θα είναι για μερικά μόνο τεύχη;
Η πρώτη μεγάλη ενότητα θα έχει έκταση δώδεκα τευχών. Θα ήθελα να κάνω περισσότερα με τους χαρακτήρες μετά το τέλος της ενότητας, αν βέβαια υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον. Καταλαβαίνεις ότι για κάποιο διάστημα αυτό δεν θα το γνωρίζω! Αλλά σίγουρα θα υπάρξουν δώδεκα τεύχη.
Το THE SHOW MUST GO ON είναι μία ανθολογία που θα περιλαμβάνει επανεκδόσεις από μέχρι στιγμής μη συγκεντρωμένες δουλειές σου. Μπορείς να μας πεις περισσότερα γι’ αυτό; Ποια comics θα περιλαμβάνει;
Υπάρχουν ένα σωρό πράγματα που ξεκινάνε από μία εικοσαετία πριν (FRANKESTEIN MEETS SHIRLEY TEMPLE), περνώντας μετά σε δουλειές που έκανα στα μέσα της δεκαετίας του ’90 για το DARK HORSE PRESENTS (THE KABUKI KID, DOCTOR SPIN), το DEADLINE MAGAZINE (DOCTOR SPUTNIK, DIABOLICAL LIBERTY), διάφορα minicomics που έχω κάνει και θα φτάνει μέχρι το παρόν (MUGWHUMP THE GREAT, το οποίο μόλις ολοκληρώθηκε στο ACT-I-VATE.com). Περιλαμβάνει λίγο απ’ όλα.
Το νέο σου limited series για την Marvel (JOHN CARTER: THE PRINCESS OF MARS) ήταν έκπληξη για εμένα. Πώς σκοπεύεις να το διαφοροποιήσεις από τα προϋπάρχοντα comics που έχουν κυκλοφορήσει και που έχουν εμπνευστεί από τα βιβλία του Burroughs;
Νομίζω ότι την μεγαλύτερη διαφορά θα την κάνει ο καλλιτέχνης, ο Filipe Andrade, το στιλ του είναι πολύ χαρακτηριστικό. Σ’ ό,τι αφορά τον δικό μου τομέα, προσπαθώ να ελαφρύνω λίγο τη διάθεση, μιας και τα βιβλία είναι πολύ σκοτεινά, σχεδόν ανελέητα σκοτεινά, αλλά οι οδηγίες που έχω λάβει λένε να καταστήσω το βιβλίο προσβάσιμο και αναγνώσιμο από όλες τις ηλικίες, οπότε το σενάριο επικεντρώνεται στην ουσιαστική ανθρωπιά του Carter και στην μεγάλη ερωτική του ιστορία. Από αυτή την άποψη, συνεχίζω την εξερεύνηση της ίδιας θεματολογίας με την οποία είχα καταπιαστεί στο THOR: THE MIGHTY AVENGER.
Έχεις επίσης συμμετάσχει στην ανθολογία Jim Henson’s STORYTELLER για την Archaia και το προσεχές NELSON της Blank Slate Books. Πώς ήταν η εμπειρία της συμμετοχής σε αυτές τις ανθολογίες;
Πολύ καλή! Το NELSON ειδικά είχε πολύ γερή εποπτεία των editors, πράγμα που μπορεί να αποτελέσει είτε καλή, είτε κακή εμπειρία, αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση η άποψη των editors ήταν σωστή και βελτίωσε σημαντικά τα πράγματα. Είμαι πολύ ικανοποιημένος με τα τελικά αποτελέσματα και για τα δύο βιβλία.
Τα τελευταία χρόνια εργάζεσαι κατά κύριο λόγο σε βιβλία για όλες τις ηλικίες. Ποιοι είναι οι λόγοι γι’ αυτό; Πιστεύεις ότι αυτό σε περιορίζει με οποιοδήποτε τρόπο; Σου λείπει το να ασχολείσαι με κάποια πιο “ενήλικα” θέματα, όπως αυτά που προσέγγισες σε comics όπως το FRED THE CLOWN και το KNUCKLES;
Λοιπόν, έχω δύο παιδιά, μία κόρη που είναι οκτώ και έναν γιο που είναι πέντε. Θεωρώ ότι είναι ακριβώς η στιγμή που πρέπει για να ασχοληθώ με υλικό τέτοιου είδους, γιατί αν δεν κάνω τώρα κάτι για αυτή την ηλικιακή ομάδα, τώρα που τα δικά μου παιδιά μπορούν να το διαβάσουν και να το ευχαριστηθούν, τότε πότε θα το κάνω; Αυτή είναι η μία όψη του πράγματος. Επίσης, υπάρχει και το ζήτημα της γενικότερης επανεμφάνισης των παιδικών comics την παρούσα περίοδο. Η αμερικανική βιομηχανία των comics επιτέλους πήρε χαμπάρι ότι το υπάρχον ακροατήριο δε θα ξανανιώσει κι ότι, αν δεν βρουν νέα άτομα σύντομα, τότε δεν πρόκειται να έχουν καθόλου ακροατήριο. Πιστεύω ότι το να παράγεις βιβλία όλων των ηλικιών που δεν υποτιμούν τον αναγνώστη είναι (α) κάτι που μπορώ να κάνω σχετικά καλά και (β) κάτι πολύ-πολύ σημαντικό για την αγγλόφωνη βιομηχανία των comics (εξυπακούεται ότι η ευρωπαϊκή αγορά είναι κάτι το τελείως διαφορετικό!). Όσο για το αν αισθάνομαι να περιορίζομαι: Όχι, δεν θα το έλεγα. Αν θέλω να ασχοληθώ με πιο ενήλικη θεματολογία, υπάρχει συνήθως ένας πλάγιος τρόπος προσέγγισης που πιθανότατα έχει πολύ περισσότερο ενδιαφέρον από μία καθ’ όλα μετωπική προσέγγιση. Είμαι πολύ μεγάλος οπαδός των παλιών χολιγουντιανών ταινιών, οι οποίες έβρισκαν τους πιο απίθανους δημιουργικούς τρόπους για ν’ ασχοληθούν με ενήλικη θεματολογία, που μπορούσε, όμως, να παρακολουθηθεί από ένα γενικό ακροατήριο. Πρόκειται για μία ευχάριστη πρόκληση, όποτε αυτή προκύπτει. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές αρκούμαι στο να σκέφτομαι πιο καθολικής φύσεως ζητήματα. Σ’ ό,τι με αφορά, αυτή είναι και η ουσία των comics για όλες τις ηλικίες.
Τα comics στα οποία εργαζόσουν πρόσφατα (THOR: THE MIGHTY AVENGER και MUPPET SHOW) ακυρώθηκαν κάπως απότομα (αν και για διαφορετικούς λόγους). Υπάρχει σε αυτό το σημείο κάποια περίπτωση να ολοκληρωθούν κάποια στιγμή;
Δεν έχω ακούσει να συζητιέται κάτι τέτοιο, αν βέβαια γίνονται συζητήσεις περί τούτου. Προς το παρόν, είμαι χαρούμενος που δουλεύω πάνω σε νέα projects. Ο χαρακτήρας μου είναι να κοιτάω μπροστά κι όχι πίσω!
Κάνεις τη διάκριση στα comics σου ανάμεσα στα πιο εμπορικά και στο πιο πειραματικά ή προσωπικά;
Όχι σε πολύ μεγάλο βαθμό. Πάντα πίστευα ότι η δουλειά μου είναι τέτοιας φύσεως που κάποια στιγμή θα έβρισκε ένα ευρύτερο ακροατήριο. Ποτέ δεν είχα σκοπό να έχω τόσους λίγους αναγνώστες όσους έχω γενικά! Έχοντας δηλώσει αυτό, φυσικά και κάτι όπως το FRED THE CLOWN θα τείνει να είναι ανελέητα πειραματικό και δεν θα έπρεπε να μου έκανε τόση εντύπωση που δεν βρήκε μεγάλη απήχηση! Ωστόσο, πάντα υπέθετα ότι θα υπήρχε ένα μεγάλο ακροατήριο για τα πράγματα που κάνω και το όλο ζήτημα ήταν να τραβήξω την προσοχή τους. Νιώθω πολύ ευχαριστημένος που βλέπω ότι αυτό γίνεται τώρα.
Πέρα απ’ το προσωπικό σου blog, διατηρείς κι ένα blog με τίτλο Bugfeathers, στο οποίο παρουσιάζεις ορισμένα εκπληκτικά και εξαιρετικά δυσεύρετα “strips εφημερίδων από περασμένες εποχές”. Σκοπεύεις να συνεχίσεις να ανεβάζεις όλα αυτά τα πράγματα;
Όταν το θυμάμαι! Ήμουν πολύ απασχολημένος τελευταία, αλλά ναι, τα strips αυτά είναι προσωπικό μου πάθος (και μεγάλη επιρροή, αν δεν είναι έτσι κι αλλιώς ολοφάνερο!).
Είσαι επίσης ο δημιουργός πολλών comics και minicomics που αποτελούν δικές σου αυτοεκδόσεις. Υπάρχει κάποια περίπτωση να τα δει αυτά ένα ευρύτερο ακροατήριο κάποια στιγμή (ίσως σε συλλογή);
Οι αυτοεκδόσεις των comics του FRED THE CLOWN έχουν ήδη συγκεντρωθεί σε ένα βιβλίο από την Fantagraphics Books, και πολλά από τα minicomics θα περιλαμβάνονται στο THE SHOW MUST GO ON. Είδες, το σκέφτηκα πριν από εσένα!
Το MUGWHUMP THE GREAT είχε κυκλοφορήσει αρχικά μέσω του διαδικτύου στο ACT-I-VATE. Σ’ ενδιαφέρει να κάνεις κι άλλα webcomics;
Αμέσως μόλις εφεύρω την τριανταεξάωρη μέρα. Όμως, ναι, δεν ξέρω πότε ακριβώς, αλλά μου αρέσει που έχω αυτό το μέσο για να δοκιμάζω πράγματα και να βλέπω τι γίνεται χωρίς να έχω εμπορικές πιέσεις. Οπότε, είμαι σίγουρος ότι κάποια στιγμή θα προκύψουν περισσότερα webcomics.
Αν κρίνω από όλα τα επερχόμενά σου βιβλία, τότε φαίνεται ότι βρίσκεσαι σε μία ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο. Υπάρχουν κάποια άλλα σχέδια για τα οποία θα πρέπει να μάθουμε;
Ναι. Σκοπεύω να ξεκουραστώ για πολύ και επί μακρόν όταν όλα αυτά τελειώσουν!
[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]
English
I’m of the opinion that a truly gifted creator of comics is the one who’s able to think in comics. It’s important to have the pacing of panels and the page layout in you, but being able to “think in comics” is a truly unique gift, when your very own thinking has the form of a page and everything else comes out effortlessly. Carl Barks, Charles Schultz, Osamu Tezuka and Hergé had that gift, and I’m guessing that this week’s guest of INTERVIEW CORNER, Roger Langridge, has it as well.
There’s no point in hiding our soft spots… and it’s an open secret that this week’s guest is a huge soft spot of mine. So huge that it pushed me to take over (temporarily) the column of Thomas Papadimitropoulos so that I could get to be the lucky guy who’ll chat with him. Besides, we’re talking about a creator who has done everything, from Doctor Who to Muppets, who has published comics in almost every major publishing house (from Marvel and DC to Boom!, Dark Horse and Fantagraphics) and whose releases range from minicomics to webcomics.
In the following interview you’ll see that I didn’t stay much on questions regarding his past works, such as the masterful FRED THE CLOWN (#53 in the Top 100 of the ‘00s according to Comicdom columnists), or his highly successful run in the MUPPET SHOW, not to mention the wrongly cancelled (and very much loved by its – apparently not many – readers) THOR THE MIGHTY AVENGER. The reason for that was that I had plenty to ask him about his impressively plentiful forthcoming projects.
What projects, you say? Grab a pen and a paper and take notes (more specifically, write down your next orders…).
– SNARKED!: A series starring characters by Lewis Carroll, addressed to an all-age audience.
– THE SHOW MUST GO ON: An anthology that includes many of Langridge’s older and yet unpublished stories, as well as the webcomic MUGWHUMP THE GREAT that was published in ACT-I-VATE.
– JOHN CARTER: THE PRINCESS OF MARS: A limited series scripted by Langridge. It will be published by Marvel and will be based on the popular character created by Edgar Rice Burroughs.
– JIM HENSON’S THE STORYTELLER: An anthology by Archaia dedicated to Jim Henson’s show of the same name, featuring a contribution by Langridge (I should remind you that Jim Henson was the guy behind MUPPET SHOW, SESAME STREET and FRAGGLE ROCK).
– NELSON: Yet another anthology published by Blank Slate Books whose list of creators also includes Roger Langridge.
We can add the new books of MUPPET SHOW – soon to be published by Marvel – to all of the above, as well as the blogs Langridge keeps, the most interesting of which are Hotel Fred (his personal blog with news, sketches and more…) and Bugfeathers!, where he uploads amazing classic newspaper strips from previous decades.
So, read on what the man had to say to us, a man who has apparently figured out a way to turn his day to 36 hours (I can’t fathom any other way he manages to keep up with all of the above, being a father of two kids and all…).
Could you give us some information about your new comic, SNARKED!? Do you plan for it to run as an ongoing or a limited series?
The first big storyline is set to run for twelve issues. After that, I’d love to do more with the characters – as long as there’s enough interest. I won’t know that for a while, obviously! But twelve issues for sure.
THE SHOW MUST GO ON is an anthology that will contain reprints of previously uncollected works. Could you tell us more about that? Which comics will it include?
There’s all sorts of stuff in there going back twenty years (FRANKENSTEIN MEETS SHIRLEY TEMPLE), on through work done in the mid-1990s for DARK HORSE PRESENTS (THE KABUKI KID, DOCTOR SPIN), DEADLINE MAGAZINE (DOCTOR SPUTNIK, DIABOLICAL LIBERTY), various minicomics I’ve done, and right up to the present day (MUGWHUMP THE GREAT – just concluded on ACT-I-VATE.com). A bit of everything.
Your new limited series for Marvel (JOHN CARTER: THE PRINCESS OF MARS) was a surprise for me. How are you planning to make it different from the previously existing comics inspired by the Burroughs books?
I think the artist, Filipe Andrade, will probably be the biggest difference – his style is very distinctive. At my end of things, I’m trying to make it a little lighter in tone – the books are pretty grim, almost relentlessly so, but my instructions are to make the book friendly to an all-ages audience, so I’m focusing on Carter’s essential humanity, and on the big love story at the centre of the book. In that regard, I’m continuing to explore the same kinds of themes I was playing around with in THOR: THE MIGHTY AVENGER.
You have also contributed to Archaia’s Jim Henson STORYTELLER anthology and the upcoming NELSON by Blank Slate books. What was your experience participating in these anthologies?
Pretty good! NELSON in particular had a strong editorial hand, which can be either a good or bad experience, but in this case the editorial input was solid and improved things considerably. I’m very pleased with the final results on both books.
During the last few years you have been working mainly on all-ages books. What are the reasons for this? Do you think that this confines you in any way? Do you miss dealing with some more “adult” subjects, like those you touched upon in comics like FRED THE CLOWN and KNUCKLES?
Well, I have two kids, a daughter of eight and a son who’s five years old. I feel that it’s exactly the right time for me to be working on this kind of material – if I’m not going to do something for that age group now, when my own kids can read and enjoy it, when will I? So there’s that. There’s also the general resurgence of comics for kids going on at the moment – the American comics industry seems to have finally woken up to the fact that their existing audience isn’t getting any younger, and if they don’t get some new blood pretty soon, they’re not going to have any audience at all. I think producing all-ages books that don’t talk down to the reader is (a) something I can do reasonably well, and (b) very, very important for the future of the English-language comics industry. (The European market is a whole different story, of course!)
As for feeling restricted – no, not really. If I want to deal with an adult subject, there’s usually an oblique way to approach it which is probably more interesting than doing it in a way that’s more on-the-nose in any case. I’m a big fan of old Hollywood movies, which used to find the most amazingly creative ways to deal with adult subjects that would still be watchable by a general audience. It’s an enjoyable challenge when it arises. More often than not, though, I’m happy to think in terms of more universal themes these days – to me, that’s what all-ages comics are really all about.
The comics you were working on recently (THOR MIGHTY AVENGER and MUPPET SHOW) have been cancelled somewhat abruptly (although for different reasons). Are there any chances, at this point, for these works to be completed?
I’m not aware of any conversations along those lines that might be happening, if indeed they’re happening at all. Right now I’m happy to be working on new projects. Looking forward, not back, that’s me!
Do you distinguish your comics between the more commercial and the more experimental/personal ones?
Not hugely – I always believed my work to be the kind of thing that could find a wider audience eventually; I certainly never set out to have as few readers as I did! That said, of course something like FRED THE CLOWN tended to be relentlessly experimental, and I should not really have been surprised when it didn’t find a huge audience! But I’ve always assumed there was a large audience out there for the kind of thing I do – it was just a question of getting their attention. I’m delighted to see that starting to happen now.
Aside from your personal blog, you maintain a blog named BUGFEATHERS, where you present some amazing and really hard to find “newspaper comics from bygone days”. Do you plan to keep uploading stuff there?
When I remember to! I’ve been pretty busy lately, but yes, those old strips are a passion of mine (and a big influence, if that isn’t already obvious).
You also have created a great deal of self-published comics and minicomics. Is there any chance they might, at some time, be available for a wider audience? (Collected, maybe?)
The self-published FRED THE CLOWN comics have already been collected by Fantagraphics Books, and many of the mini-comics will be appearing in THE SHOW MUST GO ON. See, I thought of that!
MUGWHUMP THE GREAT was originally published online on ACT-I-VATE. Are you interested in doing any more webcomics?
Just as soon as I invent the 36-hour day! Yes, I don’t know when exactly, but I like having that outlet to try things out and see what happens without any commercial pressures. So I’m sure there will be more webcomics at some point.
With all your upcoming books you seem to be in a highly creative period. Are there any more plans that we should know of?
Yes – I plan to have a nice long rest when all of this is over!
[Translated by Alexandros Tsantilas]