APROXIMATE CONTINUUM COMICS

Writer/Artist: Lewis Trondheim
Fantagraphics Books

Έχω την εντύπωση πως ο Lewis Trondheim είναι ο σημαντικότερος Ευρωπαίος δημιουργός της γενιάς του. Είναι τέτοια η δημιουργικότητα και η παραγωγικότητα του και τέτοιο το εύρος της δουλειάς του που, για μένα τουλάχιστον, κερδίζει αυτό τον τίτλο επάξια.

Το APROXIMATE CONTINUUM COMICS (APPROXIMATIVEMENT ο αυθεντικός τίτλος) περιλαμβάνει το πρώτο μέρος των αυτοβιογραφικών περιπετειών του Trondheim. Aυτές συνεχίστηκαν αργότερα στο LITTLE NOTHINGS (#51 στο top100 των 00s), ενώ υπ’ όψη μου έχω και μια ιστορία που δημοσιεύτηκε στο MOME. Εδώ συναντάμε τον Trondheim να προσπαθεί να κάνει ένα άνοιγμα στην αγορά της Ιαπωνίας, με τις ιστορίες μιας μύγας να σχεδιάζει και να κάνει ένα ταξίδι στις ΗΠΑ, αλλά και να συνεργάζεται με κάποιους από τους διασημότερους νέους δημιουργούς στα ξεκινήματα της L’Association. Ταυτόχρονα και ο ίδιος περνά μια μεταβατική περίοδο στη ζωή του, έχοντας αποφασίσει να μετακομίσει έξω από το Παρίσι και με τη γυναίκα του να περιμένει το πρώτο τους παιδί.

Το πρώτο comic του Trondheim που είχα την τύχη να διαβάσω ήταν ένα-δυο τεύχη του NIMROD που κυκλοφορούσαν τον καιρό εκείνο από τη Fantagraphics. Μιλάμε για λίγο πριν το 2000, όταν οι ανεξάρτητες σειρές ήταν ακόμα στις δόξες τους. Το HATE και το EIGHTBALL ήταν ακόμα παρόντα, το BLACK HOLE βρισκόταν σε εξέλιξη, ενώ το PALOOKAVILLE και το ACME NOVELTY LIBRARY λογίζονταν ακόμα σαν σειρές από comics και όχι από graphic novels. Την εποχή εκείνη, λοιπόν, η Fantagraphics εξέδωσε το NIMROD με διάφορες ιστορίες του Lewis Trondheim. Αν και έμοιαζε μια κίνηση με σχεδόν εξασφαλισμένη επιτυχία, η σειρά σταμάτησε μετά από λίγα τεύχη (ίσως ένας προάγγελος του τέλους των ανεξάρτητων σειρών που κυκλοφορούσαν στη μορφή τευχών ή ίσως μια ακόμη αποτυχημένη κυκλοφρία ενός ευρωπαικού comic στην αμερικανική αγορά, ποιός ξέρει…).

Στις σελίδες του NIMROD ξεκίνησε να εκδίδεται και το APROXIMATE CONTINUUM COMICS, χωρίς όμως ποτέ να ολοκληρωθεί. Με ιδιαίτερη χαρά είδα, λοιπόν, την ιστορία αυτή να συνεχίζεται, αφού βρήκα όλα όσα περίμενα σε αυτή. Το ευφυές χιούμορ του Trondheim, το δηκτικό λόγο του, τον τρόπο με τον οποίο δείχνει να μπλέκει τη φαντασία με την πραγματικότητα. Εξίσου εντυπωσιακός είναι και ο αβίαστος τρόπος με τον οποίο το εκφραστικότατο artwork του λειτουργεί εξυπηρετώντας την ιστορία.

Δεν μετάνιωσα καθόλου που “ξαναπλήρωσα” για το κομμάτι της ιστορίας που ήδη είχα. Τα comics του Trondheim έχουν την ικανότητα να μένουν πάντα “φρέσκα”. Δεν ξέρω αν είναι πιο καλό από το LITTLE NOTHINGS και δεν είμαι σίγουρος αν θα το πρότεινα περισσότερο από αυτό σε κάποιον που θέλει να γνωρίσει καλύτερα τις πιο προσωπικές δουλειές του Trondheim. Ούτε είμαι σίγουρος για το αν είναι καλύτερη πρόταση για έναν νέο αναγνώστη από τις ιστορίες του McConey, το A.L.I.E.E.E.N. ή το TINY TYRANT. Αυτό για το οποίο είμαι σίγουρος είναι πως, αν με ρωτάγατε αν αξίζει να το διαβάσετε, η απάντηση θα ήταν καταφατική.