INTERVIEW CORNER #66: Peter David

Ελληνικά

“Writer of stuff”. Αυτό τον τίτλο έχει επιλέξει για τον εαυτό του ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας Peter David. Και πιστεύω πως είναι ο πιο σωστός τίτλος που έχω ακούσει ποτέ. Κι ας μην περιγράφει τι ακριβώς γράφει. Κι ας αδικείται κατάφορα από το γεγονός ότι δεν κατονομάζονται τα stuff που έχει γράψει. Γιατί ο Peter David έχει γράψει πολλά (και όχι μόνο στα comics) και θα αρκούσε μόνο μια λίστα των τίτλων που έχει αναλάβει και απογειώσει για να έχει ένα εντυπωσιακό βιογραφικό.

Δεν είναι λίγο, άλλωστε, να καταφέρνεις να απογειώνεις έναν τίτλο (σε ποιότητα και πωλήσεις). Βέβαια, κι άλλοι συγγραφείς το έχουν κάνει, συνδέοντας το όνομά τους με την καλύτερη περίοδο μιας σειράς, ο David, όμως, το έχει κάνει περισσότερες από μία φορές. Την πρώτη φορά, περίπου 25 χρόνια πριν, ο τίτλος ήταν το THE INCREDIBLE HULK, μια σειρά που κανείς συγγραφέας δεν πολυήθελε να αναλάβει. Ο David, όμως, το έκανε και απογείωσε τον κουρασμένο πράσινο γίγαντα, επικεντρώνοντας στις πολλαπλές προσωπικότητές του. Παρεμβλήθηκαν κι άλλες σειρές, στις οποίες ο David συμμετείχε, και ακολούθησε η σημαντικότερη ίσως δουλειά του, το run στο X-FACTOR, από το 1991 έως το 1998.

Εκεί ο writer “έχασε” τα μέλη της αρχικής ομάδας (Cyclops, Jean Grey, Beast κ.ά.), αλλά δεν πτοήθηκε. Άλλαξε εντελώς το ύφος του τίτλου, μπολιάζοντάς τον με πιο character driven ιστορίες, αλλά και άφθονο χιούμορ. Πολλοί θεωρούν το run του Peter David το καλύτερο στον τίτλο και αυτό εξηγεί γιατί το X-FACTOR πήρε την κάτω βόλτα τα επόμενα χρόνια. Η αναγέννησή του, όμως, ήταν αποτέλεσμα της επιστροφής του David, με τον τίτλο να βρίσκεται πλέον στο volume 3 και να μην έχει αλλάξει writer τα τελευταία έξι χρόνια. Το γεγονός αυτό είναι σίγουρα ένας λόγος να πανηγυρίζουν οι fans του τίτλου, όπως, άλλωστε, και η πρόσφατη ανακοίνωση ότι σε μερικά τεύχη, επιστρέφουν στην ομάδα δύο από τους πλέον fan favorite χαρακτήρες: ο Havok και η Polaris!

Οι παραπάνω τίτλοι, βέβαια, όσο σημαντικοί κι αν είναι, αποτελούν μόλις ένα κομμάτι της καριέρας του πολυγραφέστατου Αμερικανού. Ο David έχει εργαστεί και για λογαριασμό της DC (είναι περισσότερο γνωστός ως ο άνθρωπος που αντικατέστησε το χέρι του Aquaman με ένα καμάκι), σε τίτλους όπως οι SUPERGIRL, AQUAMAN και YOUNG JUSTICE. Έγραψε, μάλιστα, κι ένα creator-owned comic, το FALLEN ANGEL, το οποίο αργότερα συνέχισε να εκδίδεται από την IDW.

Και, φυσικά, στη Marvel έχει συμμετέχει και σε άλλους σημαντικούς τίτλους, όπως οι SPIDER-MAN, SPIDER-MAN 2099, WOLVERINE, SHE-HULK και FRIENDLY NEIGHBORHOOD SPIDER-MAN (όπου συμμετείχε και στο διαβόητο storyline
“The Other”). Όλα αυτά που αναφέρω, όμως, πέφτουν θύμα της οικονομίας χώρου που προσπαθώ να καταφέρω σε αυτή εδώ την εισαγωγή. Μπορείτε, λοιπόν, πριν ξεκινήσετε να διαβάσετε τη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο καλεσμένος αυτή της εβδομάδας, Peter David, να ρίξετε μια ματιά στο πλούσιο βιογραφικό του, το οποίο περιλαμβάνει δεκάδες comics και βιβλία, καθώς και σενάρια για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, αλλά και την εβδομαδιαία στήλη στο COMICS BUYER’S GUIDE, με τον τίτλο BUT I DIGRESS.

Έχεις γράψει ιστορίες για σχεδόν όλα τα Μέσα. Υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά στα σενάρια των comics που σου λείπουν όταν γράφεις κάτι άλλο;

Που να μου λείπουν; Όχι ιδιαίτερα. Τουλάχιστον, όχι περισσότερο απ’ όσο σου λείπει η γυμναστική στον διάδρομο όταν το πρόγραμμα γυμναστικής σου περιλαμβάνει τα βάρη. Απλά γυμνάζεις διαφορετικούς δημιουργικούς μύες. Το να αλλάζω τους διαφορετικούς τύπους γραφής με βοηθάει να κρατάω τα πράγματα σχετικά φρέσκα.

Το πρώτο σου πέρασμα από το X-FACTOR άλλαξε την κατεύθυνση του τίτλου, υιοθετώντας μία πιο χιουμοριστική προσέγγιση, ενώ η τωρινή σου πορεία στο Volume 3 έχει από την αρχή προσδώσει σε αυτόν μία πιο καινούργια, πιο noir στροφή στις ιστορίες. Πιστεύεις ότι είναι απαραίτητο ένας τίτλος που υπάρχει τόσο καιρό να αλλάζει κατεύθυνση μία στο τόσο;

Αυτό που προσπαθώ να κάνω με το X-FACTOR είναι το ίδιο που κάνω κάθε φορά που αναλαμβάνω μία σειρά: Βλέπω τι προσφέρουν τα υπόλοιπα βιβλία, προσπαθώ να μην τα αναπαράγω, ενώ την ίδια στιγμή προσπαθώ να κάνω κάτι διαφορετικό απ’ ότι έχω κάνει ως τώρα. Αυτό που θεωρώ απαραίτητο (για να χρησιμοποιήσω τα δικά σου λόγια) είναι να δοκιμάζω πράγματα που είναι νέα, διαφορετικά κι έξω από την περιοχή της άνεσης μου. Πιστεύω ότι το χειρότερο πράγμα που μπορεί να κάνει ένας συγγραφέας, από δημιουργική άποψη, είναι να ξανακάνει αυτά που είχε κάνει πιο παλιά ή να κάνει αυτά που κάνουν κι όλοι οι υπόλοιποι.

Το X-FACTOR πρόσφατα έγινε πιο φιλικό προς τους νέους αναγνώστες με το τεύχος 224.1. Αναλογιζόμενος την πλούσια ιστορία και την πλοκή του τίτλου, ποιες είναι οι προκλήσεις προκειμένου να έχει επιτυχία μία τέτοια κίνηση;

Στην πραγματικότητα δεν ήταν και τόσο δύσκολο. Όταν έχεις ένα τίτλο με μακροχρόνια προϊστορία και θέλεις να τον παρουσιάσεις σε ένα νέο κοινό, απλά φτιάχνεις μία περιπέτεια στην οποία εντάσσεις έναν χαρακτήρα που δεν ξέρει τι στο διάολο γίνεται κι έπειτα βάζεις τον ήρωα της ιστορίας να του εξηγεί πως έχουν τα πράγματα. Αυτός μάλλον είναι και ο τρόπος που ο DOCTOR WHO παραμένει προσβάσιμος. Συνέχεια φέρνουν νέους συντρόφους που ανακαλύπτουν ότι το TARDIS είναι μεγαλύτερο από μέσα απ’ ότι απέξω και μαθαίνουν ότι είναι ένας Time Lord. Βέβαια, όπως καταλαβαίνει κανείς, στην περίπτωση του X-FACTOR πολλά έπρεπε να συμπτυχθούν. Προσέφερα στα νέα ακροατήρια την κορυφή μόνο του παγόβουνου, ελπίζοντας ότι θα έχουν την θέληση να εξερευνήσουν το υπόλοιπο στα επόμενα τεύχη.

Μπορείς να μας πεις τους λόγους οι Havok και Polaris επιστρέφουν στο X-Factor, καθώς και τι επιπτώσεις θα έχει αυτή η επιστροφή στην ομάδα;

Έγινε με πολύ απλό και άμεσο τρόπο. Ενημερώθηκα από τους editors ότι ο Havok και η Polaris θα επιστρέψουν στην ενεργό δράση και ρωτήθηκα αν θα με ενδιέφερε να τους βάλω να επιστρέφουν στην ομάδα. Κατάλαβα αμέσως τις ευκαιρίες που θα μπορούσαν να προκύψουν από μία τέτοια κίνηση, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στον τρέχοντα συγχρονισμό με την όλη ιστορία που ήταν σε εξέλιξη. Σε ό,τι αφορά στις επιπτώσεις στην ομάδα, ας πούμε ότι αυτό είναι που ελπίζω να ανακαλύψει ο κόσμος όταν διαβάσει το τεύχος #230 και τα τεύχη μετά από αυτό.

Τι να αναμένουμε στη συνέχεια από το X-FACTOR;

Οι διασπάσεις στην ομάδα θα κορυφωθούν. Το X-FACTOR πάντα ήταν ένα βιβλίο που καθοδηγούνταν από τους χαρακτήρες, αλλά οι χαρακτήρες τραβάνε τώρα προς όλων των ειδών τις κατευθύνσεις. Κάτι πρόκειται να συμβεί που θα τους συγκεντρώσει και θα τους κάνει για μία ακόμη φορά να δουλέψουν σαν ομάδα, κι αυτό είναι που θα συμβεί στη συνέχεια.

Πώς και δεν έχεις γράψει ποτέ για κάποιον άλλο X-title; Υπάρχει κάποιος από το τωρινό line-up που θα ήθελες να γράψεις;

Δεν ξέρω. Ποτέ δε μου το ζήτησαν. Σε ό,τι αφορά στο ποιόν τίτλο θα ήθελα να γράψω από το τωρινό line-up, θα σου πω ότι ποτέ δεν απαντάω σε τέτοιου είδους ερωτήσεις. Το όλο πρόβλημα είναι ότι τέτοιου είδους απαντήσεις φαίνονται σαν έμμεση κριτική του εκάστοτε συγγραφέα του τίτλου και αυτό που πάντα φαίνεται ότι καταλαβαίνουν οι οπαδοί είναι ότι “ο Peter David πιστεύει ότι ο/η (συμπλήρωσε το όνομα του δημιουργού) κάνει χάλια δουλειά με τον/την (συμπλήρωσε το όνομα του χαρακτήρα)”. Έχει ξαναγίνει στο παρελθόν και δεν έχω καμία διάθεση να το δω να επαναλαμβάνεται. Οπότε σ’ ευχαριστώ, αλλά θα προσπεράσω αυτήν την ερώτηση.

Έχουμε δει ότι ήταν να δούμε από το δικό σου creator-owned comic FALLEN ANGEL;

Σίγουρα ελπίζω πως όχι.

Έχεις αρκετές φορές μεταφέρει μία ιστορία σε διαφορετικό Μέσο (όπως έκανες στα comics και τα βιβλία του STAR TREK), αλλά το SIR APROPOS OF NOTHING ήταν και η πρώτη φορά που μετέφερες ένα δικό σου μυθιστόρημα σε comic. Ήταν πιο εύκολο ή πιο δύσκολο να το κάνεις σε σχέση με άλλες μεταφορές;

Στην πραγματικότητα δεν μετέφερα το μυθιστόρημα μου σε comic. Πήρα τον χαρακτήρα και κατασκεύασα μία εξολοκλήρου νέα ιστορία για εκείνον με τίτλο “Gypsies, Vamps and Thieves”. Η οποία πιστεύω ότι είναι ακόμη διαθέσιμη σε μία πολύ όμορφη hardcover έκδοση.

Ποτέ δεν ήσουν επιφυλακτικός στο να εκφράσεις τις απόψεις σου, ιδιαίτερα όσον αφορά sτις αρνητικές τάσεις στην βιομηχανία των comics. Υπάρχει κάτι στην σημερινή βιομηχανία που το θεωρείς ανούσιο ή ακόμη και ζημιογόνο;

Η ασταμάτητη αρνητικότητα σε κάποια forum για comics δεν βοηθάει. Αν ήμουν πιτσιρικάς που ξεκινούσε τώρα να μπαίνει στα comics και πετύχαινα κάποια από αυτά τα fora, τότε θα έφευγα με την εντύπωση ότι όλα όσα εκδίδονται είναι σκουπίδια. Ως προς την βιομηχανία, θεωρώ ότι οι εκδόσεις σε τόμους κυκλοφορούν πολύ νωρίς, με αποτέλεσμα να λειτουργούν αποτρεπτικά απέναντι στους fans που αγοράζουν τους μηνιαίους τίτλους. Τώρα, στο θέμα του ανούσιου… δεν είμαι σίγουρος για ποιο λόγο οι εκδότες ασχολούνται πλέον με την αρίθμηση των τευχών, μιας και αυτό προκαλεί ένα συνεχές μπέρδεμα με όλες αυτές τις ακυρώσεις και τις επανεκκινήσεις. Ας κυκλοφορούν με την ένδειξη του μήνα και της χρονιάς, συνοδευόμενα με τον αριθμό του νέου volume κάθε Γενάρη κι ας τελειώνουν με αυτό. Κάτι άλλο που θα έκανα: Μάλλον θα αφαιρούσα τις τιμές από τα εξώφυλλα. Τι χρειάζονται; Όταν πηγαίνεις στο σουπερμάρκετ, υπάρχει τιμή του παραγωγού στο γάλα; Ή στα αυγά; Όταν αγοράζεις ένα videogame, έχει κολλήσει η Activision την τιμή 39.99 δολάρια στο κουτί; Αυτό είναι κάτι που μόνο τα βιβλία και τα περιοδικά το κάνουν και δεν βλέπω το λόγο γι’ αυτό. Βγάλτε την τιμή και απλά αφήστε τους λιανοπώλες να χρεώνουν όσο θέλουν. Ας χρεώσουν μία βασική τιμή της τάξεως των, ξέρω κι εγώ, 3.50 δολαρίων, και θα βγάλουν περισσότερα από ορισμένα βιβλία και λιγότερα από άλλα, αλλά το ένα θα εξισορροπήσει το άλλο.

Έχεις άλλα σχέδια για το κοντινό μέλλον;

Για την ακρίβεια, μόλις σχηματίσαμε με άλλους πέντε συγγραφείς μία συγγραφική κολεκτίβα με τίτλο Crazy 8 Press, στην οποία θα κυκλοφορούμε μόνοι μας μυθιστορήματα (κι όχι comics, τουλάχιστον όχι για τώρα). Θα διατίθενται στο internet και σε μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου, αλλά και σε χαρτόδετες εκδόσεις, μέσω του Amazon και της Barnes and Noble. Ρίχτε τους μια ματιά.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

“Writer of stuff”. This is the title that Peter David, this week’s guest, has chosen for himself, and I think that it’s the most proper title I’ve ever heard, even if it doesn’t describe fully what he actually does. And even though it doesn’t describe what it is he actually writes. And despite the fact that not naming all the stuff he wrote does him a great injustice. Because Peter David has written a whole lot (and not just comics) and his resume would be astounding enough by merely referencing a list of all the titles he has taken over and sent off to stardom.

Besides, it’s not easy to make a title really take off (in terms of both quality and sales). There are, of course, other writers who have also done so and managed to connect their names to the best run of a series, but David has so far done this more than once. The first time around, about 25 years ago, that title was THE INCREDIBLE HULK, a series that no writer really wished to work on. David, however, not only took on the series, he also managed to rejuvenate the burnt-out green giant up by focusing on his multiple personalities. In the meantime, there were other series David participated in, followed up by perhaps his most important work, his run in X-FACTOR from 1991 to 1998.

It was there where the writer “lost” the members of the initial team (Cyclops, Jean Grey, Beast etc) but that didn’t scare him off. He completely changed the tone of the title, adding more character-driven stories, as well as abundant humor. Many regard Peter David’s run the best that there ever was in the title, and that might explain why X-FACTOR went under in the following years. Its rebirth, however, was the result of David’s comeback and the title is now at Volume 3 with no other writer onboard for the last six years. This is definitely a reason that explains why fans of the series are cheering up, not to mention the fact that it was recently announced that in a few issues from now, two of the most fan favorite characters, Havok and Polaris, are coming back!

As important as they might be, the abovementioned titles are only a small piece of the voluminous U.S. writer’s career. David has also worked for DC (he’s mostly known as the guy who replaced Aquaman’s hand with a harpoon) in titles such as SUPERGIRL, AQUAMAN and YOUNG JUSTICE. In fact, he also wrote a creator-owned comic called FALLEN ANGEL, which kept on being published later on by IDW.

And naturally, as far as Marvel goes, he has also participated in other important titles such as SPIDER-MAN, SPIDER-MAN 2099, WOLVERINE, SHE-HULK and FRIENDLY NEIGHBORHOOD SPIDER-MAN (where he contributed to the infamous storyline “The Other”). Still, all I’ve mentioned in the paragraphs above must fall victim to the economy of this foreword’s available space. What you should do, then, prior to reading the interview that Peter David, this week’s guest, granted to us, is to take a look at his rich a href=”http://www.peterdavid.net/index.php/bibliography/” target=”_blank”>resume that includes dozens of comics and books, as well as TV and movie scripts, not to mention the weekly column in COMICS BUYER’S GUIDE with the title BUT I DIGRESS.

You have written stories for almost every medium. Are there any characteristics in comic book scripts you miss when writing something else?

Miss?  Not really. Any more than, if you’re doing weight lifting as part of your workout, you miss working out on a treadmill. It’s simply exercising different creative muscles. Changing up the different types of writing I do helps keep things fresh.

Your first run on X-FACTOR changed the title’s direction, adapting a more humorous approach, while your current run on Volume 3 has – from the beginning – once again put a new, more noir, spin on the stories. Do you find it necessary for a title that has been around for so long to change direction ever once in a while?

All I’m trying to do with X-FACTOR is what I do whenever I embark on a series: I look at what other books are offering, try not to duplicate them, while at the same time doing something that’s different from what I’ve done before. What I find necessary (to use your word) is to try stuff that’s new and different and outside of my comfort zone. I think the worst thing a writer can do, from a creative standpoint, is what he’s done before or what everyone else is doing.

X-FACTOR recently became more new reader-friendly with issue 224.1. Considering the title’s rich history and plots, what were the challenges in succeeding in something like this?

It wasn’t that difficult, actually. When you have a property with a lengthy backstory, and you want to introduce it to a new audience, you simply have an adventure in which you bring in a character who doesn’t know what the hell is going on and then have your hero explain things to them.  That’s probably part of what’s kept DOCTOR WHO accessible. They’re constantly bringing in new companions who discover that the TARDIS is bigger on the inside than on the outside and find out he’s a Time Lord. In the case of X-FACTOR, a lot had to be condensed, obviously. I provided new audiences the tip of the iceberg in the hope that they’re willing to explore the rest of it in subsequent issues.

Can you tell us about the reasons that bring Havok and Polaris back to the X-Factor and what effects will this have on the team?

It was pretty straightforward. I was informed by editorial that Havok and Polaris would be back in play, and would I be interested in having them return to the team. I immediately saw the possibilities, particularly in terms of the timing insofar as the overall story was going. As for the effects on the team, well, that’s what I’m hoping that people are going to discover when they read #230 and beyond.

What should we expect next for X-FACTOR?

Divisions in the team coming to a head. X-FACTOR has always been a character driven book, but the characters are currently driving it in all kinds of directions. Something is going to have to happen to pull them together again and make them function as a team again, and that’s what’s going to happen.

How come you have never written any other X-title? Is there anyone from the current line up you would love to write?

I dunno. They never asked me. As for who I’d like to write from the current line-up, I never answer questions like that. The problem is that it comes across like an implicit criticism of whoever’s writing the character right now, and the next thing you know, the fan takeaway from that becomes, “Peter David thinks (fill in creator’s name here) is doing a crap job with (fill in character name here.)”  It’s happened before and I’ve no interest in seeing it happen again. So I’ll pass on that one, thanks.

Have we seen the last of your creator-owned FALLEN ANGEL?

I sure hope not.

You have more than once adapted a story to a different medium (such as your STAR TREK comics and novels), but SIR APROPOS OF NOTHING was the first time you had to adapt a novel of your own to a comic. Was it easier or more difficult than other adaptations?

Actually I didn’t adapt my novel to comics. I took the character and constructed an entirely new story for him, entitled “Gypsies, Vamps and Thieves.” Which I think is still available in a really nice hardcover edition.

You’ve never been shy about expressing your opinions, especially regarding the comics industry’s negative trends. Is there anything in today’s industry that you find pointless or even harmful?

The incessant negativity on some comics boards doesn’t help. If I was a kid who was just getting into comics, and I stumbled across some of those boards, I would come away thinking that everything being published is rubbish. In terms of the industry, I think trade paperback collections come out way too soon. They become a disincentive for fans to buy the monthly titles. As for pointless… I’m not sure why publishers bother numbering books anymore. It becomes endlessly confusing with all the cancellations and restarts. Just put them out with month and year, accompanied by a new volume number every January, and be done with it. Also I’d probably remove the cover prices. Why do you need them?  When you go to a supermarket, is there a manufacturer’s price on the milk? On the eggs? When you buy a video game, does Activision have $39.99 stamped on the package? Only books and magazines seem to do this, and I don’t see the point. Leave the price off and let retailers just charge whatever they want. Let ’em charge a flat price of, I dunno, $3.50, and they’ll make more off some books and less off others, but it’ll all balance out.

Do you have any other projects for the near future?

I’ve actually joined with five other writers into a writer’s collective called Crazy 8 Press, in which we’re putting out novels (no comics, at least for now) on our own.  They’re available on line, as both ebooks and trade paperbacks, through Amazon and Barnes and Noble. Check it out.

[Translated by Alexandros Tsantilas]