Top 50 Manga: 3. YOTSUBA&!

Writer/Artist: Kiyohiko Azuma
ADV Manga/Yen Press

Φαντάζομαι, η πιο τρομακτική στιγμή στην καριέρα ενός γονέα είναι όταν το βλαστάρι του ανακαλύψει τι δύναμη μπορεί να έχει το ερωτηματικό στο τέλος μιας πρότασης. Τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα, μάλλον το να έχεις στρωθεί μπροστά στο pc σου και την ώρα που πατάς το play, εκεί που περιμένεις άτακτες μαθήτριες, να δεις την κόρη σου, είναι πολύ πιο τρομακτικό. Όπως και να έχει, και οι ερωτήσεις που εκστομίζονται από το στόμα ενός μικρού παιδιού με ρυθμό πολυβόλου δεν είναι κάτι που μπορεί να ισχυριστεί ο γονιός ότι αντιμετωπίζει ευχάριστα, όπως τουλάχιστον υποδεικνύουν οι δικές μου παρατηρήσεις.

Όπως θα θυμάστε από τα θρησκευτικά που κάνατε στο σχολείο, οι χριστιανοί εξ υμών, διότι οι υπόλοιποι μάλλον τρέχαμε στα λιβάδια και επιδιδόμαστε σε παγανιστικές τελετές την ώρα του μαθήματος, ο άνθρωπος έρχεται σε αυτόν τον μάταιο κόσμο με την ψυχή του άδεια, την οποία και γεμίζει κατά την πορεία του προς τα βουνά με τα πιλάφια. Το γέμισμα αυτό στον πολιτισμένο κόσμο αναλαμβάνουν διάφοροι θεσμοί, φορείς, ενώ κάποια ποιοτικά sites, όπως το Comicdom, αναλαμβάνουν να γεμίσουν τα κενά. Στον όχι και τόσο πολιτισμένο κόσμο, το ρόλο αυτό μπορεί να αναλάβει ο μάγος-γιατρός, ο σαμάνος ή ο Ισπανός ιεραπόστολος.

Όπως και να ‘χει όμως, μεγάλο μέρος αυτής της ευθύνης πρέπει να αναλάβουν οι γονείς. Όσο το παιδί βρίσκεται μέσα στο προστατευμένο περιβάλλον της οικογένειας, πρέπει με κάποιον τρόπο να γεμίσει το άδειο του κεφάλι με κάθε είδους πληροφορίες για τον κόσμο και πώς αυτός λειτουργεί. Κάποιες από αυτές, θα έρθουν εμπειρικά. Βουτάς το δάχτυλο στην κατσαρόλα που μαγειρεύει η μαμά, καίγεται το δάχτυλο, μάλλον δεν το ξανακάνεις. Κάποια άλλα πράγματα όμως, θα τα μάθεις από τους γονείς σου, οι οποίοι πολύ σπάνια είναι προετοιμασμένοι να απαντήσουν.

Μπορεί εσείς να είχατε γελάσει με το “γιατί μαμά το μωρό μας πίνει Neslac”, αλλά, πιστέψτε με, η μαμά ήθελε να κοπανήσει το κουτί με το γάλα στο κεφάλι. Βλέπεις, δεν είναι μόνο η ίδια η ερώτηση, ή ακόμα και ο ρυθμός με τον οποίο εκτοξεύονται προς τον ακουστικό σου πόρο, αλλά το ότι ξέρεις πως δε μπορείς να απαντήσεις. Για την ακρίβεια, δεν μπορείς να απαντήσεις όπως “πρέπει”, είτε γιατί το παιδί σου δεν πρόκειται να καταλάβει είτε γιατί το παιδί σου δεν πρέπει να καταλάβει ακόμα.

Και εντάξει, το “πώς γίνονται τα παιδιά” ανήκει στα sos, υπάρχουν και βιβλία, όσο να ‘ναι έχεις προετοιμαστεί. Να σε δω, όμως, να απαντάς στην ερώτηση “γιατί ο θείος Νίκος έρχεται μόνο όταν λείπει ο μπαμπάς;”.

Κάπως έτσι είναι και η μικρή Yotsuba, ίσως το πιο αξιαγάπητο κοριτσάκι που έχει σχεδιαστεί ποτέ με μόνο ανταγωνισμό την Chiyo από το AZUMANGA DAIOH. Και πες μου τώρα συνομωσιολόγε μου, πόσο τυχαίο είναι αυτό; Προφανώς και το AZUMANGA DAIOH είναι επίσης δουλειά του Azuma και προφανώς αυτός ο τύπος έχει κάνει συμφωνία με το Σατανά και ζωγραφίζει μικρά κοριτσάκια που αγαπάνε όλοι. Κανονικά. Όχι όπως φαντάστηκες εσύ στο βάθος, βρωμόμυαλε! Ορίστε! Έκανες τη μικρή Yotsuba να κλαίει!

Οι απορίες της Yotsuba και η γνωριμία της με τον κόσμο, είναι το κύριο αντικείμενο του YOTSUBA&!. To “&” στο τέλος προέρχεται από τον Ιαπωνικό τίτλο που είναι YOTSUBATO με το “to” να σημαίνει, καλά το μαντέψατε, “και”. Αυτό, γιατί ο τίτλος κάθε κεφαλαίου είναι “Η Yotsuba Και Κάτι”.

Το μεγάλο ερώτημα, υποθέτω, είναι γιατί ο συγκεκριμένος τίτλος βρίσκεται τόσο ψηλά. Το YOTSUBA&! είναι ίσως το μοναδικό manga το οποίο είναι αρεστό σε τόσο μεγάλο φάσμα ηλικιών και γούστων. Είναι ανάλαφρο, αστείο και, άσχετα με το τι άλλο σου αρέσει να διαβάζεις, είναι εγγυημένο ότι θα σε διασκεδάσει. Θα σας παραπέμψω σε ένα παλιότερο post, όπου ανακοίνωνα τα καλά νέα για το ότι η Yen Press πήρε τα δικαιώματα έκδοσης από την ADV, απλά για να δείτε τις αντιδράσεις των συντακτών του Comicdom.

(Κώστας Λαμπρόπουλος)