TOP 100 OF THE 80s: 60-51

60. MASTER OF KUNG FU
Writer: Doug Moench
Penciller: Mike Zeck
Marvel Comics

To MASTER OF KUNG FU αποτελεί μια ασυνήθιστη περίπτωση comic, όπου η Marvel δημιούργησε ένα νέο χαρακτήρα, τον Shang-Chi, και τον συνδύασε με τη μυθολογία των pulp βιβλίων του Sax Rohmer, με βασικό villain το Fu Manchu, πατέρα του Shang-Chi. Ο τίτλος χρησιμοποίησε και άλλους supporting characters από τα βιβλία.

Ο Mike Zeck ανέλαβε το σχέδιο λίγο μετά την αποχώρηση του Paul Gulacy από τον τίτλο. Η συνεργασία Moench-Gulacy είχε αφήσει εξαιρετικά αποτελέσματα, αλλά το run του Zeck δεν πήγε πίσω. Με δεδομένο ότι ο συγγραφέας παρέμεινε ο ίδιος, ο τίτλος ακολούθησε σταθερό μοτίβο δράσης, πολεμικών τεχνών, κατασκοπίας, εξωτικών τοποθεσιών και μυστικισμού.

Παρά το γεγονός ότι οι ιστορίες δεν ήταν χειρότερες, ο τίτλος δεν είχε την απήχηση που είχε στα 70s, αφού η μόδα των πολεμικών τεχνών είχε αρχίσει να περνάει με την είσοδο της νέας δεκαετίας. Αυτό, όμως, δε μειώνει στο ελάχιστο την ποιότητα των ιστοριών, ενώ βοήθησε πολύ και την καριέρα του Zeck, που αργότερα ανέλαβε πιο σημαντικά projects στη Marvel.

(Νίκος Λάμπρης)

59. X-MEN: GOD LOVES, MAN KILLS (MARVEL GRAPHIC NOVEL #5)
Writer: Chris Claremont
Artist: Brent Anderson
Marvel Comics

Όσα δολοφονικά ρομπότ, ή γενετικά στοχευμένες ασθένειες και αν είχαν αντιμετωπίσει έως τότε οι X-Men, κανένα τέρας δεν υπήρξε μεγαλύτερο από τον άνθρωπο. Ο Chris Claremont διηγείται, με έναν ασυνήθιστα ζοφερό και σκληρό για την εποχή τρόπο, την ιστορία του φανατικού τηλευαγγελιστή William Stryker και του ποιμνίου του, τους Purifiers.

Από τις πρώτες κιόλας σελίδες, γίνεται βάρβαρα εμφανές ότι δε πρόκειται να διαβάσεις το X-Men comic που περίμενες. Μπορεί το κεντρικό θέμα να είναι και πάλι ο ρατσισμός, κινητήριος δύναμη της μυθολογίας των X-Men, αλλά ο Claremont μας φέρνει αντιμέτωπους με τις ακρότητες αυτού. Με μαεστρία, το σχέδιο του Brent Anderson μας βάζει ακριβώς σε αυτό το αφιλόξενο και εχθρικό περιβάλλον, που ελάχιστα θυμίζει superhero comic.

Τριάντα χρόνια μετά, θα περίμενε κανείς να έχουμε προχωρήσει, αλλά φαίνεται ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε, μέχρι να φτάσουμε στην πλήρη αποδοχή της διαφορετικότητας. Μια από τις μεγάλες μου επιθυμίες είναι να μπορούσα, κάποια στιγμή, στο μέλλον, να πιάσω στα χέρια μου αυτό το comic και να πω: “Καλή ιστορία, αλλά ξεπερασμένη”. Ή έστω τα παιδιά μου. Ονειρεύομαι; Πάντα! Γι’ αυτό διαβάζω comics.

(Άκης Τριανταφύλλου)

58. EIGHTBALL
Writer/Artist: Dan Clowes
Fantagraphics

Μπορεί το EIGHTBALL να μας χάρισε τα αριστουργήματα του Clowes (GHOST WORLD, DAVID BORING και ICE HAVEN, μεταξύ άλλων), αλλά η προσφορά του δεν εξαντλείται στο ρόλο της πλατφόρμας για αυτά.

Αν και πρόλαβε από τη χαραμάδα τα 80s (μόνο το #1 κυκλοφόρησε σε αυτή τη δεκαετία), αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες κυκλοφορίες της δεκαετίας. Και η αξία του αυτή δεν περιορίζεται στα γνωστά αριστουργήματα (το πρώτο από αυτά, το LIKE A VELVET GLOVE CAST IN IRON, ξεκίνησε στο πρώτο τεύχος), αλλά και στα short stories του Clowes. Μέσα από αυτά, γνωρίσαμε το στιλ που θα μαθαίναμε αργότερα να ονομάζουμε “κλασικό Dan Clowes”, ενώ αποτελούν ατράνταχτα αποδεικτικά στοιχεία ότι ο δημιουργός είναι ικανός ακόμη και για χοντροκομμένες χιουμοριστικές ιστορίες.

Πολλοί δημιουργοί έφτασαν στο τέλος της καριέρας τους για να δουν μια collected edition των πλέον αντιπροσωπευτικών έργων τους. Ο Dan Clowes την έφτιαξε μόνος του στην αρχή. Και την ονόμασε EIGHTBALL.

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

57. UNCANNY X-MEN #165-175
Writer: Chris Claremont
Artist: Paul Smith
Marvel Comics

Ο τεράστιος John Byrne συνηθίζει να υπενθυμίζει στους fans ότι ο fan favorite τίτλος UNCANNY X-MEN δεν ήταν αυτό που λέμε “best seller” στα πρώτα χρόνια μετά το relaunch του GIANT-SIZE X-MEN #1 και συμπληρώνει πως “τα πολύ υψηλά νούμερα πωλήσεων άρχισαν να έρχονται περίπου όταν ξεκίνησε να σχεδιάζει το comic ο Paul Smith”. Ασφαλώς, αντιλαμβάνομαι (και νομίζω πως το ίδιο ισχύει και για τον Byrne) ότι αυτό έχει περισσότερο να κάνει με το αυξανόμενο hype και το momentum που σταδιακά αποκτούσε ο τίτλος, παρά με την ίδια την έλευση του Smith, αλλά, όπως και να ‘χει, είναι πολύ ωραίο να μαθαίνεις ότι τα αγαπημένα σου τεύχη ήταν αυτά που απογείωσαν τον τίτλο εμπορικά.

Τί, θέλετε και λεπτομέρειες για το συγκεκριμένο run; Εξαιρετικές ιστορίες, με το μεγαλύτερο μέρος να καταλαμβάνεται από το ιστορικό storyline “From The Ashes”, με την πρώτη εμφάνιση της Madeline Pryor και την επιστροφή του Phoenix, από τον – τότε ακόμα – σε μεγάλα κέφια Chris Claremont και εξωπραγματικά όμορφο artwork από τον τεράστιο Paul Smith.

Αν δεν τα έχετε διαβάσει (που είναι μάλλον απίθανο), πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε κάτι γι’ αυτό. Άμεσα.

(Δημήτρης Σακαρίδης)

56. SUPERMAN ANNUAL #11
Writer: Alan Moore
Artist: Dave Gibbons
DC Comics

”I fashioned a prison that you could not leave without giving up your heart’s desire”.

To “For The Man Who Has Everything”, των Alan Moore και Dave Gibbons είναι μια ”what if” ιστορία. Την ίδια στιγμή, όμως, είναι και ένας αριστοτεχνικά δομημένος ευχολογικός στοχασμός πάνω στο ”τί” και το ”πώς” – τί και πώς θα μπορούσε να είναι αυτό που χάθηκε αμετάκλητα για τον ήρωά μας, κάποια στιγμή στο παρελθόν.

O Kal-El (Superman) έχει τα γενέθλιά του. Και… Δε χρειάζεται (πραγματικά!) να γνωρίζετε κάτι παραπάνω για αυτήν την ιστορία πριν τη διαβάσετε. Ναι, είναι περιπετειώδης και γεμάτη δράση. Ναι, έχει εναλλαγές και αφηγηματικούς ελιγμούς στην πλοκή της. Ναι, είναι υπέροχα σχεδιασμένη από τον Dave ”WATCHMEN” Gibbons, o oποίος και εδώ παντρεύει άψογα τα γνώριμά του στιλιστικά ”ρετρό” στοιχεία, με μια μοντέρνα αισθητική, απέριττη και δυναμική.

Αυτό, όμως, που, στο τέλος, έχει πάνω από όλα σημασία, είναι πόσο βαθιά συγκινητική και εγκάρδια είναι. Alan Moore, ladies & gents, once again hits all the right notes! Τόσα χρόνια μετά (έτος έκδοσης: 1985), εξακολουθεί να φαντάζει για τους αναγνώστες υπερηρωϊκών comics τόσο μεστά κι αβίαστα κλασική, όσο και το IT’S A WONDERFUL LIFE του Frank Capra για τους σινεφίλ (no mean feat!).

(Κωνσταντίνος Ιμπλικιάν)

55. THE AMAZING SPIDER-MAN #224-252
Writer: Roger Stern
Artists: John Romita Jr, Various
Marvel Comics

Το run των Roger Stern και John Romita Jr. ξεκίνησε συντηρητικά, με μερικές ιστορίες, οι οποίες αν και καλοφτιαγμένες, δεν ήταν κάτι παραπάνω από “villain-of-the-month”. Όμως, η χημεία μεταξύ τους υπήρχε, όπως και οι ορθή προσέγγιση του χαρακτήρα και όσων τον περιβάλλουν, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για κάτι πιο εντυπωσιακό.

Η στιγμή αυτή έφτασε με την κυκλοφορία της, θρυλικής πλέον, ιστορίας “Nothing Can Stop The Juggernaut”, όπου ο Spider-Man αντιμετωπίζει έναν αντίπαλο πολύ έξω από τα κυβικά του. Δυο τεύχη γεμάτα ένταση, που διαβάζονται μονορούφι, φανερώνοντας την υπευθυνότητα και την αυταπάρνηση του ήρωα. Βέβαια, δεν είναι μόνο η εν λόγω ιστορία που καθιστά αξιομνημόνευτη αυτή την συνεργασία. Μέσα σε ένα σερί υπέροχων τευχών, έγινε η προσθήκη του μυστηριώδους Hobgoblin ως νέου villain, οδηγώντας σε μια επικών διαστάσεων σύγκρουση. Φυσικά, μέσα σε όλα αυτά, δεν απουσίαζαν και στιγμές από την διαρκώς ταραγμένη ζωή του Peter Parker.

Κρυφό διαμάντι παραμένει το “The Kid Who Collects Spider-Man”, μια back-up ιστορία στο #248. Ξεκινά ως μια ακόμα επανάληψη του origin του Spidey, για να καταλήξει σε κάτι πολύ πιο συγκινητικό και ανθρώπινο.

(Γιώργος Χατζηκωστής)

54. ALPHA FLIGHT #1-28
Writer/Artist: John Byrne
Marvel Comics

Ίσως φταίει το γεγονός ότι έχω μια αδυναμία στη μυθολογία, ίσως φταίει το ότι διάβασα για πρώτη φορά το συγκεκριμένο run του ALPHA FLIGHT σε προεφηβική ηλικία, ως δεύτερο feature στα τεύχη X-MEN της Μαμούθ Comix, αλλά ήταν μια σειρά που πραγματικά με μάγεψε.

Σίγουρα, είχε και κλασικά υπερηρωικά στοιχεία, με πρώτο και καλύτερο τον αρχηγό της ομάδας, Guardian, αλλά οι υπόλοιποι χαρακτήρες με είχαν αφήσει άφωνο: ο Puck, τυχοδιώκτης του 1914, ο οποίος έγινε νάνος και αθάνατος επειδή φυλάκισε στο σώμα του έναν αρχαίο μάγο, η Snowbird, μισή Θεά των Inuit και μισή άνθρωπος, ο Sasquatch, η πιο cool παραλλαγή του Hulk, η Aurora και ο Northstar σαν ξωτικά του Βόρειου Σέλατος και φυσικά ο Shaman, αυτό ακριβώς που λέει το όνομα.

Από ιστορίες που αποκάλυψαν μια τελείως διαφορετική πλευρά του Wolverine, μέχρι μάχες ενάντια στα προαιώνια, δαιμονικά Great Beasts, καθώς και μια εκπληκτική ιστορία με τη νύφη του αλχημιστή Diablo, στο τεύχος #20, αυτή η σειρά αποτελεί μια μαεστρική εκτέλεση από τον John Byrne, παρά τις αμφιβολίες του ιδίου.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

53. ALEC
Writer/Artist: Eddie Campbell
Escape Magazine

Όσοι διαβάζετε τακτικά το Comicdom.gr, σίγουρα έχετε ξαναδιαβάσει για το ALEC, και μάλιστα είχε βρεθεί και στη 43η θέση του Top Tων 90s. Το διαφορετικό αυτό αυτοβιογραφικό comic, με τις καθημερινές ιστορίες του Alec MacGarry, ξεκίνησε την πορεία του στις αρχές της δεκαετίας του ’80, αρχικά ως φωτοτυπημένη αυτοέκδοση. Το 1984, το περιοδικό ESCAPE του Paul Gravett, εξέδωσε την πρώτη συλλογή, με τον τίτλο ALEC, από τις ιστορίες που δημοσιεύονταν στις σελίδες του, μέχρι τότε.

Το στοιχείο εκείνο που κάνει το συγκεκριμένο comic ξεχωριστό, είναι σίγουρα η προσωπικότητα και η ματιά του δημιουργού του. Ο Eddie Campbell ξέρει πώς να αφηγείται καλές ιστορίες, και, μάλιστα, τις δικές του ιστορίες, με τρόπο τόσο φυσικό και αβίαστο, κάνοντας τον αναγνώστη να νιώθει περισσότερο συμμέτοχος σε κάθε μια από αυτές και όχι σαν να κρυφοκοιτάζει από την κλειδαρότρυπα.

(Λήδα Τσενέ)

Διαβάστε περισσότερα για το ALEC

52. NEAT STUFF
Writer/Artist: Peter Bagge
Fantagraphics

Μετά από ένα πέρασμα από τις σελίδες του WEIRDO του Robert Crumb (μιας από τις σημαντικότερες ανθολογίες όλων των εποχών, όπου μάλιστα διατέλεσε και managing editor), ο Peter Bagge ξεκίνησε την πρώτη του προσωπική ανθολογία στη Fantagraphics. Αυτή ήταν το NEAT STUFF και, από το 1985 έως και το 1989, o Bagge πρόλαβε να εκδώσει 16 τεύχη, εδραιώνοντας το όνομά του στο χώρο των αμερικάνικων ανεξάρτητων comics.

Στο NEAT STUFF, παρέλασε μια σειρά από ιδιαιτέρως αστείους χαρακτήρες, όπως ο ελαφρώς μπουνταλάς Junior, η νεαρή Girly Girl, αλλά και ο ραδιοφωνικός παραγωγός Studs Kirby. Βέβαια, η κορυφαία στιγμή του NEAT STUFF είναι το THE BRADLEYS, όπου ο Bagge απεικονίζει, με το δικό του μοναδικό χιουμοριστικό τρόπο, τις ιστορίες μιας αμερικανικής οικογένειας. Ο γιος της οικογένειας, o Buddy, θα είναι ο πρωταγωνιστής της επόμενης σειράς του Bagge, HATE (#18 στο Top 100 Tων 90s του Comicdom).

Μην το προσπεράσετε! Το NEAT STUFF είναι ένα από τα πιο ευφυή και αστεία comics οποιασδήποτε δεκαετίας, από έναν δημιουργό σε μεγάλες φόρμες…

(Αριστείδης Κώτσης)

51. WOLVERINE (1982)
Writer: Chris Claremont
Artist: Frank Miller
Marvel Comics

Πρόκειται ίσως για την πιο χαρακτηριστική “samurai” ιστορία του Wolverine στο κανονικό (ας το πούμε) continuity, ακολουθώντας μοτίβα του Akira Kurosawa “with a Marvel twist”. Ο Wolverine πάει στην Ιαπωνία, για να βρει την αγαπημένη του, Mariko Yashida, η οποία φαίνεται να μην απαντάει πλέον στα γράμματά του. Εκεί, ανακαλύπτει ότι o πατέρας της, Lord Shingen, την έχει αρραβωνιάσει με έναν από τους συνεργάτες του από τον υπόκοσμο, τον Noburu Hideki. Οφείλοντας πίστη και υποταγή στον σύζυγο και τον πατέρα της, η Mariko απαρνιέται τον Wolverine.

Η ιστορία εξελίσσεται σαν διελκυστίνδα μεταξύ των επιταγών της ιαπωνικής έννοιας της τιμής (και της τιμής του πολεμιστή, γενικότερα) και των σφοδρών επιθυμιών των χαρακτήρων. Ο Wolverine θέλει πίσω τη Mariko, αλλά σέβεται και τις επιλογές της, η Yukio παίρνει διαταγή από τον Shingen να σκοτώσει τον Wolverine και καταλήγει να τον ερωτευτεί, ενώ η ίδια η Mariko πρέπει να κάνει έναν τεράστιο ηθικό συμβιβασμό, για να διαλέξει μεταξύ του άνδρα που αγαπά και του σεβασμού προς τα ήθη και έθιμα της οικογένειάς της.

Πέρα από όλα αυτά, άφθονο ξύλο, άφθονο αίμα και εκατοντάδες νεκροί ninja της οργάνωσης The Hand.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το WOLVERINE (1982)