TOP 100 OF THE 80s: 9. CAMELOT 3000

Writer: Mike W. Barr
Artist: Brian Bolland
DC Comics

Βρισκόμαστε στο έτος 3000. Η Μεγάλη Βρετανία έχει δεχτεί την επίθεση εξωγήινων και όλα δείχνουν πως είναι θέμα χρόνου να πέσει στα χέρια τους όχι μόνο η χώρα, αλλά και ο υπόλοιπος πλανήτης. Σε μια επιδρομή των εξωγήινων, ο νεαρός Tom θα δει τους γονείς του να χάνουν την ζωή τους και θα τραπεί σε φυγή. Έτσι εντελώς τυχαία (ή ίσως όχι και τόσο τυχαία) θα πέσει πάνω στον τάφο του Βασιλιά Αρθούρου. Ο Αρθούρος (που δεν είχε σκοτωθεί παρά μόνο κοιμόταν) θα σηκωθεί την ώρα που η χώρα του βρίσκεται στην πιο δύσκολη στιγμή της, για να ηγηθεί των ιπποτών του και να σώσει τον κόσμο.

Που βρίσκονται όμως οι ιππότες; Ο Merlin  θα προσπαθήσει να τους ξυπνήσει, καθώς βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα σώματα ανθρώπων, στους οποίους εχουν μετενσαρκωθεί. Έτσι, σύντομα οι Lancelot, Galahad, Tristan, Percival, Kay, Gawain καθώς και τη βασίλισσα Guinevere θα βρεθούν στο πλευρό του Αρθούρου. Αν και οι μετενσαρκώσεις πολλές φορές δεν είναι οι ιδανικές (o Percival είναι ενας γενετικά τροποποιημένος Neo-Man, ο Tristan βρίσκεται εγκλωβισμένος στο σώμα μιας γυναίκας) οι ιππότες της Στρογγυλής Τραπέζης θα αντιμετωπίσουν τους εξωγήινους, αλλά και την Morgana Le Fay και άλλους παλιούς γνώριμους….

Ο MIke W. Barr είναι ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς των 80s (BATMAN AND THE OUTSIDERS, DETECTIVE COMICS, MAZE AGENCY), αλλά και αρκετά υποτιμημένος δημιουργός. Εδώ ζωντανεύει έναν μύθο που δείχνει πως αγαπά και γνωρίζει καλά, αυτόν του Αρθούρου. Ο ίδιος ο Barr δηλώνει πως αυτό το (ας το πούμε) sequel του μύθου του Αρθούρου βρίσκεται στο μυαλό του από τα χρόνια του στο πανεπιστήμιο (όταν και διάβασε για πρώτη φορά το LE MORT D’ARTHUR του Malory). Μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας επικών διαστάσεων που πατά ακριβώς πάνω στον θρύλο, αλλά, παρ’ όλα αυτά, καταφέρνει να δείχνει φρέσκια και να εκπλήσσει τον αναγνώστη. Το γεγονός ότι η Ιστορία επαναλαμβάνεται και ότι οι χαρακτήρες πέφτουν στις ίδιες παγίδες αποτελεί ένα είδος προοικοονομίας που κάνει την ιστορία του Αρθούρου πιο επική και τραγική.

Το CAMELOT 3000 αποτελεί γνήσιο παιδί της εποχής του. Η πολιτική κατάσταση των 80s απηχεί στις σελίδες του comic. Λίγα λόγια ή μια εικόνα αρκεί για να ξεκινήσει ή να συνεχίσει κάποια subplots. Το καλύτερο στοιχείο, όμως, της γραφής του Barr είναι ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνει μοναδικά τον κάθε χαρακτήρα και κυρίως το πώς οι φωνές αυτές λειτουργούν μεταξύ τους. Τα interactions ανάμεσα στους χαρακτήρες είναι απολαυστικά και βρίσκονται στην καρδιά του comic.

Όταν ο Barr κατέθεσε την ιδέα στη DC και στον τότε editor Len Wein, βρήκε ιδιαίτερα θετική ανταπόκριση. Ο Wein πίστεψε σε αυτό και, μάλιστα, τo CAMELOT 3000 κατέληξε να τυπωθεί σε ιδιαίτερα καλό χαρτί (για την εποχή), αλλά και να είναι ο πρώτος τίτλος της DC που κυκλοφόρησε αποκλειστικά στο Direct Market. Το θέμα που προέκυψε αφορούσε τον artist της σειράς. Ο Barr ομολόγησε πως δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο Brian Bolland που του πρότειναν θερμά οι editors και που είχε κάνει ελάχιστα πράγματα πέρα από κάποιες ιστορίες στο 2000AD.

Ο Bolland αποτελούσε πράγματι ιδανική περίπτωση για το CAMELOT 3000. Οραματίζεται και δημιουργεί έναν κόσμο επιστημονικής φαντασίας με έντονη Μεσαιωνική ατμόσφαιρα. Τα panels του, δυναμικά και εκφραστικά, σφύζουν από ζωή. Οι φιγούρες των ηρώων συχνά σπάνε τα όρια των panels, δίνοντας έτσι ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στις κινήσεις τους.  Με το πέρασμα, μάλιστα, των τευχών, ο τρόπος που στήνονται οι σελίδες γίνεται ακόμα πιο τομηρός και εντυπωσιακός.

Είναι πραγματικά δύσκολο να ξεχωρίσεις την καλλιτεχνική αξία ενός comic από τα συναισθήματα που νιώθεις, βλέποντας το. Να ξεχάσεις τον τρόπο που σε έχει κάνει να νιώσεις και να το δεις καθαρά με αισθητικά κριτήρια. Υπάρχουν στιγμές που φοβάμαι πως η παρουσία του CAMELOT 3000 τόσο ψηλά στη λίστα των καλύτερων comics των 80s έχει σε μεγάλο βαθμό να κάνει με το συναισθηματικό δέσιμο των περισσότερών μας με τον συγκεκριμένο τίτλο. Από την άλλη, όμως, το αψεγάδιαστο artwork και το υπέροχο σενάριο πιστεύω πως πραγματικά το κάνουν να αποτελεί ένα κορυφαίο δείγμα των comics στα 80s.

Χωρίς την επίφαση της υψηλής κουλτούρας, το CAMELOT 3000 καταφέρνει και είναι μια σπουδαία ιστορία, επική και δραματική. Το λεπτομερέστατο artwork του Bolland και η πλοκή του Barr συναντώνται για να μας δώσουν ένα μοναδικό αποτέλεσμα. Οι ήρωες ακολουθούν και καθοδηγούνται από το πεπρωμένο τους, για να σώσουν τον κόσμο πλήρωνοντας, όμως, συχνά ένα τίμημα πολύ βαρύ. Το CAMELOT 3000 είναι ένα comic που το αγαπάς και που καταφέρνει να ζει μέσα σου για πολύ, πολύ καιρό.

(Αριστείδης Κώτσης)