THE WARP #5: Jack Kirby – Mission Impossible!!!

Το Νοέμβριο του 1979, Ιρανοί φοιτητές κατέλαβαν την Αμερικανική πρεσβεία στη Τεχεράνη, κρατώντας ομήρους 52 Αμερικανούς διπλωμάτες για 444 ημέρες (4 Νοεμβρίου 1979 με 20 Ιανουαρίου 1981), γεγονός που έμεινε στην Ιστορία ως “Iran hostage crisis’’.

Κάποιοι από τους ομήρους προσπάθησαν να αποδράσουν και χωρίστηκαν σε δύο ομάδες των έξι ατόμων. Η μία ομάδα απαρτιζόταν από ντόπιους που εργάζονταν στην πρεσβεία (και δεν τα κατάφεραν να ξεφύγουν) και η δεύτερη από τρία παντρεμένα ζευγάρια. Τα μέλη της δεύτερης ομάδας κατάφεραν να ξεφύγουν και βρήκαν καταφύγιο στα σπίτια Καναδών διπλωματών. Σε περίπτωση που οι Ιρανικές αρχές τους ανακάλυπταν θα τους εκτελούσαν, μαζί με τους Καναδούς που τους υπέκρυπταν.

Μετά από αυτήν την εξέλιξη, η CIA προσπαθούσε εναγωνίως να βρει ένα τρόπο για να τους βγάλει από την χώρα. Η επιχείρηση ανατέθηκε στον αξιωματικό της CIA, Tony Mendez, που, σε συνεργασία με υψηλόβαθμα στελέχη της υπηρεσίας, ετοίμασε πυρετωδώς το σχέδιο διάσωσης. Failure was not an option.


Το να εφοδιαστούν με Καναδικά διαβατήρια ήταν το πρώτο μεγάλο πρόβλημα μιάς και εθεωρείτο απίθανο να επιτρέψει η κυβέρνηση του Καναδά να τα χρησιμοποιήσουν πολίτες άλλου κράτους. Απρόσμενα, όμως, το Καναδικό Kοινοβούλιο ενέκρινε την έκδοση διαβατηρίων για τους έξι. Πλέον, το εμπόδιο που έπρεπε να ξεπεραστεί ήταν το να βρεθεί ένας πειστικός λόγος γιατί έξι Καναδοί βρίσκονταν στο Ιράν σε μία περίοδο αναταραχών, όταν όλοι οι ξένοι εγκατέλειπαν τη χώρα.

Ο Mendez τηλεφώνησε σε ένα φίλο του στην California και ζήτησε πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των ατόμων που ήταν απαραίτητος για scouting τοποθεσιών για γύρισμα ταινίας εκτός ΗΠΑ. Η απάντηση ήταν οκτώ άτομα και αυτόματα ο Mendez κατάλαβε πως είχε βρει την προκάλυψή του.

Άρχισε, λοιπόν, την εφαρμογή του σχεδίου του, ξεκινώντας την πραγματική παραγωγή μιάς ταινίας. Δημιούργησε καταρχάς μια ανύπαρκτη κινηματογραφική εταιρεία, τη Studio Six Productions (προσέξτε τον συμβολισμό!!!), μαζί με όλα τα σχετικά.Ψεύτικα γραφεία, τηλέφωνα της εταιρείας και προσωπικό δημιουργήθηκαν από το μηδέν και το μόνο που απέμενε ήταν να βρεθεί το σενάριο και ο τίτλος της ταινίας. Και κάπου εδώ ενεπλάκη ο Jack Kirby.

Πάμε, λοιπόν, λίγο πιο πίσω στο χρόνο. Το 1976 κυκλοφόρησε το sci-fi novel του Roger Zelazny, LORD OF LIGHT. Τα δικαιώματα για να γυριστεί σε ταινία αγοράστηκαν από τον Barry Geller, ο οποίος στη συνέχεια προσέλαβε τον Jack Kirby για να δημιουργήσει τα design sketches για την ταινία.


O Geller είχε μεγαλεπήβολα σχέδια για την ταινία και μάλιστα σχεδίαζε και την δημιουργία ενός θεματικού πάρκου, του Science Fiction Land (πάντα σε σχέδια του Kirby).


O Kirby είχε ενθουσιαστεί με το όλο concept και η δουλειά που δημιούργησε ήταν εξαιρετική.


Όπως, όμως, συμβαίνει πολλές φορές, η έλλειψη χρημάτων απέτρεψε την ολοκλήρωση του εγχειρήματος.

Ξανά, λοιπόν, στο 1979, όταν αυτό το υλικό αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί από τον Mendez και την CIA. Προσλήφθηκε ο μακιγιέρ John Chambers (κάτοχος ήδη τότε του Oscar για την δουλειά του στο THE PLANET OF THE APES) που είχε πρόσβαση στο υλικό του LORD OF LIGHT ,αφού άνηκε και αυτός στην ομάδα που είχε προσλάβει ο Geller. Για την ιστορία να αναφέρουμε πως ο Chambers είχε δουλέψει στο πιλοτικό επεισόδιο του MISSION IMPOSSIBLE και πως σε αυτόν οφείλονται τα μυτερά αυτιά του Dr Spock στο Star Trek.

Τα εδάφη του Ιράν έμοιαζαν ιδανική τοποθεσία για τα γυρίσματα της ταινίας και όλα έδειχναν έτοιμα για να μπει σε εφαρμογή το σχέδιο διάσωσης. Ο τίτλος της ταινίας άλλαξε σε ARGO, όνομα που επιλέγη από το punch line ενός ανέκδοτου “ahr, go fuck yourself” (ξέρετε,τύπου ‘’Knock knock, who’s there?”). Μάλιστα, δημοσίευσαν και ένα διαφημιστικό για την ταινία στο περιοδικό VARIETY.


Τα σχέδια του Kirby για την ταινία κυκλοφορούσαν παντού στα υποτιθέμενα προπαρασκευαστικά των γυρισμάτων.


Τελικά, οι έξι υπάλληλοι της πρεσβείας, μεταμφιεσμένοι σε υπαλλήλους κινηματογραφικής εταιρείας, έφυγαν από το αεροδρόμιο της Τεχεράνης με προορισμό την Ελβετία. Απίστευτο, το γεγονός πως το αεροπλάνο ονομαζόταν Aargau (περιοχή της Ελβετίας). Ασφαλείς πια σε Ελβετικά εδάφη, τρείς απο τους διασωθέντες φωτογραφήθηκαν με τον Mendez.

Η CIA δεν είχε επιτρέψει λεπτομέρειες του γεγονότος να γίνουν γνωστές, μέχρι και το 1999 που έδωσε την άδεια στον Mendez να εκδώσει το βιβλίο του, THE MASTER OF DISGUISE: MY SECRET LIFE IN THE CIA. Όταν ο ίδιος ο Mendez ερωτήθηκε για το πώς τελειώνει η ταινία, απάντησε: “Δεν έχω ιδέα, δεν είχα χρόνο για να διαβάσω το σενάριο”.

Ολοκληρώνοντας, να αναφέρουμε πως αυτή η πραγματικά απίστευτη ιστορία ετοιμάζεται να μεταφερθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες περί το 2013 με τίτλο (τι άλλο;) ARGO και πιθανότερο σκηνοθέτη τον Ben Affleck.