BEST OF: Superman Artists

Πρώτη δημοσίευση άρθρου: 18/01/2012

Δεν έχω κρύψει ποτέ ότι ο Superman είναι ο αγαπημένος μου υπερήρωας. Καταλαβαίνω ότι μια τέτοια παραδοχή με κάνει πιθανώς να φαίνομαι πολύ λιγότερο “cool”, στα μάτια του μέσου αναγνώστη (ο οποίος συνήθως προτιμά τον Batman, γιατί είναι πιο “σκοτεινός” και όχι τόσο “boy scout” όσο ο Man Of Steel), αλλά ποτέ δεν άφηνα τέτοιες ασήμαντες λεπτομέρειες, όπως το τι θα πιστέψουν οι άλλοι για μένα, να επηρεάσουν τα γούστα μου.

Στο δικό μου μυαλό, ο Superman ήταν, είναι και θα είναι ο μεγαλύτερος, σπουδαιότερος και πιο συναρπαστικός υπερήρωας όλων των εποχών. Πάνω από τον Batman, πάνω από τον Spider-Man, πάνω από τον Wolverine, πάνω ακόμη και από τον Ambush Bug!

Anyway, αυτό που σίγουρα δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς (OK, το παίρνω πίσω – είμαι βέβαιος πως πάντα υπάρχει ΚΑΠΟΙΟΣ που μπορεί να αμφισβητήσει οτιδήποτε, αλλά ας υποθέσουμε για λίγο ότι ζούμε σε έναν καλύτερο κόσμο…) είναι πως από τα comics του Superman έχουν περάσει, όλα αυτά τα χρόνια, δεκάδες σπουδαίοι σχεδιαστές που έχουν εικονογραφήσει, ο καθένας με το δικό του μοναδικό τρόπο, τις περιπέτειες του Man Of Steel.

Με αυτούς τους σχεδιαστές θα ασχοληθούμε σήμερα (ναι, το ξέρω πως αυτό ήταν προφανές από τον τίτλο του post, αλλά πρέπει να γράψω και μια εισαγωγή). Για την ακρίβεια, με τους δέκα σχεδιαστές που εγώ θεωρώ κορυφαίους στην ιστορία των comics του Superman, κρίνοντας πάντα με μοναδικό (ή έστω βασικότερο) κριτήριο, την εντελώς υποκειμενική άποψη μου.

Ελπίζω να μη συμφωνείτε απόλυτα μαζί μου, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν αφάνταστα βαρετό…

10. Jon Bogdanove
Highlight: SUPERMAN: THE MAN OF STEEL #1-37

Σχεδόν σε κάθε Top 10 που κάνω, υπάρχει και μία “περίεργη” επιλογή. Στο σημερινό, η συγκεκριμένη τιμή ανήκει στον Jon Bogdanove.

Είναι εξαιρετικά πιθανό να πετύχετε το όνομα του σε λίστες με τους λιγότερο αγαπημένους σχεδιαστές κάποιου. Και είναι, εν μέρει, λογικό. Το σχέδιο του Bog είναι ιδιαιτέρως στιλιζαρισμένο, αγγίζοντας συχνά τα όρια του “περίεργου”, οι φιγούρες του δεν είναι “όμορφες” με την κλασική ερμηνεία του όρου, ενώ τα backgrounds του κυμαίνονται από εξαιρετικά λεπτομερή μέχρι εντελώς αφαιρετικά.

Προσωπικά, όμως, όλα αυτά τα βρίσκω απολύτως γοητευτικά και εξαιρετικά ταιριαστά στον κόσμο που δημιουργεί στις σελίδες του. Επιπλέον, είναι θαυμάσιος storyteller, με μοναδικές αφηγηματικές ικανότητες και αυτό, στα δικά μου μάτια, μετράει πολύ περισσότερο από το polished drawing…

9. Joe Shuster
Highlight: ACTION COMICS #1-24

Ο συν-δημουργός του Superman δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτή τη λίστα. Όχι μόνο για “ιστορικούς” λόγους, αλλά και επειδή είναι ένας εξαιρετικός cartoonist!

Ο Shuster, στην εποχή του, ήταν ένας από τους τρεις-τέσσερις καλύτερους storytellers που υπήρχαν. Ο τρόπος που έστηνε τις σελίδες του και η απλή, ομαλή και ξεκάθαρη αφήγηση που χρησιμοποιούσε, τον έκαναν να ξεχωρίζει σαν τη μύγα μέσα στο γάλα μεταξύ των υπολοίπων comic book artists, οι οποίοι, στην πλειονότητα τους, ήταν μέτριοι σχεδιαστές και κακοί αφηγητές.

Όσο και αν ακουστεί ειρωνικό, με δεδομένο ότι οι δημιουργοί του Superman είχαν αποπειραθεί να πουλήσουν το comic τους σε εφημερίδες, ο Joe Shuster ήταν ένας από τους ελάχιστους σχεδιαστές στα comic books των late 30s και early 40s, που πραγματικά είχε το ταλέντο και τις ικανότητες να εργαστεί σε newspaper strip!

8. Kurt Schaffenberger
Highlight: SUPERMAN’S GIRLFRIEND, LOIS LANE #1-81

Προσωπική αδυναμία ο συγκεκριμένος, που συνήθως παραμερίζεται ή και αγνοείται εντελώς, όταν αναφέρεται κανείς στους Superman artists των 50s και 60s, αλλά νομίζω πως για αυτό φταίει περισσότερο το γεγονός ότι εργαζόταν σε περιφερειακό τίτλο (LOIS LANE), αντί για έναν από τους δύο βασικούς (SUPERMAN και ACTION), παρά οι ικανότητες του ως artist.

Σταθερός σχεδιαστής, με σωστό, προσεκτικό και “καθαρό” panelling, καλοφτιαγμένες αν και όχι τόσο δυναμικές φιγούρες (για αυτό το λόγο ήταν πιο ταιριαστός σε έναν τίτλο που λέγεται SUPERMAN’S GIRLFRIEND, παρά σε έναν που λέγεται ACTION COMICS) και πολύ όμορφες γυναίκες. Κατά μία έννοια, το artwork του συνδύαζε πολλά στοιχεία από το υπερηρωικό στιλ της εποχής και τα “κοριτσίστικα” romance comics.

Δεν περιμένω ποτέ να δω τον Schaffengberger να γνωρίζει την καταξίωση που του αξίζει στη συνείδηση των αναγνωστών, αλλά με δεδομένο ότι δεν έχω ολοκληρώσει ακόμα τη συλλογή μου από LOIS LANE, αυτό είναι, κατά μία έννοια, ευχάριστο.

7. Jerry Ordway
Highlight: ADVENTURES OF SUPERMAN #424-454

Ένας πραγματικά εξαιρετικός σχεδιαστής και ακόμη καλύτερος inker! Οι ικανότητες που διαθέτει ο Ordway με το πινέλο, τον κατατάσσουν στη short list με τους κορυφαίους μελανωτές όλων των εποχών!

Πολύ όμορφες και ιδιαιτέρως επιβλητικές φιγούρες, με τεράστια ποικιλία σε πρόσωπα και σωματότυπους, εξαιρετική ικανότητα να σχεδιάζει εξίσου καλά superheroes in costume και ανθρώπους με καθημερινά ρούχα, άριστη γνώση ανατομίας και προοπτικής, ιδιαίτερα αναπτυγμένο fashion sense και επαρκέστατο έως πολύ καλό storytelling, δίχως ακροβασίες και πολλούς πειραματισμούς.

Μπορεί ορισμένοι σχεδιαστές να γκρινιάζουν για το inking του Ordway, χαρακτηρίζοντας το ισοπεδωτικό ή βαρυφορτωμένο, και πιθανώς να έχουν δίκιο (ένα comic που μελανώνει ο Ordway μοιάζει περισσότερο με δικό του, παρά του penciller), αλλά όταν κάνει μελάνια στον εαυτό του, το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό.

6. George Perez
Highlight: ACTION COMICS #643-652

Το ότι ο George Perez είναι τεράστιος σχεδιαστής, φαντάζομαι πως το γνωρίζετε όλοι. Αυτό που μπορεί να μη γνωρίζετε είναι πως είχε αναλάβει τις τύχες του Superman για ένα μικρό διάστημα, στα τέλη της δεκαετίας του ’80, περισσότερα από 20 χρόνια πριν από το πρόσφατο New 52 Reboot.

Το run του Perez, αν και μικρό σε όγκο και διάρκεια, άφησε πολύ έντονο το στίγμα του στον τίτλο, ο οποίος, για σχεδόν ένα χρόνο, είχε μετατραπεί σε εβδομαδιαία ανθολογία, στην οποία ο Superman ήταν απλά ένα πολύ μικρό (και όχι ιδιαίτερα σημαντικό) κομμάτι. Το εξώφυλλο του ACTION COMICS #643 (που αποτελεί homage στο SUPERMAN #1 του Joe Shuster) δίνει με τον πιο εμφατικό τρόπο το σαφέστατο μήνυμα ότι ο Superman επιστρέφει.

Και για όλους εμάς, που η κλασική μπλε στολή με την κόκκινη κάπα μας λέει πάρα πολλά και εξόχως σημαντικά, αυτό ηταν ένα εξαιρετικά καλό νέο.

5. Dan Jurgens
Highlight: SUPERMAN (Vol. 2) #57-100

Συνέδεσε το όνομα του με μια από τις πιο σημαντικές στιγμές στην ιστορία του Man Of Steel, αλλά, πιστέψτε με, αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος που ο Dan Jurgens βρίσκεται τόσο ψηλά σε αυτή τη δεκάδα.

Με artwork που συνδυάζει εξαιρετικά το κλασικό υπερηρωικό στιλ των δεκαετιων του ’70 και του ’80, με την πιο μοντέρνα αισθητική των 90s, ο Jurgens ήταν εν πολλοίς “the best of both worlds”, καθώς το σκίτσο του δεν “προσέβαλλε” τους κλασικιστές, αλλά και δεν έμοιαζε παλαιομοδίτικο στα μάτια των νέων αναγνωστών. Δυνατές φιγούρες, όμορφα και πυκνά backgrounds, εξαιρετικό composition και panelling, και απίστευτα δυναμικές σκηνές δράσης, είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που τον κατατάσσουν στη λίστα με τους κορυφαίους.

Για κάποιους, ο Dan Jurgens είναι ο άνθρωπος που σκότωσε τον Superman. Για πολλούς άλλους, μεταξύ των οποίων και ο υπογράφων, είναι αυτός που τον κράτησε ζωντανό για πάρα πολλά χρόνια…

4. Jose Luis Garcia-Lopez
Highlight: DC COMICS PRESENTS #1-4

Είχα γράψει, αναφερόμενος στον Alan Davis, πως υπάρχουν μερικοί σχεδιαστές που έχουν τη μοναδική ικανότητα να σχεδιάζουν όλους τους υπερήρωες “on model”, χωρίς όμως να χάνουν την προσωπική τους ταυτότητα και το σχέδιό τους να καταντά κοινότυπο. Ο Jose Luis Garcia-Lopez είναι αναμφισβήτητα ένας από αυτούς.

Ο Superman του Garcia-Lopez είναι “σωστός”, όμορφα σχεδιασμένος, ιδιαίτερα δυναμικός και πειστικός ως “ο μεγαλύτερος υπερήρωας”. Παράλληλα, όλοι οι υπόλοιποι χαρακτήρες που εμφανίζονται μαζί του στις ιστορίες, από supporting characters και villains, μέχρι guest stars και “κομπάρσους”, είναι απολύτως ταιριαστοί στο γενικότερο setting και κανείς δεν ξεφεύγει από αυτό που θα αποκαλούσαμε “κλασική μορφή”.

Αν προσθέσουμε το άριστο storytelling, τα ιδιαιτέρως λεπτομερή backgrounds και τα ασύλληπτα εξώφυλλα, έχουμε έναν θαυμάσιο σχεδιαστή, για τον οποίο το μοναδικό παράπονο που μπορεί να έχει κανείς, είναι πως δεν έχει κάνει περισσότερα τεύχη στην καριέρα του.

3. Wayne Boring
Highlight: SUPERMAN #5-143

Ο John Byrne έχει πει αρκετές φορές ότι στο δικό του μυαλό, η “σωστή” μορφή του Superman είναι αυτή που σχεδίασε ο Wayne Boring και το αιτιολογεί λέγοντας πως το πρώτο comic που διάβασε με πρωταγωνιστή τον Man Of Steel είχε αυτόν ως σχεδιαστή.

Προσωπικά, δεν θυμάμαι ποιός είχε σχεδιάσει το πρώτο Superman comic που διάβασα. Πιθανώς να ήταν ο Curt Swan, σε κάποια από τις ελληνικές εκδόσεις του Ψαρόπουλου. Τείνω πάντως να συμφωνήσω με τον Byrne σε ό,τι αφορά στη μορφή του σπουδαίου υπερήρωα! Ο Superman του Boring ήταν larger than life, επιβλητικός, πειστικός και έδινε την εντύπωση πως δεν υπήρχε απολύτως τίποτα που να μπορεί να τον τρομάξει ή να τον νικήσει.

Με σωματότυπο που θυμίζει τους κλασικούς strongmen περασμένων δεκαετιών, με φαρδιές πλάτες και κλασικό “δυνατό” τετράγωνο πηγούνι, ο Superman του Wayne Boring ήταν ένα απολύτως πιστευτό και αγαπητό authority figure, σε μια εποχή που η συγκεκριμένη έννοια δεν είχε αποκτήσει ακόμα αρνητικές προεκτάσεις.

2. John Byrne
Highlight: SUPERMAN (Vol. 2) #1-22

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Superman είχε πάψει πλέον να είναι relevant για τους περισσότερους αναγνώστες. Αυτό είχε να κάνει τόσο με τις αλλαγές στα dynamics του κοινού των comics, ο μέσος όρος ηλικίας του οποίου είχε μεγαλώσει αρκετά, αλλά και με μια ρουτίνα στους τίτλους του Man Of Steel, που χωρίς να είναι κακοί, έμοιαζαν κάπως ξεπερασμένοι και σίγουρα δεν ήταν τόσο συναρπαστικοί όσο παλαιότερα.

Enter John Byrne – και ο κόσμος του Superman δεν θα ήταν ποτέ ξανά ο ίδιος! Επιστρέφοντας, σε πολλούς τομείς, σε μια πιο “back to basics” προσέγγιση, αλλά και κρατώντας όλα εκείνα τα σύγχρονα στοιχεία που έκαναν τα υπερηρωικά comics δημοφιλή στα 80s, ο Byrne δημιούργησε έναν Superman που χωρίς να απομακρύνεται πολύ από το μύθο, μιλούσε περισσότερο στην καρδιά του αναγνώστη της εποχής. Σχεδιαστικά, ο Superman του Byrne είναι μυώδης (χωρίς να είναι γκροτέσκος), δυνατός, επιβλητικός και παρά το σχετικό de-powering που υπέστη, πιστευτός ως ο μεγαλύτερος υπερήρωας στο σύμπαν του.

Είδατε που σας είχα πει ότι κάποια στιγμή θα ασχοληθούμε και με comics στα οποία ο John Byrne θα είναι πολύ ψηλά στη λίστα; Και πού να δείτε τι θα γίνει όταν πιάσουμε τα runs του FANTASTIC FOUR και θα προβώ στην “ιεροσυλία” να τον βάλω πάνω από Stan Lee και Jack Kirby…

1. Curt Swan
Highlight: SUPERMAN #137-423

Όπως και στη λίστα με τους αγαπημένους μου Spider-Artists, έτσι και εδώ, ειλικρινά δεν ξέρω τι να γράψω για να “αιτιολογήσω” την επιλογή μου για την πρώτη θέση. Μου φαίνεται πως είναι τόσο προφανές ότι ο Curt Swan είναι ο κορυφαίος Superman artist, που δε νομίζω πως μπορώ να βρω τις κατάλληλες λέξεις για να “πείσω” όσους από εσάς έχετε διαφορετική άποψη. Δεν ξέρω και αν θέλω (ή αν πρέπει) να ασχοληθώ κιόλας.

Για να είμαι ειλικρινής, μου φαίνεται εντελώς αδιανόητο ακόμη και το γεγονός να υπάρχει κάποιος που έχει διαφορετική άποψη, οπότε επιλέγω να πιστέψω ότι αυτό δε συμβαίνει!

Μοναδική πραγματική “δικαιολογία” για να πιστεύει κανείς πως υπάρχει καλύτερος σχεδιαστής για τον Man Of Steel από τον Curt Swan, είναι να μην έχει διαβάσει Superman comics του τεράστιου αυτού δημιουργού. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε απλά ξεκινήστε με το να διορθώσετε αυτή την τεράστια παράλειψη (ατόπημα; έγκλημα;) στην αναγνωστική σας “καριέρα” και μετά τα ξαναλέμε…