ED THE HAPPY CLOWN: A GRAPHIC-NOVEL

Writer/Artist: Chester Brownimages
Drawn and Quarterly

Όλα ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’80. Ο Chester Brown δημιούργησε έναν πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα που πρωταγωνιστούσε στη σειρά βιβλίων YUMMY FUR. Η πρώτη ολοκληρωμένη έκδοση ωστόσο σημειώθηκε το 1989, ενώ η δεύτερη που είχε μεγαλύτερη έκταση καταγράφηκε το 1992. Το 2012, λίγοι περίμεναν ότι το πρωτοποριακό ED THE HAPPY CLOWN θα επέστρεφε ξανά στην πόλη, σε ανανεωμένη έκδοση με τα συνωδά bonus! Στη χώρα μας είναι διαθέσιμο από τον Ιανουάριο του 2013.

Το βιβλίο ξεκινάει με τη συλλογή ασύνδετων μεταξύ τους ιστοριών. Τριάντα σελίδες αργότερα, ο Brown επιχειρεί να περιπλέξει τους ήρωες και τις καταστάσεις σε ένα ενιαίο-χαοτικό-σύνολο. Ο πρωταγωνιστής, όχι απλώς δεν είναι ένας χαρούμενος κλόουν, αλλά ζει σε έναν πολυδιάστατο κόσμο, ο οποίος μοιάζει να τον εκδικείται σε κάθε του βήμα. Μαζί με ανθρωπόμορφα τέρατα, βαμπίρ και μέρη του σώματος του που δεν θα έπρεπε να έχουν βούληση, συνθέτουν ένα grotesque σκηνικό μέσα στο οποίο εκτυλίσσονται ταυτόχρονα πολλά διαφορετικά σενάρια. Όσο και αν προσπαθήσω να περιγράψω την πλοκή, μου φαίνεται πραγματικά ότι θα την αδικήσω. Καθώς αποτελεί ένα comic γεμάτο από συμβολισμούς, αδυνατώ να δώσω μία προσωπική ερμηνεία και να προδιαθέσω κάποιον που πρόκειται να το διαβάσει. Τα αμιγώς αντικειμενικά χαρακτηριστικά είναι μάλλον η μακάβρια ατμόσφαιρα, το χιούμορ που σχετίζεται με περιττώματα, οι κανίβαλοι, το γυμνό, η επιστημονική φαντασία και η βλασφημία (!). Εάν προσπαθούσα λοιπόν να περιγράψω τί ενώνει όλα τα παραπάνω, θα ήταν σα να επιχειρούσα μία συζήτηση για το αν υπάρχει η κόλαση: εντελώς υποκειμενικό.tumblr_mejjsn0MNw1qmt0mno1_500

Αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει είναι το γεγονός ότι μέσα από το comic βλέπουμε την γέννηση του Brown ως καλλιτέχνη. Όπως σημειώνει ο ίδιος, η έναρξη του ED THE HAPPY CLOWN επηρεάστηκε ιδιαίτερα από το βιβλίο AGES OF SURREALISM του Wallace Fowlie. Με τη σειρά του το ρεύμα του σουρεαλισμού βασίστηκε στη θεωρία του Freud για το ασυνείδητο και τις ενδόμυχες σκέψεις μας. Έχοντας πλήρη επίγνωση λοιπόν, ξεκίνησε να σχεδιάζει αυθόρμητα χωρίς σενάριο, αναμένοντας να δημιουργήσει απλώς μερικά strips γεμάτα από τις βαθύτερες αλήθειες του, που σε οποιονδήποτε αναγνώστη μπορεί να φάνταζαν παράταιρες. Αυτό αποτελεί μάλιστα και προοικονομία της μετέπειτα εξέλιξης του Brown ως δημιουργού, αφού έργα του που ακολούθησαν, όπως το I NEVER LIKED YOU και PAYING FOR IT, είχαν έντονο αυτοβιογραφικό χαρακτήρα.

chesterΕκτός όμως από το αδιαμφισβήτητα αυθόρμητο και ακατάστατο σενάριο, αυτό που με γοήτευσε ήταν το artwork. Έξι ή οκτώ panels ανά σελίδα, ασπρόμαυρα, με κοντινά πλάνα όπου χρειάζονται και άψογη επιλογή οπτικών γωνιών. Επιπλέον, στα plus της νέας έκδοσης – και ένας από τους λόγους που αξίζει να την αποκτήσετε ακόμη και αν έχετε κάποια από τις προηγούμενες – είναι οι περίπου 40 νέες σελίδες. Οι περισσότερες περιλαμβάνουν σημειώσεις του Brown που κάνουν ακόμη και τα πιο σκοτεινά σημεία να πλησιάζουν την ανθρώπινη λογική και οι υπόλοιπες αποτελούν μία νέα ιστορία. Το THE DOOR ήταν ένα horror comic-book που είχε διαβάσει σε ηλικία 11 ετών και μία από τις αρχικές επιρροές του για τη δημιουργία του Ed. Σχεδιασμένη λοιπόν από τον ίδιο, αυτή η extra ιστορία αποτελεί κίνητρο για όποιον θέλει να ρίξει μια ματιά σε ένα ανανεωμένο novel από τα παλιά.ed

Ο Brown προσπάθησε να σχεδιάσει ολόκληρο το έργο από την αρχή για χάρη της νέας έκδοσης, αλλά 100 σελίδες μετά, συνειδητοποίησε πως δεν υπήρχε κάτι ιδιαίτερο σε σχέση με το αρχικό. Ευτυχώς που υπάρχουν οι προσωπικές του σημειώσεις. Το να μπορέσω να μπω στο μυαλό ενός ευφυέστατου δημιουργού και να παρατηρήσω την αρχή της πορείας του είναι ο λόγος που δεν άφησα αυτή την έκδοση να με προσπεράσει.