RED HANDED: THE FINE ART OF STRANGE CRIMES

redhandedcoverWriter / Artist: Matt Kindt
First Second

Δε χρειάζεται να είσαι έμπειρος παρατηρητής για να αναγνωρίσεις ένα comic του Matt Kindt. Έχει ιδιαίτερο στιλ, με χαρακτηριστικά σκίτσα και ασυνήθιστη δομή ιστοριών, που κάνει τα έργα του να ξεχωρίζουν με ευκολία. Οι δουλειές του, σχεδόν όλες εντυπωσιακές, ανήκουν κυρίως στη κατηγορία crime/mystery και έχουν εκδοθεί από ανεξάρτητες και mainstream εταιρείες (Top Shelf, First Second, Dark Horse, Vertigo). Τα έργα του σημειώνουν σημαντική επιτυχία και εξάλλου ετοιμάζεται η μεταφορά του 3 STORY: THE SECRET HISTORY OF THE GIANT MAN στη μεγάλη οθόνη.

Σε μια χρονική περίοδο που ο Kindt ασχολείται με τη πολύ καλή σειρά MIND MGMT, κυκλοφορεί το RED HANDED, ένα comic με θέμα (μαντέψτε) το έγκλημα, την κατασκοπία και φυσικά το μυστήριο. Ίσως κάποιος σκεφτεί ότι έχει ξαναδιαβάσει παρόμοιες δουλειές του, όμως o Matt Kindt δεν επαναλαμβάνεται και προσφέρει μια συναρπαστική ιστορία με πλούσιο κείμενο.

Το RED HANDED διαδραματίζεται στη πόλη Red Wheelbarrow σε μια ακαθόριστη εποχή που θυμίζει τη δεκαετία του ‘60. Βασικός πρωταγωνιστής στην ιστορία αυτή είναι ο ντετέκτιβ Gould που έρχεται αντιμέτωπος με μια σειρά παράξενων εγκλημάτων. Το όνομά του είναι ουσιαστικά ένας φόρος τιμής στον Chester Gould, τον δημιουργό του Dick Tracy. Ο ντετέκτιβ Gould είναι workaholic, ταλαντούχος και χρησιμοποιεί οργουελικά gadgets υψηλής τεχνολογίας για να λύνει τις υποθέσεις του. Η εμμονή του με τη δουλειά έχει το τίμημα της και φαίνεται ότι η ανθρώπινη πλευρά του έχει εξαφανιστεί. Δεν ενδιαφέρεται να σώσει ζωές ή να προλάβει κάποιο έγκλημα, αλλά να συλλαμβάνει εγκληματίες. Αποξενωμένος από τη γυναίκα του και τον ίδιο του τον εαυτό, είναι ένας ψυχρός άνθρωπος που παίρνει ικανοποίηση μόνο από τις επαγγελματικές του επιτυχίες.

red2

Η δομή του βιβλίου είναι γνώριμη σε όποιον έχει διαβάσει παλαιότερες δουλειές του Kindt. Κάθε χαρακτήρας έχει το δικό του αποκλειστικό κεφάλαιο, όπου περιγράφονται τα παράξενα κίνητρα και τα διαφορετικά, ασυνήθιστα εγκλήματα. Κανένας από αυτούς δεν είναι δολοφόνος ούτε ιδιαίτερα κακός, ενώ τα εγκλήματά τους έχουν να κάνουν κατά κάποιο τρόπο με την Τέχνη. Οι περισσότεροι είναι συμπαθητικοί, αν και τραβάνε πολλά ψυχολογικά ζόρια: Ένας απατεώνας κλέβει αρχικά ένα πίνακα του Picasso και τον κόβει σε πολλά μικρά κομμάτια για να τον πουλήσει πιο εύκολα στους συλλέκτες. Μια ψυχαναγκαστική κοπέλα κλέβει και συλλέγει… καρέκλες. Ένας τεχνικός ανελκυστήρων που είναι και ματάκιας βγάζει φωτογραφίες ανυποψίαστων γυναικών. Μια καλλιτέχνης που αγοράζει φωτογραφίες από τον ματάκια, τις περικόπτει και τις τοποθετεί σε ιδανικά πλαίσια με σκοπό να τις πουλήσει ως έργα Τέχνης. Ένας τύπος αυθεντία στη χειραγώγηση, κάνει τα θύματά του να τον χτυπούν με οργή και μετά παίρνει τη περιουσία τους ως αποζημίωση. Αυτοί είναι μερικοί από τους εγκληματίες που υφαίνουν έναν μεγάλο και μυστήριο ιστό με σκοπό να παγιδέψουν τον ντετέκτιβ Gould.

red1Στο τέλος του κάθε κεφαλαίου, ο Kindt προσθέτει κάποια extras. Υπάρχουν αποκόμματα εφημερίδων (έχει ξαναγίνει αυτό στο 3 STORY) με πληροφορίες για τον Gould και τους εγκληματίες που συλλαμβάνει. Μαθαίνουμε για τη ζωή και τη προσωπικότητα της μυστήριας Tess στις αποσπασματικές ιστορίες με τίτλο “Tess’s True Heart” (άλλη μια αναφορά στον Dick Tracy). Πολύ χαρακτηριστικές είναι οι μαύρες σελίδες με τους διάλογους ανάμεσα στον Gould και τον άλλο πρωταγωνιστή (δε θα πω ποιος είναι). Με δυνατά επιχειρήματα, οι δύο αντίπαλες μεριές μιλούν για την ανθρώπινη φύση, την κοινωνία και διαφωνούν για τον ορισμό του εγκλήματος και αν το νόμιμο είναι και ηθικό. Ευτυχώς, ο Kindt είναι ουδέτερος, αποφεύγει το κήρυγμα και μας αφήνει να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα ανάλογα με την ιδεολογία και την αντίληψη μας.

Οι φιλοσοφικοί στοχασμοί συνεχίζουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Θίγεται σε ένα μικρό βαθμό η έννοια της ιδιοκτησίας, η σχέση φωτογραφίας και red3ηδονισμού, η σημασία του πλαισίου και του τρόπου παρουσίασης, καθώς επίσης η χειραγώγηση της συνείδησης. Νομίζω ότι είναι το πρώτο του έργο με τόσα μηνύματα, αν και στο 3 STORY υπήρχαν επίσης κάποιοι ωραίοι στοχασμοί.

Εικαστικά, ο Kindt συνεχίζει στο ίδιο πετυχημένο μοτίβο με το γνώριμο vintage στυλ. Χωρίς να κάνει ιδιαίτερους πειραματισμούς, τα σκίτσα είναι σαφώς καλύτερα, πιο λεπτομερή και πιο εκφραστικά. Το comic είναι έγχρωμο με ρεαλιστικές και απαλές υδατογραφίες που δίνουν μια ωραία αίσθηση νοσταλγίας, ενώ δε λείπουν οι σκόπιμα κιτρινισμένες ή λερωμένες σελίδες που κάνουν το βιβλίο να φαίνεται παλιό και φθαρμένο.

Η δομή του RED HANDED μοιάζει με αυτή του SUPER SPY (το #56 στη λίστα του Comicdom με τα καλύτερα comics των 00s), αλλά είναι πιο βατή, για να ταιριάξει ίσως στο ύφος της First Second. Μπορεί να απαιτεί χρόνο και παρατηρητικότητα, αλλά δε σε μπερδεύει και, όταν φτάσεις πια στο τέλος, η αποκάλυψη του μυστηρίου θα σε κάνει να ξεκινήσεις ξανά από την αρχή, με το βιβλίο να παίρνει άλλη διάσταση. Σίγουρα ένα από τα καλύτερα crime comics για το 2013.