TOP 200 COMIC BOOK COVERS: 70-61

Οι δεκάδες εναλλάσσονται η μία μετά την άλλη και στη σημερινή, στα εξώφυλλα που βρέθηκαν στις θέσεις 70-61, πρωταγωνιστούν θρυλικοί χαρακτήρες του Μέσου, όπως ο Superman, o Batman, οι Fantastic Four, o Spider-Man και οι X-Men. Φυσικά, δεν είναι μόνοι τους, καθώς συνοδεύονται και από άλλους αγαπημένους χαρακτήρες, λιγότερο ή περισσότερο γνωστούς.

70. ACTION COMICS VOL. 1 #419 (Neal Adams, December 1972, DC Comics)

action-comics-419

Η προοπτική σε αυτό εδώ το εξώφυλλο αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο λόγο που έφτασε σε αυτή τη θέση και, φυσικά, έναν από τους μύριους λόγους που ο Neal Adams χαίρει τόσης εκτίμησης. Το πανοραμικό πλάνο της μουντής Metropolis που διακρίνεται στο background καταλαμβάνεται πλέον από τον Superman, ο οποίος περνά με ταχύτητα μπροστά μας. Ο Adams δεν έχει δώσει τα ρέστα του μόνο στον τομέα της προοπτικής, αλλά και της κίνησης και ο Man Of Steel πραγματικά μοιάζει να χαλάει με αγένεια το πλάνο του επίδοξου φωτογράφου σε μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου.

Το μουντό background, τέλος, συνδυάζεται άψογα με τα παλαιομοδίτικα λογότυπα του τεύχους, “φωνάζοντας” πως πρόκειται για ένα τεύχος κλασικό.

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

69. GIANT-SIZE X-MEN #1 (Gil Kane & Dave Cockrum, May 1975, Marvel Comics)

Giant-SizeX-Men1

Δε νομίζω πως ένα εξώφυλλο μπορεί να είναι περισσότερο εμβληματικό και περισσότερο “ορόσημο” από αυτό εδώ. Οι νέοι X-MEN ξεπετάγονται με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο μέσα από τις σελίδες του περιοδικού και οι παλιοί παρακολουθούν σοκαρισμένοι. Ακριβώς επειδή είναι τόσο εμβληματικό έχει “αντιγραφεί” τόσες φορές. Μια σύλληψη τόσο απλή όσο και εντυπωσιακή που σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας ολόκληρης εποχής για τους X-Men και τα αμερικανικά comics.

(Αριστείδης Κώτσης)

68.FANTASTIC FOUR #1 (Jack Kirby, November 1961, Marvel Comics)

Fantastic_Four_Vol_1_1

Χμμμ!!! Πραγματικά, απορώ πώς κατάφερε αυτό το εξώφυλλο να μπει στο Top. Πέρα, όμως, από την πλάκα, σκέφτομαι πως, εκτός από το δεδομένο μεγαλείο του ‘‘King’’ Kirby, εδώ έχουμε να κάνουμε και με μια σύνθεση που διατηρεί τη φρεσκάδα της μισό αιώνα αργότερα. Αν και πολλοί καλλιτέχνες αποτίμησαν φόρο τιμής με δικές τους εκδοχές στο συγκεκριμένο εξώφυλλο, κανείς, κατά την άποψη μου, δεν κατάφερε να φτάσει το αποτέλεσμα του original.Μοναδική αίσθηση χώρου και κίνησης και αριστοτεχνικό στήσιμο που οδηγεί το μάτι του θεατή όπως επιθυμεί ο δημιουργός του. Όλα αυτά, χωρίς να αναλογιστούμε την ιστορική του αξία και την συνεισφορά του στο είδος.

(Γαβριήλ Τομπαλίδης)

67. PREACHER #3 (Glenn Fabry, June 1995, DC Comics / Vertigo)

Preacher 3

Ο Glenn Fabry συγκαταλέγεται πάντοτε στις προτιμήσεις μου για την ικανότητά του να παρουσιάζει “ρεαλιστικά φθαρτούς” τους κατά κανόνα ατσαλάκωτους χαρακτήρες των comics. Εδώ, η εν λόγω ικανότητα έχει αποδώσει τον διόλου-γυαλιστερό-βρικόλακα Cassidy, όχι σαν υπερφυσικό τέρας, αλλά σαν κάποιον που απολαμβάνει εν γένει τη βία, για τον οποίο το πασαλειμμένο αίμα συνοδεύεται από μια χαρά τόσο άγρια, μια ένταση που αυλακώνει βαθιά το πρόσωπό και το χέρι του.

(Aνδρέας Μιχαηλίδης)

66. DETECTIVE COMICS #626 (Michael Golden, February 1991, DC Comics)

Detective-Comics-626

Για τον Tarzan είναι η ζούγκλα. Για τον Batman είναι η Gotham City. Η ίδια η πόλη είναι ένας από τους σημαντικότερους “χαρακτήρες” στον κόσμο του Σκοτεινού Ιππότη. Το αστικό τοπίο των ουρανοξυστών περικλείει σαν τείχος τη ζωή στη Gotham City και σε αυτό το σκηνικό, ο Batman, ως άλλο αρπακτικό, ετοιμάζει την καταδρομική του επίθεση ενάντια σε όποιον κάνει το λάθος να παραβιάσει το νόμο στην πόλη. Στην πόλη ΤΟΥ!

(Γιώργος Ξύδης)

65. BRAT PACK #1 (Rick Veitch, August 1990, King Hell)

BRAT-PACK-1

Ολόκληρη η ιστορία του BRAT PACK αποτελεί ένα είδος παρωδίας και το συγκεκριμένο εξώφυλλο καταφέρνει να αιχμαλωτίσει σε τέτοιο βαθμό το ύφος του comic που πραγματικά δε θα μπορούσα να φανταστώ πλέον κάποιο άλλο στη θέση του. Όλα τα προβλήματα ενός sidekick μπορούν να συγκεντρωθούν σε αυτή και μόνο την εικόνα και στο κόψιμο από το ξύρισμα που θα επέτρεπε στο κολάν να γλιστρήσει άνετα στη γάμπα. Το ποιος είναι ο πρωταγωνιστής του εξωφύλλου διόλου μας ενδιαφέρει – είναι ένα ανώνυμο sidekick που ποζάρει άθελά του για το εξώφυλλο του Rick Veitch.

Είναι ένα χιουμοριστικό εξώφυλλο που παίρνει τον εαυτό του στα σοβαρά ή ένα δραματικό που δε διεκδικεί ίχνος αξιοπρέπειας; Ελάχιστη σημασία έχει.

(Θωμάς Παπαδημητρόπουλος)

64. BLACKSAD 3: AME ROUGE (Juanjo Guarnido, November 2005, Dargaud)

Blacksad - Ame Rouge

Ξεκινώντας από τη noir ατμόσφαιρα που βγαίνει από το ζεστό κόκκινο χρώμα, το μάτι στη συνέχεια μαγεύεται από τους χαρακτήρες. Όμορφοι και μυστήριοι, δε με αφήνουν να πάρω το βλέμμα μου από πάνω τους. Επεξεργάζομαι τις λεπτομέρειες, τις σκιές στο λαιμό της γυναίκας, τα τσακίσματα στο κουστούμι του Blacksad. Τέλος, ανακαλύπτω το τεράστιο σήμα της ραδιενέργειας που καλύπτει τους ήρωες. Γοητεία, μυστήριο και κίνδυνος. Τελείωσε, ερωτεύτηκα.

(Ιλάειρα Μισιρλιάδη)

63. COLDER #1 (Juan Ferreyra, Noέμβριος 2012, Dark Horse Comics)

colder1

Gore, αρρωστημένο, παρανοϊκό… Αρκεί να πέσει το μάτι σου πάνω του, για να εγκλωβιστεί από τη σπλατεριά και την αρρώστια αυτού του εξωφύλλου. Από το βλέμμα, μέσα στο οποίο καθρεφτίζεται η ίδια η τρέλα, και το μπρούτζινο δέρμα που παραπέμπει σε κάτι αφύσικο, μη ζωντανό, μέχρι το πασαλειμένο αίμα στο πρόσωπο και τα δάχτυλα που μπαίνουν μέσα στο δέρμα για να βγουν από το μάτι, όλα μαζί δημιουργούν μία από τις πιο ενοχλητικά γοητευτικές εικόνες που έχουν κοσμήσει ποτέ εξώφυλλο comic. Στα παραπάνω συμβάλει δίχως άλλο και το λογότυπο που μοιάζει σαν να έχει χαρακτεί με προσοχή πάνω σε μια επιφάνεια παγωμένη, που μεταφορικά ίσως και να τη λέγαμε νεκρή.

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

62. CRIME SUSPENSTORIES #20 (Johnny Craig, December 1953, EC Comics)

20_crimesupsenstories

Άραγε, πόσοι γονείς και λοιποί κηδεμόνες σοκαριστήκαν, όταν το βλέμμα τους έπεσε σε αυτό το υπέροχα μακάβριο εξώφυλλο που τραβάει το μάτι με τη μία; Είχαν μήπως την εντύπωση ότι τα αναγνώσματα της πιτσιρικαρίας ήταν μόνο αθώα; Ο Β’ Παγκόσμιος είχε τελειώσει, οι δυνάμεις του κακού ηττηθήκαν και αυτό επανεμφανίστηκε με άλλη μορφή στο εσωτερικό, διαφθείροντας τα παιδιά, με σκοπό την κατάρρευση της κοινωνίας και των χρηστών ηθών! Ποιοι λεχρίτες εξέδιδαν τέτοια σκουπίδια; EC Comics; Τι σημαίνει τούτο, Entertaining Comics; Αυτό δε θα πέρναγε! Ή θα έμπαιναν στη σειρά και αυτοί ή θα έκλειναν!

(Γιώργος Χατζηκωστής)

61. AMAZING FANTASY #15 (Jack Kirby, August 1962, Marvel Comics)

amazing_fantasy_15

Τι να πω για αυτό το θρυλικό εξώφυλλο; Ότι είναι δια χειρός Jack “The King” Kirby; Ότι είναι iconic και έχει εμπνεύσει πάρα πολλές αναφορές, φόρους τιμής και παρωδίες; Ότι είναι κομμάτι της Ιστορίας των comics; Ίσως ότι με την πρώτη ματιά σου δίνει να καταλάβεις σχεδόν όσα χρειάζεται για τον Spider-Man. Ίσως ότι σε κερδίζει με την απεικόνιση της οπτικής, την αίσθηση ταχύτητας και την δυναμικότητα του. Ίσως απλά πως είναι το κλασικό, διαχρονικό εξώφυλλο του AMAZING FANTASY #15, το ντεμπούτο του αγαπημένου Spidey!

(Γιώργος Σακκαλής)