TOP 200 COMIC BOOK COVERS: 20-11

Ένα βήμα πριν από την πρώτη δεκάδα και η αγωνία για το ποια εξώφυλλα καταλαμβάνουν τις υψηλότερες θέσεις φτάνει στην κορύφωσή της! Στις θέσεις 20-11, θα θαυμάσετε δέκα εξώφυλλα που έχασαν για λίγο την επαφή με το πολυπόθητο Top 10, από σχεδιαστές όπως οι Dean Motter, Jock, Frank Miller, Jaime Hernandez, Dave Gibbons και John Byrne, μεταξύ άλλων…

20. UNCANNY X-MEN #251 (Marc Silvestri, November 1989, Marvel Comics)

uncanny_x-men_251

Ίσως μόνο όσοι έχουν συζητήσει μαζί μου το θέμα “αγαπημένα εξώφυλλα comics” να μπορούν να αντιληφθούν το μέγεθος της χαράς μου, όταν είδα πόσες ψήφους συγκέντρωσε το συγκεκριμένο και πόσο ψηλά έφτασε στη λίστα μας. Η φιγούρα του εσταυρωμένου Wolverine του Silvestri δεν περιορίζει το μεγαλείο του εξωφύλλου μόνο στο ευφυές concept, σαφής αναφορά στον εσταυρωμένο Ιησού, μια εικόνα που – είτε αν ως ενήλικας κατέληξες χριστιανός, είτε όχι – είναι καταδικασμένη να διεγείρει το θυμικό σου. Η σοφή επιλογή χρωμάτων δένει μοναδικά με το στιβαρό, διαχρονικό λογότυπο του Steranko, τον λόφο από νεκροκεφαλές και την απαραίτητη γοτθική πινελιά του όρνεου, που πετάει πάνω από το μελλοντικό κουφάρι του ήρωα.

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

19. MISTER X #1 (Dean Motter, June 1984, Vortex Comics)

mister_x_1

Η λιτότητα είναι μια αρετή δυσεύρετη στην Τέχνη. Να μπορείς να κάνεις πολλά με τα λιγότερα… Σχεδόν απίθανο. Να, όμως, που ο Dean Motter το καταφέρνει, στο εξώφυλλο του πρώτου τεύχους του MISTER X. Κατακόκκινο φόντο και στη μέση, με αδρές γραμμές, η φιγούρα του μυστηριώδους Mister X να ρίχνει τη σκιά της. Και αυτές οι γκρίζες σκιές των γυαλιών… Αισθάνεσαι ότι σε κοιτάει και αυτό είναι συναρπαστικό, αλλά και ανατριχιαστικό. Με έναν αέρα από αισθητική σοβιετικών προπαγανδιστικών αφισών, αξίζει να βρίσκεται τόσο ψηλά στη λίστα μας.

(Βασιλεία Βαξεβάνη)

18. WATCHMEN TPB (Dave Gibbons, December 1987, Titan Books)

watchmen_tpb

Είναι ενδιαφέρον το πώς μία μικρή λεπτομέρεια από μία ιστορία μπορεί να αποτελέσει το “σήμα κατατεθέν” της και, στην προκειμένη περίπτωση, το εξώφυλλο της. Κονκάρδα με ένα smiley face και μία κηλίδα αίματος πάνω της. Φυσικά, αυτά τα στοιχεία είναι τόσο “μεγεθυμένα” που κάνουν το artwork… σχεδόν αφαιρετικό. Μία πρωτότυπη σύνθεση που, με το τόσο έντονο χρώμα της, δε μπορεί να ξεφύγει από τα μάτια κανενός. Κάποιος outsider ίσως να μην καταλάβει περί τίνος πρόκειται, αλλά ποιος καλύτερος τρόπος για να έρθεις σε πρώτη επαφή με τους Watchmen; Ενδιαφέρον στοιχείο της σύνθεσης, το λογότυπο στα αριστερά που χάνεται στο “smiley” κίτρινο.

(Τάσος Κυριακίδης)

17. BATMAN: THE DARK KNIGHT RETURNS #1 (Frank Miller, February 1986, DC Comics)

Batman_The_Dark_Knight_Returns_1

Ο Σκοτεινός Ιππότης επιστρέφει για να επιβάλλει το νόμο και την τάξη στην Gotham City. Ο Bruce Wayne, έχοντας αποσυρθεί από την ενεργό δράση για μία δεκαετία, αποφασίζει στα 55 του να αντιμετωπίσει ξανά το έγκλημα. Έτσι, φορά τα ρούχα του Batman για μία ακόμη φορά και ορμά στη δράση, στο κλασικό πλέον εξώφυλλο με τη σκιά του ήρωα μπροστά από τον κεραυνό, το οποίο μάλιστα έχει πέσει θύμα παρωδιών από άλλα comics, όπως, για παράδειγμα, το πρόσφατο εξώφυλλο του DARKWING DUCK.

(Γιάννης Ιατρού)

16. DETECTIVE COMICS #880 (Jock, July 2011, DC Comics)

detective_comics_880

Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις! Από τα πιο έντονα εικαστικά εξώφυλλα που έχω δει ποτέ σε υπερηρωικό comic! Συμβολικό, τρομακτικό και μάλλον ασυνήθιστο για τα δεδομένα της DC. Μαύρο, άσπρο, κόκκινο, μερικές νυχτερίδες και μερικές γραμμές να σχηματίζουν τη γνώριμη σε όλους μορφή του Joker, αντί να είναι γεμάτο χρώματα και λεπτομέρειες, όπως έχουμε συνηθίσει, άλλωστε, στα εξώφυλλα του είδους.

(Μαρία Κόζαρη Μελά)

15. JOKER GN (Lee Bermejo, October 2008, DC Comics)

joker_graphic_novel

Θα ξεκινήσω, λέγοντας πως μόνο και μόνο από αυτό το γνωστό στους περισσότερους (είπα να μην πω όλους) χαμόγελο, καταλαβαίνουμε την τρέλα που περιέχει το κομμένο βλέμμα. Γιατί, πολύ απλά, δεν χρειάζεσαι τίποτα παραπάνω για να περιγραφεί αυτό το διεστραμμένο μυαλό που ονομάζεται Joker, από ένα απλό χαμόγελο, το οποίο εκτείνεται από το ένα αυτί στο άλλο και σου προκαλεί τα πιο περίεργα και ταυτόχρονα τα πιο αποκρουστικά αισθήματα. Επιπλέον, ο Bermejo, χρησιμοποιώντας περισσότερη σκιά και μαύρο, καταφέρνει να στοιχειώσει τη νύχτα και τη μέρα σας. Αυτό το εξώφυλλο το θεωρώ απλά ευφυέστατο, όχι μόνο από άποψη περιεχομένου – οι χίλιες λέξεις εδώ είναι λίγες – αλλά και από άποψη τεχνικής. Όλος ο τρόμος της τρέλας του ανθρώπινου νου, μέσα σε μία εικόνα.

(Αλεξάνδρα Καλεσοπούλου)

14. SUPERMAN (vol. 2) #75 (Dan Jurgens, January 1993, DC Comics)

superman_75

Ίσως ένα από τα πιο δυνατά εξώφυλλα στην ιστορία της DC, όχι από οποιαδήποτε απόπειρα εντυπωσιασμού ή πρόκλησης “σοκ και δέους”, αλλά από την ωμή του απλότητα, η οποία σηματοδοτεί κάτι ανήκουστο: τον θάνατο του Superman. Σε πρώτο πλάνο, ένα κοντάρι με την κουρελιασμένη μπέρτα, σαν εξώφυλλο βιβλίου για κάποιον από τους σύγχρονους μεγάλους πολέμους, καρφωμένο σε έναν σωρό από πέτρες, που θυμίζει αυτοσχέδιο τάφο, όπως στα πεδία μάχης. Σε δεύτερο πλάνο, οι πενθούντες από τις δύο του ζωές, βυθισμένοι στις σκιές…

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

13. BATMAN #404 (David Mazzucchelli, February 1987, DC Comics)

Batman_404

Ο Dave Mazzuchelli μας δίνει να καταλάβουμε, μεσα από αυτό το εξώφυλλο, τον πυρήνα της φιλοσοφίας του Batman. Μικρό παιδί τότε, o Bruce Wayne βρίσκεται γονατιστός (και ανέκφραστος απο το σοκ), ανάμεσα στα δολοφονημένα πτώματα των γονιών του, ενώ η σκιά της νυχτερίδας, σε μορφή σκοταδιού, καλύπτει το σοκάκι. Χρειάζεται να πω κάτι άλλο; Η γέννηση του Batman, απεικονισμένη σε ένα συγκλονιστικο εξώφυλλο…

(Σπύρος Χατζηκλεάνθους)

12. LOVE & ROCKETS #24 (Jaime Hernandez, December 1987, Fantagraphics Books)

love_and_rockets_24

Κάθε εξώφυλλο του LOVE & ROCKETS είναι σημείο αναφοράς. Από τα φωτορεαλιστικά του Jaime έως τα σουρεαλιστικά του Gilbert, πάντα μπορεί κάποιος να βρει κάτι το οποίο θα του κεντρίσει το ενδιαφέρον. Το συγκεκριμένο δεν αποτελεί, φυσικά, εξαίρεση. Ένταση στο τέρμα, αδρεναλίνη, ρεαλιστικά κορμιά και μια δόση κωμωδίας αποτελούν τα βασικά στοιχεία του εξώφυλλου, με το κόκκινο χρώμα να δίνει και αυτό μια μοναδική πινελιά στην σύνθεση. Όπως λέει και ο ίδιος ο Jaime, “Just one of those happy accidents that I had to turn in real quick for a deadline”.

(Γιάννης Κουρουμπακάλης)

11. ALPHA FLIGHT #3 (John Byrne, October 1983, Marvel Comics)

Alpha_Flight_3

Μία ανάσα πρίν απο την πρώτη δεκάδα, βρίσκουμε τον John Byrne και το εκπληκτικό αυτό εξώφυλλο, φωτεινό παράδειγμα του ταλέντου του δημιουργού. Οι λευκές ράβδοι είναι μπλεγμένες με τέτοιο τρόπο που δίνουν μια αληθοφανή, μοναδική αίσθηση του βάθους. Αλλα εκεί που βρίσκεται η δύναμη του εξώφυλλου είναι στον τρόπο που χρησιμοποίησε το negative space για να αποδώσει τη φιγούρα της Aurora σωστά. Ο Byrne είχε πει ότι ήθελε χρώμα μόνο στο πρόσωπο της ηρωίδας, αλλά η (σωστή) επιθυμία του τελικά δεν πραγματοποιήθηκε, με αποτέλεσμα το κίτρινο logo να σπάει τη σύνθεση.

(Άκης Τριανταφύλλου)