SHUT UP AND TAKE MY MONEY! 12-02-14

Καλωσορίσατε στη στήλη που αναλαμβάνει να δει την πλειονότητα των comics crowdfunded projects που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και να προτείνει μια επιλογή από αυτά, προσπαθώντας να μοιραστεί τον πόνο άλλης μιας πηγής απώλειας χρημάτων της υπογράφουσας, με άλλους ομοιοπαθείς. Αυτή τη φορά, έχουμε ένα project πολύ αγαπημένο για εμάς εδώ στο Comicdom και έναν σύντομο αποχαιρετισμό.

  • SPOTLIGHT

Το project που μας έκανε να αναφωνήσουμε αυτό το 15θήμερο “Shut up and take my money!”

Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ

[youtube]http://youtu.be/t765MTraOvY[/youtube]

What’s the Story (Morning Glory?): Πρόκειται για τη μεταφορά σε comic ενός διηγήματος της σημαντικής Γαλλίδας συγγραφέως Marguerite Yourcenar, από έναν πρωτοεμφανιζόμενο Έλληνα δημιουργό, τον Γιώργο Τσιαμάντα. cover2Ξέρω, με το που διάβασες την φράση “πρωτοεμφανιζόμενο Έλληνα δημιουργό”, έβγαλες βαθύ αναστεναγμό, ε; Τουλάχιστον, ας είμαι ειλικρινής, εγώ αυτό έκανα όταν μου ανακοινώθηκε η συγκεκριμένη έκδοση. Γιατί, όπως και να το κάνεις, μέχρι τώρα, αυτός ο χαρακτηρισμός συνεπαγόταν και μια σχετική απειρία, που ήταν (συχνά επώδυνα) εμφανής σε όλο το έργο. Όταν, όμως, ο Ηλίας (Κατιρτζιγιανόγλου, υπεύθυνος εκδόσεων της Comicdom Press) μου έδειξε τις σελίδες της ΧΕΛΙΔΟΝΟΥΣ, αναγκάστηκα να παραδεχτώ ότι ο Τσιαμάντας αποτελεί τρανότατη εξαίρεση στον κανόνα. Σαγόνι πάτωμα, ματάκια πιατάκια και τα ρέστα.

Το σχέδιό του απέχει πολύ από το να περιγράφει ως “πρωτόλειο”, η χρήση του χρώματος είναι υποδειγματική και η μεταφορά από το ένα Μέσο στο άλλο είναι πετυχημένη. Επειδή, όμως, ο Γιώργος Τσιαμάντας είναι, όπως προανέφερα, πρωτοεμφανιζόμενος δημιουργός, έκανα μια μικρή συνέντευξη μαζί του, για να τον γνωρίσουμε καλύτερα!

05_XELIDONOU-tsiamantas-644x320

Γειά σου Γιώργο και καλώς ήρθες στο ταπεινό σαλόνι του SHUT UP AND TAKE MY MONEY! Ας αρχίσουμε από τα βασικά και κλασσικά: Πώς άρχισες να δημιουργείς comics;

Έγινε από μόνο του! Τα τελευταία χρόνια, είχα την ανάγκη να ασχοληθώ εντατικά και με την εικονογράφηση και μάλλον είχα την τύχη να βρεθώ τη σωστή στιγμή μπροστά στα σωστά πράγματα και, κυρίως, μπροστά στους σωστούς ανθρώπους. Μιά βόλτα στο Comicdom Con Athens, τον Απρίλη του ’12, έπαιξε τον πιο καθοριστικό ρόλο. Μετά, το Mέσο των comics μου φάνηκε τόσο οικείο και φιλικό, που απλώς ξεκίνησα να φτιάχνω τη ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ.

04_XELIDONOU-tsiamantas-644x320Είναι όντως αυτή η πρώτη σου δουλειά σε comics;

Ναι είναι! Ως δημιουργός και ως εικονογράφος, τουλάχιστον. Πολλά χρόνια πριν, βέβαια, είχα μια πολύ στενή επαφή με τα comics, μέσα από μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση: μια πολύ ενδιαφέρουσα θεατρική παράσταση. Ένα τεράστιο τρισδιάστατο παζλ ζωντανεμένων ηρώων, μέσα από τις σελίδες της ΒΑΒΕΛ και του ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ… To MΕΓΑΛΟ ΡΕΜΑΛΙ και η ΖΑΝΙΝ; Πολύ φίλοι μου!

Πώς ανακάλυψες το έργο της Marguerite Yourcenar και γιατί επέλεξες την συγκεκριμένη ιστορία ως βάση του σεναρίου σου;

Γνώρισα τη ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ σχεδόν είκοσι χρόνια πριν, και εξ’ αιτίας αυτού του διηγήματος, ήρθα σε επαφή με το έργο και τη σπουδαία προσωπικότητα της Yourcenar. Από την πρώτη στιγμή, η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ κέρδισε το ενδιαφέρον μου. Με συγκίνησε η ανεπιτήδευτη ομορφιά της ιστορίας, που μοιάζει βγαλμένη από την παράδοση, όμως δεν είναι. Η ιδέα να δουλέψουμε πάνω στο διήγημα για να φτιάξουμε το πρώτο μας comic, ανήκει στον συνεργάτη μου, Βαγγέλη Ψαριανό, φιλόλογο, δεινό μελετητή και λάτρη της αρχαιότητας. Από καιρό, ήμασταν σε συζητήσεις για τη δημιουργία έργων με φόντο και θέμα βγαλμένο μέσα από τη μυθολογία, την ιστορία, την παράδοση. Ξαναθυμήθηκα τη ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ και είδα πόσο μας “έκανε” γι’ αυτή τη δουλειά! Αξίζει να σημειωθεί πως το λογοτεχνικό κείμενο έχει χρησιμοποιηθεί αυτούσιο – στην εξαιρετική μετάφραση της Ιωάννας Χατζηνικολή – και δε νιώσαμε την ανάγκη να διαφοροποιήσουμε το παραμικρό. Αφήσαμε τις λέξεις της Yourcenar και της Χατζηνικολή να μας οδηγήσουν.

24_XELIDONOU-tsiamantas-644x320Χρειάστηκε να κάνεις κάποια έρευνα για την δημιουργία της ΧΕΛΙΔΟΝΟΥΣ, ή οι εικόνες προΰπήρχαν στο μυαλό σου;

-Η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ είναι μια ιστορία σαν παραμύθι, που εξελίσσεται σε μια σημαντική χρονική στιγμή, το πέρασμα από τον αρχαίο κόσμο στον Χριστιανισμό και τον Μεσαίωνα. O φανατικός καλόγερος, που έρχεται να ξορκίσει τις πανάρχαιες νύμφες, τα “απομεινάρια της ράτσας των θεών”, και μάλιστα εδώ δίπλα, στις όχθες του Κηφισού, κάτω από την Πάρνηθα! Οι εικόνες, λοιπόν, ήταν όλες εκεί. Το κείμενο σε οδηγεί και το καλύτερο που έχεις να κάνεις, είναι να το σεβαστείς και να το ακολουθήσεις.

Η Yourcenar γνωρίζει άριστα την εποχή και όλον εκείνον τον κόσμο. Δε στέκεται σε πολλές περιγραφές και λεπτομέρειες. Θέλει να μας πει μια ιστορία εμπνευσμένη από το ομώνυμο μικρό εκκλησάκι. Η ανάγκη και η επιθυμία μας, όμως, του Βαγγέλη και εμένα, ήταν να μη μείνουμε στην επιφάνεια. Ψηλαφίσαμε κάθε λέξη και κάθε έννοια, για να αποκωδικοποιήσουμε τις κρυμμένες πληροφορίες και να “ζωντανέψουμε” την εποχή και την ατμόσφαιρά της: αρχαίες παραδόσεις και συνήθειες που συνεχίζουμε μέχρι σήμερα, λατρείες και γιορτές, έθιμα, βρήκαν τη θέση τους μέσα στα panels αυτής της δουλειάς. Και η μελέτη για τη χλωρίδα και την πανίδα ήταν απαραίτητη: οι νύμφες δεν είναι τίποτε άλλο από μια συμβολική μορφοποίηση της ίδιας της φύσης.

Υπήρξε κάποια δυσκολία που δεν περίμενες να αντιμετωπίσεις, όταν επέλεξες να δημιουργήσεις το συγκεκριμένο έργο;

Στο δημιουργικό κομμάτι, όχι. Αντιθέτως, αυτή ήταν μια απολαυστική διαδικασία! Όλα λειτούργησαν πολύ καλά, παρ’ ότι ήταν η πρώτη φορά που έκανα κάτι τέτοιο. Υπήρξε, βέβαια, ένα διάστημα αγωνίας για το αν θα καταφέρναμε να πάρουμε τα δικαιώματα έκδοσης στα ελληνικά και της μεταφοράς σε comic – δεδομένου ότι είναι η πρώτη φορά που έργο της μεγάλης συγγραφέως μεταφέρεται σε comic – αλλά κι αυτό ξεπεράστηκε.

Οι δυσκολίες είναι εκεί που ξέρουμε όλοι: Στο τελικό κομμάτι της υλοποίησης της δουλειάς. Στη δυσκολία της χρηματοδότησης για να τυπωθεί η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ και να συναντήσει, επιτέλους, το κοινό της.

13_XELIDONOU-tsiamantas-644x320Πώς προέκυψε η καμπάνια στο indiegogo;

Ήταν μια ιδέα του Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου, επιμελητή της έκδοσης και σεναριογράφου comics, στον οποίο χρωστάει, εν πολλοίς, την ύπαρξή της αυτή η δουλειά. Ο Ηλίας πρότεινε να απευθυνθούμε σε όλους εσάς εκεί έξω και να ζητήσουμε την υποστήριξή σας. Η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ είναι μια πολύ καλή ευκαιρία, για μια ακόμη φορά, τα comics και η λογοτεχνία να συναντηθούν και να τροφοδοτήσουν το ένα το άλλο. Όλοι εσείς μπορείτε να έρθετε πιο κοντά στον κόσμο της Χελιδονούς και να δώσετε την καθοριστική βοήθειά σας στην ολοκλήρωση αυτής της δουλειάς, που θέλουμε να είναι η αρχή για μια σειρά από τέτοια έργα.

Τί πιστεύεις ότι προσφέρει η διαδικασία του crowdfunding που δεν υπάρχει σε μια παραδοσιακή έκδοση;

Πρωτ’ απ’ όλα, για μένα, η υπόθεση του crowdfunding είναι θέμα άποψης και θέσης. Αυτό το κίνημα “συλλογικής οικονομικής συμμετοχής” πιστεύω πως είναι από τα πιο σημαντικά και ενδιαφέροντα της εποχής μας. Η δυνατότητα που έχουμε όλοι μας να γίνουμε συμμέτοχοι και, κατά κάποιον τρόπο, συν-δημιουργοί, είναι η έμπρακτη απάντηση σε όλο αυτό το μαύρο και μηδενιστικό γύρω μας. Πιο συγκεκριμένα, και ίσως πιο κοντά στο δικό μας θέμα, ο υποστηρικτής μπορεί να βρεθεί σε μια θέση δίπλα στο δημιουργό, να δει τα πράγματα από την πλευρά του, και να μοιραστεί τον ενθουσιασμό, αλλά και την αγωνία του, για την ολοκλήρωση του έργου. Δημιουργείται, έτσι, μια ιδιαίτερη σχέση – σχεδόν προσωπική – ανάμεσα στο κοινό και τους δημιουργούς, πράγμα πολύ διαφορετικό απ’ ότι στις παραδοσιακές εκδόσεις.

XELIDONOUtsiamantas-xx021Ποιά είναι τα αγαπημένα σου κόμικς;

Δύσκολο να ξεχωρίσω. Μεγάλωσα χωμένος και ‘γω μέσα στις σελίδες των αγορίστικων περιοδικών, που κυκλοφορούσαν τη δεκαετία του ’80. Ποιός μπόρεσε να αντισταθεί στον Amazing και τον Incredible, άλλωστε; Η οδυνηρή αναμονή για το νέο τεύχος… και στις πίσω-πίσω σελίδες του ΜΠΛΕΚ, το Παιδί-Πάνθηρας!

Αργότερα, ο κόσμος της ΒΑΒΕΛ και του ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ – με τους Ευρωπαίους, κυρίως, δημιουργούς – ορθώθηκε τρισδιάστατος μπροστά μου, μέσα από τη δημιουργική διαδικασία μιας θεατρικής παράστασης. Και πιο μετά, οι Έλληνες σύγχρονοι δημιουργοί, που τόσο φιλότιμα και με τόσο πάθος εργάζονται, καθένας με το χαρακτήρα και το ύφος του.

Πάντως, για να ξεκουράζομαι και να γεμίζω μπαταρίες όσο δούλευα τη ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ, πεταγόμουν μέχρι τον ψυχεδελικό κόσμο του Enrique Breccia στον Lovecraft.

Ποιές θεωρείς τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές σου επιρροές;

Ήμουν πάντα πολύ ανοιχτός στο να δεχτώ ερεθίσματα και συγκινήσεις, από όλη τη ροή της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Και όχι μόνο από τις Eικαστικές Tέχνες, φυσικά, μια μουσική, ή ένα κείμενο, μπορεί να έχουν πολύ μεγαλύτερη επίδραση στη διαμόρφωση της προσωπικότητας ενός δημιουργού και στο έργο που παράγει. Ως Έλληνες, μάλιστα, είμαστε σε μια μάλλον πλεονεκτική θέση, αρκεί να βγεις μια βόλτα. Το πρώτο μου “εικαστικό σχολείο” ήταν σίγουρα τα comics. Μικρός, απορρόφησα κώδικες της λειτουργίας τους. Και μετά, δουλεύοντας στο θέατρο, είχα την τύχη να διδαχτώ την έννοια και την αίσθηση του ρυθμού, που τόσο σημαντικός είναι στις Tέχνες τις αφήγησης. Δεν θα περιόριζα, λοιπόν, σε πρόσωπα ή εικαστικά κινήματα, τις επιρροές μου. Από παντού μπορείς να κερδίσεις συγκίνηση και γνώση, αρκεί να έχεις τη διάθεση.

Αυτά, λοιπόν, από τον Γιώργο. Αν δεν σας έφτασαν, όμως, υπάρχει πλουσιότατο υλικό στο ειδικό site της ΧΕΛΙΔΟΝΟΥΣ

07_XELIDONOU-tsiamantas-644x320

Notable perks: Η ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ έχει πολλά καλούδια τα οποία μπορείτε να επιλέξετε. Για να τα δείτε όλα, επισκεφτείτε τη σελίδα του project στο indiegogo. Εδώ θα σας δείξω μόνο τα τρία αγαπημένα μου!

Νούμερο 3: Κουτί με κάρτες

10 κάρτες με artwork από την ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝ ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ μέσα σε πανέμορφο κουτάκι!

Δέκα κάρτες με artwork από την ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝ ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ, μέσα σε πανέμορφο κουτάκι!

Νούμερο 2: sketchbook

skbook

16 σελίδες με καλλιτεχνικές μελέτες για τους χαρακτήρες του comic.

Νούμερο 1: T-Shirt

tshirt

SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!!

Πόσο πάει το μαλλί; 6 ευρώ το pdf, 18 ευρώ το physical copy (υπογεγραμμένο ΚΑΙ ΜΕ σκιτσάκι!)

  • THE WISDOM OF THE CROWDS

Εμμμ… ναι. Το πιο wtf project που είδαμε τελευταία

Η αλήθεια είναι ότι το μόνο που λυπάμαι με την στήλη-ειδικό αφιέρωμα αυτού του 15θνήμερου, είναι ότι, αν ήταν κανονική, μάλλον κάπου εδώ θα έβγαζα ένα τεράστιο φτυάρι για δύο (τουλάχιστον) projects που είδα προσφάτως. Μέσα στο πνεύμα της καλοσύνης και του ενθουσιασμού για την ΧΕΛΙΔΟΝΟΥ, όμως, είπα τελικά να το αφήσω να πέσει χάμω. Επιπλέον, η αγαπημένη σας στήλη (αυτή εδώ, βρε κουτό) θα κάνει ένα διάλειμμα μερικών μηνών, καθώς οι δουλειές για το επερχόμενο Comicdom Con Athens αυξάνονται με τρελούς ρυθμούς. Μαζέψτε, όμως, τα μαντήλια σας και στεγνώστε τα δάκρυά σας. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, κάπου μετά το Πάσχα, θα επιστρέψουμε.