BEST OF: Silvia Ziche
Όσοι με ξέρουν (αρχικά θα με συγχωρήσουν για τη μακροσκελέστατη εισαγωγή και) σίγουρα θα έχουν ακούσει να αναφέρω εκθειαστικά το όνομά της. Η Silvia Ziche είναι η αγαπημένη μου δημιουργός comics, με ειδίκευση στα Disney comics. Και είναι αγαπημένη μου για πολλούς λόγους.
Πρώτα απ’ όλα, είναι μία γυναίκα δημιουργός, σε έναν χώρο που είναι, κατ’ εξοχήν, ανδροκρατούμενος. Κατά δεύτερον, είναι σε μεγάλο βαθμό αυτοδημιούργητη. Γεννημένη στην επαρχιακή πόλη Thiene της Ιταλίας, το 1967, γνώρισε τον κόσμο των comics μέσα από τις σελίδες του ιταλικού περιοδικού TOPOLINO. Οι ιστορίες δύο εξεχόντων δημιουργών του περιοδικού, των Giorgio Cavazzano και Giovan Battista Carpi, διέγειραν τη φαντασία της και την ώθησαν να πιάσει κι εκείνη μολύβι και χαρτί στα χέρια της. Στα 17 της, κέρδισε το πρώτο βραβείο σε ένα διαγωνισμό σχεδίου. Λίγο καιρό αργότερα, το μεγαλύτερο όνειρό της έγινε πραγματικότητα: μετά από παραίνεση του μέντορά της, Giorgio Cavazzano, παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου στην Accademia Disney στο Μιλάνο, κάτω από την επίβλεψη του μεγάλου της δασκάλου, Giovan Battista Carpi!
Έχοντας αποκτήσει την απαραίτητη κατάρτιση, το 1991 ξεκινά η καριέρα της στο περιοδικό TOPOLINO. Παράλληλα, συνεργάστηκε με διάφορα περιοδικά και ένθετα, όπως είναι τα LINUS, COMIX, CUORE, DONNA MODERNA, δημιουργώντας δικές της ηρωίδες, την Alice και την Lucrezia, μεταξύ άλλων. Μέχρι σήμερα, έχουν κυκλοφορήσει δεκάδες βιβλία comics υπογεγραμμένα από τη Ziche. Πολλά από αυτά είναι συγκεντρωτικές εκδόσεις ιστοριών με τις προαναφερθείσες ηρωίδες (ALICE A QUEL PAESE, LUCREZIA, AMORE MIO, PROVE TECNICHE DI MEGALOMANIA κ.ά.) αλλά και εξ ολοκλήρου νέες ιστορίες, που αποτελούν συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η σειρά OLIMPO S.P.A., σε συνεργασία με τον συγγραφέα Vincenzo Cerami, και οι δύο τόμοι INFIERNO!, σε συνεργασία με τον ντισνεϊκό Tito Faraci.
Όσον αφορά στη δουλειά της για λογαριασμό της Disney Italia, από “μεγάλες” εκδόσεις έχουμε τις σουρεαλιστικότατες σειρές IL PAPERO DEL MISTERIO, TOPOKOLOSSAL και IL GRANDE SPLASH, που έχουν φτάσει και στη χώρα μας από τη Νέα Ακτίνα. Οι δύο πρώτες επανακυκλοφόρησαν πρόσφατα στην Ιταλία, σε ένα χορταστικό flip-book, ενώ η τελευταία σε αυτόνομο τομάκι, την ίδια περίοδο με τη συγκεντρωτική έκδοση των μονοσέλιδων βινιετών που φιλοτεχνεί εβδομαδιαία για το περιοδικό TOPOLINO, με τον γενικό τίτλο CHE ARIA TIRA A…, οι οποίες πλέον φιλοξενούνται στο “νέο κύκλο” του ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ.
Αγαπημένη έκδοση, ωστόσο, είναι ο πρώτος τόμος της σειράς DISNEY D’ AUTORE. Στη συγκεκριμένη σειρά (από την ιταλική Disney Libri), κάθε χρόνο “φιλοξενείται” ένας αξιόλογος δημιουργός Disney comics. Η Silvia είχε την τιμή να εγκαινιάσει τη συγκεκριμένη έκδοση, με μία συλλογή των αγαπημένων της ιστοριών. Ανάμεσά τους ήταν η ρομαντική PAPERINA DI RIVONDOSA και η αστυνομική RAPINA DEL MILLENNIO, εκ των οποίων η δεύτερη έχει κυκλοφορήσει, επίσης, στην Ελλάδα. Όπως γίνεται αντιληπτό, πρόκειται για μία παραγωγική καλλιτέχνιδα, η οποία φέρει το δικό της, μοναδικό στυλ.
Η Silvia Ziche, όπως όφειλε να κάνει, έφερε νέα πνοή στο χώρο των ιταλικών Disney comics. Εκτός του ότι προσέθεσε μία πιο… γυναικεία ματιά στο χώρο, δίνοντας συχνότερα πρωταγωνιστικό ρόλο σε αγαπημένες ηρωίδες, όπως η Νταίζυ, η Τζένη, η Γιαγιά Ντακ, ακόμη και η Δεσποινίς Ευταξία (αλλά και σε αντι-ηρωίδες, όπως η Μάτζικα και η Τρούντυ, το έτερον ήμισυ του Μαύρου Πητ), ταυτόχρονα “γονάτισε” τα παραδοσιακά κλισέ και τσαλάκωσε όλους τους χαρακτήρες ανεξαιρέτως. Με περισσή άνεση, απομυθοποίησε τον “ξερόλα” Μίκυ, ενίσχυσε τα ήδη πολλά αρνητικά στοιχεία του Ντόναλντ και του Θείου Σκρουτζ και άφησε χώρο να αναπτυχθούν χαοτικές προσωπικότητες, όπως ο Φέθρυ, ο Γκούφυ και ο Αστυνόμος Χειροπαίδαρος. Σε πολλές περιπτώσεις, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως “ο μεγαλύτερος κάφρος των Disney comics”. Με πολύτιμο συνεργάτη το πλαστικό, μανιακό σχέδιό της (στρόγγυλο και παιδικό, με νεύρο και εμφανείς επιρροές από τα manga στις εκφράσεις των χαρακτήρων), η Silvia Ziche έχει δημιουργήσει αμέτρητα διαμαντάκια, μερικά από τα οποία θα προσπαθήσω να παρουσιάσω παρακάτω.
15. ZIO PAPERONE E LA BONTA’ NATALIZIA®
(-ΑΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-)
Writer/Artist: Silvia Ziche
2012 (Ιταλία)/ – – –
Μιας και πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, ξεκινάω την αντίστροφη μέτρηση με μία ξεχωριστή, χριστουγεννιάτικη ιστορία 80 σελίδων, που έγραψε και σχεδίασε η Silvia Ziche, με πρωταγωνιστή τον Θείο Σκρουτζ. Εδώ, για πρώτη φορά, παρουσιάζεται ένας ευχάριστος και ενδιαφέρων χαρακτήρας, με όνομα Trent Percent. Πρόκειται για έναν νεαρό και υπερβολικά φιλόδοξο επιχειρηματία, ο οποίος πείθει, χίλιοις κόποις, τον μεγαλοκαρχαρία Σκρουτζ Μακ Ντακ να τον αποδεχθεί ως συνέταιρό του. Διατηρείται, σαφώς, η απαραίτητη ιεραρχία, όμως αυτό μικρή σημασία έχει για την εξέλιξη της ιστορίας. Αμέσως, το θησαυροφυλάκιο αλλάζει πρόσοψη, με την προσθήκη “Σκρουτζ Μακ Ντακ & συνέταιρος“!
Πώς κατάφερε ένας φέρελπις (αγγλιστί wannabe) και άσημος νεαρός επιχειρηματίας να πείσει τον πολυεκατομμυριούχο Σκρουτζ να συνεργαστεί μαζί του; Όπως συχνά συμβαίνει, η νέα γενιά έχει να προσφέρει καινούργια πράγματα και φρέσκες ιδέες. Έτσι, λοιπόν, οι δύο συνέταιροι ρίχνουν στη χριστουγεννιάτικη αγορά της Λιμνούπολης, ένα νέο προϊόν: ένα αναψυκτικό με ωραία γεύση, το οποίο προκαλεί ευχάριστη διάθεση στους καταναλωτές του, λες και μπήκε μέσα τους το πνεύμα των Χριστουγέννων! Η ιστορία παίρνει τη λιγότερο αναμενόμενη τροπή, αφού η οικογένεια Ντακ αντιδρά, θεωρώντας περίεργη τη συμπεριφορά του μοναχικού λύκου των επενδύσεων και των χρηματιστηρίων, αποφασίζοντας, ως εκ τούτου, να συνεργαστεί με τους Μουργόλυκους, προκειμένου να διερευνήσουν την υπόθεση. Στο παιχνίδι μπαίνει και ο μόνιμος οικονομικός αντίπαλος του Σκρουτζ, ο Ρόμπαξ, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό κλίμα σε μία χιονισμένη Λιμνούπολη. Ελπίζω, σε κάποιες επόμενες γιορτές, να δούμε τη συγκεκριμένη ιστορία στις σελίδες του ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ.
14. DOVE OSANO LE PAPERE
(-ΑΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-)
Writer: Marco Bosco
Artist: Silvia Ziche
2013 (Ιταλία)/ – – –
Μία αμιγώς… “γυναικεία” ιστορία, όπου οι θηλυκές φιγούρες της Λιμνούπολης προτάσσονται, αφήνοντας πίσω, για λίγο, τους βασικούς πρωταγωνιστές. Αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς της Ziche, η οποία συνεργάζεται με τον Marco Bosco, έναν αξιόλογο και συχνό συνεργάτη, με τον οποίο μοιράζονται κοινή αίσθηση του χιούμορ και ως εκ τούτου αποτελούν ένα δυνατό δίδυμο. Η υπόθεση εδώ είναι, φαινομενικά, απλή, στην πορεία όμως περιπλέκεται, σε βαθμό που κάνει αισθητό πως η Ziche έχει βάλει το χεράκι της! Αξίζει να σημειωθεί πως το δίδυμο αυτό συχνά χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη τετράδα ηρωίδων για μερικές επεισοδιακές σελίδες γυναικείας δράσης.
Ριζικές αλλαγές λαμβάνουν χώρα στη Λιμνούπολη! Η Γιαγιά Ντακ παθαίνει αλλεργική κρίση από την υπερκόπωση! Έτσι, ο γιατρός της προτείνει να ξεκουραστεί για λίγο καιρό και να απέχει από τις δουλειές στο αγρόκτημα. Η Νταίζυ αναλαμβάνει την… αποτοξίνωση. Η δεσποινίδα Ευταξία, για χρόνια στην υπηρεσία του Σκρουτζ Μακ Ντακ ως γραμματέας, δηλώνει την παραίτησή της μετά από έναν επικών διαστάσεων τσακωμό μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη. Και τέλος, η Τζένυ, μόνιμη κολιτσίδα στον πάμπλουτο υπέργηρο εργένη, αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα, μετά την πιο πρόσφατη απόρριψη των συναισθημάτων της. Όλες αυτές οι προβληματικές περιπτώσεις συγκεντρώνονται στο σπίτι της Νταίζυ, για καφέ και κουβέντα, και αποφασίζουν να αλλάξουν παραστάσεις και επισκέπτονται το γειτονικό Manhanatran. Η Νταίζυ κάνει shopping, ενώ τα τρία υπόλοιπα μέλη της παρέας βρίσκουν από μία δουλειά και προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα τους ζωή. Στην πορεία, όμως, αυτό αποδεικνύεται δύσκολο. Η ιστορία δεν στηρίζεται τόσο στα σουρεαλιστικά ξεσπάσματα που συνήθως διακατέχουν τη Ziche, αλλά στο περίπλοκο και δαιδαλώδες σενάριο, που εντάσσει στην περιπέτεια μυστικές υπηρεσίες και ερωτικά τερτίπια (στα οποία, ευτυχώς, παίρνει μέρος και ο Ντόναλντ, καθιστώντας την ιστορία κατά τι πιο ενδιαφέρουσα)! Εν πάση περιπτώσει, η συγκεκριμένη ιστορία μου αρέσει ιδιαίτερα, γιατί αποδεικνύει την ωριμότητα που (παραδόξως) συχνά επιδεικνύει η δημιουργός και παράλληλα παρουσιάζει με το δικό της, ξεχωριστό τρόπο, επίσης ώριμες καταστάσεις και προβληματισμούς, μέσα από το όπλο που χειρίζεται με άριστη δεξιοτεχνία: το χιούμορ.
13. MOTORE/AZIONE
(ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ)
Writer: Tito Faraci
Artist: Silvia Ziche
1998 (Ιταλία)/2014 (Ελλάδα)
Η 14η Μαρτίου του 1996 αποτελεί μία ημερομηνία-ορόσημο για τα ευρωπαϊκά comics, για δύο λόγους. Αφενός, αποτελεί την ημερομηνία γέννησής μου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αφετέρου, η Disney Italia αποφάσισε να ανανεώσει την εικόνα ενός από τους πιο αγαπημένους ήρωες των ιταλικών comics, τον Φάντομ Ντακ. Με τη σειρά PAPERINIK NEW ADVENTURES (στα ελληνικά, ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΦΑΝΤΟΜ ΝΤΑΚ), επιστρατεύθηκε ολόκληρη η Ιταλική Σχολή Disney comics, δημιουργώντας ένα ποικιλόμορφο… κολάζ, φέρνοντας στα Disney comics πολλές σελίδες δράσης με υπερηρωικό στίγμα! Η θέση της Silvia Ziche σε αυτό το πάρτυ, αρχικά, ήταν να πλαισιώνει την κεντρική ιστορία των πρώτων τευχών με το χιουμοριστικό mini-series ANGUS TALES, με πρωταγωνιστή έναν από τους (πολλούς) εχθρούς του Φάντομ στη σειρά. Αργότερα, όμως, ο ρόλος της αναβαθμίστηκε, για μία και μοναδική φορά.
Εικονογραφώντας ένα σενάριο του μοναδικού Tito Faraci, η Silvia δημιούργησε μία πολυσέλιδη ιστορία με τον ανανεωμένο PK, η οποία διέφερε εξαιρετικά από τις προηγούμενες της ίδιας σειράς, και άλλο τόσο από τις επόμενες. Πιθανολογώ πως επρόκειτο για μία συνειδητή επιλογή των συντελεστών της σειράς, αν και μάλλον κάνω λάθος, γιατί διαφορετικά – νομίζω – θα τολμούσαν να αναθέσουν και πάλι κάποιο τεύχος στη συγκεκριμένη δημιουργό, πράγμα που δεν έγινε. Σε κάθε περίπτωση, το ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΟΜΦΟΥΖΙΟ, της Ziche και του Faraci, αποτελεί ένα ευχάριστο διάλειμμα στην καταιγιστική δράση με την οποία είναι συνυφασμένη η ύπαρξη της σειράς. Η ιστορία διαθέτει όλες τις αρετές του σουρεαλισμού (τεχνικός όρος να χαρακτηριστεί η “καμμενιά”) και, σαφώς, αμέτρητες έξυπνες ατάκες, ενώ δεν λείπουν και οι τυποποιημένες σκηνές δράσης, όπου οι ήρωες ανταλλάζουν πιστολίδια και μπουνίδια. Με φόντο τα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς “Ανήσυχα Παπιά”, γινόμαστε μάρτυρες μίας περιπέτειας που μπλέκει πλατώ και ειδικά εφέ με αληθινά διαστημόπλοια, ρομπότ και εξωγήινους!
12. PIPPO IN: 3X2
(Η ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ)
Writer: Tito Faraci
Artist: Silvia Ziche
1999 (Ιταλία)/2002 (Ελλάδα)
Ο Γκούφυ δίνει μαθήματα τρολαρίσματος, με θύμα του έναν κακόμοιρο υπάλληλο σούπερ-μάρκετ. Με το αζημίωτο, φυσικά! Ο διευθυντής του καταστήματος έχει προσλάβει τον Γκούφυ, προκειμένου να ελέγχει τις αντοχές των υπαλλήλων του. Η διαδικασία είναι απλή: ο ήρωας μας παίρνει το καρότσι του και ξαμολιέται στους διαδρόμους του μάρκετ για να κάνει τα ψώνια του, κάνοντας ταυτόχρονα δύσκολη τη ζωή του βαρδιούχου υπαλλήλου, με τις κουλές ερωτήσεις και τις αλλοπρόσαλλες απαιτήσεις του!
Παραθέτω μία απολαυστική στιχομυθία:
-Καλή σας μέρα, κύριε! Μπορώ να σας βοηθήσω;
-Ναι, θα ήθελα μία πληροφορία!
-Πείτε μου, λοιπόν!
-Τί γνώμη έχετε, θα μπορούσα ν’ αγοράσω κάτι;
Εγώ, πάντως, θα ήθελα να μάθω τι υπάρχει στο μυαλό του Γκούφυ! Faraci και Ziche στα καλύτερά τους!
11. TOPOLINO E LA SAGA BUROCRATICA
(ΤΟ ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑΣ)
Writer/Artist: Silvia Ziche
2012 (Ιταλία)/2013 (Ελλάδα)
Όπως οι περισσότερες Disney ιστορίες, έτσι και η Ziche συνηθίζει να ξεκινά τις δικές της, δίνοντας την ψευδή εντύπωση πως πρόκειται για μία συνηθισμένη μέρα, όπως όλες οι άλλες. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, όμως, τα φαινόμενα απατούν. Η υπόθεση σε αυτή την παραμυθένια περιπέτεια έχει ως εξής: Ο Μίκυ καλείται να βοηθήσει τους κατοίκους ενός παράλληλου παραμυθένιου κόσμου, του οποίου το νομικό σύστημα βασίζεται στη γραφειοκρατία. Οι δράκοι υποβάλλουν αιτήσεις για να απαγάγουν μία πριγκίπισσα, οι πριγκίπισσες υποβάλλουν αίτηση για να ζητήσουν βοήθεια από έναν ιππότη, και οι ιππότες υποβάλλουν αίτηση για να σώσουν μία πριγκίπισσα.
Όλα αυτά αλλάζουν, βέβαια, όταν ένας μυστηριώδης κλέφτης από το δικό μας κόσμο επισκέπτεται τη χώρα της γραφειοκρατίας και κλέβει σωρηδόν όλους τους κατοίκους της, οι οποίοι δεν προλαβαίνουν να αντιδράσουν, γιατί μέχρι να υπογράψουν τα έγγραφα που απαιτούνται για να τους επιτραπεί να τον κυνηγήσουν και να τα υποβάλλουν στο κατάλληλο γραφείο, ο κλέφτης έχει φύγει. Η Ziche, προφανώς, εμπνεύστηκε το συγκεκριμένο δημιούργημα περιμένοντας στην ουρά της εφορίας, γι’ αυτό, άλλωστε, επιλέγει να τοποθετήσει εκεί τον πρωταγωνιστή, στην αρχή της περιπέτειας. Ο δαιμόνιος ντετέκτιβ Μίκυ Μάους, ωστόσο, δεν πτοείται διόλου όταν έρχεται, μέσω μίας μαγικής πύλης, αντιμέτωπος με τη χαοτική νομοθεσία του παράλληλου σύμπαντος του βασιλείου της Δαιδαλώδους Γραφειοκρατίας! Ακόμη και όταν η εξουσία του τόπου αρνείται να συνεργαστεί μαζί του, διότι συνέλαβε το δράστη των ληστειών δίχως να συμπληρώσει την κατάλληλη χαρτούρα, ο Μίκυ βρίσκει τον τρόπο και πείθει την ηγεσία να απαλλαγεί μια για πάντα από τους δεσμευτικούς κανόνες που την κατάντησαν έρμαιο των ληστρικών επιδρομών του σεσημασμένου Μαύρου Πητ!
10. LA RAPINA DEL MILLENNIO
(Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ)
Writer/Artist: Silvia Ziche
2008 (Ιταλία)/2009 (Ελλάδα)
Ένα αστυνομικό θρίλερ με απανωτές ανατροπές και μπερδεμένους ρόλους! Η ιστορία ξεκινάει κατευθείαν στο μάτι του κυκλώνα, όπου ο Μαύρος Πητ, όπως όλα δείχνουν, έχει διαπράξει μία μεγαλειώδη ληστεία και, για να δραπετεύσει, έχει καταφύγει στο Μουσείο Εγκληματολογίας, παίρνοντας για ομήρους τους μαθητές ενός δημοτικού σχολείου, μαζί με τη δασκάλα τους. Απ’ έξω, η αστυνομία έχει περικυκλώσει το κτίριο και έχουν έρθει τα κανάλια… χαμός! Ο Μίκυ ηγείται μίας ομάδας ειδικών δυνάμεων, προκειμένου να σταματήσουν τον αδίστακτο κακοποιό. Μετά από μία κινηματογραφική καταδίωξη, στην οποία παίρνει μέρος και η γριά δασκάλα των παιδιών, αλλά και η μαθήτρια Δάφνη, ο Μαύρος Πητ καταλήγει στα δίχτυα του Νόμου. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και σε καμία περίπτωση δεν τελειώνουν εδώ!
Η Τρούντυ, αρραβωνιαστικιά του Μαύρου Πητ, παρεμβαίνει, απαγάγει τον Μίκυ και τον πείθει πως ο αγαπητικός της είναι αθώος και θύμα μίας καλοστημένης πλεκτάνης του Μαύρου Φαντάσματος και του Τίγρη, δύο συναδέλφων κακοποιών. Έτσι, η ιστορία παίρνει τη λιγότερο αναμενόμενη τροπή: ο Μίκυ Μάους συνεργάζεται με την Τρούντυ, προκειμένου να αποδείξει την αθωότητα του Μαύρου Πητ, τον οποίο ο ίδιος έκλεισε στη στενή! Και αν σας φαίνεται ήδη αρκετά μπερδεμένο, πού είστε ακόμα! Μερικές θεοπάλαβες σκηνές, όπως η ανάκριση του Μαύρου Πητ από τον Αστυνόμο Χειροπαίδαρο και τον Ροκ Νταμάρη, το νυχτερινό σουντόκου του Γκούφυ, ο ζουρλομανδύας του Μίκυ και οι μεταμφιέσεις μεγάλου μέρους του καστ, δίνουν μία ξεχωριστή… πνοή στο έργο! Όλο το Μίκυ Σίτυ γίνεται άνω-κάτω, σε 140 σελίδες τρέλας και καμμένου χιούμορ, σε μία περιπέτεια εμπνευσμένη από την ταινία THE NEGOTIATOR, με την μοναδική υπογραφή της Silvia Ziche! Η ιστορία κυκλοφόρησε σε αυτόνομο τομάκι, το καλοκαίρι του 2009.
9. PAPERINA DI RIVONDOSA
(-ΑΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-)
Writer/Artist: Silvia Ziche
2005 (Ιταλία)/ – – –
Μάλλον πρόκειται για την αγαπημένη ιστορία της ίδιας της Ziche, γι’ αυτό και ανοίγει την αυλαία, στο βιβλίο DISNEY D’ AUTORE SILVIA ZICHE, όπου η δημιουργός επέλεξε τις, κατά την ίδια, καλύτερες ιστορίες της. Η δημιουργία της συγκεκριμένης ρομαντικής ιστορίας, ωστόσο, ήταν ιδιαίτερα επίπονη. Η σύνταξη του TOPOLINO αποφάσισε, μία ωραία πρωία, να αναθέσει στη δημιουργό την παρωδία μίας δημοφιλούς ιταλικής σαπουνόπερας, με τίτλο ELISA DI RIVOMBROSA. Οι παρωδίες σήριαλ, άλλωστε, είναι το ατού της Silvia! Υπήρχε μόνο ένα μικρό προβληματάκι: η ίδια δεν είχε δει ποτέ της κανένα επεισόδιο της σειράς. Τέτοια προβλήματα δεν πτοούν την δυναμική σύνταξη του TOPOLINO, κι έτσι, μέσα σε 24 ώρες, της είχαν παραδώσει ένα πλήρες σετ DVD με τα επεισόδια της σειράς. Η Ziche πλέον δεν είχε την παραμικρή δικαιολογία – το μόνο που της έμενε ήταν να καταπιαστεί με το έργο της, αφού πρώτα αγόρασε ένα DVD player!
Το πιο ενδιαφέρον, στις περιπτώσεις που στηρίζεσαι σε ένα ξένο έργο για να δημιουργήσεις τη δική σου “εκδοχή”, είναι ο τρόπος που μοιράζεις τους ρόλους. Ή μάλλον, το πιο διασκεδαστικό, τόσο για το δημιουργό, όσο και για τους αναγνώστες. Δυστυχώς, αμφιβάλλω αν κάποιος από εσάς έχει δει τη συγκεκριμένη σαπουνόπερα, όπως αμφιβάλλω για το αν έχει διαβάσει κανείς τη συγκεκριμένη – αδημοσίευτη στην Ελλάδα – παρωδία. Εντούτοις, πρόκειται για μία εξαιρετικά απολαυστική και πολυσέλιδη περιπέτεια, που διαδραματίζεται στη βικτωριανή εποχή και θίγει, κυρίως, το θέμα των κοινωνικών διακρίσεων, μέσα από μία εμφανέστατα πιο… γελοιογραφική ματιά. Σε 160 σελίδες, έχουμε όλα τα σαπουνοπερικά κλισέ, έρωτες, συνωμοσίες, ξιφομαχίες και άλλα τινά.
Κλείνοντας, οφείλω να αναφερθώ σε δύο πολύ ενδιαφέροντα σημεία της συγκεκριμένης ιστορίας. Το ένα είναι ο τρόπος που αποδίδεται ο θάνατος, ένα απαγορευμένο θέμα στα Disney comics. Εδώ, λοιπόν, όσοι ήρωες είχαν την ατυχία να αποβιώσουν στην τηλεοπτική σειρά, μεταμορφώνονται σε γλάστρες, χάρη στη δύναμη της Μάτζικα Ντε Σπελ. Το δεύτερο είναι η παρουσία δύο γυναικείων χαρακτήρων που σπανίως εμφανίζονται στις συνηθισμένες ιστορίες. Η μία είναι η Γκόλντυ, η πάλαι ποτέ αγαπημένη του θείου Σκρουτζ, και η άλλη είναι η Reginella, μία ηρωίδα που σκαρφίστηκε ο Rodolfo Cimino, στην οποία έδωσε ζωή με τα σκίτσα του ο Giorgio Cavazzano, το 1972, σε μία θαλάσσια περιπέτεια με τον Ντόναλντ. Προφανώς, η έλλειψη θηλυκών χαρακτήρων που χρειαζόταν το cast για να συμπληρωθεί, οδήγησε σε αυτήν την ενδιαφέρουσα χρήση των δύο αυτών ασυνήθιστων φιγούρων.
8. PAPERINO E LA FOTO DELLA PATENTE
(ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ)
Writer: Vincenzo Lauria & Alberto Savini
Artist: Silvia Ziche
2003 (Ιταλία)/2007 (Ελλάδα)
Εντάξει, κάποιοι έχουν περισσότερη φωτογένεια από άλλους. Οι περισσότεροι, όμως, ακόμη και οι πιο φωτογενείς, έχουν ένα παράπονο: τις αποτυχημένες στημένες φωτογραφίες. Κλασικό παράδειγμα, οι φωτογραφίες για το δίπλωμα οδήγησης! Με το συγκεκριμένο παράδειγμα επιλέγουν να καταπιαστούν οι σεναριογράφοι της συγκεκριμένης ιστορίας, δίνοντας πάσα στο εκκεντρικό σχεδιαστικό ύφος, με στόχο να κατακρεουργήσουν το πιο άτυχο παπί του κόσμου, που ακούει στο όνομα Ντόναλντ Ντακ, σε μία μικρή ιστορία καθημερινής τρέλας, με φόντο τη Λιμνούπολη.
Έτσι, όλα ξεκινάνε όταν ο τυπικός έλεγχος (άδεια και δίπλωμα), που κάνει ένα όργανο της τάξης στον ήρωά μας, καταλήγει σε μερικά συνεχόμενα λεπτά γέλιου, τόσο από τον αστυνομικό όσο και από τους περαστικούς, που τυχαίνει να δουν τη φωτογραφία στο δίπλωμα του Ντόναλντ. Μετά από αυτό το φιάσκο, όπως θα έκανε ο καθένας, έτσι και ο Ντόναλντ αποφασίζει να βγάλει καινούργια φωτογραφία. Εκεί είναι που ο άσπονδος γείτονάς του, ο Λύσανδρος (ιταλική φιγούρα, στις αμερικανικές παραγωγές έχει επικρατήσει ο κύριος Τζόουνς), αποφασίζει να τον εμποδίσει και εγκαθίσταται στο διπλανό θάλαμο αυτόματης φωτογράφησης. Μετά από μερικές επεισοδιακές απόπειρες και κάποιες τυχαίες συναντήσεις με δύο από τους πιο εκνευριστικούς συγγενείς του – τον εκκεντρικό Φέθρυ, με τις εξωφρενικές συμβουλές του, και τον μαιτρ της τσιγκουνιάς, θείο Σκρουτζ – ο Ντόναλντ αποφασίζει να τα παρατήσει. Αναμφίβολα, πρόκειται για μία σωστή επιλογή, αφού η γελοία φωτογραφία, με το γέλιο που προκαλεί στα όργανα του νόμου και της τάξης, βοηθά στην αποφυγή μπελάδων και προστίμων.
7. ZIO PAPERINO E LA MERAVIGLIOSA VECCHIA CIABATTA
(Η ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΗ ΠΑΝΤΟΦΛΑ)
Writer: Carlo Gentina
Artist: Silvia Ziche
2004 (Ιταλία)/2006 (Ελλάδα)
Το (οικείο πλέον, ελπίζω) κύμα τρέλας, στο γνωστό μήκος κύματος όλων των ιστοριών της Silvia Ziche, σκάει και σ’ αυτό το αναμφίβολα εμπνευσμένο (;) έργο… Τα νήματα της υπόθεσης κινεί η Μάτζικα, η οποία, προκειμένου να εκπληρώσει το διακαή πόθο της να αποκτήσει την τυχερή δεκάρα του Σκρουτζ Μακ Ντακ, βρίσκει τη συνταγή για το φίλτρο της επιθυμίας, ένα μαγικό φίλτρο το οποίο μετατρέπει ένα απλό αντικείμενο, ακαταμάχητο στα μάτια όποιου το κοιτά! Αυτή η παντόφλα γίνεται η πέτρα του σκανδάλου για αλλεπάλληλες καταδιώξεις. Η ακαταμάχητη επιθυμία να αποκτηθεί αυτή η παντόφλα κυριεύει, αρχικά, τον Σκρουτζ, αλλά στη συνέχεια αλλάζει πολλά χέρια (παράδοξο για μία παντόφλα): τον διευθυντή της τράπεζας, τον αρχηγό της αστυνομίας… Ουσιαστικά, όλη η ιστορία στρέφεται γύρω από μία παλιά αλλά γοητευτικότατη παντόφλα.
Ρεσιτάλ καψίματος, και αυτό το έργο της Ziche, με την προφανή συμβολή του Gentina να κρατήσει συμπαγή την ιστορία και να χαρίζει υπέροχες στιγμές τρέλας, με ξεχωριστή, εκτός από τη σκηνή της καταδίωξης του Σκρουτζ από τον αρχηγό της αστυνομίας, για να πάρει πίσω την, απαραίτητη για τη ζωή του, παντόφλα, τη σκηνή της Μάτζικα να απολαμβάνει τη βραχύβια ιδιοκτησία του Θησαυροφυλακίου του Σκρουτζ! Τελικά, όμως, το τέχνασμά της σκάει σαν μπούμερανγκ, αφού ο Σκρουτζ χρησιμοποιεί το ίδιο κόλπο για να ανακτήσει την περιουσία του. Αφήστε τα, όμως, όλα αυτά και επικεντρωθείτε: μα… παντόφλα;;;
6. CRONACHE DEL REGNO DEI DUE LAGHI
(ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΩΝ ΔΥΟ ΛΙΜΝΩΝ)
Writer: Tito Faraci
Artist: Silvia Ziche
2010 (Ιταλία)/2014 (Ελλάδα)
Μία ιστορία που διαδραματίζεται στο παρελθόν. Σε ένα παρελθόν όπου ο Μίκυ είναι βασιλιάς του Βασιλείου των Δύο Λιμνών. Ένα βασίλειο δίχως πόρους, δίχως στρατιωτική οργάνωση, δίχως τίποτα που να θυμίζει ένα σωστά οργανωμένο βασίλειο. Και, παραδόξως, όλοι οι υπήκοοι έχουν μονίμως απαιτήσεις από το βασιλιά Μίκυ και το βασιλικό θησαυροφυλάκιο! Επισκευή αχυρώνα, αγορά παπουτσιών, μασέλας, ακόμα και με λίστα σούπερ-μάρκετ εμφανίζονται μπροστά στο βασιλιά, όσοι ζητούν ακροάση. Κι όλα αυτά, εξαιτίας ενός αρχαίου νόμου, που ορίζει πως, αφού όλη η επικράτεια ανήκει στο βασιλιά, τα απαραίτητα έξοδα για τη συντήρησή της πέφτουν, κι αυτά, στις βασιλικές πλάτες. Η μόνη λύση για να απαλλαγεί ο Μίκυ από αυτό το τραγικό αδιέξοδο, είναι μία: οι ξένοι, βάρβαροι κατακτητές, που ζαχαρώνουν το βασίλειό του, υπό την ηγεσία του ανήμερου Μαύρου Πητ. Ένας βασιλιάς, όμως, δεν δικαιούται να καταθέσει τα όπλα έτσι απροκάλυπτα. Αναθέτει, λοιπόν, την υπεράσπιση της γης του στον πιο άσχετο, ατζαμή και σκράπα πολεμιστή της χώρας, τον Αρχιστράτηγο Γκούφυ!
Μέσα από συνεχόμενα gags και εκμεταλλευόμενη την συγγραφική άδεια που της παρέχει το μεσαιωνικό setting, η Ziche δημιουργεί και πάλι έναν δικό της μικρόκοσμο, με την καίρια συμβολή του Faraci, μέσα στον οποίο όλοι οι ήρωες πέφτουν θύματα γελοιοποίησης. Ο Μίκυ κάθε άλλο παρά υποδειγματικός ηγέτης μπορεί να χαρακτηριστεί, ο Χειροπαίδαρος κάθε άλλο παρά οξυδερκής σύμβουλος, ο Γκούφυ κάθε άλλο παρά ικανός στρατηλάτης και ο Μαύρος Πητ κάθε άλλο παρά βάρβαρος… βάρβαρος. Ξεχωριστή σκηνή σε αυτό το τριμερές έργο, είναι η σκηνή της (κάθε άλλο παρά) επικής μάχης ανάμεσα στους δύο στρατούς – μία μάχη που το αντίπαλον δέος ξέχασε να παρευρεθεί! Η συγκεκριμένη ιστορία συνοδεύεται από μερικές ακόμη, μικρότερης έκτασης, περιπετειούλες των ηρώων του Βασιλείου των Δύο Λιμνών, κάποιες από τις οποίες δημοσιεύτηκαν στην Ελλάδα μαζί με το βασικό έπος. Τέλος, η συγκεκριμένη ιστορία έχει ξεχωριστή θέση στο top μου, γιατί πρόκειται για το έργο που μου προανήγγειλε η Silvia Ziche, στη συνέντευξη που πραγματοποιήσαμε το, μακρινό πλέον, 2009.
5. IL GRANDE SPLASH
(Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΣΠΛΑΣ)
Writer/Artist: Silvia Ziche
1999 (Ιταλία)/2000 (Ελλάδα)
ΣΠΛΑΣ! (η περιγραφή μόλις τελείωσε!)
Άντε, θα πω λίγα ακόμα για το Μεγάλο Σπλας, τον ήρωα που ταράζει τα νερά! Πρόκειται για την πιο άκυρη περιπέτεια που έχει γραφεί ποτέ στην ιστορία του Μέσου. Χωρίς καμία υπερβολή. Ένας καμπαρντινοφόρος εμφανίζεται στις πρώτες σελίδες, κάνει κάτι αλλοπρόσαλλες κινήσεις και μετά πέφτει θύμα απαγωγής από δύο ομοίους του. Στο καπάκι, εμφανίζονται μπροστά μας όλοι οι ήρωες του “παπιοσύμπαντος” και αρχίζουν να διηγούνται τις δικές τους εκδοχές για το τι συνέβη. Όλα αυτά γίνονται στο Θησαυροφυλάκιο του Σκρουτζ Μακ Ντακ, δίπλα στο οποίο έχει φυτρώσει μία γιγαντιαία σεκόια. Σα να μην έφταναν όλα αυτά, τα χρήματα του Σκρουτζ, που αγγίζουν τα τρία κυβικά στρέμματα, εξαφανίζονται μυστηριωδώς. Τη ληστεία καλούνται να εξιχνιάσουν οι αμφιβόλων ικανοτήτων ντετέκτιβς Τζιμάνι και Χαϊβάνι, οι οποίοι ανακρίνουν έναν-έναν τους πρωταγωνιστές.
Από όλες τις διηγήσεις, ξεχωρίζω αυτή του Φέθρυ και της Νταίζυ! Τα φώτα, πάντως, σε αυτήν την πολυσέλιδη περιπέτεια, στρέφονται στον μοναδικό και ανεπανάληπτο Ντόναλντ Ντακ, ο οποίος ανανεώνει το ίματζ του, κάνοντας μία προκλητική εμφάνιση με τη βούρτσα και την πετσέτα του μπάνιου. Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη ιστορία δεν προτείνεται στους… αμύητους! Κυκλοφόρησε το 2004 ως το νούμερο #3 των ΜΕΓΑΛΩΝ ΣΗΡΙΑΛ.
4. ZIO PAPERINO E LA SFIDA 2 A 2
(Η ΔΙΠΛΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ)
Writer: Gaja Arrighini/Artist: Silvia Ziche
2001 (Ιταλία)/2007 (Ελλάδα)
Αυτή η ιστορία διαδραματίζεται στο εξωτικό Αλ Μπαξίσι, όπου ο Σκρουτζ ταξιδεύει προκειμένου να κλείσει μία επικερδή συμφωνία με τον Σουλτάνο του νησιού. Ωστόσο, ο – αδίκως – εργένης σουλτάνος, έχει μία ευαισθησία στα παντρεμένα ζευγάρια. Για να κλείσει τη συμφωνία, ο επίσης εργένης Σκρουτζ Μακ Ντακ πείθει τη γραμματέα του, τη δεσποινίδα Ευταξία, να προσποιηθούν το ζευγάρι ενώπιον του σουλτάνου! Άλλωστε, “οι επιχειρήσεις μου είναι και δικές σας! Τόσα χρόνια εργάζεστε στο Θησαυροφυλάκιο και είστε το δεξί μου χέρι! Δεν νομίζετε ότι αυτό είναι φυσικό επακόλουθο;” Αυτά ήταν τα λόγια που έπεισαν τη δεσποινίδα Ευταξία και έβαλαν σε φωτιές την Τζένυ, την wannabe αρραβωνιαστικιά του Σκρουτζ, που τρώει τη μία χυλόπιτα μετά την άλλη. Η άμοιρη, έτυχε να βρίσκεται μπροστά, την ώρα της (φαινομενικής) εξομολόγησης του Σκρουτζ και, νομίζοντας ότι ο γάμος θα γίνει στο Αλ Μπαξίσι, ακολούθησε λαθραία τους “νεόνυμφους” στον τόπο του εγκλήματος…
Έτσι, λίγο προτού οι δύο επιχειρηματίες προλάβουν να κλείσουν τη συμφωνία τους, η Τζένη παρεμβαίνει και τα κάνει όλα μαντάρα. Αφού λύνεται η παρεξήγηση, ο σουλτάνος δίνει μία ακόμη ευκαιρία στον Σκρουτζ: αφού χωριστούν σε ζευγάρια (ο σουλτάνος με τη Τζένυ και ο Σκρουτζ με την Ευταξία), θα διαγωνιστούν στους παραδοσιακούς αγώνες των νεόνυμφων, οι οποίοι διεκδικούν τον ίδιο χώρο για να στήσουν το σπιτικό τους. Αν κερδίσει ο Σκρουτζ, θα υπογράψει τη συμφωνία, αν όχι, η δεσποινίς Ευταξία θα μείνει στο νησί ως γραμματέας παντός καιρού, στις υπηρεσίες του σουλτάνου. Οι δύο γυναίκες δημιουργοί, χωρίς να ενδιαφέρονται για τις σεξιστικές προκαταλήψεις που συνοδεύουν τη γυναικεία ύπαρξη, θυματοποιούν τις δύο ηρωίδες, οι οποίες παίρνουν μέρος σε δοκιμασίες όπως αυτή του κοιλιόδουλου, της Ταρζανίας, καλούνται να δαμάσουν άγρια λιοντάρια και να πλέξουν καλάθια με μπανανόφλουδες… Ο τελικός διαγωνισμός είναι η βουτιά στον καταρράκτη Μπαξίσι Σπλας, ο οποίος, σας διαβεβαιώ, δεν έχει καμία σχέση με τον προαναφερθέντα Μεγάλο Σπλας!
3. TOPOLINO E IL GENIO NELL’ OMBRA
(Η ΚΡΥΜΜΕΝΗ ΕΥΦΥΪΑ)
Writer: Tito Faraci/Artist: Silvia Ziche
1999 (Ιταλία)/2002 (Ελλάδα)
Ο αρχιμαφιόζος Πιτ Μπουλ διατυπώνει μία ενδιαφέρουσα θεωρία: ο Μίκυ Μάους καταφέρνει πάντα να μπαίνει σφήνα στα μεγαλεπήβολα σχέδιά του. Μήπως, όμως, δεν είναι αυτός ο εγκέφαλος; Μήπως, πίσω από τις κινήσεις του δαιμόνιου ντετέκτιβ κρύβεται κάποιος άλλος, που δίνει τις κατευθυντήριες οδηγίες; Μήπως αυτός ο κάποιος δεν είναι άλλος από τον Γκούφυ;!
Προκειμένου να εξακριβώσει το συλλογισμό του, ο Πιτ Μπουλ αμολάει τους λακέδες του να παρακολουθούν, σε εικοσιτετράωρη βάση, τον κολλητό φίλο του Μίκυ. Ωστόσο, κάτι πάει στραβά και η παρακολούθηση καταλήγει σε απαγωγή, όχι ενός, αλλά δύο ατόμων, καθώς την κρίσιμη στιγμή μπαίνει στη μέση ο Αστυνόμος Χειροπαίδαρος, ο οποίος κάνει περιπολία, όμως τελικά δεν καταφέρνει να εμποδίσει τα σχέδια των κακοποιών και γίνεται και ο ίδιος θύμα. Άλλωστε, όπως ο Γκούφυ βρίσκεται πίσω από τον Μίκυ, έτσι και ο Χειροπαίδαρος θα μπορούσε να βρίσκεται πίσω από τον Επιθεωρητή Ο’ Χάρα!
Μία ιστορία με πρωταγωνιστή τον Γκούφυ και τον Χειροπαίδαρο, επιβάλλεται να είναι αστεία. Ιδίως όταν την υπογράφουν ο Faraci στο σενάριο και η Ziche στο σχέδιο, μιλάμε για σίγουρα πράγματα! Έτσι, έχουμε ένα ευτράπελο αστυνομικό 30σέλιδο διαμαντάκι, όπου οι δύο πρωταγωνιστές αφήνουν ελεύθερες τις προσωπικότητές τους και χαρίζουν τρανταχτό γέλιο στους αναγνώστες. Όλες οι στιγμές είναι μία και μία, αλλά θα ξεχωρίσω το θεατρικό παιχνίδι στο δάσος, ανάμεσα στον Γκούφυ, τον Χειροπαίδαρο και τους απαγωγείς τους, όπου οι πρώτοι αναλαμβάνουν το ρόλο των… δέντρων. Φυτά τα μεν, φυτά οι δε. Η ιστορία δημοσιεύτηκε στην Ελλάδα, για πρώτη φορά, το 2002, σε ένα επετειακό τεύχος του ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ για τα 70 χρόνια του Γκούφυ, παρουσιάζοντας άριστα το χάος που επικρατεί στο μυαλό του. Πρόκειται για μία, όντως, πολύ καλά κρυμμένη ευφυΐα.
2. IL PAPERO DEL MISTERIO
(ΠΑΠΙΟΜΥΣΤΗΡΙΟ)
Writer/Artist: Silvia Ziche
1996 (Ιταλία)/1997 (Ελλάδα)
Αναμφίβολα, πρόκειται για το πιο γνωστό της έργο – τουλάχιστον στην Ελλάδα. Η μεγαλύτερη τηλεοπτική παραγωγή όλων των εποχών, δε θα μπορούσε παρά να πραγματοποιηθεί στο κανάλι του Σκρουτζ Μακ Ντακ. Αλλά, ας είμαστε ορθολογιστές, δεν είναι δυνατόν να πληρώνουμε αβέρτα-κουβέρτα ένα σωρό ηθοποιούς. Άλλωστε, τί το έχουμε τόσο μεγάλο σόι; Κάπως έτσι, λοιπόν, ξεκινάει το ΠΑΠΙΟΜΥΣΤΗΡΙΟ, μία παρωδία των, ούτως ή άλλως, γελοίων μεξικάνικων σήριαλ, με πρωταγωνιστές τους Δον Σκρούτζιο Ντε Λος Δουβλόνες, Ντοναλντίτο, Φεθρίτο, Γκαστονίτο, Νταιζίτα κ.ο.κ. Guest εμφανίσεις, εντούτοις, κάνουν πολλοί γνωστοί και άγνωστοι ήρωες του παπιοσύμπαντος. Κάθε μέρα, λοιπόν, όλη η Λιμνούπολη είναι συντονισμένη στο κανάλι του Σκρουτζ, όπου παρακολουθούν προσηλωμένοι τόσο τη σειρά όσο και τις ευφάνταστες διαφημίσεις που το συνοδεύουν. Αγαπημένη μου σκηνή, εδώ, είναι η διαφήμιση του σαμπουάν “Ντακ Ντόλαρ”, που “κάνει τα κορίτσια να πέφτουν ξερά”!
Η υπόθεση είναι απλή: ο Δον Σκρούτζιο ψάχνει τον κληρονόμο του, και όλο το σόι κινητοποιείται προκειμένου να κερδίσει μία θέση στη διαθήκη του. Για να βρει τον καταλληλότερο, ο Σκρουτζ μοιράζει στους υποψήφιους κληρονόμους επτά αντικείμενα, με τα οποία θα πρέπει να κάνουν κάτι για να αποδείξουν την αξία τους. Στο καπάκι, μένει μουγκός και αφήνει την υπόλοιπη οικογένεια να ξεκατινιάζεται για την κληρονομιά! Σύντομα, διαδίδεται η φήμη πως ο ίδιος ο Σκρουτζ Μακ Ντακ είναι έτοιμος να παραχωρήσει την περιουσία του στον καταλληλότερο, κι έτσι ακόμη και οι τηλεθεατές μπαίνουν στο παιχνίδι. Το setting εναλάσσεται συνεχώς – από την έπαυλη του Δον Σκρούτζιο βρισκόμαστε στο τοπικό νοσοκομείο, από εκεί στις βροχερές ζούγκλες του Αμαζονίου, από εκεί στο Δικαστικό Μέγαρο και από εκεί στις βουνοκορφές των Ιμαλαΐων!
Πολλοί κατηγορούν τη συγκεκριμένη σειρά για έλλειψη συνοχής, υπερβολικά επίπεδα σουρεαλισμού, ανύπαρκτο σενάριο και άλλα τέτοια. Γατάκια! Η Ziche καταφέρνει, σε 194 σελίδες, να μπλέξει τόσο πολύ τις ιδέες της, που ούτε η ίδια δεν μπορεί να δώσει ένα ικανοποιητικό τέλος. Έτσι, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως πρόκειται για καταπληκτική σειρά. Άλλωστε, ποιό αγαπημένο σας τηλεοπτικό σόου δεν είχε άθλιο τέλος; Όμως, σημασία έχει το ταξίδι και όχι ο προορισμός, γι’ αυτό απολαύστε κάθε σελίδα του συγκεκριμένου έργου, μέχρι το τελευταίο κεφάλαιο. Τα κεφάλαια δεν είναι τυχαία μικρά – αυτές οι δόσεις ενδείκνυνται για αποφυγή του overdose! Στην Ελλάδα, η ιστορία κυκλοφόρησε, αρχικά, σε συνέχειες στο ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ, και αργότερα, το 2004, αυτόνομα ως το υπ’ αριθμόν #1 της σειράς ΜΕΓΑΛΑ ΣΗΡΙΑΛ.
1. TOPOKOLOSSAL
(ΦΘΟΝΟΣ & ΑΠΛΗΣΤΕΙΑ)
Writer/Artist: Silvia Ziche
1997 (Ιταλία)/1998 (Ελλάδα)
Δεν ξέρω πώς να σχολιάσω τη συγκεκριμένη ιστορία. Δεν ξέρω πώς να σχολιάσω καμία ιστορία της Ziche, αλλά για αυτή δυσκολεύομαι ακόμη περισσότερο. Ας ξεκινήσουμε από το εξώφυλλο. Ο Μίκυ ετοιμάζεται για μάχη με… μία φρατζόλα (;;;)! Μάλλον κάποιο λάθος θα έχει γίνει. Ας δούμε λίγο το εσωτερικό. Μέσα από διαδοχικά flashbacks (ακόμη και εκεί, η Ziche φανερώνει την τρέλα της), μαθαίνουμε πως, στα πλαίσια μίας καλοσχεδιασμένης κομπίνας, η μεγαλύτερη εγκληματική οργάνωση του Μίκυ Σίτυ (ο Μαύρος Πητ, το Μαύρο Φάντασμα και ο Τίγρης) αποφασίζουν να χρηματοδοτήσουν, με την μπάζα της τελευταίας τους ληστείας, ένα σήριαλ. Άλλωστε, το Μίκυ Σίτυ δεν μπορεί να μένει πίσω από τη Λιμνούπολη σε τέτοια θέματα! Προκειμένου να κρατηθεί, ταυτόχρονα, απασχολημένο το αστυνομικό σώμα της πόλης, καλούν τον Μίκυ Μάους, τον Επιθεωρητή Ο’ Χάρα και τον Χειροπαίδαρο (αλλά και την υπόλοιπη παρέα), να αναλάβουν τους βασικούς ρόλους της σειράς. Κι εκεί αρχίζει το μακελειό.
Σκηνοθέτις είναι μία ματαιόδοξη τύπισσα, με το καθόλου ήπιων τόνων ταμπεραμέντο της και ένα όνομα που προκαλεί ρίγη: Άνναμπελ Λέκτερ! Το σήριαλ έχει διαστημικό θέμα. Η Ziche επιλέγει εδώ να διακωμωδήσει κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές σειρές, όπως το STAR WARS και το STAR TREK. Πρωταγωνιστής είναι ο Μίκυ, ως Μίκυ Ράνερ, και ανταγωνιστής του ο φόβος και ο τρόμος του γαλαξία, Πητ Γκαλάκτους. Τα σκηνικά είναι φοβερά, οι μάχες μεγαλειώδεις, η ηθοποιία εξαιρετική! Όλα ρέουν όμορφα και ο Μίκυ, με τη γαλλική του μπαγκέτα υπό μάλης (αντί για κάτι πιο ηρωικό, όπως, ας πούμε, ένα light-saber), καλείται να σώσει τον πλανήτη. Στην πραγματικότητα, όμως, η συμμορία των κακοποιών βρίσκει ευκαιρία να κατακλέψει το Μίκυ Σίτυ, ενώ όλη η πόλη βρίσκεται κάτω υπό την επήρεια μίας πρωτοφανούς τηλεοπτικής φρενίτιδας! Ακόμη και οι φύλακες του Νομισματοκοπτείου δεν εγκαταλείπουν την τηλεόρασή τους για να παρεμποδίσουν τη ληστεία που γίνεται κάτω από τη μύτη τους, στη σκηνή που επιλέγω ως πιο σουρεάλ και αστεία από το συγκεκριμένο πόνημα – που προφανώς διαθέτει αμέτρητες ανάλογες.
Δημιουργώντας διαρκώς ξέφρενες καταστάσεις, η Ziche κρατάει και το μαχαίρι και το πεπόνι σε αυτό το πολυσέλιδο διαμαντάκι. Μέσα σε 210 σελίδες, χώνει τον Μίκυ Μάους κάτω από το έδαφος, αφού όχι μόνο δεν παίρνει χαμπάρι τι παιχνίδι παίζεται πίσω από την πλάτη του, αλλά ο δαιμόνιος ντετέκτιβ αναγκάζεται να υπακούει στα βίτσια της Άνναμπελ Λέκτερ, από την οποία δεν ξεφεύγει κανείς: ακόμη και τα masterminds τελικά υποκύπτουν στις εξωπραγματικές απαιτήσεις της. Μόνο ο Αστυνόμος Χειροπαίδαρος διατηρεί τα ψήγματα λογικής που, ούτως ή άλλως, διαθέτει, αντιλαμβάνεται τη σκευωρία, όμως δεν μπορεί να βρει κανέναν σύμμαχο για να εμποδίσει τα τεκταινόμενα. Η ιστορία τσουλάει από μόνη της και τελειώνει, πριν καν το καταλάβεις, σε 210 σελίδες διαδοχής γέλιου και facepalm. Στην Ελλάδα, κυκλοφόρησε αρχικά σε συνέχειες, το 1998, στο περιοδικό ΜΙΚΥ ΜΑΟΥΣ, αλλά το 2004 βγήκε επίσης με τα άλλα δύο εναρκτήρια τομάκια της σειράς ΜΕΓΑΛΑ ΣΗΡΙΑΛ, σε αυτόνομη έκδοση.
Ελπίζω να αντέξατε να διαβάσετε όλο αυτό το βαρβάτο αφιέρωμα. Αν όχι, πάρτε βαθιές ανάσες, κάντε ένα διάλειμμα, και συνεχίστε. Αφού ηρεμήσετε, τολμήστε να διαβάσετε κάποια από τις ιστορίες της δημιουργού, παρά τους όποιους ενδοιασμούς σας προκάλεσαν όσα διαβάσατε. Θα το απολαύσετε, αυτό είναι το μόνο σίγουρο!
Για καθημερινή δόση, μπορείτε να επισκέπτεστε το προσωπικό site της δημιουργού, http://www.silviaziche.com/.
ΥΓ. Έχοντας γράψει όλα αυτά, νομίζω πως δικαιούμαι να κλείσω το αφιερωματάκι μου, μοιράζοντας μαζί σας την περηφάνια της συλλογής μου: δύο σκιτσάκια της Silvia Ziche, αφιερωμένα στον μεγαλύτερο Έλληνα θαυμαστή της, δηλαδή moi!