TOP 50 ARTISTS: 4. David Mazzucchelli

David_MazzucchelliΛέγεται ότι κάθε καλλιτέχνης έχει μέσα του ένα μόνο αριστούργημα και εάν πάρει κανείς τον όρο αριστούργημα πολύ, μα πολύ αυστηρά, ίσως και να είναι αλήθεια. Τότε τι στο καλό συμβαίνει με τον David Mazzucchelli; Προσωπικά, ακόμα και πολύ αυστηρά να το μελετήσω, μου βγαίνουν τρία τα διαμάντια. Ναι, εντάξει, θα μου πει κάποιος ότι σύμφωνα με τον ορισμό θα πρέπει να διαλέξω ένα, γιατί μόνο ένα είναι ανώτερο των υπολοίπων. Πώς όμως να διαλέξει κανείς ανάμεσα στα DAREDEVIL: BORN AGAINBATMAN: YEAR ONE και το ASTERIOS POLYP, το καθένα σημείο αναφοράς στα comics, εδώ και χρόνια;

Ακόμα και η καριέρα του David Mazzucchelli θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σημείο αναφοράς ή έστω μια διαφορετική και περίεργη διαδρομή από αυτές των υπόλοιπων συναδέλφων του.

Born-AgainΞεκινώντας την διαδρομή του στην Marvel, σχεδίαζε τον τίτλο DAREDEVIL απο το 1984 εως το 1986, χρονιά που βγήκε το storyline “Born Again”, μια από τις σημαντικότερες ιστορίες στην ιστορία της εκδοτικής και φυσικά του ίδιου του ήρωα. Φέρνοντας με το σχέδιο του ένα πρωτόγνωρο τότε ρεαλισμό και μια πανέμορφη λιτότητα, ο Mazzucchelli κατάφερε να χαλιναγωγήσει την ιστορία του Frank Miller και να την οδηγήσει στο πραγματικά ουσιαστικό και λειτουργικό.

Ένα χρόνο μετά, το 1987, μεταφερόμαστε στην DC Comics, όπου παρέα με τον Frank Miller πάλι εκδίδουν το BATMAN: YEAR ONE, και επαναλαμβάνουν το ακατόρθωτο. Με copy/paste της παραπάνω παραγράφου, κυκλοφορούν “μια από τις σημαντικότερες ιστορίες στην ιστορία της εκδοτικής και φυσικά του ίδιου του ήρωα”. Η καταλυτική παρουσία του David Mazzucchelli στο σχέδιο αντί του Frank Miller, είναι η αιτία που πλέον το YEAR ONE θεωρείται ανώτερο του DARK KNIGHT RETURNS.

Και μετά… Μετά τίποτα! Ή σχεδόν τίποτα… Μετά το τέλος του YEAR ONE, ο David Mazzucchelli παρατάει τα πάντα και, με εξαίρεση κάποια διάσπαρτα one-shots, εμφανίζεται ουσιαστικά τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1991, με την σημαντική self-published ανθολογία τριών τευχών RUBBER BLANKET. Η ανθολογία κρατάει μέχρι το 1993 και ένα χρόνο μετά κυκλοφορεί ένα εξίσου σημαντικό έργο, τη μεταφορά του μυθιστορήματος του Paul Auster, CITY OF GLASS.

City Of Glass p27Και μετά… Μετά τίποτα! Για δεκαπέντε (15!) ολόκληρα χρόνια, με εξαίρεση κάποια διάσπαρτα shorts για την Fantagraphics, η απόλυτη σιγή. Όσο περίεργη ήταν η απόφαση του να παρατήσει, πάνω στην κορυφή της δημοτικότητας του, τον κόσμο του υπερηρωϊκού comic, ακόμα πιο αλλόκοτη φαίνεται αυτή η πολυετής απουσία του, μετά από τις επιτυχίες του και στον ανεξάρτητο χώρο.

Το 2009, επιτέλους σπάει τη σιωπή του, εκπλήσσοντας τους πάντες με την κυκλοφορία του διάσημου ASTERIOS POLYP. Σαρώνει τα βραβεία, αποσπώντας τρία Εisner Αwards και τρία Harvey Awards, με ένα comic-σταθμό. Προσωπικά, είναι μια δουλειά που λατρεύω, μια ιστορία που με συγκίνησε πολλές φορές και συχνά κατεβάζω από το ράφι μου και ξαναδιαβάζω.

Διανύοντας τον πέμπτο χρόνο μιας ακόμα μεγάλης απουσίας του David Mazzucchelli, η αναμονή για την επόμενη δουλειά αυτού του μεγάλου δημιουργού μεγαλώνει, αλλά εάν είναι να “έχει μέσα του” ένα ακόμα αριστούργημα, χαλάλι.

wolk-600

(Άκης Τριανταφύλλου)