Διαμαρτυρίες Για Tην Angoulême

Ο θεσμός του βραβείου Grand Prix δέχεται κατηγορίες για σεξισμό

Πριν από μία εβδομάδα περίπου, η λίστα με τους υποψηφίους για το Grand Prix του φετινού φεστιβάλ της Angoulême ανακοινώθηκε στα media, και ακολούθησε μία μικρή αναστάτωση.

Το Grand Prix είναι ένα σπέσιαλ βραβείο που απονέμεται σε δημιουργούς, ως φόρος τιμής στη συνολική συνεισφορά τους στην 9η Τέχνη. Δεν απονέμεται, όπως τα υπόλοιπα βραβεία του φεστιβάλ, σε κάποια συγκεκριμένη έκδοση, αλλά αντιθέτως προσφέρεται συνήθως σε βετεράνους των comics που έχουν γράψει Ιστορία με το σύνολο της δουλειάς τους.

Οι επιλογές του φεστιβάλ όσον αφορά στους υποψηφίους για το Grand Prix έχουν δεχτεί αυστηρή κριτική τα προηγούμενα χρόνια, λόγω της τάσης της επιτροπής να επιλέγει μόνο μέλη της γαλλο-βελγικής σχολής για την τεράστια αυτή τιμή. Και, παρά το γεγονός πως τα τελευταία χρόνια το παραπάνω πρόβλημα δείχνει να διορθώνεται, φέτος η επιτροπή δέχτηκε πυρά για διαφορετικό λόγο.

Από τα 30 ονόματα των υποψηφίων, ούτε ένα δεν ήταν γυναικείο. Και, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση, η BDgalite, μια γαλλική οργάνωση δημιουργών που σκοπό έχει την καταπολέμηση του σεξισμού στο χώρο των comics, κάλεσε τη βιομηχανία σε μποϊκοτάζ του φετινού φεστιβάλ. Η επίσημη ανακοίνωσή τους υπενθύμισε στο κοινό την πολύχρονη συνήθεια του φεστιβάλ να αγνοεί τις γυναίκες δημιουργούς, τόνισε την τεράστια τιμητική, αλλά και οικονομική αξία, ενός τέτοιου βραβείου (καθώς η παραλαβή του αποτελεί φοβερή προώθηση για το νικητή) και τέλος έθεσε το ερώτημα του πόσο ενθαρρυντικό είναι για τις νεαρές δημιουργούς, όταν το φύλο τους δεν αντιπροσωπεύεται καθόλου στο σπουδαιότερο φεστιβάλ comics της γηραιάς ηπείρου.

angouleme-grand-prix

Μέσα στις επόμενες ημέρες, σχεδόν οι μισοί από τους υποψηφίους για το Grand Prix 2016 ζήτησαν να αποσυρθεί εντελώς η υποψηφιότητά τους, ως ένδειξη διαμαρτυρίας. Τεράστια ονόματα όπως αυτά των Brian Michael Bendis, Riad Sattouf, Charles Burns, Cristolphe Blaine, Daniel Clowes και Milo Manara απέσυραν τις υποψηφιότητές τους με ανακοινώσεις στα social media, όπου καταδίκασαν τις επιλογές του φεστιβάλ. Τελικά, δύο μέρες μετά, το φεστιβάλ αποφάσισε να διορθώσει τη λίστα του, προσθέτοντας βιαστικά έξι ακόμη υποψηφιότητες, όλες γυναικείες. Και μερικές μόνο ώρες μετά, το φεστιβάλ άλλαξε γνώμη ξανά και απέσυρε πλήρως τη λίστα, ανοίγοντας εντελώς την ψηφοφορία και καλώντας τους δημιουργούς να ψηφίσουν όποιον θέλουν από όλους τους συναδέλφους τους.

Η ιστορία αυτή ταρακούνησε κάπως τη γαλλο-βελγική σκηνή και έφερε στο προσκήνιο ένα ενδιαφέρον θέμα για τη δομή και τη μορφή της βιομηχανίας. Η ισότητα των φύλων απασχολεί περισσότερο τον κόσμο των τεχνών τα τελευταία χρόνια και το περιστατικό της Angoulême έγινε πρωτοσέλιδο όχι μόνο στη Γαλλία, αλλά και έξω από αυτή. Πολλοί πρωτοκλασάτοι δημιουργοί εξέφρασαν άποψη, συχνά με ιδιαίτερα εχθρικό ύφος, ενώ η απάντηση του επικεφαλής του φεστιβαλ περί ”αντικειμενικά μικρού ποσοστού γυναικών δημιουργών στο χώρο” έριξε παραπάνω λάδι στη φωτιά.