Η Κόκκινη Παρθένα Και Το Όραμα Της Ουτοπίας

Η ελληνική έκδοση ενός ιδιαίτερου έργου

Εκδόθηκε τον Μάιο του 2016, στο Λονδίνο, από τo imprint του εκδοτικού Random House, Jonathan Cape. Άμεσα, ούτε έναν μήνα μετά την κυκλοφορία στη Γηραιά Αλβιώνα, ακολούθησε η έκδοση στην αντίπερα πλευρά του Ατλαντικού, αυτή τη φορά από την Dark Horse. Πριν λίγες μέρες, κυκλοφόρησε και στα ελληνικά, από τις εκδόσεις Angelus Novus, σε μετάφραση Μπέλλας Σπυροπούλου. O λόγος για το έργο Η ΚΟΚΚΙΝΗ ΠΑΡΘΕΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΟΥΤΟΠΙΑΣ, ή στον πρωτότυπο τίτλο THE RED VIRGIN AND THE VISION OF UTOPIA, των Mary M. Talbot και Βryan Talbot.

Είναι το τρίτο comic στο οποίο το ζεύγος Τalbot ενώνει τις δυνάμεις του και το αποτέλεσμα είναι, όπως και στα προηγούμενα, εξαιρετικό. Η Μary Talbot, διεθνούς φήμης ακαδημαϊκός με ειδίκευση στα ζητήματα φύλου, υπογράφει το σενάριο του comic, ενώ ο καταξιωμένος και πολυβραβευμένος σύζυγός της, φιλοτέχνησε το έργο.

Η ιστορία της ΚΟΚΚΙΝΗΣ ΠΑΡΘΕΝΑΣ αποτελεί επί της ουσίας μια σύντομη βιογραφία της αγωνίστριας Λουίζ Μισέλ, που γεννήθηκε στην Γαλλία στις 29/5/1830. Κόρη μιας υπηρέτριας κι ενός πυργοδεσπότη, που όμως τους εγκατέλειψε κι έτσι μεγάλωσε με τη μητέρα και τους πατρικούς παππούδες. Από μικρή ήταν πνεύμα αδέσμευτο και φιλελεύθερο, υπερασπιζόταν πάντα τους αδύναμους και αντιμαχόταν την κοινωνική αδικία. Σύντομα απέκτησε σχέσεις με λόγιους της εποχής της, όπως τον Βίκτωρ Ουγκώ, τον Ζυλ Βαλλέ και πολλούς πολιτικοποιημένους εκδότες και αγωνιστές.


Το αίσθημά της περί δικαίου και η πολιτική της θέση την οδηγούν στο να αγωνιστεί με πάθος τη βραχεία περίοδο της Παρισινής Κομούνα το 1871. Μετά την πτώση της, παραδίνεται στις αρχές, δικάζεται, καταδικάζεται και η ποινή της είναι ισόβια εξορία. Όμως ακόμα και στην άλλη άκρη του κόσμου, στην Νέα Καληδονία, η Λουίζ δεν εγκαταλείπει τις ιδέες τις και την πίστη της στην κοινωνική επανάσταση και δικαιοσύνη. Συντάσσεται στο πλευρό των εξεγερμένων ιθαγενών ενάντια στους Γάλλους ιμπεριαλιστές.

Όταν αμνηστεύεται επιστρέφει στη Γαλλία, όπου συνεχίζει την αντίστασή της στην καταπίεση. Συμμετέχει σε κάθε κοινωνικό αγώνα ή οργανώνει η ίδια δράσεις. Δίνει διαλέξεις, γυρίζει την Ευρώπη, συνδέεται με πολιτικούς στοχαστές και τον αναρχισμό. Γλυτώνει από απόπειρα ανθρωποκτονίας εναντίον της, ενώ συνεχώς αντιμετωπίζει τις προσπάθειες εκμαυλισμού και συκοφάντησής της. Ήταν μια γυναίκα επικίνδυνη και κάθε μέσο χρησιμοποιήθηκε εναντίον της. Ωστόσο, η επαφή της με τα λαϊκά στρώματα και ιδίως με τις γυναίκες την κάνουν ακόμα πιο δυνατή και αυτό φάνηκε την ημέρα της κηδείας της το 1905, όταν η νεκρική πομπή μετατράπηκε σε πολυπληθή διαδήλωση.

Η Μary Talbot εστιάζει στα σημαντικότερα σημεία αυτής της δυνατής και γεμάτης ιστορίας και δημιουργεί μια εξαιρετική εισαγωγική βιογραφία της Γαλλίδας επαναστάτριας, η οποία δεν τυγχάνει μεγάλης αναγνώρισης εκτός Γαλλίας. Ταυτόχρονα χρησιμοποιώντας μέρη του βίου της Λουίζ, γίνεται μια ενδιαφέρουσα αναδρομή στις απαρχές της επιστημονικής φαντασίας, της λογοτεχνίας και των πολιτικών ρευμάτων. Παράλληλα με αυτά όμως, οι πρώτες και οι τελευταίες σελίδες, του έργου, με το δεύτερο subplot, της ιστορίας, αυτό της δημιουργίας του αλεξίπτωτου, μας επαναφέρουν στο κεντρικό θέμα, που ούτως ή άλλως υπάρχει διάσπαρτο στο βιβλίο. Το όραμα της ουτοπίας. Η ανάγκη για να πετύχουμε κάτι καλύτερο, όσο τρελό και να φαίνεται αυτό, όπως η σκέψη για την ύπαρξη του αλεξίπτωτου το 1909.


Για την καλλιτεχνική αξία του Brian Talbot δεν χρειάζεται να πω και πολλά. Η δική του εικαστική απόδοση δίνει μια ιδιαίτερη πνοή στο έργο. Η χρωματική παλέτα περιορίζεται στις αποχρώσεις του γκρι και του μαύρου και αραιά και που εμφανίζεται, τραβώντας το μάτι μας, το κόκκινο. Εξαιρετικό artwork από έναν μαέστρο της 9ης τέχνης.

Το βιβλίο, μετά το τέλος της ιστορίας, περιέχει πηγές και βιβλιογραφία που χρησιμοποίησε η συγγραφέας, για όποιον ενδιαφέρεται να εξετάσει περαιτέρω τη ζωή της Λουίζ Μισέλ αλλά και της ιστορίας της εποχής. Επίσης υπάρχουν αρκετές σελίδες σημειώσεων για αναφορές που γίνονται μέσα στο έργο και που ο αναγνώστης ενδεχομένως δεν γνωρίζει. Το πόνημα λοιπόν των Talbot δεν είναι απλά ψυχαγωγικό, αλλά και επιμορφωτικό.

Αναφορικά με την ελληνική έκδοση, αξίζουν πολλά συγχαρητήρια σε όλους όσοι εργάστηκαν για αυτή. Η μετάφραση σεβάστηκε το πρωτότυπο κείμενο και πραγματικά αποδίδει όσο καλύτερα γίνεται ακόμα και τα πιο ιδιαίτερα μέρη, όπως τα λογοπαίγνια. Η επιμέλεια της έκδοσης είναι άριστη. Το σκληρό εξώφυλλο, η ποιότητα του χαρτιού και της σελιδοποίησης, η επιτυχία στα χρώματα και εν γένει όλο το στήσιμο του βιβλίου μπορεί να αποτελεί και λόγο να αγοράσετε αυτό το comic. Η εκδοτική, επιλέγει πραγματικά ενδιαφέροντες, ελληνικούς και ξένους, τίτλους και έχει ήδη προσφέρει στην ελληνική comic σκηνή την, εξίσου υψηλού επιπέδου έκδοση στα ελληνικά του ΕΔΩ ΕΖΗΣΕ, των Ιsaac Rosa και Christina Bueno, ένα comic που μιλά για τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης σε κοινωνικό επίπεδο.

Κοντολογίς, το έργο του ζεύγους Τalbot H KOKKINH ΠΑΡΘΕΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΟΥΤΟΠΙΑΣ είναι ένα αξιόλογο βιογραφικό και διδακτικό comic με μια εξαιρετικά επιμελημένη έκδοση. Αρκεί ο υποψήφιος αναγνώστης του, να το κρατήσει για λίγο στα χέρια του, τα υπόλοιπα είναι αναπόφευκτα, όπως η ουτοπία.