Διγενής 1. Το Σημάδι Του Κάιν

Φιλόδοξη προσπάθεια που απευθύνεται σε ευρύ κοινό

Βρισκόμαστε στον 10ο Αιώνα, στα σύνορα του Βυζαντίου. Ο Βασίλειος Μουσούρ, γιος μιας Βυζαντινής αρχόντισας και ενός Σύρου Εμίρη, μεγαλωνει στην Καισάρεια, έχοντας κλίση στα γράμματα και όχι στο κυνήγι και τις σωματικές δραστηριότητες. Στο πρώτο βιβλίο της σειράς ΔΙΓΕΝΗΣ, τα γεγονότα που περιγράφονται επικεντρώνονται στα πρώτα χρόνια του Διγενή και στο πώς αυτά καθόρισαν την πορεία του.

Τα τελευταία χρόνια, φαίνεται πως υπάρχει μια τάση στα ελληνικα comics να τοποθετούνται χρονικά στο Βυζάντιο. Οι πρόσφατες εκδόσεις τις Byzantine Tales, αλλά και το εξαιρετικο ΨΗΦΙΔΩΤΟ, είναι κάποια παραδείγματα. Εδώ, όμως, δεν έχουμε απλά μια ιστορία comic σε ένα ιστορικό πλαίσιο, αλλά και μια νέα εκδοχή ενός κλασικότατου ήρωα, του Διγενή, και μάλιστα ενός Διγενή που δεν μοιάζει με αυτόν που έχουμε συνηθίσει.    

Θα ξεκινήσω από το προφανές. Το καλοφτιαγμένο artwork. Οι Αύγουστος Κανάκης και Ντέννις Γιατράς είναι δυο δημιουργοί που έχουν δώσει εξαιρετικά δείγματα γραφής αλλά έχουν αρκετά διαφορετικό ύφος μεταξύ τους. Παρ’ όλα αυτά, η συνεργασία τους φαίνεται να λειτουργεί απροβλημάτιστα, σε βαθμό που, προσωπικά, δεν μπορώ να εντοπίσω καθόλου πού τελειώνει η δουλειά του ενός και ξεκινάει η δουλειά του άλλου. Αντίθετα, το αποτέλεσμα έχει έναν ενιαίο χαρακτήρα, με τα πρόσωπα και την εκφραστικότητα των χαρακτήρων (κυρίως των νεαρών), να αποτελούν το πιο δυνατό χαρτί του έργου. Στα θετικα, θα προσθέσω και το πολύ έξυπνο στήσιμο των τελευταίων σελίδων.

Οι συγγραφείς, πάλι, έχουν πάρει κάποιες ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες. Για να πω την αλήθεια, ο χαρακτήρας του Διγενή έχει από μόνος του τη δυσκολία ότι, από τη μια, αποτελεί ένα τρομερά αναγνωρίσημο όνομα, και από την άλλη, είναι μια ιστορία πολυ λιγότερο γνωστή. Μην πω και για το γενικότερο ιστορικό πλαίσιο, το οποίο, παρά το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του, δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλές (η αρχαία Ελλάδα πάντα κράταγε τα πρωτεία, το Βυζάντιο μοιάζει συχνά πιο σκοτεινό και δυσπρόσιτο). Στο ενδιαφέρον αλλα δύσκολο αυτο ιστορικό (και όχι μόνο) πλαίσιο, ο Κωνσταντίνος Δημητρίου και η Κάλλια Παπαδάκη προσπαθούν να στήσουν κάτι που θα απευθυνθεί στο ευρύ κοινό. Πατώντας σε δημοφιλείς πεπατημένες, παρουσιάζουν μια ιστορία που ισορροπεί ανάμεσα στον μύθο, την Ιστορία, και τη λαμπερή χολιγουντιανή υπερπαραγωγή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο λόγος του κείμενου, που, από τη μια, κρατά τα ιστορικά ονόματα, αλλά από την άλλη, είναι ποτισμένος με σύγχρονες εκφράσεις.

Σίγουρα φιλόδοξη προσπάθεια ο ΔΙΓΕΝΗΣ, όπως μαρτυρά και το site της έκδοσης. Με πρώτη ύλη τον θρύλο του γνωστού ήρωα και αρκετές απροσδόκητες παρεμβάσεις, προσπαθεί να δώσει μια νέα πνοή και μια διαφορετική και σύγχρονη εκδοχή του μύθου του. Με έντονα χρώματα και μια φρέσκια ματιά, οι δημιουργοί απευθύνονται σε ένα νέο κοινό, μέσα από μια καλοστημένη έκδοση, που μάλιστα διατίθεται και σε μια πολύ καλή τιμή, με βάση το μέγεθος, το χρώμα, και την ποιότητα της.