CMX Has Left The Building

Η CMX ιδρύθηκε το 2004, ως imprint της DC Comics, όταν ήδη τα manga ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή, σχεδόν όλη η Αμερική μιλούσε γι’ αυτά και είχε γίνει σαφές ότι αυτά θα ήταν το next big thing στα comics. Δεν θέλει και πολλή σκέψη να καταλάβει κανείς ότι αυτή ήταν μια κερδοσκοπική κίνηση από πλευράς της DC, η οποία μυρίστηκε εύκολο και γρήγορο κέρδος και ίσως μια ευκαιρία να αφήσει πολύ πίσω τη Marvel, εκμεταλλευόμενη ένα χώρο όπου η τελευταία δεν είχε δείξει διάθεση να επεκταθεί.

Από τη στιγμή της γέννησής της, αλλά και κατά τη διάρκεια της εξάχρονης ζωής της, η CMX φαινόταν ως το παρακατιανό παιδί της οικογένειας της DC. Όντας σίγουρη ότι μόνο και μόνο το γεγονός ότι ήταν ιαπωνικά comics αρκούσε για να εξασφαλίσει πωλήσεις, η DC δεν επένδυσε ούτε σε διαφήμιση, αλλά ούτε σε ιδιαίτερα προσεκτική επιλογή τίτλων. Η πρώτη μάλιστα εκδοτική της κίνηση, έμελλε να σημαδέψει για πάντα το μέλλον και την πορεία της εταιρείας.

Ο πρώτος τίτλος της CMX που είδε το φως των καταστημάτων, ήταν το TENJO TENGE, ένας τίτλος ο οποίος θα είχε εξαιρετικές προοπτικές. Στην σειρά, παρακολουθούμε τις περιπέτειες των μαθητών ενός σχολείου, στο οποίο αντί για μαθηματικά και φυσική, διδάσκονται πολεμικές τέχνες και προορίζονται να πάρουν μέρος σε ένα πόλεμο που κρατάει πολλούς αιώνες. Το ανεπανόρθωτο λάθος όμως που έγινε από την CMX, ήταν ότι δεν εξέδωσε το TENJO TENGE στην αυθεντική του μορφή, αλλά προτίμησε μια βαριά λογοκριμένη έκδοση. Χαρακτηριστικά, μπορείτε να δείτε το εξώφυλλο του πρώτου τόμου, στην ιαπωνική έκδοση και αυτή της CMX. Μην ξεχνάτε, ότι μιλάμε για μια εποχή που το ευρυζωνικό internet (λέγε με aDSL), ήταν ήδη μέρος της καθημερινότητας του μέσου Αμερικάνου, οπότε τέτοιες μετατροπές γίνονταν εύκολα αντιληπτές από τους fans. Επίσης μην ξεχνάτε ότι περίπου την ίδια περίοδο υπήρχαν γκρίνιες για την Tokyopop επειδή αυτή έβγαζε τους τίτλους της mirror imaged, φαντάζεστε λοιπόν πόσο ενοχλήθηκαν οι αναγνώστες με μια εταιρεία που έκοβε ολόκληρα καρέ από τα comics της. Η εμπιστοσύνη των αναγνωστών στη CMX χάθηκε από την πρώτη στιγμή και όπως έδειξαν τα πράγματα δεν επέστρεψε ποτέ.

Μετά το αποτυχημένο πείραμα του TENJO TENGE, η CMX στράφηκε προς κάθε δυνατή κατεύθυνση, χωρίς ποτέ να καταφέρει να αποκτήσει μια εκδοτική ταυτότητα. Στην αρχή, πάντα μετά το TENJO TENGE, οι επιλογές της CMX εστίασαν κυρίως στο shoujo, αλλά σπασμωδικές εκδοτικές κινήσεις έγιναν προς κάθε genre, από παιδικά manga μέχρι horror.

Οι ποιοτικοί τίτλοι δεν έλειπαν από το οπλοστάσιο της CMX, ιδίως τα τελευταία χρόνια, αλλά ποτέ δεν υπήρξε ένας τίτλος ναυαρχίδα, ο οποίος να συμπαρασύρει τον υπόλοιπο της κατάλογο. Παραδείγματα τέτοιων τίτλων είναι τα GON, EMMA, ASTRAL PROJECT και FROM EROIKA WITH LOVE και αν αυτά δεν σας αρκούν, μπορείτε να πάτε εδώ για να διαβάσετε τους 20 τίτλους της CMX που δεν πρέπει να λείπουν από τη συλλογή σας.

Η (αγαπημένη) οικονομική κρίση δεν επηρεάζει μονάχα την Ψωροκώσταινα (αν δεν σας λέει κάτι αυτή η λέξη, μην ανησυχείτε, θα επανέλθει στο λεξιλόγιό μας πολύ σύντομα) και ο χώρος των comics δέχεται και αυτός πολύ σκληρά χτυπήματα. Ιδιαίτερα ο τομέας των manga, μετά την τρομερή άνοδο που γνώρισε τα προηγούμενα χρόνια, ακολουθεί πτωτική πορεία, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλάνε για το σπάσιμο της φούσκας (ακουγόταν πολύ καλύτερο όταν το σκεφτόμασταν…). Το μεγαθήριο που ονομάζεται KODANSHA, είναι σχεδόν ανύπαρκτο στην Αμερική, έχοντας μόνο 1,5 τίτλους στο ενεργητικό της, ενώ η βασίλισσα VIZ αποφάσισε να κλείσει το παράρτημά της στη Νέα Υόρκη, ενώ λίγο αργότερα έκανε περικοπές προσωπικού, απολύοντας σχεδόν το ένα τρίτο του δυναμικού της. Επίσης, η GO! COMI, αν και δεν έχει κλείσει επίσημα, εδώ και πολύ καιρό έχει εξαφανιστεί από το εκδοτικό στερέωμα. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι περιοδικές εκδόσεις που αφορούν σε manga, όπως το YEN+ και το SHOJO BEAT, κόβονται, αλλά και όποιος διάβασε το PREVIΕWS αυτού του μήνα, θα διαπίστωσε ότι οι εκδοτικοί οίκοι ακολουθούν μια πολύ συγκρατημένη πολιτική.

Δεν είναι λοιπόν άξιο απορίας, που την προηγούμενη εβδομάδα, η DC αποφάσισε να κλείσει τη CMX, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια τα κατάφερνε ικανοποιητικά με μόλις τρία άτομα προσωπικό. Μετά την αρχική έκπληξη, μεγάλο μέρος της blog-όσφαιρας ασχολήθηκε με τις επιπτώσεις που είχε το κλείσιμο της CMX στην βιομηχανία των manga και τι μπορεί να υποδεικνύει για την συνολικότερη εικόνα της. Αυτό όμως που δεν σχολιάζει κανείς, είναι το γεγονός ότι το κλείσιμο της CMX ήταν το ίδιο βιαστικό με το άνοιγμά της, ίσως το αποτέλεσμα μιας μελέτης σκοπιμότητας που διεξήγαγε μια ομάδα μανατζαρέων στα γραφεία της DC.

Επεκτατική πολιτική και στυγνές επιχειρηματικές κινήσεις, χωρίς ίχνος συναισθήματος, αλλά και γνώση του χώρου, οδήγησαν στην καθυστερημένη γέννηση και τον πρόωρο θάνατο μιας εκδοτικής εταιρείας. Η DC ανακοίνωσε ότι από τους τίτλους της CMX, μονάχα το MEGATOKYO θα συνεχίσει, ενώ όλοι όσοι παίρνατε κάποιον από τους υπόλοιπους τίτλους της, θα πρέπει να βιαστείτε να τους προμηθευτείτε, πρωτού εξαφανιστούν.

Μυρτώ Τσελέντη / Κώστας Λαμπρόπουλος