TOP 100 OF THE 90s: 40-31

40. THE POOR BASTARD
Writer/Artist: Joe Matt
Drawn & Quarterly

Ο Joe Matt είναι μια περίπτωση μοναδική. Τα αυτοβιογραφικά του comics είναι τόσο ειλικρινή, που φέρνουν σε δύσκολη θέση τον αναγνώστη. Ο ίδιος ο Matt δε διστάζει να απεικονίζει, στα comics του, τα χειρότερα στοιχεία του εαυτού του και συχνά να επικεντρώνεται σε αυτά.

Τσιγκούνης, εριστικός, ξερόλας, δε διστάζει να εκμεταλλευτεί τους φίλους του και να απωθήσει από κοντά του όσους τον αγαπούν για να έχει κάποιο βραχυπρόθεσμο όφελος, όπως, λόγου χάρη, να έχει λίγο περισσότερο “προσωπικό χρόνο” με τη συλλογή του από τσόντες. Στο THE POOR BASTARD, τον παρακολουθούμε να συζητά, να φαντασιώνεται, να αυνανίζεται και σιγά-σιγά να καταστρέφει τις σχέσεις του.

Το ΤΗΕ POOR BASTARD είναι ένα αριστουργηματικό comic, όπου ο Joe Matt, με την αφοπλιστική του ειλικρίνεια, καταφέρνει, με έναν τρόπο ανεπανάληπτο, όχι μόνο να “ξεμπροστιάζει” τον εαυτό του, αλλά και να καταδεικνύει ένα κομμάτι της σύγχρονης ανθρώπινης φύσης, που συχνά επιλέγουμε να αγνοούμε.

(Αριστείδης Κώτσης)

Διαβάστε περισσότερα για το THE POOR BASTARD

39. DOOM PATROL #19-63
Writer: Grant Morrison
Artist: Richard Case
DC Comics (Vertigo)

Στις αρχές του 1989, το “πάντρεμα” του ανερχόμενου Βρετανού συγγραφέα, Grant Morrison, με τους original hard luck heroes, Doom Patrol, έμοιαζε εξωφρενικά προφανές.

Από τη μία, είχαμε μια ομάδα αλλόκοτων ηρώων, με περίεργα, ενδεχομένως ανατριχιαστικά, origins και παράξενες δυνάμεις, και από την άλλη, ένα συγγραφέα που είχε ήδη αποδείξει (στα πρώτα 5-6 τεύχη του ANIMAL MAN, αν μη τι άλλο) πως είχε έφεση στα αλλοπρόσαλλα plots και το ταλέντο να ανακαλύπτει νέες προοπτικές και παραμέτρους σε χαρακτήρες με τους οποίους ελάχιστοι είχαν διάθεση να ασχοληθούν (ή και ελάχιστοι γνώριζαν την ύπαρξη τους).

Στα 45 τεύχη που έμεινε στον τίτλο, ο Morrison επέδειξε μεγάλα κέφια: ερμαφρόδιτοι ήρωες, ομιλούντες δρόμοι, σχιζοειδείς προσωπικότητες, ομιλούσες μαϊμούδες, ασώματα κεφάλια, χαρακτήρες βασισμένοι σε παλιές διαφημίσεις… Ήταν προφανές πως δεν υπήρχαν ούτε ταμπού, ούτε ανεξερεύνητα μονοπάτια για τον Grant. Πολύ απλά, ο φαλακρός τα έκανε όλα! Και τον ευχαριστούμε θερμά για αυτό!

(Δημήτρης Σακαρίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το DOOM PATROL του Grant Morrison

38. THE LIFE AND TIMES OF SCROOGE MCDUCK
Writer/Artist: Don Rosa
Gemstone

Αλήθεια, ποιός από εμάς δεν έχει διαβάσει, έστω και μία φορά στη ζωή του, “πάπιες”; Και δεν εννοώ  μόνο τους κομιξόφιλους, αλλά όλους, γενικότερα. Εξέχουσα φυσιογνωμία στο θίασο της Disney ήταν, φυσικά, ο Scrooge McDuck, o ζάμπλουτος θείος του Donald, με το μυστηριώδες παρελθόν.

Ο Don Rosa, θέλοντας να ρίξει φως σε αυτό το παρελθόν, μας έδωσε με μαεστρία τα γεγονότα που έκαναν τον Scrooge αυτό που είναι: το πλουσιότερο παπί στον κόσμο! Μελετώντας προσεκτικά τις ιστορίες του μεγάλου Carl Barks και δίνοντας πάμπολλες ιστορικές αναφορές, ο Rosa μας μεταφέρει στο 1877, όπου ο Scrooge, ένας νέος από τη Σκωτία, ξεκινά το φανταστικό ταξίδι του, έως το 1947, χρονιά που πρωτοεμφανίζεται στις ιστορίες του Barks.

Τα ταξίδια, οι απογοητεύσεις, οι γνωριμίες, είναι όλα εδώ. Το αποτέλεσμα χάρισε στον Don Rosa ένα Eisner Award, και σε μας ένα πολύ όμορφο και απολαυστικό ανάγνωσμα.

(Αντώνης Σουβατζής)

37. AUTHORITY #1-12
Writer: Warren Ellis
Artist: Bryan Hitch

Ο Warren Ellis παίρνει τους δικούς του χαρακτήρες από το STORMWATCH (και όχι μόνο) και τους μετατρέπει σε παγκόσμια εξουσία.

Μέσα σε έναν πιο ρεαλιστικό κόσμο (post modern super heroes), όπως μας έχει συνηθίσει ο κύριος Ellis και σε άλλες δουλειές του, παρουσιάζει μια υπερηρωική ομάδα, η οποία δε διστάζει να σηκώσει το βάρος και την ευθύνη της δύναμής της, και, όπως όλοι γνωρίζουμε, “with great power comes great responsibility”.

Χωρίς ηθικούς φραγμούς, οι ήρωες πολεμούν για να προστατεύσουν τον κόσμο από οποιαδήποτε απειλή, είτε πρόκειται για εξωγήινους, είτε για τοπικούς δικτάτορες. Και ενώ κάνουν τα πάντα για να μην υπάρχουν ανθρώπινες απώλειες, τίποτα δεν τους σταματά από το να χρησιμοποιήσουν τις δυνάμεις τους για να κατακρεουργήσουν, να ακρωτηριάσουν και να κάψουν ζωντανούς τους εχθρούς τους.

Υπερήρωες και part time hipsters, celebrities και πρότυπα, απελευθερωμένοι και χωρίς προκαταλήψεις, δεν διστάζουν να επιβάλλουν την εξουσία τους, ακροβατώντας σε μια κατάσταση μεταξύ υπερηρώων με όραμα και -παγκόσμιων- δικτατόρων.

(Γιάννης Κουρουμπακάλης)

Διαβάστε περισσότερα για το AUTHORITY του Warren Ellis

36. THE GOLDEN AGE
Writer: James Robinson
Artist: Paul Smith
DC Comics

Με μια βουτιά στο παρελθόν της DC Comics και της Αμερικάνικης ιστορίας, οι James Robinson και Paul Smith συνθέτουν ένα έπος, με πρωταγωνιστές πολλούς από τους πρώτους  superheroes που παρουσιάστηκαν στα comics.

Τοποθετώντας τη δράση στα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, παρουσιάζει τη ζωή των κοστουμαρισμένων ηρώων, καθώς προσπαθούν να δώσουν κατευθύνσεις στις ζωές τους, σε μια χώρα που πασχίζει να επουλώσει τα τραύματα της σύρραξης, αφού έχει χάσει  την αθωότητα της, λίγο πριν ξεκινήσει να στρέφεται ενάντια στους ίδιους τους πολίτες της.

Χάρη στις ισορροπίες που διατηρούνται, το comic λειτουργεί υπέροχα σε όλα τα επίπεδα, έχοντας την δυνατότητα να ικανοποιήσει τόσο το μέσο αναγνώστη superhero comics, όσο και αυτόν που αναζητεί κάτι περισσότερο, προσφέροντας μια ιστορία με αρκετό μυστήριο, σεβασμό στις πηγές έμπνευσης, αλλά και πολιτικό σχόλιο. Μπορεί οι ήρωες στις σελίδες του να είναι απαρχαιωμένοι, στα κατάλληλα χέρια, όμως, μεταμορφώνονται σε πολύτιμα εργαλεία.

(Γιώργος Χατζηκωστής)

Διαβάστε περισσότερα για το THE GOLDEN AGE

35. KINGDOM COME
Writer: Mark Waid
Artist: Alex Ross
DC Comics

Η λέξη που χαρακτηρίζει πληρέστερα το KINGDOM COME είναι “έπος”. Όχι με την αργκό σημασία της, αλλά με τον αρχαίο, κυριολεκτικό της ορισμό: από το “μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας” μέχρι το “των τοιούτων παθημάτων κάθαρσις”.

Το KINGDOM COME εκτυλίσσεται σε κάποιο Elseworld της DC, όπου οι παλιοί ήρωες έχουν εν πολλοίς αποσυρθεί και οι κληρονόμοι τους, έχοντας πρακτικά εξαλείψει το ανθρώπινο έγκλημα, στρέφονται ο ένας ενάντια στον άλλο, σε ένα συνεχές και θανάσιμο θέατρο του παραλόγου.

Με το θάνατο του Wesley Dodds (Sandman), ο φίλος του και ιερέας, Norman McKay, επωμίζεται το βάρος του Προφήτη της Αποκάλυψης. Ανίκανος να διαχειριστεί τα οράματά του, θα βρει απρόσμενη διέξοδο στην επίσκεψη του Spectre, ο οποίος, σαν σκοτεινός Ερμής, τον συνοδεύει στη μαρτυρία στιγμών και πράξεων που προοιωνίζουν την καταστροφή.

Όταν ο θάνατος του Captain Atom μετατρέπει το Kansas σε ραδιενεργή έρημο, ο Superman και οι υπόλοιποι ήρωες της παλαιάς φρουράς, επιστρέφουν, προσπαθώντας να επαναφέρουν την τάξη στον κόσμο, με σιδηρά πυγμή. Το GOTTERDAMERUNG συναντά την ΤΙΤΑΝΟΜΑΧΙΑ, καθώς η ιστορία μάς θυμίζει την ουσία των υπερηρώων: είναι, κατά το αρχαιοελληνικό πρότυπο, θεοί ανάμεσα σε ανθρώπους, σφαλεροί και οι ίδιοι, γεμάτοι καταστροφικά πάθη, ενώ η Tolkien-ικού ύφους λύση θα δοθεί από το πιο ταπεινό πλάσμα, τον άνθρωπο.

(Ανδρέας Μιχαηλίδης)

Διαβάστε περισσότερα για το KINGDOM COME

34. MONSTER
Writer/Artist: Naoki Urasawa
Viz Media

Ο Kenzo Tenma εργάζεται ως νευροχειρούργος στο Ντίσελντορφ, σε ένα πολύ καλό νοσοκομείο. Είναι ανερχόμενος, με μια προαγωγή να τον περιμένει στη γωνία, είναι αρραβωνιασμένος με την Εva, την κόρη του διευθυντή του νοσοκομείου, ο οποίος τον συμπαθεί ιδιαίτερα. Παρ’ όλη τη συμπάθεια, όμως, ο Kenzo αισθάνεται να “πνίγεται” κάπως από την πολιτική του νοσοκομείου και τη γενικότερη νοοτροπία του διευθυντή και της κόρης του. Είναι άνθρωποι που πιστεύουν πως κάποια άτομα έχουν μεγαλύτερη αξία από άλλα, άποψη που προσπαθούν να περάσουν και στον Tenma.

Όταν, κάποια, στιγμή καλείται να διαλέξει ανάμεσα στο δήμαρχο και ένα παιδάκι με σφαίρα στο κεφάλι, ο Kenzou διαλέγει το παιδάκι, το οποίο σώζει, θέτοντας έτσι, άθελά του, έναν τεράστιο μηχανισμό σε λειτουργία. Ένα μηχανισμό που αρχικά θα καταστρέψει τη ζωή του, στη συνέχεια θα την ανυψώσει και μετά πάλι θα την διαλύσει. Θα καταλήξει φυγάς, να κυνηγάει ένα άτομο που δεν υπάρχει. Το άτομο που έσωσε. Ένα τέρας.

Πολύ ωραίο ντεκουπάζ, timing και σχέδιο (το οποίο, ο Urasawa βελτίωσε ακόμη περισσότερο, σε μεταγενέστερα manga του).

(Έλλη Μόκα)

Διαβάστε περισσότερα για το MONSTER

33. I NEVER LIKED YOU
Writer/Artist: Chester Brown
Drawn & Quarterly

Ο νεαρός Chester ζει μια δύσκολη και προβληματική εφηβεία. Από τη μια δεν καταφέρνει να έχει μια ουσιαστική επικοινωνία με τη συντηρητική οικογένεια του, ή τους συνομηλίκους του, και από την άλλη, έχει μια τεράστια δυσκολία να εκφράσει όλα όσα νιώθει. Με άξονα μια ιστορία ενηλικίωσης (και συγκεκριμένα της δικής του ενηλικίωσης), ο Chester Brown εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις εξαιρετικές ικανότητες του στο storytelling και μας δίνει ένα comic έντονα συναισθηματικό και ιδανικά εκτελεσμένο με μοναδική μαεστρία, που καταφέρνει να ισορροπεί ανάμεσα στην καθημερινότητα και στην ποίηση.

To I NEVER LIKED YOU σίγουρα δεν είναι το μόνο ανεξάρτητο αυτοβιογραφικό comic που έχει να κάνει με την περίοδο της εφηβείας του δημιουργού του, ο τρόπος, όμως, που ο Chester Brown καταφέρνει και αποτυπώνει όλες τις νεανικές του ανησυχίες και αγωνίες σε αυτό το υπέροχο comic, είναι σίγουρα μοναδικός.

(Αριστείδης Κώτσης)

Διαβάστε περισσότερα για το I NEVER LIKED YOU

32. STUCK RUBBER BABY
Writer/Artist: Howard Cruse
DC Comics (Paradox Press)

Ο Toland Polk, κεντρικός χαρακτήρας της ιστορίας, βιώνει την πραγματικότητα, χωρίς να χωράει πάντα ο νους του, τις αντιφάσεις αυτού του κόσμου: οι γονείς του τον μεγάλωσαν με την αρχή ότι δεν λέμε ποτέ έναν μαύρο, “νέγρο”, αλλά την ίδια στιγμή, ο πατέρας του πιστεύει ότι “ο εγκέφαλος του νέγρου” είναι κατώτερος από του λευκού.

Kennedytime. Έτσι αποκαλεί τα ταραγμένα 1960s, ο Polk. Μια εποχή που τον βρίσκει στην εφηβεία του, να παρακολουθεί τους πολιτικούς αγώνες, ενώ, παράλληλα, ο ίδιος αγωνίζεται και για να αναγνωρίσει και να αποδεχθεί την ομοφυλόφιλη σεξουαλικότητά του.

Μία από τις πολλές αρετές αυτού του εξαιρετικού και, δυστυχώς, όχι τόσο γνωστού στο ευρύ κοινό, graphic novel, είναι το -από κάθε άποψη- εξαιρετικό σχέδιο του Howard Cruse. Πυκνή και λεπτομερής εικόνα, ένα υπέροχο κράμα φωτορεαλισμού και καρτουνίστικης τεχνοτροπίας, που έρχεται να δέσει αρμονικά με την αφήγηση και το πλήθος των αριστοτεχνικά επεξεργασμένων χαρακτήρων.

Το ημι-αυτοβιογραφικό graphic novel του Howard Cruse, δεν φιγουράρει αδικαιολόγητα στις λίστες με τα καλύτερα comics. Όχι μόνο των 1990s, αλλά συχνά και ανάμεσα στα καλύτερα graphic novels όλων των εποχών.

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

Διαβάστε περισσότερα για το STUCK RUBBER BABY

31. ASTRO CITY
Writer: Kurt Busiek
Artist: Brent Anderson
Image (Wildstorm/Homage)

Καλώς ήρθατε στο Astro City, την πόλη στην οποία οι ιστορίες των αρχετυπικών υπερηρώων μπλέκονται με εκείνες των απλών, καθημερινών ανθρώπων.

Λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας, κάποιοι τυχεροί ανακαλύψαμε μία σειρά που εξερευνούσε, με συγκλονιστικό τρόπο, κάποια από τα -μέχρι τότε παρθένα- εδάφη της υπερηρωικής αφήγησης. Παρά τις πάμπολες έμμεσες αναφορές στα “libri d’oro” του superhero genre, το ASTRO CITY δεν μπορεί να χαρακτηριστεί “φόρος τιμής” σε κανέναν και σε τίποτα. Απλώς αντλεί με μαγευτικό τρόπο από το είδος, στοιχεία και αρχές, για να δημιουργήσει κάτι καινούριο. Και απολαυστικό και συναρπαστικό.

Το σχέδιο του Brent Anderson είναι πολύτιμος σύμμαχος στο κείμενο του Busiek: Sketchy ρεαλισμός, μια υπέροχη εναλλαγή από τη λάμψη της πόλης στα σκοτεινά σοκάκια. Από τον ηρωισμό, στην καθημερινότητα.

Είναι ωραία εμπειρία να διαβάζεις για πρώτη φορά το ASTRO CITY. Μακάρι να μπορούσα να την ξαναζήσω!

(Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου)

Διαβάστε περισσότερα για το ASTRO CITY