14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας
Μετά από απουσία τριών ετών, το Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας επιστρέφει, σε νέο χώρο, με πλούσιο πρόγραμμα, διεθνείς καλεσμένους και αρκετές εκπλήξεις. Μάθετε λεπτομέρειες στο αναλυτικό Δελτίο Τύπου.
14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας
Διπλάρειος Σχολή
2-11 Νοεμβρίου 2012
«Αντοχή Υλικών»
Δελτίο ΤύπουΜετά από 3 χρόνια απουσίας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς επανέρχεται… Πολλά πράγματα άλλαξαν αυτά τα 3 χρόνια, αλλάξαμε και εμείς. «Αντοχή υλικών» το φετινό θέμα του Φεστιβάλ, όρος της δομικής, σκληρά δοκιμασμένος στην πραγματικότητα. Εμείς στην πίεση, τη σύνθλιψη, την παραμόρφωση αντιδρούμε αφήνοντας τα πιο δυνατά υλικά να μιλήσουν.
Σε νέο χώρο φέτος, στην Πλατεία Θεάτρου, στο ιστορικό κτίριο της Διπλαρείου Σχολής, η οποία ενεργά συμβάλλει σε πολιτιστικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες που δίνουν μια νέα, πιο χρωματιστή ζωή στο «γκρίζο» κέντρο της πόλης.
Πρόγραμμα εκθέσεων
Ομαδική έκθεση ελλήνων δημιουργών κόμικς
Όπως και στις προηγούμενες διοργανώσεις, ο βασικός κορμός των εκθέσεων είναι η ομαδική έκθεση των ελλήνων σχεδιαστών κόμικς οι οποίοι δημιουργούν πρωτότυπες ιστορίες πάνω στο θέμα του Φεστιβάλ. Φέτος συμμετέχουν 27 γνωστοί και νεότεροι δημιουργοί:
Έκτωρ Αποστολόπουλος, Δημήτρης Βιτάλης, Κώστας Βιτάλης, Γιώργος Γούσης, Χρήστος Δημητρίου, Ανδρέας Ζαφειράτος, Πέτρος Ζερβός, Λίλα και Μάρω Καλογερή, Βάλια Καπάδαη, Κώστας Κυριακάκης, Κων, Γιώργος Μαραζιώτης, Χρήστος Μαρτίνης, Βαγγέλης Ματζίρης, Γιώργος Μπότσος, Παναγιώτης Πανταζής, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Δημήτρης Παπαστάμος, Παύλος Παυλίδης, Θανάσης Πέτρου, Φώτης Πεχλιβανίδης, Smart, Soloup, Νεκτάριος Σταματόπουλος, Άννα Χόλακ, Πέτρος Χριστούλιας, Θανάσης Ψαρρός.
Έκθεση Αφίσας «Θεσσαλονίκη Graphic Design 1980–2009»
Η έκθεση παρουσιάζει αφίσες που σχεδιάσθηκαν από δημιουργούς της Θεσσαλονίκης και καταγράφουν την εξέλιξη της έντυπης γραφιστικής στην πόλη, στο διάστημα τριών δεκαετιών. Οι αφίσες συγκεντρώθηκαν με αφορμή τη δημιουργία της ομώνυμης έκδοσης από το δημιουργικό γραφείο Red Creative.
Μέσα από το σύνολο των έργων αναδεικνύονται τόσο οι εκάστοτε επιρροές (εικαστικές, μορφολογικές, σημειολογικές) όσο και οι αισθητικές τάσεις και τα ρεύματα κάθε εποχής (συμβολισμοί, χρωματισμοί, τυπογραφία, κ.λπ.), όπως αποτυπώνονται και διαμορφώνονται μέσα από το σχεδιασμό αλλά και την εξέλιξη της τεχνολογίας (εξέλιξη σχεδιαστικών προγραμμάτων, νέες τεχνικές εκτύπωσης και παραγωγής κλπ.).
Στην έκθεση περιλαμβάνονται έργα δημιουργών και ομάδων ‒από τους παλαιότερους μέχρι τους νεότερους‒ και εκτίθενται αντίτυπα πρώτης εκτύπωσης όπου έχουν εφαρμοσθεί ιδιαίτερες τεχνικές (π.χ. μεταλλοτυπία, χρήση χρωμάτων Pantone, χρήση ειδικών χαρτιών). Το υλικό που παρουσιάζεται συγκεντρώθηκε από τους ίδιους τους δημιουργούς για την έκδοση «Θεσσαλονίκη Graphic Design 1980-2009, Μια ανθολογία» που εξέδωσε το δημιουργικό γραφείο Red Creative με αφορμή το εικοστά γενέθλιά του και εκτέθηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2011 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της παρουσίασης της ομώνυμης έκδοσης.
David Lloyd
Αναδρομική έκθεσηΟ κορυφαίος σχεδιαστής David Lloyd ξεκίνησε να εργάζεται στο χώρο των κόμικς στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Πριν ακριβώς 30 χρόνια, τo 1982, μαζί με τον συγγραφέα Alan Moore δημιούργησαν το κόμικ που θα σημάδευε την καριέρα και των δύο, το V for Vendetta. Το κόμικ μάς μεταφέρει σε ένα δυστοπικό μέλλον στο οποίο ένας μυστηριώδης άνθρωπος, ο V, μάχεται εναντίον μιας φασιστικής κυβέρνησης. Η μάσκα του V, του οποίου το πρόσωπο δεν βλέπουμε ποτέ, είναι εμπνευσμένη από τον καθολικό άγγλο βουλευτή Guy Fawkes, ο οποίος το 1605 διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στη Συνωμοσία της Πυρίτιδας. Οι δύο δημιουργοί περιγράφουν, σχεδόν προφητικά, ένα σκοτεινό μέλλον με έντονες αναφορές σε συγγραφείς όπως ο George Orwell και ο Aldous Huxley.
Η σειρά αρχικά σχεδιάστηκε σε άσπρο-μαύρο για το περιοδικό Warrior και μετά τη διακοπή της έκδοσής του επανεκδόθηκε και συνεχίστηκε έγχρωμη από την DC Comics. Ως graphic novel, εκδόθηκε το 1995. Η μεταφορά του V for Vendetta στον κινηματογράφο θα το κάνει γνωστό στο πλατύ κοινό και η μάσκα που δημιούργησε ο Lloyd για τον κεντρικό ήρωα θα γίνει σύμβολο πολιτικής ανυπακοής και μαχητικού ακτιβισμού.
O Lloyd έχει σχεδιάσει επίσης επεισόδια για τις σειρές Espers, Hellblazer, War Story, Global Frequency, Hulk, Doctor Who, The Territory, Aliens και James Bond. Εκτός του V for Vendetta, το έργο που αναμφίβολα τον χαρακτηρίζει είναι το Kickback, ένα βαθιά απαισιόδοξο, βίαιο και κλειστοφοβικό νουάρ graphic novel, του οποίου υπογράφει και το σενάριο.
Giuseppe Palumbo
Αφιέρωμα DiabolikΟ διασημότερος και μακροβιότερος αντιήρωας των ευρωπαϊκών κόμικς, ο Diabolik, κλείνει φέτος τα 50 χρόνια ζωής. Αριστοκράτης διαρρήκτης υψηλών στόχων, χρησιμοποιεί ευφάνταστες μεθόδους δράσης και δεν διστάζει ακόμα και να σκοτώσει όποιον σταθεί εμπόδιο στα σχέδιά του. Κυνικός και εστέτ, αδίστακτος και ρομαντικός, με αυστηρό προσωπικό ηθικό κώδικα, ο Diabolik κατάφερε να ανανεώνεται διαρκώς, παραμένοντας πάντα ο ίδιος και χωρίς να χάνει κανένα από τα βασικά του χαρακτηριστικά. Το ίδιο και το περιβάλλον στο οποίο κινείται, η πόλη Κλερβίλ, αλλάζει μένοντας πάντα η ίδια: διεφθαρμένοι πολιτικοί, οργανωμένο έγκλημα, νεόπλουτοι μεγιστάνες, διαπλοκή και ατασθαλίες.
Στο Φεστιβάλ θα εκτεθούν ιστορίες του σκοτεινού ήρωα σχεδιασμένες από τον Giuseppe Palumbo,τον βασικότερο ανανεωτή του Diabolik την τελευταία δεκαετία.
Ο Palumbo στήνει σχεδόν κινηματογραφικά τα καρέ του και, παίζοντας αριστοτεχνικά με την ισορροπία άσπρου-μαύρου, δημιουργεί τον ιδανικό χώρο δράσης για τον ήρωά του.
Ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς κόμικς της Ιταλίας, ο Giuseppe Palumbo γεννήθηκε το 1964 και δημοσίευσε το 1986 την πρώτη ιστορία του διάσημου μαζοχιστή υπερήρωά του Ramarro. Έχει δημοσιεύσει στα μεγαλύτερα περιοδικά της Ιταλίας και έχει δημιουργήσει τις σειρές Cut, Jumbo, Tosca la Mosca, που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία στην Ιαπωνία.
Η πρώτη του επαφή με τα κόμικς ευρείας κυκλοφορίας έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 όταν σχεδίασε ορισμένα, εκτός σειράς, τεύχη του Martin Mister. Από το 2001 έως σήμερα συμβάλλει ενεργά στην ανανέωση του Diabolik.
Yvan Alagbé
Ατομική έκθεσηΕμβληματική μορφή της εναλλακτικής σκηνής των γαλλικών κόμικς και ένας από τους δυναμικότερους εκπροσώπους των small press.
Γεννήθηκε στο Παρίσι το 1971 από μητέρα γαλλίδα και πατέρα από το Μπενίν της Αφρικής. Η καθοριστική συνάντησή του με τον Olivier Marboeuf τον ωθεί να εγκαταλείψει τις πανεπιστημιακές του σπουδές και να αφιερωθεί στα κόμικς. Μαζί εκδίδουν ένα φανζίν για τη σύγχρονη τέχνη, το L’oeil carnivore, και το περίφημο εναλλακτικό περιοδικό Le cheval sans tête. Υπήρξε επίσης συνδημιουργός των εκδόσεων Amok (μετέπειτα Fremok).
Τα έργα του αναφέρονται συχνά, με οξυδερκή και ειρωνική ματιά, σε μεταναστευτικά και φυλετικά θέματα, καθώς και στις πολιτισμικές εμμονές των ευρωπαίων.
Τα τελευταία χρόνια, εκτός από τα κόμικς και τις ανεξάρτητες εκδόσεις, ασχολείται και με τη διδασκαλία, δουλεύοντας δημιουργικά με φοιτητές και με μαθητές λυκείου.
Daniele Brolli
Ατομική έκθεσηΟ Daniele Brolli γεννήθηκε στο Ρίμινι το 1959. Συγγραφέας, ζωγράφος, δημιουργός κόμικς και σεναριογράφος, κινητήρια δύναμη της ιταλικής σκηνής των κόμικς, έχει συμμετάσχει στη δημιουργία πολλών περιοδικών και εκδοτικών προσπαθειών. Ως σύμβουλος εκδόσεων και μεταφραστής είναι αυτός που γνώρισε στο ιταλικό κοινό την beat και underground αμερικάνικη λογοτεχνία.
Από το 1981 μέχρι το 1993 «μετέφραζε» για εφημερίδες και περιοδικά «ανέκδοτα» διηγήματα γνωστών συγγραφέων, που στην πραγματικότητα έγραφε ο ίδιος, μιμούμενος το στυλ τους και προσθέτοντας κάποια δική του πινελιά. Ο Brolli αποκάλυψε ο ίδιος την «πλαστογραφία» και συγκέντρωσε ορισμένα από τα διηγήματά του στο βιβλίο Segrete identità (Κρυμμένες ταυτότητες) που εκδόθηκε το 1996 από τον οίκο Baldini & Castoldi.
Το 2001 ίδρυσε μαζί με την Francesca Guerra τον εκδοτικό οίκο Comma 22, εκδίδοντας λογοτεχνία, graphic novels και βιβλία για παιδιά, ενώ συνεχίζει τη δημιουργική του πορεία στο χώρο της λογοτεχνίας, της ζωγραφικής και των κόμικς.
Λάζαρος Ζήκος
Ατομική έκθεσηΔημοσιεύοντας ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, σε πολύ νεαρή ηλικία, ο Λάζαρος Ζήκος άφησε ένα πλούσιο εικαστικό έργο με έντονη προσωπική σφραγίδα.
Συνεργάστηκε με πολλούς εκδοτικούς οίκους εικονογραφώντας εξώφυλλα βιβλίων και δημοσίευε κόμικς και σχέδιά του σε εναλλακτικά περιοδικά, ενώ παράλληλα έφτιαχνε πλήθος από χειροποίητα φανζίν και κάθε είδους μικρά έντυπα.
Συμμετείχε σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις με τα ταμπλό του και τις ιδιόρρυθμες κατασκευές του από χαρτόκουτα συσκευασίας και ετερόκλητα μικροαντικείμενα.
Στο φεστιβάλ παρουσιάζεται η έκθεση Ζωγραφιές του φθινοπώρου, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου, που εστιάζει σε άγνωστα σχέδια της περιόδου 1983-1995 τα οποία αντανακλούν τα ποικίλα ερεθίσματα ενός καλλιτέχνη που εξύμνησε το παράδοξο και τη δύναμη του ασυνείδητου.
Κλεοπάτρα Χαρίτου
Ατομική έκθεση-φωτογραφίαΗ Κλεοπάτρα Χαρίτου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε φωτογραφία στη Νέα Υόρκη, στην Αθήνα και στο Λονδίνο. Από το 2005 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έχει εκδώσει 3 λευκώματα και έχει πραγματοποιήσει 7 ατομικές εκθέσεις. Η έκθεσή της έχει θέμα τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας.
«Τα σπίτια είναι δοχεία ζωής, όπως δοχείο ζωής είναι και το σώμα: είναι το σπίτι μας, είναι ο τόπος της μνήμης, και ως έναν τέτοιο τόπο αντιμετώπισα τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας• σαν ανθρώπινα σώματα μέσα στα οποία ψηλάφισα τη μνήμη και συνάντησα ενδείξεις ζωής, παρά την εγκατάλειψη και την παρακμή».
Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2012.
Κώστας Μανιατόπουλος
Ατομική έκθεσηΟ Κώστας Μανιατόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Δημιουργός κόμικς και ζωγράφος, δημοσιεύει δουλειά του από το 1989 σε διάφορα περιοδικά και fanzines (αυτοεκδόσεις). Είναι συνδημιουργός των Braz-ill και Το μουνί μου μέσα. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις. Στο Φεστιβάλ παρουσιάζει τη σειρά «Ηommeless». Δημιουργεί με υπόγειο χιούμορ ένα ζοφερό σύμπαν όπου οι μισάνθρωπες ηρωίδες του έρχονται σε σύγκρουση με τη μανία του ανθρώπου για εξουσία, την οποία θεωρεί κύρια αιτία της υπάρχουσας κατάστασης των τελευταίων 5.000 χρόνων.
Εικαστικές εγκαταστάσεις
18 εγκαταστάσεις σε δωμάτια και διαδρόμους της Διπλαρείου Σχολής παρουσιάζουν οι καλλιτέχνες:
Sotos Αnagnos, Σπύρος Δερβενιώτης-Αλέξια Οθωναίου, Μαρία Καραθάνου, Ανδρέας Καραουλάνης, Ανδρέας Κασάπης, Λευτέρης Κιουρτσόγλου, Bίκτωρ Κοέν, Τίμος Λειβαδίτης, Στέλιος Λιβανός, Βασίλης Λώλος, Δέσποινα Μεϊμάρογλου, Κατερίνα Μπαραμπούτη, Έλενα Ναβροζίδου, Μαριλένα Συνοδινού, Ταξής, Άγγελος Φραντζής, η ομάδα street artists G.P.O. και η ομάδα Κατερίνας Αντωνοπούλου, Δάφνης Πολύζου και Derek Fenix.Παράλληλο πρόγραμμα
Μουσική
Επιμέλεια: Δημήτρης Καρυοφύλλης, Δημήτρης Κοτσέλης, Θάνος Σιόντορος
Κάθε βράδυ στις 21.00 live acts και dj sets στον χώρο πολλαπλών χρήσεων της Διπλαρείου Σχολής.Τρεις άνθρωποι που δεν γνωρίζονταν μεταξύ τους παρά μόνο εξ όψεως, ανέλαβαν να ξετυλίξουν ένα κουβάρι συμμετοχών και να αποδώσουν μουσικά την έννοια της «αντοχής υλικών». Η μουσική δεν χωρίστηκε σε «είδη». Τα είδη τα επινόησαν κάποτε οι δισκογραφικές για να πουλάνε δίσκους, και η δισκογραφία όπως την ξέραμε κατέρρευσε (ευτυχώς για κάποιους). Τα σχήματα, όποια αφετηρία και να έχουν, συνυπάρχουν στο πρόγραμμα σαν ενότητα, και όχι με κάποιο άλλο κριτήριο. Η μουσική είναι μάλλον κάτι το αδιαίρετο και ενιαίο, τουλάχιστον η καλή της πλευρά.
Συμμετοχές:
Acte Vide, A Victim of Society, Burgundy Grapes, Dark Rags, Emdy, GDaddie, Sam Hamilton, Headless Elvis, J Melik, Lunar Miasma, Mecha Orga, Melorman, Melt Mountain, .message, Nightshift, Palov, Pan-Pan, Rollin Foxes, mixtape.gr, mic.grKινηματογράφος
Επιμέλεια: Άγγελος Φραντζής
Κάθε βράδυ στις 21.00 στο αμφιθέατρο της Διπλαρείου Σχολής.10 ελληνικές ταινίες που δοκιμάζουν την αντοχή των υλικών τους. Άνθρωποι σε όρια. Πρόσωπα υπό πίεση. Συνθήκες που στρεβλώνουν, παραμορφώνουν ή συνθλίβουν. Με αφορμή 5 όρους της δόμησης (πίεση, παραμόρφωση, στρέψη, σύνθλιψη, θραύση), η γενιά του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου της δεκαετίας του ’70 αναμετριέται με τη σημερινή γενιά του Νέου Ελληνικού Κύματος. Τι έχει αλλάξει; Ποια είναι τα όρια της αντοχής τότε και τώρα; Ποιες είναι οι διαφορές των υλικών;
Θεατρικά δρώμενα
Επιμέλεια: ομάδα 4FRONTAL
«4 μέρες στις 20:00 και 4 στις 17:00», κάθε μέρα εκτός Παρασκευής στον χώρο πολλαπλών χρήσεων και σε άλλους χώρους της Διπλαρείου Σχολής.Στη 14η του διοργάνωση, το Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας και η ομάδα θεάτρου 4FRONTAL επιμελούνται τη δράση «4 μέρες στις 20:00 και 4 στις 17:00». Μια σειρά θεατρικών παραστάσεων νέων ομάδων με κοινό άξονα την «αντοχή», λόγω του χειροποίητου της κατασκευής και της διαφορετικότητας της φόρμας τους. Γι’ αυτό το σκοπό έχουν επιλεγεί παραστάσεις που μπορούν να παρουσιαστούν πρακτικά οπουδήποτε, σε μια μικρή «παρέλαση» θεατρικών θεαμάτων, όπου το θέατρο της επινόησης συναντάει το μουσικό θέατρο, και το κουκλοθέατρο μια θεατροπαιδαγωγική δράση. Και όχι μόνο…
Συμμετέχουν οι ομάδες:
4FRONTAL, Αστεία Πράγματα, Baruti, Το Λουκούμι, Τσόκαρα, Φτου Ξελευτερία, Ω2, καθώς και η ομάδα σπουδαστών της Δραματικής Σχολής «Ιάκωβος Καμπανέλλης».Επιπλέον έχουν προγραμματιστεί ημερίδες, συζητήσεις, και παρουσιάσεις βιβλίων.
Στο Φεστιβάλ θα είναι παρόντες όλοι οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν, τόσο οι έλληνες όσο και οι ξένοι.
Χώρος:
Διπλάρειος Σχολή
Πλατεία Θεάτρου 3, Ψυρρή
Μετρό: Μοναστηράκι & ΟμόνοιαΗμέρες και ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα-Παρασκευή: 14:00-23:00
Σάββατο & Κυριακή: 12:00-00:00Τιμή εισιτηρίου:
Ημερήσιο: 3 ευρώ
10ημέρου: 6 ευρώ
Η είσοδος για τους άνεργους είναι δωρεάν με την επίδειξη της κάρτας ανεργίας.Επικοινωνία:
contact@aicf.gr
210 3828866, 6938 042443
www.aicf.grΥποστηρικτές του 14ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας
Χορηγοί:
ΟΠΑΠ, Heineken, ΙΟΝ
Δημιουργικοί συνεργάτες:
Point Βlank, Coffee Republic, Roma 5, Top cut, Basement productions
Xoρηγοί επικοινωνίας:
ΕΡΤ, Kosmos 93.6, Mad TV, Mad Radio106.2, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών- Ελευθέριος Βενιζέλος, Interbus, ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ, +DESIGN, The Press Project, ελculture.gr, click@life.gr, forfree.gr, mixtape.gr, mindradio.gr, best 92.6, freequency.gr, mic.gr, avopolis.gr, platform.gr, pepper 96.6, Yποβρύχιο