YOUNG ROMANCE: THE BEST OF SIMON & KIRBY’S ROMANCE COMICS

youngromance_1Writer: Joe Simon
Artists: Joe Simon, Jack Kirby
Fantagraphics Books

Το 1947, οι Joe Simon και Jack Kirby, όντας ήδη καταξιωμένοι δημιουργοί, συνεργάστηκαν με την Crestwood Publications και δημιούργησαν το YOUNG ROMANCE, τον τίτλο που θεωρείται το πρώτο romance comic book, με το MARY WORTH της Martha Orr να χάνει την πρωτιά, καθότι ήταν comic strip – αν και χρονολογικά προηγείται. Το παραπάνω είναι ένα ζήτημα που απασχολεί τουW ιστορικούς του χώρου και, πέρα από μια απλή αναφορά, δεν είναι κάτι που θα απασχολήσει το review.

Το τολμηρό αυτό εγχείρημα απέδωσε καρπούς και σύντομα ακολούθησαν και άλλοι τίτλοι από την ίδια εκδοτική εταιρία, ενώ δεν άργησαν να μπουν στο παιχνίδι και ανταγωνιστές που μύρισαν το ζεστό χρήμα. Το 1952, κυκλοφορούσαν στην αμερικάνικη αγορά πάνω από 500 διαφορετικοί τίτλοι romance comics με αυθεντικό υλικό (ναι, σωστά διαβάσατε), καταλαμβάνοντας το ¼ της αγοράς, η οποία τότε μετρούσε περίπου 60 εκατομμύρια τεύχη τον μήνα (ναι, και πάλι σωστά διαβάσατε)! Αυτά τα πραγματικά εντυπωσιακά νούμερα δεν τα βγάζω από το μυαλό μου, τα παραθέτει ο υπεύθυνος της έκδοσης, Michael Gagne, στον επίλογό του.

Και όλα αυτά ξεκίνησαν από δυο τριαντάρηδες άντρες που ήθελαν να δημιουργήσουν comics, απευθυνόμενοι σε νεαρές γυναίκες! Εντυπωσιακό.

youngromance_2Πάμε στα ενδότερα. Από τις ιστορίες που ανατυπώνονται σε αυτή την ανθολογία, οι περισσότερες είναι κάθε άλλο παρά γλυκανάλατες – αν και κάποιες δεν γλίτωσαν, αλλά για άλλους λόγους. Ολιγοσέλιδες, υπέροχα σχεδιασμένες και απίστευτα πυκνογραμμένες ιστορίες, με walls of text που κάνουν τον Chris Claremont στα καλύτερά του να μοιάζει με τον Brian Michael Bendis, και σενάρια με ένταση που κρατούν το ενδιαφέρον αμείωτο από το πρώτο splash page ως το τελευταίο panel. Το μελόδραμα κυριαρχεί σε πολλά σημεία, αλλά είναι απολαυστικά διασκεδαστικό και το happy end δεν είναι ο κανόνας. Επίσης, το restoration από τον Michael Gagne είναι εξαιρετικό και με πλήρη σεβασμό, δίχως να αλλοιώνει την αισθητική των αυθεντικών comics.

Αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το πώς αντανακλάται η αμερικάνικη μεταπολεμική κοινωνία μέσα σε αυτές τις σελίδες. Ειδικά ο συντηρητισμός της, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, πόσο μάλλον όταν υπάρχει οι αντρική προοπτική και τον ρόλο του αφηγητή σε αυτές τον αναλαμβάνει η γυναίκα. Σχέσεις που μονιμοποιούνται για γάμο, αρκεί να πέσει το πρώτο φιλί, με τη δημιουργία μιας μεσοαστικής οικογένειας να αποτελεί την καταξίωση στην κοινωνία. Δείγμα της εποχής τους, παρόλα αυτά, υπάρχουν και πιο ριζοσπαστικές προσεγγίσεις, όπως στο “Shame” με την ταξικές διαφορές να έρχονται στο προσκήνιο, ή το “Her Tragic Love”, με έντονο το crime στοιχείο. Σίγουρα, ένας άνθρωπος που μπορεί να τις εξετάσει από κοινωνιολογικής άποψης θα βρει άφθονο υλικό για ανάλυση.

youngromance_3Δυστυχώς, η αυτολογοκρισία του Comics Code που επιβλήθηκε το 1954 έπιασε και το YOUNG ROMANCE. Οι ιστορίες έγιναν πιο απλοϊκές και άνευρες, ενώ το σχέδιο λειάνθηκε για να είναι πιο ευχάριστο στο μάτι. Αυτές περιλαμβάνονται στο τελευταίο μέρος της έκδοσης και είναι ολοφάνερο ότι υστερούν σε όλα, σε σχέση με όσες είχαν προηγηθεί. Δίνουν, όμως, μια ολοκληρωμένη εικόνα για την πορεία του τίτλου, αλλά και του συγκεκριμένου genre γενικότερα. Αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι θα προτιμούσα περισσότερες pre-code ιστορίες, αντί για αυτές!

Αν σας ενδιαφέρει η ιστορία του Μέσου, το YOUNG ROMANCE: THE BEST OF SIMON & KIRBY’S ROMANCE COMICS αποτελεί μια καλή αρχή για ένα μέρος του που έχει αγνοηθεί. Προσωπικά, δεν περίμενα ότι θα το καταβρόχθιζα σχεδόν μέσα σε ένα απόγευμα ή ότι θα ήταν τόσο απολαυστικό ή ενδιαφέρον από ποικίλες απόψεις. Αν μη τι άλλο, αν είσαστε ενήλικας άντρας, σίγουρα θα τραβήξετε βλέμματα απορίας από τον περίγυρό σας με αυτό στα χέρια σας!