A DRIFTING LIFE

driftinglife
A DRIFTING LIFE
Writer/Artirst: Yoshihiro Tatsumi
Drawn & Quarterly

Ο Yoshihiro Tatsumi έγινε γνωστός στο Δυτικό Κόσμο με τις πρόσφατες εκδόσεις της Drawn & Quarterly (THE PUSH MAN & OTHER STORIES, ABANDON THE OLD IN TOKYO, GOODBYE). Οι συλλογές αυτές περιλαμβάνουν σύντομες ιστορίες, που δημιουργήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και τις αρχές αυτής του ’70. Οι ιστορίες είναι πικρές, γεμάτες απογοήτευση και απαισιοδοξία, και έχουν θέμα την ιαπωνική κοινωνία της εποχής, αλλά και τη σχέση του άντρα με τις γυναίκες.

Μετά, λοιπόν, τις παλαιότερες σύντομες δουλειές του Tatsumi, έχουμε την ευκαιρία να δούμε και την πιο πρόσφατη (πολύ) μεγάλου μήκους  δουλειά του, με θέμα την αρχή της καριέρας του και την αναζήτηση ενός προσωπικού τρόπου έκφρασης. Παρακολουθούμε έτσι τα βήματα του, από την εποχή που, ως μαθητής, ξεκίνησε να δημιουργεί, τη γνωριμία του με τον Osamu Tezuka, τη χαρά του όταν εκδίδει τα πρώτα του manga, αλλά και τη δημιουργία της ίδιας της βιομηχανίας των manga και τον τρόπο που αυτή άλλαξε μέσα στα χρόνια. Παράλληλα, μαθαίνουμε πολλά για τη συγκεκριμένη εποχή, από τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν την Ιαπωνία ως τις ταινίες που κυκλοφορούσαν στον κινηματογράφο, ενώ παρακολουθούμε και τη σχέση του Tatsumi με τους γονείς του, τον αδερφό του, τους συνεργάτες του και το αντίθετο φύλο.

63_drifting

Ο Tatsumi, για κάποιο λόγο που προσωπικά δυσκολεύομαι να καταλάβω, έχει αλλάξει τόσο το όνομα του μέσα στην ιστορία (Hiroshi Katsumi) όσο και τα ονόματα πολλών άλλων πρωταγωνιστών. Η εξιστόρηση δεν επικεντρώνεται στις προσωπικές του σχέσεις, αλλά στον τρόπο με τον οποίο αυτές, μαζί με τα διάφορα άλλα ερεθίσματα που δέχεται, επηρεάζουν τη δουλειά του και το τι θέλει να επιτύχει με αυτή. Ενδιαφέρον έχει επίσης το ότι το ύφος του comic είναι πολύ πιο αισιόδοξο και φωτεινό από τις ιστορίες του Tatsumi που μέχρι τώρα είχα διαβάσει.

Το A DRIFTING LIFE πολλές φορές με κούρασε, λόγω του όγκου του και κάποιων επαναλαβανόμενων καταστάσεων (ο Katsumi φεύγει από τον έναν εκδότη, πάει σε έναν άλλο, γνωρίζει κάποιους δημιουργούς, πιάνει δουλειά και σε ένα τρίτο περιοδικό, ενώ ετοιμάζει μια άλλη δουλειά και προβληματίζεται για το ποιες ακόμη νέες τεχνικές θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει). Το πλήθος δημιουργών, εκδοτών και περιοδικών που παρελαύνουν στις σελίδες του A DRIFTING LIFE μάλλον με μπέρδεψε περισσότερο, αφού κάποιες φορές είναι ζήτημα αν είχα ακουστά κάποιον άλλο πέρα από τον Tezuka.

Από την άλλη, εύκολα παρατηρεί κανείς πως η ανάγκη του να δημιουργήσεις κάτι καινούριο και διαφορετικό και να σπρώξεις, έστω και λίγο, τα όρια της Τέχνης σου, είναι κοινή σε κάθε τόπο και εποχή. Για αυτό, άλλωστε,  μπορεί να βρει κανείς (αν τις αναζητήσει) αναλογίες με άλλους δημιουργούς και καταστάσεις.55_drifting

Παρά τα ενδιαφέροντα στοιχεία (που είχαν να κάνουν με την διαδικασία της δημιουργίας και τις αναζητήσεις των πρωταγωνιστών), το γεγονός ότι τα περισσότερα ονόματα δημιουργών και περιοδικών δε μου έλεγαν τίποτε, με κούρασε γρήγορα. Αν και σίγουρα βρήκα κάποιο ενδιαφέρον στο να γνωρίσω μια άλλη σχολή δημιουργών μιας χωράς που παραμένει (τουλάχιστον για μένα) πολύ μακρινή, σε καμιά περίπτωση δεν μπορώ να πω πως ενθουσιάστηκα με το A DRIFTING LIFE. Σίγουρα βρήκα τις συλλογές παλαιότερων short stories πολύ πιο ενδιαφέρουσες.