INTERVIEW CORNER #79: Alan Davis

Ελληνικά

Υπάρχουν στη βιομηχανία των comics, άνθρωποι που αγγίζουν το status του θρύλου. Καλλιτέχνες που μας έχουν προσφέρει σταθερά καλές δουλειές εδώ και δεκαετίες και έχουν εκμεταλλευτεί το ταλέντο τους για να μας θυμίζουν, κυρίως, πόσο όμορφες και ενδιαφέρουσες μπορούν να γίνουν μερικές σελίδες δεμένες μεταξύ τους και όχι για το πόσο εκπληκτικοί είναι οι ίδιοι. Οι ίδιοι άνθρωποι, όμως, μπορεί να έχουν περάσει πολλά όλες αυτές τις δεκαετίες. Μια από τις συνηθισμένες “ενοχλήσεις” μπορούν να θεωρηθούν και οι συνεχείς αιτήσεις για συνεντεύξεις.

Και, οπωσδήποτε, ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, ο Alan Davis, είχε πολλές από δαύτες, στη μεγάλη καριέρα του. Αυτή την ξεκίνησε ελπιδοφόρα, σχεδιάζοντας τίτλους όπως το CAPTAIN BRITAIN και το – #13 στο TOP 100 0F THE 80s μαςMARVELMAN (είναι γνωστές οι διαμάχες του καλλιτέχνη με την Eclipse, σχετικά με τη χωρίς άδεια επανατύπωση του έργου του από την εταιρεία) και τη συνέχισε εντυπωσιακά, σε τίτλους όπως οι BATMAN AND THE OUTSIDERS και DETECTIVE COMICS (ένας εκ των σχεδιαστών του YEAR TWO, του #68 στο TOP 100 OF THE 80s μας). Πολλοί δημοσιογράφοι, σε εκείνο το σημείο, ήθελαν να μάθουν περισσότερα για το νέο σχεδιαστή.

Κάπου εκεί (τα ημερολόγια στους τοίχους έγραφαν 1987), ξεκίνησε και η πολύχρονη σχέση του Davis με τους X-Men και τους X-titles γενικότερα. O καλλιτέχνης έδωσε νέα πνοή σε τίτλους που ανέλαβε και άφησε το στίγμα του στα UNCANNY X-MEN, NEW MUTANTS και EXCALIBUR. Και όλα αυτά τα χρόνια, έχει κατά καιρούς επιστρέψει στον σχεδιασμό των μεταλλαγμένων, πάντα με εντυπωσιακά αποτελέσματα και τις αιτήσεις για συνεντεύξεις να πολλαπλασιάζονται.

Φυσικά, οι μεταλλαγμένοι δεν έχουν την αποκλειστικότητα στην καριέρα του Davis. Ο Βρετανός καλλιτέχνης έχει σχεδιάσει (αλλά και γράψει) για τη JLA, τους Fantastic Four και τους Avengers, μεταξύ άλλων. Επιπλέον, δημιούργησε και την ομάδα ClanDestine για τη Marvel, για μια σειρά από mini series, των οποίων ανέλαβε τα συγγραφικά και σχεδιαστικά καθήκοντα, απογειώνοντάς τα. Και, εδώ και μερικές εβδομάδες, έχει έρθει και η σειρά του Captain America, σε σενάριο του Ed Brubaker. Σε τι θα μπορούσε να καταλήξει κάτι τέτοιο; Μα, σε περισσότερες συνεντεύξεις!

Δεν είναι απορίας άξιο, λοιπόν, το γεγονός ότι ο καλεσμένος αυτής της εβδομάδας, Alan Davis, θεωρεί ότι έχει πει όλα όσα έχει να πει. Στη συνέντευξη που ακολουθεί (και η οποία είναι, δυστυχώς, πολύ πιο σύντομη απ’ όσο θα ήθελα), μας τα λέει εν συντομία, για ακόμη μια φορά, μιλώντας για την πλούσια και εντυπωσιακή καριέρα του, τις διαμάχες του για το MARVELMAN (αφού πρώτα μου… έβαλε χέρι που δεν ανέφερα τη λέξη “κλοπή” στη σχετική  ερώτηση) και το νέο του comic.

Ποιοι καλλιτέχνες επηρέασαν το σχέδιο σου;

Αναρίθμητοι εικονογράφοι, ζωγράφοι και γλύπτες, αλλά αν επικεντρωθούμε στους δημιουργούς comics, πάντα αναφέρω τους Frank Bellamy, Gil Kane, Jesus Blasco, Steve Ditko, John M Burns, Neal Adams, Nestor Redondo και Jim Aparo, καθώς και πάρα πολλούς άλλους.

Έχεις συνεργαστεί με κάποιους από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς και καλλιτέχνες του Μέσου. Υπήρξαν κάποιες συνεργασίες που κατά την άποψη σου ξεχωρίζουν;

Ο Paul Neary ήταν ο μέντορας μου. Μου έδωσε την πρώτη μου ευκαιρία να εργαστώ στα comics και με βοήθησε να μάθω κάποια από τα βασικά της δουλειάς. Ο Mike Barr με δίδαξε πολλά όταν πρωτοεργάστηκα για τα αμερικανικά comics, αλλά ο Chris Claremont ήταν αυτός που πιθανότατα με επηρέασε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο δημιουργό. Ήμουν οπαδός της δουλειάς του και ήμουν φοβισμένος με την σκέψη του να συνεργαστώ μαζί του, αλλά μου έθεσε προκλήσεις, επέκτεινε τα δημιουργικά μου όρια και μου έδωσε την αυτοπεποίθηση να γράψω εγώ ο ίδιος.

Ποτέ δεν είχες δισταγμούς να εκφράσεις την απογοήτευσή σου για τις εκδοτικές συμφωνίες σχετικά με το MARVELMAN, οπότε θέλω να σε ρωτήσω το εξής: Υπάρχει κάτι που θα ήθελες να είχες κάνει διαφορετικά τότε;

Η ερώτηση σου με κάνει να αναρωτιέμαι αν έχεις καταλάβει τι συνέβη πραγματικά με το MARVELMAN. Η δουλειά μου κλάπηκε, χρησιμοποιήθηκε χωρίς την έγκριση μου. Δεν υπάρχει κάτι που θα μπορούσα να κάνω διαφορετικά, αλλά έγινα πιο επιφυλακτικός σχετικά με το ποιους εμπιστεύομαι.

Έχεις αναλάβει περισσότερες από μία φορές κάποιον X-title. Υπάρχει κάτι στους μεταλλαγμένους που σε κάνει να επιστρέφεις σ’ αυτούς για περισσότερα;

Ποτέ δεν επιδίωξα να δουλέψω στα X-books. Μου προσφέρανε τη δουλειά και που και που δεχόμουνα.

Έχεις επίσης γράψει και σενάρια για κάποιους τίτλους. Με ποιο τρόπο σε βοήθησε η σχεδιαστική σου εμπειρία σε αυτόν τον τομέα;

Πάντα έγραφα ιστορίες και θεωρώ τον εαυτό μου περισσότερο σαν αφηγητή, παρά σα συγγραφέα ή εικονογράφο. Η εμπειρία είναι πάντα χρήσιμη σε τεχνικά ζητήματα, αλλά η δημιουργία έχει να κάνει με την δέσμευση και την αφοσίωση.

Θα δούμε περισσότερη συγγραφική δουλειά από εσένα στο μέλλον;

Δεν έχω σχέδια για κάτι τέτοιο επί του παρόντος.

Τι να αναμένουμε από τα επικείμενα τεύχη του CAPTAIN AMERICA;

Δεν είμαι παρά μόνο ο σχεδιαστής των τευχών, άρα δεν είναι δουλειά μου να αποκαλύψω τις προθέσεις του συγγραφέα.

Έπειτα από όλα αυτά τα χρόνια στην βιομηχανία των υπερηρώων, έχεις ακόμη τη δυνατότητα να αφήνεις το στίγμα σου σε κάθε τίτλο που αναλαμβάνεις. Υπάρχει κάποια συνταγή για να επιτύχεις κάτι τέτοιο;

Αυτό το κρίνουν οι άλλοι. Εγώ απολαμβάνω τη δουλειά μου και ελπίζω η απόλαυση μου αυτή να μεταδίδεται στον αναγνώστη.

Έχεις άλλα σχέδια για το άμεσο μέλλον;

Τίποτα ιδιαίτερο, πέραν φυσικά της τριλογίας των ήδη ολοκληρωμένων Annuals (σ.σ.: εννοεί το CLANDESTINE) που ελπίζω να εκδοθούν σύντομα.

[Μετάφραση: Αλέξανδρος Τσαντίλας]

English

There are people in the comics industry touching legendary status. These are artists who have steadily given us good works for decades and have used their talent to remind us, for the biggest part, how beautiful and interesting some pages can be when they’re neatly tied up together, and how amazing they themselves are. However, these people may have gone through a lot during these decades. One of these usual “annoyances” might also be the constant requests for interviews.

This week’s guest, Alan Davis, definitely had plenty of those in his long career which he started in a very promising manner by drawing titles such as CAPTAIN BRITAIN and MARVELMANwhich ranked #13 in our TOP 100 OF THE 80s – and in whose case the fights between the artist with Eclipse regarding the non-licensed reprints of his work from that company are well-documented. He continued in an equally impressively manner, working in titles such as BATMAN AND THE OUTSIDERS and DETECTIVE COMICS (he was one of the two artists of YEAR TWO that ranked #68 in out TOP 100 OF THE 80s. At that point, many journalists wanted to know more about this young penciller.

It was somewhere around that time (wall calendars wrote that the year was 1987) that Davis’s many-year spanning relationship with the X-Men and the X-titles in general began. The artist gave new breath to the titles he took up and left his mark in UNCANNY X-MEN, NEW MUTANTS and EXCALIBUR. Still, during all these years, he has returned to draw mutants from time to time, always with impressive results and with interview requests piling up all the same.

Naturally, Davis’ career isn’t exclusively devoted to mutants. The British artist has also drawn (and written) for JLA, Fantastic Four, and the Avengers among others. Moreover, he created the team ClanDestine for Marvel for a line of miniseries, where he took up both penciling and writing duties, making them a real sight to both see and read. Davis recently added Captain America to his list of titles, this time scripted by Ed Brubaker. Which is the most possible conclusion to all these? What else other than more interviews of course!

It’s not really baffling then, that this week’s guest, Alan Davis, feels that he has said all he needs to say. In the following interview (which, unfortunately, is even shorter than I would have preferred) he talks to us in short about his rich and impressive career, his conflicts about MARVELMAN (first scolding me about not using the word “theft” in the corresponding question), and also about his new comic.

What artists have influenced your art?

Countless illustrators, painters and sculptors but, focusing on comic creators, I always list Frank Bellamy, Gil Kane, Jesus Blasco, Steve Ditko, John M Burns, Neal Adams, Nestor Redondo, Jim Aparo, to name just a few.

You have worked with some of the medium’s most talented writers and artists. Were there any collaborations that, in your opinion, stand out?

Paul Neary was my mentor. He gave me my first break in comics and helped me learn some of the basics. Mike Barr taught me a lot when I first worked for US comics but Chris Claremont most likely had a bigger influence than any other creator. I was a fan of his work so I was intimidated at the thought of working with him – but he challenged and stretched me as a creator and gave me the confidence to write myself.

You were never shy of expressing your disappointment over MARVELMAN’s publishing deals, so I want to ask you: is there anything you wish you had done differently back then?

Your question makes me wonder if you understand what actually happened with MARVELMAN. My work was stolen – used without my permission. There was nothing I could do differently but I did become cautious about who I trust.

You have more than once taken on an X-title. Is there something in the mutant franchise that keeps drawing you back for more?

I’ve never sought work on the X-books. It was offered and I sometimes accepted.

You have also written scripts for some titles. In what ways has your drawing experience helped you in this field?

I had always written stories and regard myself as a storyteller rather than a writer or illustrator. Experience is always useful in technical matters but creatively its about commitment and dedication.

Will we see any more writing from you in the future?

I don’t have plans to do so at the moment.

What should we expect from the upcoming CAPTAIN AMERICA issues?

I’m only the penciller on the issues so it’s not for me to reveal the writer’s intentions.

After all those years in the superhero industry, you are still able to leave your mark with your art in every title you take on. Is there a recipe for accomplishing something like this?

This is for other people to judge. I enjoy the work and hope my enjoyment will be transmitted to the reader.

Do you have any other projects for the immediate future?

Nothing major. Except of course for the trilogy of already completed Αnnuals (σ.σ.: εννοεί το CLANDESTINE) that I hope will be published soon.

[Translated by Alexandros Tsantilas]